Sprawa C-685/19: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Frankenthal (Niemcy) w dniu 17 września 2019 r. - OK/Daimler AG.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.27.13

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 stycznia 2020 r.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Frankenthal (Niemcy) w dniu 17 września 2019 r. - OK/Daimler AG.
(Sprawa C-685/19)

Język postępowania: niemiecki

(2020/C 27/17)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2020 r.)

Sąd odsyłający

Landgericht Frankenthal

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: OK Strona pozwana: Daimler AG

Pytania prejudycjalne

1)
Czy art. 5 ust. 2 zdanie drugie lit. a) rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów 1  należy interpretować i stosować w ten sposób, że konieczność stosowania urządzeń ograniczających skuteczność działania w rozumieniu tej normy należy potwierdzić wyłącznie w wypadku, jeśli zabezpieczenia silnika przed uszkodzeniem lub awarią i bezpieczeństwa użytkowania pojazdu nie można było zapewnić nawet przy wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii dostępnej w momencie uzyskania homologacji typu dla danego modelu pojazdu?
2)
Na wypadek udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi twierdzącej:

Czy z innych powodów - na przykład takich jak brak długookresowych doświadczeń, nieproporcjonalnie wysokie koszty najnowocześniejszej technologii w porównaniu do innych technologii przy jednoczesnym znaczącym oddziaływaniu na cenę sprzedaży - dopuszczalne są odstępstwa od zasadniczego obowiązku zastosowania najnowocześniej technologii dostępnej w momencie homologacji typu?

Na wypadek udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi przeczącej:

Czy również w wypadku stosowania co do zasady dopuszczalnych komponentów technologicznych mamy do czynienia z zabronionym urządzeniem ograniczającym skuteczność działania w postaci tzw. "okienek temperaturowych", jeżeli parametry zapisane w związku z tym w urządzeniu regulującym pracę silnika są tak dobrane, że oczyszczanie gazów spalinowych nie jest włączane lub jest włączane jedynie w ograniczonym zakresie

a)
ze względu na wybrane temperatury w odniesieniu do zwykłych temperatur występujących przez większą część roku
b)
ze względu na pozostałe parametry - na przykład takie jak aktualna wysokość pojazdu nad poziomem morza - w odnośnych regionach Niemiec lub europejskiego rynku wewnętrznego?
1 Dz.U. 2007, L 171, s.1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.