Sprawa C-668/16: Skarga wniesiona w dniu 23 grudnia 2016 r. - Komisja Europejska/Republika Federalna Niemiec.
Dz.U.UE.C.2017.70.11/2
Akt nieocenianySkarga wniesiona w dniu 23 grudnia 2016 r. - Komisja Europejska/Republika Federalna Niemiec
(Sprawa C-668/16)
(2017/C 070/18)
(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2017 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: C. Hermes, A. C. Becker, D. Kukovec, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Federalna Niemiec
Żądania strony skarżącej
Skarżąca wnosi o następujące orzeczenie:
Republika Federalna Niemiec uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z dyrektywy 2006/40/WE 1 (dyrektywy w sprawie systemów klimatyzacji) i dyrektywy 2007/46/WE 2 (dyrektywy ramowej) przez to, że:
Republika Federalna Niemiec zostaje obciążona kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zgodnie z art. 12 dyrektywy ramowej i załącznikiem X do niej państwa członkowskie są zobowiązane w razie niezachowania zgodności produkcji do przyjęcia środków niezbędnych dla zagwarantowania, by produkowane pojazdy odpowiadały homologowanemu typowi. Również na podstawie art. 30 dyrektywy ramowej w wypadku niezgodności nowych pojazdów z typem homologowanym należy przyjąć środki niezbędne do przywrócenia zgodności. Produkcja i gotowe nowe pojazdy określonych typów pojazdów firmy Daimler AG są niezgodne z typami homologowanymi w zakresie zastosowania określonego środka chłodzącego. Władze niemieckie z naruszeniem art. 12 i 30 dyrektywy ramowej nie przyjęły działań niezbędnych do przywrócenia zgodności.
Ponadto władze niemieckie naruszyły art. 46 dyrektywy ramowej przez to, że nie zastosowały sankcji za popełnione przez Daimler AG naruszenia art. 5 ust. 1 i art. 18 dyrektywy ramowej.
W końcu władze niemieckie dopuściły się obejścia dyrektywy w sprawie systemów klimatyzacji poprzez rozszerzenie w niedopuszczalny sposób starszego typu pojazdów o wyżej wymienione typy pojazdów.