Sprawa C-604/12: H.N. v. Minister for Justice, Equality and Law Reform, Ireland, Attorney General (orzeczenie wstępne).
Dz.U.UE.C.2014.202.6
Akt nienormatywny(Sprawa C-604/12) 1
(Dyrektywa 2004/83/WE - Minimalne normy dotyczące warunków przyznania statusu uchodźcy lub statusu ochrony uzupełniającej - Dyrektywa 2005/85/WE - Minimalne normy dotyczące procedur nadawania i cofania statusu uchodźcy w państwach członkowskich - Krajowy przepis proceduralny uzależniający rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony uzupełniającej od uprzedniego oddalenia wniosku mającego na celu uzyskanie statusu uchodźcy - Dopuszczalność - Autonomia proceduralna państw członkowskich - Zasada skuteczności - Prawo do dobrej administracji - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuł 41 - Bezstronność i szybkość postępowania)
(2014/C 202/07)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2014 r.)
Sąd odsyłający
Supreme Court
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: H.N.
Strona pozwana: Minister for Justice, Equality and Law Reform, Ireland, Attorney General
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Supreme Court - Wykładnia dyrektywy Rady 2004/83/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych norm dla kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub jako osoby, które z innych względów potrzebują międzynarodowej ochrony, oraz zawartości przyznawanej ochrony (Dz.U. L 304, s. 2) - Wniosek o udzielenie ochrony uzupełniającej złożony bez uprzedniego złożenia wniosku o przyznanie statusu uchodźcy.
Sentencja
Dyrektywa Rady 2004/83/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych norm dla kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub jako osób, które z innych względów potrzebują międzynarodowej ochrony, oraz zawartości przyznawanej ochrony, jak też zasada skuteczności i prawo do dobrej administracji nie stoją na przeszkodzie krajowemu przepisowi proceduralnemu, takiemu jak rozpatrywany w postępowaniu głównym, uzależniającemu rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony uzupełniającej od uprzedniego oddalenia wniosku mającego na celu uzyskanie statusu uchodźcy, o ile, po pierwsze, wniosek mający na celu uzyskanie statusu uchodźcy i wniosek o udzielenie ochrony uzupełniającej mogą być złożone jednocześnie, a po drugie, ten krajowy przepis proceduralny nie prowadzi do tego, by rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony uzupełniającej następowało w terminie, który nie jest rozsądny, czego sprawdzenie należy do sądu odsyłającego.