Sprawa C-565/22, Sofatutor: Trybunału (siódma izba) z dnia 5 października 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof - Austria) - Verein für Konsumenteninformation/Sofatutor GmbH [Odesłanie prejudycjalne - Ochrona konsumentów - Dyrektywa 2011/83/UE - Prawa konsumentów - Zamówiony przez konsumenta abonament w ramach platformy edukacyjnej - Automatyczne przedłużenie umowy - Prawo do odstąpienia od umowy]
Dz.U.UE.C.2023.734
Akt nienormatywnyTrybunału (siódma izba) z dnia 5 października 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof - Austria) - Verein für Konsumenteninformation/Sofatutor GmbH
[Odesłanie prejudycjalne - Ochrona konsumentów - Dyrektywa 2011/83/UE - Prawa konsumentów - Zamówiony przez konsumenta abonament w ramach platformy edukacyjnej - Automatyczne przedłużenie umowy - Prawo do odstąpienia od umowy]
(C/2023/734)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 20 listopada 2023 r.)
Sąd odsyłający
Oberster Gerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona wnosząca skargę rewizyjną: Verein für Konsumenteninformation
Druga strona postępowania: Sofatutor GmbH
Sentencja
Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady,
należy interpretować w ten sposób, że:
wykonanie przysługującego konsumentowi prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość jest gwarantowane mu tylko raz w odniesieniu do umowy o świadczenie usług przewidującej bezpłatny okres próbny dla tego konsumenta, po którym następuje - w braku rozwiązania przez niego tej umowy lub odstąpienia od niej w owym okresie - okres odpłatny, podlegający w braku rozwiązania wspomnianej umowy automatycznemu przedłużeniu na czas określony, pod warunkiem, że przy zawieraniu wspomnianej umowy konsument zostaje poinformowany przez przedsiębiorcę w sposób jasny, zrozumiały i wyraźny, że po upływie tego bezpłatnego okresu próbnego owo świadczenie usług stanie się odpłatne.