Sprawa C-531/15: Elda Otero Ramos v. Servicio Galego de Saúde, Instituto Nacional de la Seguridad Social (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.424.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2017 r.

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 19 października 2017 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Superior de Justicia de Galicia - Hiszpania) - Elda Otero Ramos / Servicio Galego de Saúde, Instituto Nacional de la Seguridad Social
(Sprawa C-531/15) 1

Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 92/85/EWG - Artykuł 4 ust. 1 - Ochrona bezpieczeństwa i zdrowia pracowników - Pracownica karmiąca piersią - Ocena zagrożeń występujących na stanowisku pracy - Zakwestionowanie przez pracownicę, której to dotyczy - Dyrektywa 2006/54/WE - Artykuł 19 - Równe traktowanie - Dyskryminacja ze względu na płeć - Ciężar dowodu

Język postępowania: hiszpański

(2017/C 424/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2017 r.)

Sąd odsyłający

Tribunal Superior de Justicia de Galicia

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Elda Otero Ramos

Strona pozwana: Servicio Galego de Saúde, Instituto Nacional de la Seguridad Social

Sentencja

1)
Artykuł 19 ust. 1 dyrektywy 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy należy interpretować w ten sposób, że ma on zastosowanie w sytuacji takiej jak ta, której dotyczy postępowanie główne, w której pracownica karmiąca piersią kwestionuje przed sądem krajowym lub jakimkolwiek innym właściwym organem danego państwa członkowskiego ocenę zagrożeń występujących na jej stanowisku pracy z uwagi na to, że ocena ta nie została przeprowadzona zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy Rady 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły, i pracownic karmiących piersią
2)
Artykuł 19 ust. 1 dyrektywy 2006/54 należy interpretować w ten sposób, że w sytuacji takiej jak ta, której dotyczy postępowanie główne, do zainteresowanej pracownicy należy uprawdopodobnienie okoliczności mogących sugerować, że ocena zagrożeń występujących na jej stanowisku pracy nie została przeprowadzona zgodnie z wymogami art. 4 ust. 1 dyrektywy 92/85, i pozwalających zatem domniemywać istnienie bezpośredniej dyskryminacji ze względu na płeć w rozumieniu dyrektywy 2006/54, czego sprawdzenie należy do sądu odsyłającego. Do strony pozwanej będzie wówczas należeć udowodnienie, że rzeczona ocena zagrożeń została przeprowadzona zgodnie z wymogami tego przepisu, a zatem naruszenie zasady niedyskryminacji nie miało miejsca.
1 Dz.U. C 429 z 21.12.2015.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.