Sprawa C-436/20: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 14 lipca 2022 r. - Asociación Estatal de Entidades de Servicios de Atención a Domicilio v. Consejería de Igualdad y Políticas Inclusivas

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.340.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2022 r.

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 14 lipca 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Superior de Justicia de la Comunidad Valenciana - Hiszpania) - Asociación Estatal de Entidades de Servicios de Atención a Domicilio (ASADE)/Consejería de Igualdad y Políticas Inclusivas

(Sprawa C-436/20) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Artykuły 49 i 56 TFUE - Sytuacja o charakterze wyłącznie wewnętrznym - Usługi na rynku wewnętrznym - Dyrektywa 2006/123/WE - Zakres stosowania - Artykuł 2 ust. 2 lit. j) - Udzielanie zamówień publicznych - Dyrektywa 2014/24/UE - Pojęcie "zamówienia publicznego" - Artykuł y 74 - 77 - Świadczenie usług społecznych w zakresie pomocy na rzecz osób - Umowy w sprawie uzgodnionego działania zawierane z prywatnymi podmiotami działającymi w dziedzinie pomocy społecznej - Wykluczenie podmiotów mających cel zarobkowy - Lokalizacja podmiotu jako kryterium wyboru]

Język postępowania: hiszpański

(2022/C 340/10)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2022 r.)

Sąd odsyłający

Tribunal Superior de Justicia de la Comunidad Valenciana

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Asociación Estatal de Entidades de Servicios de Atención a Domicilio (ASADE)

Strona przeciwna: Consejería de Igualdad y Políticas Inclusivas

Sentencja

1) Artykuły 76 i 77 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one uregulowaniu krajowemu, które zastrzega dla prywatnych podmiotów niemających celu zarobkowego uprawnienie do zawierania w drodze przetargu umów, na mocy których podmioty te świadczą usługi społeczne na rzecz osób w zamian za zwrot poniesionych przez te podmioty kosztów, bez względu na szacunkową wartość tych usług, nawet jeśli podmioty te nie spełniają wymogów przewidzianych w owym art. 77, o ile z jednej strony ramy prawne i umowne, w których prowadzona jest działalność wspomnianych podmiotów, rzeczywiście przyczyniają się do celu społecznego oraz do realizacji celów solidarności i efektywności budżetowej, na których opiera się owo uregulowanie, a z drugiej strony przestrzegana jest zasada przejrzystości, która została w szczególności określona w art. 75 owej dyrektywy.

2) Artykuł 76 dyrektywy 2014/24 należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on uregulowaniu krajowemu, zgodnie z którym w ramach udzielania zamówienia publicznego na usługi społeczne, o których mowa w załączniku XIV do tej dyrektywy, lokalizacja wykonawcy w miejscowości, w której usługi mają być świadczone, stanowi kryterium wyboru wykonawców poprzedzające zbadanie ich ofert.

1 Dz.U. C 423 z 7.12.2020.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.