Sprawa C-374/21: Postanowienie Trybunału (dziewiąta izba) z dnia 20 października 2022 r. - Instituto de Financiamento da Agricultura e Pescas IP v. AB, CD, EF
Dz.U.UE.C.2023.24.16/2
Akt nienormatywnyPostanowienie Trybunału (dziewiąta izba) z dnia 20 października 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supremo Tribunal Administativo - Portugalia) - Instituto de Financiamento da Agricultura e Pescas IP (IFAP)/AB, CD, EF
(Sprawa C-374/21) 1
Język postępowania: portugalski
(2023/C 24/22)
(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2023 r.)
Sąd odsyłający
Supremo Tribunal Administativo
Strony w postępowaniu głównym
Strona wnosząca odwołanie: Instituto de Financiamento da Agricultura e Pescas IP (IFAP)
Strona przeciwna: AB, CD, EF
Sentencja
1) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich
należy interpretować w ten sposób, że:
z zastrzeżeniem przestrzegania zasad równoważności i skuteczności nie sprzeciwia się on uregulowaniu krajowemu, na mocy którego w celu zaskarżenia decyzji o odzyskaniu nienależnie wypłaconych kwot wydanej po upływie terminu przedawnienia, o którym mowa w tym przepisie, jej adresat jest zobowiązany podnieść nieprawidłowość tej decyzji w określonym terminie przed właściwym sądem administracyjnym, pod rygorem prekluzji, i nie może już sprzeciwiać się wykonaniu wspomnianej decyzji, powołując się na tę samą nieprawidłowość w ramach wszczętego przeciw niemu sądowego postępowania egzekucyjnego.
2) Artykuł 3 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia nr 2988/95
należy interpretować w ten sposób, że:
osoby odpowiedzialne posiłkowo w stosunku do podmiotu będącego dłużnikiem oraz adresatem decyzji o odzyskaniu nienależnie pobranych kwot, na które to osoby rozszerzono podatkowe postępowanie egzekucyjne, muszą mieć możliwość powołania się na upływ terminu na wykonanie przewidzianego w art. 3 ust. 2 akapit pierwszy tego rozporządzenia lub, w odpowiednim przypadku, na upływ przedłużonego na podstawie art. 3 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia terminu na wykonanie, aby sprzeciwić się przymusowej egzekucji tych kwot.
3) Artykuł 3 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia nr 2988/95
należy interpretować w ten sposób, że:
w odniesieniu do wykonania decyzji nakładającej obowiązek zwrotu nienależnie pobranych kwot ustanowiony w nim termin na wykonanie rozpoczyna bieg od dnia uprawomocnienia się tej decyzji, to znaczy od dnia upływu terminów na jej zaskarżenie lub po wyczerpaniu środków zaskarżenia.