Sprawa C-332/21: Wyrok Trybunału (dziesiąta izba) z dnia 22 grudnia 2022 r. - Quadrant Amroq Beverages SRL v. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.63.4

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 lutego 2023 r.

Wyrok Trybunału (dziesiąta izba) z dnia 22 grudnia 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Bucureęti - Rumunia) - Quadrant Amroq Beverages SRL/Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili
(Sprawa C-332/21) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Harmonizacja ustawodawstw podatkowych - Dyrektywa 92/83/EWG - Harmonizacja struktury podatku akcyzowego od alkoholu i napojów alkoholowych - Podatki akcyzowe - Alkohol etylowy - Zwolnienia - Artykuł 27 ust. 1 lit. e) - Produkcja substancji smakowo-aromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % obj. - Zakres stosowania - Zasady proporcjonalność i skuteczności]

Język postępowania: rumuński

(2023/C 63/05)

(Dz.U.UE C z dnia 20 lutego 2023 r.)

Sąd odsyłający

Tribunalul Bucureęti

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Quadrant Amroq Beverages SRL

Strona przeciwna: Agentia Nationala de Administrare Fiscalá - Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili

Sentencja

1) Artykuł 27 ust. 1 lit. e) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych,

należy interpretować w ten sposób, że:

zarówno alkohol etylowy, który jest używany do produkcji substancji smakowo-aromatycznych stosowanych z kolei do wytwarzania napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości, jak i alkohol etylowy, który był już używany do produkcji takich substancji smakowo-aromatycznych, są objęte zwolnieniem przewidzianym w tym przepisie.

2) Artykuł 27 ust. 1 lit. e) dyrektywy 92/83

należy interpretować w ten sposób, że:

w przypadku gdy alkohol etylowy dopuszczony do obrotu w państwie członkowskim, w którym jest on zwolniony z podatku akcyzowego ze względu na to, że został wykorzystany do produkcji substancji smakowo-aromatycznych przeznaczonych do produkcji napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości, jest następnie sprzedawany w innym państwie członkowskim, to państwo to jest zobowiązane do traktowania tego alkoholu etylowego w ten sam sposób na swoim terytorium, o ile to pierwsze państwo członkowskie w sposób prawidłowy zastosowało zwolnienie przewidziane w tym przepisie i brak jest wskazówek świadczących o uchylaniu się od przepisów, o ich omijaniu lub naruszaniu.

3) Artykuł 27 ust. 1 lit. e) dyrektywy 92/83,

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego uzależniającym przyznanie podmiotowi gospodarczemu wprowadzającemu do obrotu na jego terytorium produkty zakupione od sprzedawcy mającego siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego, w którym zostały one wyprodukowane, dopuszczone do konsumpcji i zwolnione z podatku akcyzowego zgodnie z tym przepisem, zwolnienia przewidzianego w tym przepisie od warunku, że ten przedsiębiorca jest zarejestrowanym odbiorcą, a sprzedawca uprawnionym prowadzącym skład podatkowy, chyba że z konkretnych, obiektywnych i podlegających weryfikacji dowodów wynika, że warunek ten jest niezbędny do zapewnienia prawidłowego i uczciwego stosowania tego zwolnienia oraz do zapobiegania wypadkom uchylania się od przepisów, ich omijania lub naruszania.

1 Dz.U. C 357 z 6.9.2021.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.