Sprawa C-262/20: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 24 lutego 2022 r. - VB v. Glavna direktsia "Pozharna bezopasnost i zashtita na naselenieto"
Dz.U.UE.C.2022.165.7
Akt nienormatywnyWyrok Trybunału (druga izba) z dnia 24 lutego 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rayonen sad Lukovit - Bułgaria) - VB/Glavna direktsia "Pozharna bezopasnost i zashtita na naselenieto"
(Sprawa C-262/20) 1
Język postępowania: bułgarski
(2022/C 165/07)
(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2022 r.)
Sąd odsyłający
Rayonen sad Lukovit
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: VB
Strona pozwana: Glavna direktsia "Pozharna bezopasnost i zashtita na naselenieto"
Sentencja
1) Artykuł 8 i art. 12 lit. a) dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy należy interpretować w ten sposób, że nie nakładają one obowiązku przyjęcia uregulowania krajowego przewidującego, że zwykły wymiar czasu pracy w porze nocnej pracowników sektora publicznego, takich jak policjanci i strażacy, jest krótszy od przewidzianego dla nich zwykłego wymiaru czasu pracy w porze dziennej. Pracownicy tacy powinni w każdym razie korzystać z innych środków ochronnych w zakresie wymiaru czasu pracy, wynagrodzenia, dodatków lub podobnych korzyści, pozwalających zrekompensować szczególną uciążliwość wynikającą z wykonywanej przez nich pracy w porze nocnej.
2) Artykuły 20 i 31 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że nie stoją one na przeszkodzie temu, by zwykły wymiar czasu pracy w porze nocnej, ustalony w ustawodawstwie państwa członkowskiego dla pracowników sektora prywatnego na siedem godzin, nie miał zastosowania do pracowników sektora publicznego, w tym policjantów i strażaków, jeżeli takie odmienne traktowanie opiera się na obiektywnym i racjonalnym kryterium, to jest pozostaje w związku z prawnie dopuszczalnym celem, do którego osiągnięcia zmierza to ustawodawstwo, oraz jest proporcjonalne do tego celu.