Sprawa C-255/16: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kobenhavns Byret (Dania) w dniu 2 maja 2016 r., Anklagemyndigheden/Bent Falbert, Poul Madsen, JP/Politikens Hus A/S.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.251.17

Akt nieoceniany
Wersja od: 11 lipca 2016 r.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Københavns Byret (Dania) w dniu 2 maja 2016 r., Anklagemyndigheden/Bent Falbert, Poul Madsen, JP/Politikens Hus A/S
(Sprawa C-255/16)

Język postępowania: duński

(2016/C 251/18)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lipca 2016 r.)

Sąd odsyłający

Københavns Byret

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Anklagemyndigheden

Oskarżeni: Bent Falbert, Poul Madsen, JP/Politikens Hus A/S

Pytanie prejudycjalne

Czy niniejsza sprawa dotyczy przepisu, który ma podlegać zgłoszeniu [Komisji] zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 1 ust. 1 pkt 2, 5 i 11 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiająca procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego 1 , zmienionej dyrektywą 98/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniającą dyrektywę 98/34/WE ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych, jeśli należy wziąć pod uwagę, że:

a)
przyjęta nowelizacja dotyczy zmiany ustawy o grach losowych, loteriach i zakładach polegającej na wprowadzeniu przepisu przewidującego sankcję karną za m.in. działania podmiotów, które, nie mając określonego w § 1 zezwolenia, umyślnie lub przez szczególnie rażące niedbalstwo oferują w Danii uczestnictwo w grach losowych, loteriach czy też zakładach oraz tych, które umyślnie lub przez szczególnie rażące niedbalstwo reklamują gry losowe, loterie czy też zakłady, które nie są objęte określonym w § 1 zezwoleniem, a ponadto
b)
z zawartych w pracach przygotowawczych nad tym przepisem uwag wynika, że celem wprowadzenia tych przepisów karnych jest uściślenie czy też wprowadzenie zakazu oferowania w Internecie przez podmioty zagraniczne gier, które są kierowane bezpośrednio na duński rynek, częściowo poprzez wprowadzenie zakazu reklamowania m.in. gier, które są oferowane w Internecie przez podmioty zagraniczne, przy czym z tych samych uwag wynika, że nie ma wątpliwości co do tego, iż, zgodnie z zasadami obowiązującymi przed wprowadzeniem tej nowelizacji, czynności związane z grami są niezgodne z prawem, jeśli dokonujący ich zagraniczny podmiot używa takich kanałów dystrybucyjnych, w ramach których sprzedaż jest dokonywana fizycznie na obszarze Danii; istnieje za to wątpliwość co do tego, czy objęta tym przepisem jest również zagraniczna gra, która jest kierowana do duńskich graczy i fizycznie znajduje się poza Danią; dlatego należy wyjaśnić, czy objęte tym przepisem są gry należące do tej kategorii. Z zawartych w pracach przygotowawczych nad tym przepisem uwag wynika też sugestia, aby wprowadzić zakaz reklamowania gier losowych, loterii i zakładów, które nie są objęte określonym w tej ustawie zezwoleniem, a nowelizacja jest zgodna z obowiązującym zakazem ustanowionym w § 12 ust. 3 hestevæddeløbslovens [duńskiej ustawy o zakładach na wyścigi konne], lecz stanowi wyjaśnienie § 10, ust. 4 tips- og lottolovs [obecnie uchylonej duńskiej ustawy o zakładach i loteriach]. Z uwag tych wynika też, że celem ustanowienia tego zakazu jest zapewnienie ochrony tym podmiotom, które uzyskały zezwolenie od duńskich władz, przed konkurencją ze strony przedsiębiorstw, które nie mają takiego zezwolenia i nie mogą z tego względu legalnie oferować gier w Danii czy też pośredniczyć w ich oferowaniu?
1 Dz.U. 1994, L 204, s. 37

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.