Sprawa C-198/23: Skarga wniesiona w dniu 28 marca 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii
Dz.U.UE.C.2023.205.30
Akt nienormatywnySkarga wniesiona w dniu 28 marca 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii
(Sprawa C-198/23)
(2023/C 205/34)
(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: J. Samnadda, Cw. Georgiewa)
Strona pozwana: Republika Bułgarii
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
(1) stwierdzenie, że nie przyjmując niezbędnych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, aby zapewnić zgodność z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/789 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiającą przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mające zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 93/83/EWG 1 (zwaną dalej "dyrektywą"), i nie powiadamiając o nich Komisji, Republika Bułgarii uchybiła swoim zobowiązaniom określonym w art. 19 dyrektywy;
(2) nakazanie Republice Bułgarii zapłaty na rzecz Komisji jednokrotnie płatnej kwoty, odpowiadającej wyższej z następujących dwóch kwot: I) dziennej kwocie w wysokości 1 800 EUR, pomnożonej przez liczbę dni między dniem następującym po upływie terminu transpozycji, przewidzianym w dyrektywie, a dniem, w którym usunięto naruszenie, lub, w braku usunięcia naruszenia, dniem, w którym wydano wyrok w niniejszym postępowaniu; II) minimalnej jednokrotnie płatnej kwocie w wysokości 504 000 EUR;
(3) na wypadek gdyby niewykonanie zobowiązania określonego w pkt 1 przedłużyło się do daty wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu, nakazanie Republice Bułgarii zapłaty na rzecz Komisji okresowej kary majątkowej w wysokości 10 800 EUR dziennie za każdy dzień opóźnienia od dnia wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu do chwili wykonania przez Republikę Bułgarii jej zobowiązań zgodnie z dyrektywą;
(4) obciążenie Republiki Bułgarii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Dyrektywa ta ma na celu przyczynienie się do prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez zapewnienie szerszego rozpowszechniania w państwach członkowskich programów telewizyjnych i radiowych pochodzących z innych państw członkowskich, ułatwienie udzielania licencji na prawa autorskie i prawa pokrewne do utworów i innych treści objętych ochroną, zawartych w nadaniach niektórych rodzajów programów telewizyjnych i radiowych. Rozszerza ona stosowanie zasady państwa pochodzenia w odniesieniu do dodatkowych usług online związanych z programami radiowymi i niektórymi rodzajami programów telewizyjnych. Zapewnia ona również dostęp do szerszej transgranicznej oferty programów i ustanawia jasność prawną w przypadkach związanych z wprowadzaniem bezpośrednim.
W art. 12 dyrektywy wskazano dzień 7 czerwca 2021 r. jako końcowy termin na transpozycję dyrektywy przez państwa członkowskie. Zgodnie z art. 12 ust. 2 "[p]aństwa członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą".
W dniu 23 lipca 2021 r. Komisja przesłała Republice Bułgarii oficjalne pismo powiadamiające. W dniu 19 maja 2022 r. Komisja przesłała Republice Bułgarii uzasadnione stanowisko. Pomimo tego, środki związane z transpozycją dyrektywy nie zostały jeszcze przyjęte lub, w każdym wypadku, nie powiadomiono o nich Komisji.