Skarga wniesiona w dniu 7 grudnia 2022 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-15/22)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.18.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 stycznia 2023 r.

Skarga wniesiona w dniu 7 grudnia 2022 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii
(Sprawa E-15/22)
(2023/C 18/04)

Skarga przeciwko Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 7 grudnia 2022 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Kyrre Isaksena, Marte Brathovde i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.

Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:

1. orzeczenie, że Norwegia, nie świadcząc i nie obsługując usług łącza danych do dnia 5 lutego 2018 r., uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 1 ;

2. obciążenie Norwegii kosztami postępowania.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

- w niniejszej skardze Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009 ("rozporządzenie");

- w piśmie z dnia 31 maja 2018 r. Urząd zwrócił się do rządu norweskiego o udzielenie informacji na temat stanu wdrożenia usług łącza danych w Norwegii. W swojej odpowiedzi z dnia 2 lipca 2018 r. rząd norweski potwierdził, że wyznaczona przez Norwegię instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego - Kontrola Ruchu Lotniczego Avinor (Avinor Flysikring) - nie wdrożyła jeszcze usług łącza danych zgodnie z wymogami rozporządzenia;

- rząd norweski w swojej odpowiedzi z dnia 12 października 2020 r., sporządzonej w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia uchybienia wystosowane przez Urząd dnia 10 czerwca 2020 r., nie zakwestionował oceny Urzędu, zgodnie z którą Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia;

- w uzasadnionej opinii z dnia 10 listopada 2021 r. Urząd podtrzymał swoją ocenę i stwierdził, że poprzez nieświadczenie i nieobsługiwanie usług łącza danych do dnia 5 lutego 2018 r. Norwegia uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia;

- w piśmie z dnia 15 lutego 2022 r. rząd Norwegii jako powody niewdrożenia usług łącza danych w terminie określonym w rozporządzeniu lub w uzasadnionej opinii Urzędu wymienił wyzwania techniczne, nieuzasadnione koszty i obawy dotyczące bezpieczeństwa.

- Urząd twierdzi, że w uwzględnionej w Porozumieniu EOG wersji rozporządzenia, ani też w samym Porozumieniu, nie ma podstawy prawnej, którą można by w tym przypadku uzasadnić nieprzestrzeganie obowiązków określonych w art. 3 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia.

1 Dz.U. L 13 z 17.1.2009, s. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.