Skarga wniesiona w dniu 18 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-14/23)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.1532

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 grudnia 2023 r.

Skarga wniesiona w dniu 18 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii
(Sprawa E-14/23)

(C/2023/1532)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2023 r.)

Skarga przeciwko Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 18 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Hildur Hjorvar, Kyrre Isaksena i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.

Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:

1. orzeczenie, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG i art. 8 aktu poprzez brak pełnego wdrożenia do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 13 załącznika VI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/50/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie minimalnych wymogów służących zwiększeniu mobilności pracowników między państwami członkowskimi dzięki łatwiejszemu nabywaniu i zachowywaniu uprawnień do dodatkowych emerytur).

2. obciążenie Norwegii kosztami postępowania.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

- W niniejszej skardze Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Norwegia nie przyjęła środków niezbędnych do pełnego wdrożenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 13 załącznika VI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Porozumienie EOG), to jest dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/50/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie minimalnych wymogów służących zwiększeniu mobilności pracowników między państwami członkowskimi dzięki łatwiejszemu nabywaniu i zachowywaniu uprawnień do dodatkowych emerytur ("akt"), jak wymaga tego art. 8 aktu i art. 7 Porozumienia EOG.

- Dnia 4 października 2018 r. Urząd wysłał Norwegii wezwanie do usunięcia uchybienia, na które Norwegia udzieliła odpowiedzi w dniu 4 grudnia 2018 r., w której stwierdziła, że przygotowania do zmian legislacyjnych są w toku.

- Dnia 6 marca 2019 r. Urząd wystosował uzasadnioną opinię. W dniu 21 czerwca 2019 r. Norwegia udzieliła odpowiedzi na uzasadnioną opinię, w której to odpowiedzi powtórzyła, że norweskie prawodawstwo zawiera środki krajowe zgodne z treścią aktu.

- Urząd twierdzi, że z art. 7 Porozumienia EOG oraz z zasady lojalnej współpracy zawartej w art. 3 Porozumienia EOG wynika, że państwo EFTA powinno terminowo powiadomić o krajowych środkach transponujących prawo EOG do prawa krajowego. Takie powiadomienie powinno być przejrzyste, dokładne i skuteczne. Obowiązek powiadamiania wynika również bezpośrednio z art. 8 aktu.

- Urząd twierdzi, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG i art. 8 aktu poprzez brak pełnego włączenia aktu do krajowego porządku prawnego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.