Skarga wniesiona w dniu 18 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-14/23)
Dz.U.UE.C.2023.1532
Akt nienormatywnySkarga wniesiona w dniu 18 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii
(Sprawa E-14/23)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2023 r.)
Skarga przeciwko Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 18 października 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Hildur Hjorvar, Kyrre Isaksena i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG i art. 8 aktu poprzez brak pełnego wdrożenia do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 13 załącznika VI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/50/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie minimalnych wymogów służących zwiększeniu mobilności pracowników między państwami członkowskimi dzięki łatwiejszemu nabywaniu i zachowywaniu uprawnień do dodatkowych emerytur).
2. obciążenie Norwegii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszej skardze Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Norwegia nie przyjęła środków niezbędnych do pełnego wdrożenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 13 załącznika VI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Porozumienie EOG), to jest dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/50/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie minimalnych wymogów służących zwiększeniu mobilności pracowników między państwami członkowskimi dzięki łatwiejszemu nabywaniu i zachowywaniu uprawnień do dodatkowych emerytur ("akt"), jak wymaga tego art. 8 aktu i art. 7 Porozumienia EOG.
- Dnia 4 października 2018 r. Urząd wysłał Norwegii wezwanie do usunięcia uchybienia, na które Norwegia udzieliła odpowiedzi w dniu 4 grudnia 2018 r., w której stwierdziła, że przygotowania do zmian legislacyjnych są w toku.
- Dnia 6 marca 2019 r. Urząd wystosował uzasadnioną opinię. W dniu 21 czerwca 2019 r. Norwegia udzieliła odpowiedzi na uzasadnioną opinię, w której to odpowiedzi powtórzyła, że norweskie prawodawstwo zawiera środki krajowe zgodne z treścią aktu.
- Urząd twierdzi, że z art. 7 Porozumienia EOG oraz z zasady lojalnej współpracy zawartej w art. 3 Porozumienia EOG wynika, że państwo EFTA powinno terminowo powiadomić o krajowych środkach transponujących prawo EOG do prawa krajowego. Takie powiadomienie powinno być przejrzyste, dokładne i skuteczne. Obowiązek powiadamiania wynika również bezpośrednio z art. 8 aktu.
- Urząd twierdzi, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG i art. 8 aktu poprzez brak pełnego włączenia aktu do krajowego porządku prawnego.