Rozporządzenie wykonawcze 2022/91 określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.15.12

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 stycznia 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/91
z dnia 21 stycznia 2022 r.
określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniającą dyrektywę 2010/65/UE i uchylającą dyrektywę 2000/59/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów obniżki opłat, o których mowa w art. 8 ust. 4 dyrektywy (UE) 2019/883, należy stosować kryteria określone w załączniku.

(2) Kryteria określone w sekcji 1 załącznika odzwierciedlają niezbędne wysiłki na rzecz ograniczenia ilości odpadów. W związku z tym powinny być one obowiązkowe.

(3) Dodatkowe kryteria określone w sekcji 2 załącznika można stosować w celu zachęcenia do wykorzystania konkretnych praktyk i sprzętu, które mogą być również przydatne do ograniczenia ilości odpadów. W związku z tym kryteria te powinny być nieobowiązkowe.

(4) W celu zapewnienia jednolitych warunków stosowania obniżki opłat określonej w art. 8 ust. 5 dyrektywy (UE) 2019/883 konieczne jest, by państwa członkowskie stosowały zharmonizowaną metodykę. Akty wykonawcze przyjmowane zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/883 powinny zatem mieć formę rozporządzeń wykonawczych.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Kryteria określone w sekcji 1 załącznika są uwzględniane przez organy zarządzające portowymi urządzeniami do odbioru odpadów lub organy portowe przy obliczaniu obniżki opłat zgodnie z art. 8 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) dyrektywy (UE) 2019/883.
2. 
Kryteria określone w sekcji 2 załącznika mogą być uwzględniane przez organy zarządzające portowymi urządzeniami do odbioru odpadów lub organy portowe przy obliczaniu obniżki opłat zgodnie z art. 8 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) dyrektywy (UE) 2019/883.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

SEKCJA  1

Wykaz obowiązkowych kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 1

KryteriaPowiązane elementyPowiązany załącznik do konwencji MARPOLMożliwe środki weryfikacji (1)
Segregacja na statku zgodnie z rezolucją MEPC.295(71) i zapewnienie

odprowadzania do odpowiednich portowych urządzeń do odbioru odpadów, które są zgodne z art. 4 ust. 2 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/883.

Eksploatacja i zarządzanieZałącznik VZielona Nagroda (ang. Green Award), norma ISO 21070, Błękitny Anioł, Green Marine, pokwitowanie

odprowadzenia odpadów, przeznaczony dla statków plan gospodarowania odpadami zatwierdzony przez

towarzystwo klasyfikacyjne statków, norma ISO 14001 System zarządzania środowiskowego.

Zrównoważona środowiskowo polityka zakupów (ograniczenie ilości

materiałów opakowaniowych, np. dzięki opakowaniom zbiorczym i unikaniu tworzyw sztucznych jednorazowego użytku)

ZarządzanieZałącznik VZielona Nagroda, norma ISO 21070, Błękitny Anioł, Green Marine, przeznaczony dla statków plan gospodarowania odpadami

zatwierdzony przez towarzystwo klasyfikacyjne statków, norma ISO 14001 System zarządzania

środowiskowego.

(1) Można zaakceptować dodatkowe systemy, za pomocą których można wykazać, że statki spełniają kryteria.

SEKCJA  2

Wykaz nieobowiązkowych kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 2

KryteriaPowiązane elementyPowiązany załącznik do konwencji MARPOLMożliwe środki weryfikacji (1)
Wykorzystanie paliw alternatywnych (2) i innych źródeł energii podczas rejsu do portu zawinięcia lub podczas postoju w porcie (np. energia elektryczna pobierana z lądu, wiatr, energia słoneczna)Projekt, technologia i eksploatacja statkuZałącznik IZielona Nagroda, dokument dostawy paliwa, książka zapisów olejowych, świadectwo klasy lub świadectwo ustawowe, plan zarządzania

efektywnością energetyczną statku (SEEMP).

Stosowanie systemu białej skrzynki (ang. White Box System) < 5ppm (w celu kontrolowania i monitorowania zrzutów wody zęzowej ze statku)Technologia i eksploatacjaZałącznik IŚwiadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu
Separator wody zaolejonej(OWS) < 5 ppmTechnologia i eksploatacjaZałącznik IŚwiadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu, Zielona Nagroda, wskaźnik ekologiczności transportu morskiego (CSI), Green Marine, Błękitny Anioł
OWS < 5 ppm + system alarmowy oraz automatyczne urządzenie zatrzymujące dla statków < 10 0°0 GTTechnologia i eksploatacjaZałącznik IŚwiadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu, Zielona Nagroda, CSI, Green Marine, Błękitny Anioł
Statek nie wykorzystuje do zrzutów urządzeń filtrujących olej, lecz oddziela całą wodę zęzową i osady, a następnie odprowadza je do portowych urządzeń do odbioru odpadów.EksploatacjaZałącznik IKsiążka zapisów olejowych,

pokwitowania za odprowadzone odpady

System oczyszczania ścieków zgodny z rezolucją Międzynarodowej

Organizacji Morskiej MEPC.227(64) dla wszystkich statków, z wyjątkiem statków pasażerskich w czasie eksploatacji na obszarach specjalnych objętych załącznikiem IV do konwencji MARPOL

Technologia, eksploatacja i zarządzanieZałącznik IVDeklaracja zgodności UE zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE (3) lub świadectwo klasy. Ponadto regularna weryfikacja eksploatacyjna przeprowadzana przez niezależnego weryfikatora.
Statek nie dokonuje zrzutów ścieków do morza i odprowadza wszystkie nieoczyszczone lub oczyszczone ścieki lub osady ściekowe do portowych urządzeń do odbioru odpadówEksploatacjaZałącznik IVPokwitowania za odprowadzone odpady
Ponowne użycie i recykling na statkuEksploatacja i zarządzanieZałącznik VNorma ISO 21070, Green Marine, norma

ISO 14001 System zarządzania środowiskowego.

(1) Można zaakceptować dodatkowe systemy, za pomocą których można wykazać, że statki spełniają kryteria.

(2) Zdefiniowane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1).

(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 146).

1 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 116.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.