Rozporządzenie wykonawcze 2022/46 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 w odniesieniu do określenia energooszczędnych technologii oraz doprecyzowania elementów metodyki ustalania zwykłego nakładu połowowego statków rybackich

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.9.27

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 stycznia 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/46
z dnia 13 stycznia 2022 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 w odniesieniu do określenia energooszczędnych technologii oraz doprecyzowania elementów metodyki ustalania zwykłego nakładu połowowego statków rybackich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139 umożliwia Europejskiemu Funduszowi Morskiemu, Rybackiemu i Akwakultury przydzielanie wsparcia na wymianę lub modernizację głównego lub dodatkowego silnika statku rybackiego o długości całkowitej do 24 metrów.

(2) Wsparcie, o którym mowa w art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/1139, przyczynia się do realizacji celu szczegółowego polegającego na zwiększeniu efektywności energetycznej i zmniejszeniu emisji CO2 poprzez wymianę lub modernizację silników statków rybackich, o czym mowa w art. 14 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139.

(3) Art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1139 odnosi się do energooszczędnych technologii

wykorzystanych w nowych silnikach; należy wskazać, jakie energooszczędne technologie powodują zmniejszenie emisji CO2.

(4) Art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/1139 stanowi, że państwo członkowskie ocenia, czy nowy silnik emituje 20 % mniej CO2 lub zużywa 20 % mniej paliwa w ramach zwykłego nakładu połowowego danego statku niż silnik wymieniany.

(5) Do celów oceny dokonywanej przez państwo członkowskie konieczne jest określenie, co należy uznać za "zwykły nakład połowowy danego statku", biorąc pod uwagę dużą różnorodność statków rybackich, ich technik połowowych, pokonywanych odległości i współczynników obciążenia, które zmieniają się w czasie i mają wpływ na emisję CO2 i zużycie paliwa.

(6) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Energooszczędne technologie wykorzystywane w nowych silnikach

Do celów art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1139 uznaje się, że w nowych silnikach statków rybackich zastosowano energooszczędne technologie, jeżeli:

1)
wykorzystują one:
a)
wodór,
b)
amoniak,
c)
spalanie wewnętrzne,
d)
ogniwa paliwowe,
e)
energię elektryczną,
f)
kombinację energii elektrycznej i spalania (silniki hybrydowe),
g)
hybrydowe ogniwa paliwowe;
2)
posiadają homologację typu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 2 .
Artykuł  2

Zwykły nakład połowowy statków rybackich

Do celów art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/1139 podstawą decyzji państw członkowskich odnośnie do rozumienia zwykłego nakładu połowowego statku rybackiego, którego dotyczy wniosek o wsparcie, są:

1)
cechy charakterystyczne i model połowów danego statku rybackiego;
2)
średnia z dziesięciu reprezentatywnych rejsów połowowych przeprowadzonych w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających złożenie wniosku o wsparcie; oraz
3)
stosowane techniki połowowe i czas spędzany na morzu przez dany statek rybacki podczas rejsów połowowych.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.