Rozporządzenie wykonawcze 2022/2094 określające informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, ustanawiające formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz określające szczegółowe uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie „spożycie” na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700
Dz.U.UE.L.2022.281.23
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2094
z dnia 28 października 2022 r.
określające informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, ustanawiające formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz określające szczegółowe uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie "spożycie" na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 3 i art. 13 ust. 6,
(1) Aby zapewnić prawidłowe wykonanie badania reprezentacyjnego w dziedzinie "spożycie", zwanego badaniem budżetów gospodarstw domowych, Komisja powinna określić informacje techniczne dotyczące zbioru danych, formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz szczegółowe uregulowania dotyczące raportów jakości i ich treść.
(2) Badanie budżetów gospodarstw domowych jest kluczowym instrumentem stosowanym do zestawiania wag dla ważnych wskaźników makroekonomicznych, takich jak wskaźniki cen konsumpcyjnych oraz zharmonizowane wskaźniki cen konsumpcyjnych jako mierniki inflacji, a także do celów rachunków narodowych. Badania te zapewniają szczegółowe opisy łącznych wydatków na spożycie ponoszonych przez prywatne gospodarstwa domowe, wykorzystując takie cechy gospodarstw domowych jak dochód, mieszkanie i wiele innych cech demograficznych i społecznoekonomicznych. Dostarczają zatem informacji na temat gospodarczych i społecznych warunków życia gospodarstw domowych i osób indywidualnych w państwach członkowskich. Informacje pochodzące z badania budżetów gospodarstw domowych są też wykorzystywane na poziomie UE w kontekście polityki ochrony konsumentów.
(3) Europejski Zielony Ład wymaga zrównoważonej polityki konsumenckiej, która pomoże wzmocnić pozycję konsumentów, by podejmowali świadome wybory i odgrywali czynną rolę w transformacji ekologicznej 2 . Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest ponadto zapewnienie sprawiedliwych i inkluzywnych transformacji, przeprowadzanych przy należytym uwzględnieniu kwestii społecznych i rozkładu skutków. Strategia "Od pola do stołu" również ma na celu promowanie zrównoważonej konsumpcji żywności oraz ułatwienie przechodzenia na zdrowe, zrównoważone diety 3 . Zdrową żywność promuje dodatkowo europejski plan walki z rakiem, aby zapobiegać ryzyku zachorowania na niektóre choroby nowotworowe 4 .
(4) Międzynarodowa porównywalność krajowych statystyk dotyczących wydatków na spożycie wymaga stosowania klasyfikacji statystycznych w odniesieniu do jednostek terytorialnych, kształcenia, zawodów i sektorów gospodarki, zgodnych z klasyfikacjami NUTS 5 , ISCED 6 , ISCO 7 i NACE 8 . Ponadto do klasyfikacji i analizy wydatków na spożycie indywidualne, ponoszonych przez gospodarstwa domowe, według ich celu należy stosować klasyfikację spożycia indywidualnego według celu (COICOP) 9 .
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowionego na mocy art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu określono informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji z państw członkowskich do Komisji (Eurostatu) oraz uregulowania dotyczące przekazywania i treści raportów jakości w dziedzinie "spożycie".
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Pojęcia statystyczne i opis zmiennych
Państwa członkowskie stosują pojęcia statystyczne określone w załączniku I.
Cechy techniczne zmiennych są określone w załączniku II i odnoszą się do:
Charakterystyka populacji statystycznych i jednostek objętych obserwacją oraz zasady dotyczące respondentów
Okresy odniesienia
Szczegółowa charakterystyka próby
Okresy i metody zbierania danych
Wspólne standardy redagowania, imputacji, ważenia i estymacji danych
Formaty przekazywania informacji
Raporty jakości
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 października 2022 r.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
DEFINICJE POJĘĆ STATYSTYCZNYCH
DEFINICJE POJĘĆ STATYSTYCZNYCH
Spożycie według klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu (COICOP) jest oparte na koncepcji spożycia w sektorze gospodarstw domowych stosowanej w europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych, ESA 2010 12 , w zakresie, w jakim ma zastosowanie do dziedziny spożycia. Odnosi się do wydatków ponoszonych przez prywatne gospodarstwa domowe na towary i usługi spełniające ich potrzeby lub życzenia.
Spożycie w sektorze gospodarstw domowych obejmuje następujące przykłady:
Spożycie w sektorze gospodarstw domowych nie obejmuje:
Spożycie w sektorze gospodarstw domowych jest rejestrowane w cenach nabycia. Cena ta jest ceną faktycznie płaconą przez nabywcę za produkty w momencie ich zakupu.
Cena nabycia obejmuje następujące elementy:
Cena nabycia nie obejmuje następujących elementów:
Czynsz imputowany
Sam zakup mieszkania uznaje się za nakłady inwestycyjne (inwestycję), a nie wydatki konsumpcyjne, a zatem wyklucza się ze spożycia w sektorze gospodarstw domowych. Posiadanie mieszkania lub domu stwarza jednak usługę - zakwaterowanie - z której gospodarstwo domowe z biegiem czasu korzysta, dlatego cenę szacunkową zakwaterowania, otrzymaną przez imputację czynszu, włącza się do spożycia w sektorze gospodarstw domowych. Jest ona niepieniężnym składnikiem spożycia w sektorze gospodarstw domowych, ponieważ nie dochodzi do transakcji pieniężnej.
Czynsz imputowany stanowi jednocześnie niepieniężne źródło dochodu, a więc jest ujmowany również po stronie dochodów.
Czynsz imputowany szacuje się dla wszystkich gospodarstw domowych, które nie deklarują płacenia pełnego czynszu, ponieważ albo są właścicielami zajmowanych lokali mieszkalnych albo żyją w mieszkaniach wynajętych po cenie niższej od ceny rynkowej, albo mają zapewnione zakwaterowanie bez płacenia czynszu.
Czynsz imputowany szacuje się tylko dla tych mieszkań (i dowolnych powiązanych z nimi budynków, jak np. garaż), które są używane przez gospodarstwa domowe jako główne miejsce zamieszkania.
Wartość czynszu imputowanego to szacowana wartość czynszu płaconego za podobne mieszkanie, uwzględniając takie czynniki jak lokalizacja, udogodnienia w sąsiedztwie itd., jak również wielkość i jakość samego mieszkania. Wartość ta zos- taje pomniejszona o faktycznie zapłacony czynsz (w przypadku gdy mieszkanie jest wynajmowanie po cenie niższej niż cena rynkowa) oraz o wydatki na zwykłe utrzymanie (gaz, energia elektryczna, woda itp.) oraz drobne naprawy lub renowacje przeprowadzane przez gospodarstwa domowe będące właścicielami zajmowanych mieszkań, w rodzaju zwykle wykonywanych przez właścicieli wynajmowanych mieszkań.
Podobną imputację czynszu przeprowadza się w odniesieniu do garaży umiejscowionych poza budynkiem mieszkalnym, wykorzystywanych przez właściciela na cele spożycia w związku z posiadaniem mieszkania.
Do oszacowania wartości usług na własne cele finalne właścicieli mieszkań preferowaną metodą jest warstwowanie oparte na czynszach rzeczywistych (przez bezpośrednią ekstrapolację lub regresję ekonometryczną).
W przypadku braku wystarczająco dużego rynku wynajmu mieszkań, gdy na rynku dominują mieszkania zajmowane przez właścicieli, stosuje się metodę samooceny w odniesieniu do mieszkań zajmowanych przez właścicieli. Według tej metody wartość czynszu imputowanego odnosi się do samooceny wartości użytej jako bezpośredni szacunek ceny rynkowej mieszkania.
Spożycie naturalne
Spożycie naturalne odnosi się do wyrobów i usług wytworzonych jako produkcja globalna przez spółki nieposiadające osobowości prawnej będące własnością gospodarstw domowych, zatrzymane na cele spożycia przez członków gospodarstwa domowego. Przykładami produktów zatrzymanych w celu własnego spożycia są:
Usługi domowe i osobiste, które są produkowane i wykorzystywane w ramach tego samego gospodarstwa domowego, nie są w ESA zaliczane do produkcji, a zatem nie stanowią części spożycia naturalnego. Przykłady produkowanych przez gospodarstwa domowe usług domowych, które są wyłączone, to:
Usługi domowe i osobiste świadczone w gospodarstwach domowych przez zatrudnionych opłacanych pracowników są jednak zaliczane do produkcji i stanowią część spożycia.
Spożycie naturalne rejestruje się wówczas, gdy produkcja zostaje zatrzymana w gospodarstwie domowym do celów własnego spożycia, i wycenia się je według ceny nabycia podobnych produktów (towarów lub usług) sprzedawanych na rynku. Usługi domowe i osobiste świadczone przez zatrudnionych opłacanych pracowników wycenia się według kosztów związanych z zatrudnieniem tych pracowników; obejmuje to wynagrodzenie w naturze takie jak żywność lub zakwaterowanie.
Transgraniczne wydatki na spożycie
Spożycie w sektorze gospodarstw domowych obejmuje wydatki na spożycie prywatnych gospodarstw domowych będących rezydentami, niezależnie od tego, czy wydatki mają miejsce w kraju czy za granicą. Transgraniczne wydatki na spożycie odnoszą się do części wydatków na spożycie gospodarstw domowych ponoszonych za granicą. Obejmują wszystkie bezpośrednie zakupy towarów i usług dokonywane przez rezydentów podczas podróży za granicę w celach służbowych lub osobistych. Rozróżnia się dwie kategorie, które wymagają odmiennego traktowania:
Rejestruje się wyłącznie transgraniczne wydatki na spożycie w formie pieniężnej.
Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł, w tym niepieniężnych składników dochodów
Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł gospodarstwa domowego obejmują pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł, dochody w naturze z zatrudnienia, dochody w naturze z działalności niezarobkowej oraz czynsz imputowany.
Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł gospodarstwa domowego powinny równać się sumie rocznych dochodów netto ogółem ze wszystkich źródeł wszystkich członków gospodarstwa domowego oraz rocznych składników dochodu netto ogółem na poziomie gospodarstwa domowego.
Pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł
Pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł obejmują:
dodatki rodzinne/związane z dziećmi;
dodatki mieszkaniowe;
zasiłki dla bezrobotnych;
świadczenia z tytułu wieku;
renty rodzinne;
świadczenia chorobowe;
świadczenia dla osób niepełnosprawnych;
dodatki związane z edukacją;
dodatki/świadczenia z tytułu wykluczenia społecznego, gdzie indziej niesklasyfikowane;
Dochody w naturze z zatrudnienia
Dochody w naturze z zatrudnienia odnoszą się do niepieniężnych składników dochodu, które mogą być zapewniane przez pracodawcę bezpłatnie lub po obniżonej cenie na rzecz pracownika najemnego jako część "pakietu" zawartego w umowie o pracę. (Jeżeli towary lub usługi są zapewniane zarówno do prywatnego jak i służbowego użytku, należy oszacować ich wykorzystanie do celów prywatnych jako część wykorzystania ogółem, a następnie odsetek ten odnieść do wartości całkowitej).
Obejmują one:
Wartość zapewnianych bezpłatnie towarów i usług oblicza się według ich wartości rynkowej. Wartość towarów i usług zapewnianych po obniżonej cenie oblicza się jako różnicę między wartością rynkową a wartością płaconą przez pracownika najemnego.
Nie obejmują one:
Dochody w naturze z działalności niezarobkowej
Dochody w naturze z działalności niezarobkowej obejmują produkcję na cele własnego spożycia, a więc towary i usługi produkowane przez gospodarstwo domowe i zatrzymane do celów spożycia przez członków tego gospodarstwa domowego.
Dochody w naturze z działalności niezarobkowej nie obejmują czynszu imputowanego.
Podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne
Podatek dochodowy odnosi się do podatków od dochodu, zysków i zysków kapitałowych. Podatki te obliczane są według rzeczywistych lub przewidywanych dochodów osób indywidualnych, gospodarstw domowych lub jednostek podatkowych. Obejmują podatki nakładane na aktywa w postaci majątku, gruntu lub nieruchomości, jeżeli te aktywa są używane do oszacowania dochodu ich właścicieli. Należy uwzględnić również podatki związane z emeryturami i rentami z indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte przez ESSPROS).
Podatki dochodowe obejmują:
Podatki dochodowe nie obejmują:
ZAŁĄCZNIK II
CECHY TECHNICZNE ZMIENNYCH
CECHY TECHNICZNE ZMIENNYCH
Identyfikator zmiennej | Nazwa zmiennej | Kod modalności | Oznaczenie modalności | Jednostka badania | Okres odniesienia |
Temat szczegółowy: INFORMACJE NA TEMAT ZBIERANIA DANYCH | |||||
HA02 | Rok badania | Rok | Rok badania | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
HC04C | Data pierwszego wywiadu z gospodarstwem domowym | DD/MM/RRRR | Data pierwszego wywiadu z gospodarstwem domowym | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
MB03C | Data pierwszego wywiadu z członkiem gospodarstwa domowego | DD/MM/RRRR | Data pierwszego wywiadu z członkiem gospodarstwa domowego | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
HA06 | Warstwa | 1-9999999999998 | Identyfikator warstwy | Gospodarstwo domowe | W chwili losowania |
9999999999999 | Nie dotyczy | ||||
HA07 | Jednostka losowania pierwszego stopnia | 1-9999999999998 | Identyfikator jednostki losowania drugiego stopnia | Gospodarstwo domowe | W chwili losowania |
9999999999999 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: IDENTYFIKACJA | |||||
HA04 | Numer identyfikacyjny gospodarstwa domowego (plik HH) | Numer ID | ID gospodarstwa domowego | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
MA04 | Numer identyfikacyjny gospodarstwa domowego (plik członka HH) | Numer ID | ID gospodarstwa domowego | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
MA05 | Numer identyfikacyjny członka gospodarstwa domowego (plik członka HH) | Numer ID | Numer ID | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
HA13 | Numer identyfikacyjny członka gospodarstwa domowego, który udziela odpowiedzi na kwestionariusz gospodarstwa domowego | Numer ID | ID osoby udzielającej odpowiedzi na kwestionariusz gospodarstwa domowego | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
Temat szczegółowy: WAGI | |||||
HA10 | Waga ostateczna | Waga | Waga ostateczna | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
Temat szczegółowy: CHARAKTERYSTYKA WYWIADU | |||||
HA11 | Sposób przeprowadzenia wywiadu (wywiad z gospodarstwem domowym) | 1 | Wywiad bezpośredni z wykorzystaniem formularzy papierowych (PAPI) | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo (CAPI) | ||||
3 | Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) | ||||
4 | Wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI) | ||||
5 | Sposób inteligentny | ||||
6 | Inne | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
MA11 | Sposób przeprowadzenia wywiadu (wywiad z osobą indywidualną) | 1 | Wywiad bezpośredni z wykorzystaniem formularzy papierowych (PAPI) | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
2 | Wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo (CAPI) | ||||
3 | Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) | ||||
4 | Wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI) | ||||
5 | Sposób inteligentny | ||||
6 | Inne | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
HA12 | Sposób przeprowadzenia wywiadu (dziennik) | 1 | Wywiad bezpośredni z wykorzystaniem formularzy papierowych (PAPI) | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo (CAPI) | ||||
3 | Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) | ||||
4 | Wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI) | ||||
5 | Sposób inteligentny | ||||
6 | Inne | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: LOKALIZACJA | |||||
MB012 | Kraj zamieszkania | Kod SCL GEO | Kraj zamieszkania | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
HA08 | Region zamieszkania | NUTS (2 cyfry) | Region (2 cyfry) | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
HA09 | Stopień urbanizacji | 1 | Miasta | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Małe miasta i przedmieścia | ||||
3 | Obszary wiejskie | ||||
Temat szczegółowy: DEMOGRAFIA | |||||
MB02 | Płeć członka gospodarstwa domowego | 1 | Mężczyzna | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
2 | Kobieta | ||||
MB03 | Wiek (w ukończonych latach) członka gospodarstwa domowego | Wiek | Wiek | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
Puste | Nie podano | ||||
MB03 A | Rok urodzenia członka gospodarstwa domowego | Rok | Rok urodzenia | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Stały |
Puste | Nie podano | ||||
MB03B | Urodziny członka gospodarstwa domowego przypadające przed dniem wywiadu | 1 | Tak | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
2 | Nie | ||||
Puste | Nie podano | ||||
MB04 | Stan cywilny członka gospodarstwa domowego | 1 | Osoba nigdy nie była w związku małżeńskim ani zarejestrowanym związku partnerskim | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Osoba pozostająca w związku małżeńskim lub zarejestrowanym związku partnerskim | ||||
3 | Osoba owdowiała lub osoba, której partner/ partnerka z zarejestrowanego związku partnerskiego nie żyje (osoba nie weszła w nowy związek małżeński ani partnerski) | ||||
4 | Osoba rozwiedziona lub osoba, która pozostawała w związku partnerskim, który został prawnie rozwiązany (osoba nie weszła w nowy związek małżeński ani partnerski) | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: OBYWATELSTWO I POCHODZENIE MIGRACYJNE | |||||
MB01 | Kraj urodzenia | Kod SCL GEO | Kraj urodzenia | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Stały |
77 | Osoba urodzona za granicą, ale kraj urodzenia nieznany | ||||
Puste | Nie podano | ||||
99 | Nie dotyczy | ||||
MB011 | Kraj głównego obywatelstwa | Kod SCL GEO | Kraj głównego obywatelstwa | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
66 | Bezpaństwowiec | ||||
77 | Obywatelstwo innego kraju, ale kraj nieznany | ||||
Puste | Nie podano | ||||
99 | Nie dotyczy | ||||
MB01F | Kraj urodzenia ojca | Kod SCL GEO | Kraj urodzenia | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Stały |
77 | Ojciec urodzony za granicą, ale państwo urodzenia ojca nieznane | ||||
Puste | Nie podano | ||||
99 | Nie dotyczy | ||||
MB01M | Kraj urodzenia matki | Kod SCL GEO | Kraj urodzenia | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Stały |
77 | Matka urodzona za granicą, ale państwo urodzenia matki nieznane | ||||
Puste | Nie podano | ||||
99 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: SKŁAD GOSPODARSTWA DOMOWEGO | |||||
MBGRIDXX | Relacje członków gospodarstwa domowego (1) | 10 | Partner (poziom niski) | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
11 | Mąż/żona/ zarejestrowany partner (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
12 | Partner(ka)/konkubent/ konkubina (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
20 | Syn/córka (poziom niski) | ||||
21 | Biologiczny(-a)/ przysposobiony(-a) syn/córka (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
22 | Pasierb/pasierbica (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
30 | Zięć/synowa (poziom niski lub wysoki) | ||||
40 | Wnuk/wnuczka (poziom niski lub wysoki) | ||||
50 | Rodzic (poziom niski) | ||||
51 | Biologiczny/ adopcyjny rodzic (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
52 | Rodzic przybrany (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
60 | Teściowie (poziom niski lub wysoki) | ||||
70 | Dziadkowie (poziom niski lub wysoki) | ||||
80 | Brat/siostra (poziom niski) | ||||
81 | Biologiczny(-a) brat/siostra (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
82 | Przyrodni(-a) brat/siostra (poziom wysoki)/nieobowiązkowo | ||||
90 | Inny krewny (poziom niski lub wysoki) | ||||
95 | Inna osoba niespokrewniona (poziom niski lub wysoki) | ||||
Puste | Nie podano (poziom niski lub wysoki) | ||||
MB042 | Partnerzy mieszkający w tym samym gospodarstwie domowym | 1 | Osoba pozostająca w zalegalizowanym lub faktycznym związku z partnerem/ partnerką | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Osoba niepozostająca w zalegalizowanym ani faktycznym związku z partnerem/ partnerką | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ I MINIMALNY EUROPEJSKI MODUŁ ZDROWIA | |||||
MH01 | Samoocena ogólnego stanu zdrowia | 1 | Bardzo dobry | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Dobry | ||||
3 | Średni (ani dobry, ani zły) | ||||
4 | Zły | ||||
5 | Bardzo zły | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
MH02 | Długotrwałe problemy zdrowotne | 1 | Tak | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Nie | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
MH03 | Ograniczenie aktywności z powodu problemów zdrowotnych | 1 | Poważne ograniczenie | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Ograniczenie, lecz niezbyt poważne | ||||
3 | Brak ograniczeń | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: GŁÓWNY STATUS NA RYNKU PRACY (SAMOOCENA) | |||||
ME01 A | Główny status na rynku pracy (samoocena) | 1 | Pracujący | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego | Bieżący |
2 | Bezrobotny | ||||
3 | Emeryt | ||||
4 | Osoba niezdolna do pracy z powodu długotrwałych problemów zdrowotnych | ||||
5 | Uczeń lub student | ||||
6 | Osoba prowadząca gospodarstwo domowe, sprawująca opiekę nad innymi | ||||
7 | Osoba odbywająca zasadniczą służbę wojskową lub służbę cywilną | ||||
8 | Inne | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: PODSTAWOWE CECHY WYKONYWANEJ PRACY | |||||
ME0908 | Zawód w głównej pracy | ISCO-08 | ISCO na poziomie 2-cyfrowym | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
Puste | Nie podano | ||||
99 | Nie dotyczy | ||||
ME04 | Działalność gospodarcza jednostki lokalnej (główna praca) | NACE | NACE na poziomie 2-cyfrowym | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
Puste | Nie podano | ||||
99 | Nie dotyczy | ||||
ME02 | Główna praca: w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy (samoocena) | 1 | Praca w pełnym wymiarze czasu pracy | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
ME12 | Status zatrudnienia w głównej pracy | 1 | Osoba pracująca na własny rachunek zatrudniająca pracowników najemnych | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Osoba pracująca na własny rachunek niezatrudniająca pracowników najemnych | ||||
3 | Pracownik najemny | ||||
4 | Bezpłatnie pomagający członek rodziny | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
ME13 | Sektor zatrudnienia członka gospodarstwa domowego | 1 | Pracownik sektora publicznego | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Pracownik sektora prywatnego | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: POZIOM I CHARAKTERYSTYKA WYKSZTAŁCENIA | |||||
MC01 | Najwyższy osiągnięty poziom wykształcenia | 0 | Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1 | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
1 | ISCED 1 Wykształcenie podstawowe | ||||
2 | ISCED 2 Wykształcenie średnie I stopnia | ||||
3 | ISCED 3 Wykształcenie średnie II stopnia | ||||
4 | ISCED 4 Wykształcenie policealne | ||||
5 | ISCED 5 Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych | ||||
6 | ISCED 6 Stopień licencjacki lub równoważny | ||||
7 | ISCED 7 Stopień magisterski lub równoważny | ||||
8 | ISCED 8 Stopień doktorski lub równoważny | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: SKŁAD GOSPODARSTWA DOMOWEGO - DODATKOWE INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE | |||||
HB05 | Wielkość gospodarstwa domowego | 1-99 | Łączna liczba członków gospodarstwa domowego | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
Puste | Nie podano | ||||
HB075 | Typ gospodarstwa domowego | 1 | Jednoosobowe gospodarstwo domowe | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Samotny rodzic z co najmniej jednym dzieckiem w wieku poniżej 25 lat | ||||
3 | Samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi, z których wszystkie mają co najmniej 25 lat | ||||
4 | Para bezdzietna | ||||
5 | Para z co najmniej jednym dzieckiem w wieku poniżej 25 lat | ||||
6 | Para z dzieckiem lub dziećmi, z których wszystkie mają co najmniej 25 lat | ||||
8 | Inny typ gospodarstwa domowego | ||||
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: GŁÓWNE CECHY WARUNKÓW MIESZKANIOWYCH | |||||
HD01 | Tytuł prawny do użytkowanego mieszkania gospodarstwa domowego | 1 | Właściciel ze spłaconym kredytem hipotecznym | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Właściciel z niespłaconym kredytem hipotecznym | ||||
3 | Najemca, wynajem po cenie rynkowej | ||||
4 | Najemca, wynajem po obniżonej cenie | ||||
5 | Najemca bez płacenia czynszu | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
HD03 | Typ nieruchomości mieszkalnej | 1 | Dom wolnostojący | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Dom w zabudowie bliźniaczej lub szeregowej | ||||
3 | Mieszkanie w budynku z mniej niż 10 mieszkaniami | ||||
4 | Mieszkanie w budynku z co najmniej 10 mieszkaniami | ||||
5 | Inny rodzaj zakwaterowania | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
HD06 | Liczba pomieszczeń do dyspozycji gospodarstwa domowego | 1-9.9 | Liczba pomieszczeń | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
10 | Co najmniej 10 | ||||
Puste | Nie podano | ||||
99 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: UCZESTNICTWO W KSZTAŁCENIU FORMALNYM (OBECNIE) | |||||
MC02 A | Uczestnictwo w formalnym kształceniu lub szkoleniu (student/uczeń lub uczeń zawodu) | 1 | Tak | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Nie | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
MC02B | Poziom obecnego/ ostatniego formalnego kształcenia lub szkolenia | 0 | Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1 | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
1 | ISCED 1 Wykształcenie podstawowe | ||||
2 | ISCED 2 Wykształcenie średnie I stopnia | ||||
3 | ISCED 3 Wykształcenie średnie II stopnia | ||||
4 | ISCED 4 Wykształcenie policealne | ||||
5 | ISCED 5 Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych | ||||
6 | ISCED 6 Stopień licencjacki lub równoważny | ||||
7 | ISCED 7 Stopień magisterski lub równoważny | ||||
8 | ISCED 8 Stopień doktorski lub równoważny | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: CZAS TRWANIA UMOWY | |||||
ME03 A | Rodzaj umowy w głównym miejscu pracy | 1 | Pisemna umowa na czas nieokreślony | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący |
2 | Ustna umowa na czas nieokreślony | ||||
3 | Pisemna umowa o pracę na czas określony | ||||
4 | Ustna umowa o pracę na czas określony | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: ROCZNE DOCHODY NA POZIOMIE OSÓB I GOSPODARSTW DOMOWYCH OGÓŁEM | |||||
MF099 | Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł, w tym niepieniężnych składników dochodów, członka gospodarstwa domowego (plik członka) | 0-99999999999999 | Dochód (waluta krajowa) | Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat | Bieżący rok kalendarzowy |
Puste | Nie podano | ||||
HH099 | Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł, w tym niepieniężnych składników dochodów | 0-99999999999999 | Dochód (waluta krajowa) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: GŁÓWNE SKŁADNIKI DOCHODÓW | |||||
HH011 | Bieżący miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego | 0-99999999999999 | Dochód (waluta krajowa) | Gospodarstwo domowe | Bieżący miesiąc |
Puste | Nie podano | ||||
HH095 | Pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł | 0-99999999999999 | Dochód (waluta krajowa) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Puste | Nie podano | ||||
HH012 | Dochody w naturze z zatrudnienia | 0-99999999999999 | Dochód (waluta krajowa) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: DOCHODY W NATURZE Z DZIAŁALNOŚCI NIEZAROBKOWEJ | |||||
HH023 | Dochody w naturze z działalności niezarobkowej | 0-99999999999999 | Dochód (waluta krajowa) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: CZYNSZ IMPUTOWANY | |||||
HH032 | Czynsz imputowany | 0-99999999999999 | Czynsz imputowany (waluta krajowa) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: GŁÓWNE ŹRÓDŁO DOCHODU | |||||
HI11 | Główne źródło dochodu | 1 | Wynagrodzenia | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
2 | Dochody z pracy na własny rachunek | ||||
3 | Dochody z tytułu własności | ||||
4 | Emerytury, świadczenia emerytalne | ||||
5 | Zasiłek dla bezrobotnych | ||||
6 | Pozostałe bieżące świadczenia i inne dochody | ||||
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: ELEMENTY ZASOBNOŚCI, W TYM WŁASNOŚĆ MIESZKANIA | |||||
HW10 | Wartość głównej nieruchomości mieszkalnej | 1-99999999999 | Wartość (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
Puste | Nie podano | ||||
HW20 | Oszczędności (w typowym miesiącu) | 1 | Gospodarstwo domowe odkłada pieniądze | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Gospodarstwo domowe musi korzystać z oszczędności | ||||
3 | Gospodarstwo domowe musi pożyczać pieniądze | ||||
4 | Gospodarstwo domowe nie odkłada pieniędzy, ale nie potrzebuje korzystać z oszczędności ani pożyczać pieniędzy | ||||
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: PODATKI I SKŁADKI | |||||
HW30 | Podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne | -99999999-99999999 | Podatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: ZADŁUŻENIE | |||||
HW40 | Łączna kwota pozostająca do spłacenia kredytu hipotecznego na zakup głównej nieruchomości mieszkalnej | 0-99999999999 | Kwota pozostająca do spłaty (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
Puste | Nie podano | ||||
HW50 | Miesięczne płatności kwoty głównej i odsetek kredytu hipotecznego | 0-99999999.99 | Płatności kwoty głównej i odsetek kredytu hipotecznego (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
Puste | Nie podano | ||||
Temat szczegółowy: ZALEGŁOŚCI FINANSOWE | |||||
HW60 | Zaległości finansowe | 1 | Tak | Gospodarstwo domowe | Bieżący |
2 | Nie | ||||
Puste | Nie podano | ||||
9 | Nie dotyczy | ||||
Temat szczegółowy: SPOŻYCIE WEDŁUG KLASYFIKACJI SPOŻYCIA INDYWIDUALNEGO WEDŁUG CELU (COICOP) (2) | |||||
HE01 A | Żywność i napoje bezalkoholowe | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE02 A | Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE03 A | Odzież i obuwie | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE04 A | Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE05 A | Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE06 A | Zdrowie | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE07 A | Transport | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE08 A | Informacja i łączność | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE09 A | Rekreacja, sport i kultura | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE10 A | Usługi w zakresie edukacji | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE11 A | Restauracje i usługi zakwaterowania | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE12 A | Ubezpieczenia i usługi finansowe | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE13 A | Opieka osobista, ochrona socjalna oraz pozostałe towary i usługi | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Temat szczegółowy: SPOŻYCIE NATURALNE | |||||
HE01B | Żywność i napoje bezalkoholowe | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE02B | Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE03B | Odzież i obuwie | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE04B | Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE05B | Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE06B | Zdrowie | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE07B | Transport | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE08B | Informacja i łączność | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE09B | Rekreacja, sport i kultura | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE10B | Usługi w zakresie edukacji | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE11B | Restauracje i usługi zakwaterowania | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE12B | Ubezpieczenia i usługi finansowe | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HE13B | Opieka osobista, ochrona socjalna oraz pozostałe towary i usługi | 0-99999999999999 | Kwota (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Temat szczegółowy: TRANSGRANICZNE WYDATKI NA SPOŻYCIE WEDŁUG COICOP | |||||
HJ01 | Żywność i napoje bezalkoholowe | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ02 | Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ03 | Odzież i obuwie | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ04 | Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ05 | Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ06 | Zdrowie | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ07 | Transport | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ08 | Informacja i łączność | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ09 | Rekreacja, sport i kultura | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ10 | Usługi w zakresie edukacji | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ11 | Restauracje i usługi zakwaterowania | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ12 | Ubezpieczenia i usługi finansowe | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HJ13 | Opieka osobista, ochrona socjalna oraz pozostałe towary i usługi | 0-99999999999999 | Wydatki (w walucie krajowej) | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
Temat szczegółowy: ILOŚCI (3) (nieobowiązkowo) | |||||
HQ01 | Żywność i napoje bezalkoholowe | 0-9999999999999999. 9 | Ilość | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
HQ02 | Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki | 0-9999999999999999 .9 | Ilość | Gospodarstwo domowe | Bieżący rok kalendarzowy |
(1) Dla zmiennej "relacje członków gospodarstwa domowego", kody modalności 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 95, należy podać przynajmniej niski poziom szczegółowości. Wysoki poziom szczegółowości jest nieobowiązkowy.
(2) Spożycie pieniężne według klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu przekazuje się na poziomie 5-cyfrowym COICOP.
(3) Ilości przekazuje się w odniesieniu do kategorii "Żywność i napoje bezalkoholowe" oraz "Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki" na poziomie 5-cyfrowym COICOP.
ZAŁĄCZNIK III
SZCZEGÓŁOWE UREGULOWANIA I TREŚĆ RAPORTÓW JAKOŚCI
SZCZEGÓŁOWE UREGULOWANIA I TREŚĆ RAPORTÓW JAKOŚCI
Opis danych
- Tytuł badania na poziomie krajowym, rok badania, link do strony internetowej badania.
Systemy klasyfikacji
Wykaz wersji klasyfikacji wykorzystanej w przypadku danych oraz wszelkich odstępstw od europejskich lub międzynarodowych standardów statystycznych.
Pojęcia i definicje statystyczne, w tym okres odniesienia
- Wykaz pojęć i zmiennych, które różnią się od standardowych definicji, z podaniem zastosowanych pojęć krajowych oraz wszelkich różnic między pojęciami krajowymi a odnośnymi standardowymi definicjami.
- Wydatki na spożycie oblicza się jako spożycie w sektorze gospodarstw domowych; należy opisać wszelkie odstępstwa od tej standardowej definicji.
- Metoda obliczania czynszu imputowanego (metoda warstwowania/regresji z określeniem rodzaju wykorzystanego modelu/regresji i zastosowanych zmiennych; metoda samooceny).
- Metoda obliczania/imputowania dochodu i składników dochodu, jeśli jest stosowana.
PRZETWARZANIE STATYSTYCZNE
Dane źródłowe
- Opis źródła danych wykorzystanego do stworzenia operatu losowania (np. rejestr ludności, rejestr gospodarstw domowych, rejestr nieruchomości mieszkalnych, spis powszechny, inne badanie itp.), częstotliwość aktualizacji i rok ostatniej aktualizacji źródła danych oraz metoda użyta do uzyskania lub stworzenia operatu losowania. Należy wskazać nazwę badania, jeżeli jako źródło danych wykorzystano inne badanie.
- W odniesieniu do schematu losowania:
- Jeżeli ostateczna jednostka doboru próby jest inna niż prywatne gospodarstwo domowe, należy to zgłosić.
- Metody schematu losowania (np. prosta próba losowa; losowanie systematyczne; losowanie warstwowe; losowanie zespołowe, losowanie wielostopniowe, połączenie schematów). Jeżeli państwa członkowskie stosują losowanie warstwowe, należy zgłosić kryteria warstwowania i podwarstwowania (warstwowania podrzędnego). Jeżeli państwa członkowskie wykorzystują losowanie wielostopniowe, opisuje się stopnie losowania i prawdopodobieństwa wylosowania na poszczególnych stopniach (jednakowe, niejednakowe, proporcjonalne do wielkości). Jeżeli państwa członkowskie stosują połączenie schematów, należy opisać wykorzystane schematy.
- Liczebność próby.
Zbieranie danych
- Opis metod przeprowadzania wywiadów (np. PAPI, CATI, CAPI, CASI, CAWI 14 , lub inne źródła, takie jak rejestry, inne badania, inteligentne sposoby zbierania danych oparte na aplikacjach mobilnych itp.). Wymienić należy zmienne zbierane w oparciu o inne źródła.
- Opis metod prowadzenia dziennika wydatków na spożycie (np. dziennik papierowy wypełniany ręcznie, dziennik wypełniany na komputerze, dziennik internetowy, paragony z kas fiskalnych, skanowanie paragonów, karty lojalnoś- ciowe, dane administracyjne, aplikacje mobilne lub inne źródła inteligentnego zbierania danych itp.).
Zestawianie danych
- Wagi dla gospodarstw domowych: Każdy etap ważenia należy opisać osobno: wagi wynikające ze schematu losowania próby; dostosowanie wagi z uwagi na braki odpowiedzi, dostosowanie wagi z uwagi na zewnętrzne źródła danych (zastosowane metody kalibracji; poziom i zmienne użyte w dostosowaniu), wszelkie inne dostosowania wagi (np. obcinanie wag ekstremalnych - trimming, kodowanie górne (dolne) rozkładu wag w celu dostosowania z uwagi na wartości odstające); wagi ostateczne.
- W przypadku imputacji należy wymienić wszystkie imputowane zmienne, opisać zastosowaną procedurę imputacji oraz wyjaśnić powody stosowania imputacji. Liczbę imputowanych wartości jako odsetek łącznej liczby obserwacji zgłasza się dla każdej zmiennej dochodu i składnika dochodu, w tym dochodów w naturze z działalności niezarobko- wej, zarówno na poziomie gospodarstwa domowego, jak i osoby.
DOKŁADNOŚĆ I WIARYGODNOŚĆ
Błąd próby
- Wymogi precyzji są wyrażone w błędach standardowych dla wskaźnika "Odsetek gospodarstw domowych, których wydatki na kategorie związane z mieszkaniem, w tym wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa, wynoszą ponad 50 % wydatków ogółem" oraz zdefiniowane jako funkcje ciągłe faktycznych szacunków i wielkości populacji statystycznej w danym kraju, jak określono w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1700 dla dziedziny "spożycie".
- W przypadku wydatków na spożycie ogółem (HE00) i wydatków na spożycie na poziomie 2-cyfrowym COICOP (od HE01 do HE13) średnią arytmetyczną, całkowitą liczbę obserwacji i błędy standardowe zgłasza się na poziomie krajowym.
- Państwa przedstawiają opis metodyki obliczania szacunków precyzji. W przypadku gdy wymogi precyzji są spełnione przez zsumowanie danych jednostkowych dotyczących maksymalnie trzech kolejnych lat obserwacji zgodnie z pkt 8 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1700, państwa przedstawiają opis odpowiednich alternatywnych metod zastosowanych do oszacowania i oceny precyzji.
Błąd nielosowy
Błąd pomiaru
Opisać należy różne źródła błędów pomiaru, które mogą wystąpić w badaniu. Obejmuje to:
- opis i testowanie kwestionariusza i wzoru dziennika;
- opis szkoleń w zakresie przeprowadzania wywiadów (np. liczba dni szkolenia, testowanie umiejętności przed rozpoczęciem prac w terenie (wskaźnik powodzenia itp.));
- informacje o badaniach oceniających wpływ ankietera, takich jak powtórne wywiady, sprawdzanie zapisów, doświadczenia z podziałem próby (jeżeli są dostępne) oraz wyniki badań opartych na modelach (jeżeli są dostępne).
Błąd braku odpowiedzi
Jednostkowy brak odpowiedzi
- Państwa członkowskie obliczają wskaźniki braku odpowiedzi gospodarstw domowych w następujący sposób:
Wskaźniki braku odpowiedzi gospodarstw domowych (NRh) oblicza się następująco:
NRh = (1-(Ra * Rh)) * 100,
gdzie:
Ra to wskaźnik kontaktów z adresem, który oblicza się jako liczbę adresów, z którymi nawiązano kontakt, podzieloną przez liczbę ważnych wybranych adresów;
Rh to odsetek zakończonych wywiadów gospodarstwa domowego zaakceptowanych do bazy danych, który oblicza się jako liczbę zakończonych i zaakceptowanych do bazy danych wywiadów gospodarstwa domowego podzieloną przez liczbę kwalifikujących się do badania gospodarstw domowych pod adresami, z którymi nawiązano kontakt.
- W przypadku państw członkowskich, które stosują kontrolowane zastępowanie jednostek w razie jednostkowego braku odpowiedzi, wskaźniki braku odpowiedzi oblicza się przed zastąpieniem i po zastąpieniu jednostek.
- Podziały nie-respondentów według cech charakterystycznych i powodów braku odpowiedzi, na ile są dostępne.
- Opis środków przyjętych w celu skorygowania braku odpowiedzi oraz ocena trudności, jakie może pośrednio spowodować zastosowanie takich środków (np. kalibrowanie powodujące wysokie i zmienne wagi).
- Jeżeli w przypadku jednostkowego braku odpowiedzi i zgodnie z art. 6 ust. 4, 5, 6 i 7 stosowane jest kontrolowane zastępowanie jednostek, przekazuje się wskaźniki zastępowania, jak również opis metody wyboru jednostek rezerwowych, najważniejsze cechy jednostek zastępowanych w porównaniu z jednostkami podstawowymi, rozkład zastępowanych (podstawowych) jednostek według liczby prób kontaktu z adresem, stopień realizacji wywiadu/dziennika gospodarstwa domowego oraz wynik realizacji kwestionariusza/dziennika gospodarstw domowych.
- Przekazać należy: liczbę gospodarstw domowych, z którymi nawiązano kontakt przed zastąpieniem i po zastąpieniu.
- Liczbę gospodarstw domowych, które udzieliły odpowiedzi przed zastąpieniem i po zastąpieniu.
- Wielkość próby brutto, liczbę kwalifikujących się jednostek i wielkość próby netto, w tym jednostek rezerwowych (osiągniętą wielkość próby).
Pozycyjny brak odpowiedzi
Dla zmiennych "relacje członków gospodarstwa domowego", "wiek (w ukończonych latach) członka gospodarstwa domowego", "główny status na rynku pracy (samoocena)", wszystkich zmiennych dotyczących dochodów i składników dochodu oraz zmiennych "główne źródło dochodu" i "tytuł prawny do użytkowanego mieszkania gospodarstwa domowego" przedstawia się następujące informacje:
- odsetek gospodarstw domowych (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie gospodarstwa domowego) lub odsetek osób (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie osoby), które otrzymały jakąś kwotę dla każdej zmiennej;
- odsetek gospodarstw domowych (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie gospodarstwa domowego) lub odsetek osób (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie osoby), dla każdej zmiennej zebranej lub zestawionej na poziomie gospodarstwa domowego/osoby). Zmienne konstruowane/zbierane z kilku składników zmiennych, w przypadku których dla co najmniej jednego składnika na poziomie gospodarstwa domowego/osoby brakuje wartości przed imputacją, traktuje się jak zmienne, w przypadku których brak jest odpowiedzi przed imputacją dla tego gospodarstwa domowego/osoby.
Błąd przetwarzania
- Przekazuje się informacje dotyczące wszelkich błędów w przetwarzaniu danych, które wynikają z błędnego wdrażania prawidłowo zaplanowanych metod, oraz ich wpływu na ostateczne wyniki zbierania danych. Przedstawić należy główne błędy wykryte po zakończeniu zbierania danych.
- Opis kontroli jakości (np. kontrole wprowadzania danych, kodowania itp.) oraz procesu edytowania danych (np. opis najważniejszych zasad edytowania danych dotyczących wydatków na spożycie i zmiennych dochodu).
- Opisać należy procedury imputacji. Przekazać należy informacje dotyczące wskaźnika imputacji obliczonego jako odsetek obserwacji imputowanych (dla każdej zmiennej) w łącznej liczbie obserwacji.
Rewizja danych - strategia
Przedstawić należy informacje na temat strategii opracowanej w celu zapewnienia przejrzystości upowszechnianych danych, zgodnie z którą zestawione dane wstępne są następnie poddawane rewizji. Jeżeli dane poddawane są rewizji, należy to zgłosić.
Rewizja danych - praktyka
- Harmonogram rewizji
- Główne powody rewizji i ich charakter (dostępne nowe źródła danych, nowe metody itd.)
- Wpływ rewizji na wskaźniki
SPÓJNOŚĆ I PORÓWNYWALNOŚĆ
Spójność - między dziedzinami
Spójność - Europejskie badanie dochodów i warunków życia (EU-SILC)
Porównanie następujących zmiennych z EU-SILC jest przeprowadzane na poziomie krajowym albo zatwierdzane przez państwa na podstawie obliczeń dokonanych przez Eurostat: próg zagrożenia ubóstwem (EUR), wskaźnik zagrożenia ubóstwem (%), wskaźnik głębokości ubóstwa, nierówność rozkładu dochodów s80/S20, współczynnik Giniego.
Spójność - Zharmonizowany indeks cen konsumpcyjnych (HICP)
Porównanie struktury wydatków na spożycie na poziomie 2-cyfrowym COICOP jest przeprowadzane na poziomie krajowym albo zatwierdzane przez państwa na podstawie obliczeń dokonanych przez Eurostat z wykorzystaniem odpowiednich zmiennych z HICP.
Spójność - rachunki narodowe
Porównanie struktury wydatków na spożycie na poziomie 2-cyfrowym COICOP jest przeprowadzane na poziomie krajowym albo zatwierdzane przez państwa na podstawie obliczeń dokonanych przez Eurostat z wykorzystaniem odpowiednich zmiennych z rachunków narodowych.
Spójność - wewnętrzna
Zgłasza się wszelkie przypadki braku spójności w zbiorze danych badania budżetów gospodarstw domowych wraz z wyjaśnieniem takich niespójności.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.