Rozporządzenie wykonawcze 2021/2289 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w sprawie prezentacji treści planów strategicznych WPR oraz w sprawie elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.458.463

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 grudnia 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2289
z dnia 21 grudnia 2021 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w sprawie prezentacji treści planów strategicznych WPR oraz w sprawie elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 117 i art. 150 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 104 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie ustanawiają plany strategiczne WPR zgodnie z tym rozporządzeniem w celu wdrożenia unijnego wsparcia finansowanego z EFRG i EFRROW. Należy ustanowić przepisy dotyczące prezentacji treści tych planów strategicznych WPR, w szczególności na podstawie wymogów określonych w art. 107-115 tego rozporządzenia.

(2) Aby umożliwić Komisji spójną i pełną ocenę treści planów strategicznych WPR, państwa członkowskie powinny mieć możliwość dołączenia dodatkowych załączników niewymaganych zgodnie z art. 115 rozporządzenia (UE) 2021/2115 i niepodlegających zatwierdzeniu zgodnie z art. 118 i 119 tego rozporządzenia.

(3) Art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 stanowi, że Komisja we współpracy z państwami członkowskimi ustanawia system informacyjny umożliwiający bezpieczną wymianę między Komisją a każdym państwem członkowskim danych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Należy ustanowić przepisy dotyczące funkcjonowania tego systemu, a w szczególności podziału obowiązków Komisji i państw członkowskich w tym zakresie. Przepisy te powinny mieć zastosowanie do informacji przedkładanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115 bądź aktami delegowanymi lub wykonawczymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia.

(4) Ponieważ państwa członkowskie muszą posiadać przepisy dotyczące prezentacji elementów planów strategicznych WPR oraz przekazywania tych planów przy przedkładaniu ich Komisji do zatwierdzenia, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Treść planu strategicznego WPR

Państwa członkowskie przedstawiają treść planu strategicznego WPR, o której mowa w tytule V rozdział II rozporządzenia (UE) 2021/2115, jak określono w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dodatkowe załączniki do planu strategicznego WPR

Oprócz informacji określonych w art. 115 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie mogą przedkładać dodatkowe informacje jako oddzielne załączniki do swoich planów strategicznych WPR.

Zatwierdzenie planu strategicznego WPR zgodnie z art. 118 rozporządzenia (UE) 2021/2115 i zatwierdzenie zmiany planu strategicznego WPR zgodnie z art. 119 ust. 10 tego rozporządzenia nie ma zastosowania do tych dodatkowych załączników.

Artykuł  3

Elektroniczny system bezpiecznej wymiany informacji

Państwa członkowskie dokonują wymiany informacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115 bądź zgodnie z aktami delegowanymi lub wykonawczymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia za pomocą elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji zwanego "SFC2021", w odniesieniu do którego obowiązki Komisji i państw członkowskich określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 informacje dotyczące tytułu III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115, które mają być przesyłane przez państwa członkowskie zgodnie z aktem wykonawczym, który ma zostać przyjęty na podstawie art. 143 ust. 4 tego rozporządzenia, są przekazywane zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 2  oraz za pomocą systemu informacji udostępnionego przez Komisję na podstawie tego rozporządzenia wykonawczego.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  3  

Prezentacja treści planu strategicznego WPR

1. Deklaracja strategiczna

Ogólny zarys planu strategicznego WPR służy przedstawieniu celów WPR na terytorium państwa członkowskiego. Kładzie się w nim nacisk na główne oczekiwane wyniki i interwencje, w tym na odpowiednie elementy zielonej architektury, w świetle zidentyfikowanych potrzeb, oraz podsumowuje kluczowe decyzje dotyczące przydziału środków. Wykazuje się w nim, w jaki sposób aspekty te są ze sobą powiązane. Można przedstawić najważniejsze informacje na temat sposobu uwzględnienia głównych elementów przewidzianych w zaleceniach Komisji dotyczących planu strategicznego WPR.

2. Ocena potrzeb, strategia interwencji, wskaźniki kontekstowe i plan dotyczący celów końcowych

2.1. Ocena potrzeb

W odniesieniu do każdego celu szczegółowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, niniejsza podsekcja planu strategicznego WPR obejmuje:

a) podsumowanie analizy sytuacji pod względem mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń ("analiza SWOT") w podziale na cztery części (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia);

b) określenie i opis każdej potrzeby, niezależnie od tego, czy uwzględniono ją w interwencjach w ramach planu strategicznego WPR. Obejmuje to:

(i) opis potrzeby, w tym rodzaje obszarów lub terytoriów, których dotyczy, w stosownych przypadkach;

(ii) powiązanie każdej potrzeby z co najmniej jednym z celów szczegółowych, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(iii) w odniesieniu do celu szczegółowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/2115, ocenę tych potrzeb w odniesieniu do sprawiedliwszego podziału oraz skuteczniejszego i wydajniejszego ukierunkowania płatności bezpośrednich, w stosownych przypadkach uwzględniając strukturę gospodarstw rolnych, oraz ocenę potrzeb w odniesieniu do zarządzania ryzykiem;

(iv) w odniesieniu do potrzeb związanych z celami szczegółowymi, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. d), e) i f) rozporządzenia (UE) 2021/2115, w jaki sposób uwzględniono odpowiednie cele końcowe i inne elementy krajowych planów dotyczących środowiska i klimatu wynikających z aktów prawnych, o których mowa w załączniku XIII do tego rozporządzenia. Opis ten wyraźnie wskazuje, które potrzeby odnoszą się do którego z odpowiednich celów końcowych lub krajowych planów dotyczących środowiska i klimatu.

W niniejszej podsekcji określa się na poziomie planu strategicznego WPR:

a) hierarchię priorytetów potrzeb, w tym racjonalne uzasadnienie dokonanych wyborów oraz zastosowanej metody i zastosowanych kryteriów;

b) w stosownych przypadkach wyjaśnienie powodów, dla których niektórych potrzeb nie uwzględniono lub uwzględniono je częściowo w planie strategicznym WPR;

c) w stosownych przypadkach ocenę potrzeb określonych obszarów geograficznych, takich jak regiony najbardziej oddalone, obszary górskie i wyspiarskie.

2.2. Strategia interwencji

W odniesieniu do każdego celu szczegółowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, niniejsza podsekcja obejmuje:

a) opis strategii interwencji wyjaśniający, w jaki sposób połączenie interwencji oraz innych odpowiednich kluczowych elementów planu strategicznego WPR ma współdziałać w zaspokajaniu potrzeb, w tym aspektów terytorialnych, w jaki sposób interwencje przyczyniają się w bezpośredni i znaczący sposób do osiągnięcia celu szczegółowego oraz w jaki sposób łączą się z innymi odpowiednimi instrumentami poza planem strategicznym WPR;

b) wybór wskaźników rezultatu na podstawie oceny potrzeb, w tym uzasadnienie celów końcowych i powiązanych celów pośrednich istotnych dla całego planu strategicznego WPR, na podstawie wykazu w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115. Powiązania między wskaźnikami rezultatu a celami są spójne zarówno z oceną potrzeb, jak i z logiką interwencji, oraz uwzględniają powiązania między interwencjami a wskaźnikami rezultatu.

Państwa członkowskie ustalają jedną wartość docelową dla każdego wskaźnika rezultatu dla całego okresu planu strategicznego WPR.

Jeżeli cel końcowy jest stosunkiem, państwa członkowskie podają licznik i mianownik. Wartości celów końcowych i rocznych celów pośrednich są spójne i zgodne z potrzebami, a także z wartościami planowanych produktów interwencji powiązanych z odpowiednimi wskaźnikami rezultatu i obejmują, w stosownych przypadkach, dodatkowe finansowanie krajowe, o którym mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

c) wyjaśnienie, w jaki sposób interwencje umożliwiają osiągnięcie celów końcowych oraz w jaki sposób są one wzajemnie spójne i zgodne;

d) uzasadnienie, że przydziały środków na interwencje są odpowiednie do osiągnięcia wyznaczonych celów końcowych i są zgodne z planem finansowym;

e) w stosownych przypadkach uzasadnienie wykorzystania Programu InvestEU i jego wkładu w osiągnięcie co najmniej jednego z celów szczegółowych określonych w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 i wybranych w ramach planu strategicznego WPR.

Podsekcja ta zawiera również wyjaśnienie krajowego wkładu w osiągnięcie unijnych celów końcowych na 2030 r. określonych w strategii "Od pola do stołu" i unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności, aby umożliwić Komisji ocenę spójności i wkładu proponowanego planu strategicznego WPR w unijne prawodawstwo i zobowiązania w zakresie środowiska i klimatu, a w szczególności w realizację odpowiednich unijnych celów końcowych. Państwa członkowskie mogą dodać dalsze informacje w dodatkowym załączniku do planu strategicznego WPR, o którym mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia.

2.3. Wskaźniki kontekstowe

W odniesieniu do wskaźników kontekstowych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115 stosowanych jako mianowniki wskaźników rezultatu w niniejszej podsekcji podaje się wartość bazową i rok, wykorzystując najnowsze dostępne dane.

2.4. Plan dotyczący celów końcowych

W tej podsekcji należy przedstawić w tabeli podsumowującej, dla każdego wskaźnika rezultatu wybranego dla logiki interwencji zgodnie z podsekcją 2.2 lit. b), wartość docelową i roczne cele pośrednie.

3. Spójność strategii

Dla każdej podsekcji niniejsza sekcja zawiera ogólny zarys synergii i komplementarności wynikających z połączenia interwencji i warunków określonych w planie strategicznym WPR.

Niniejsza sekcja zawiera następujące podsekcje:

3.1. Ogólny zarys zielonej architektury

Niniejsza podsekcja zawiera opis:

a) ogólnego wkładu warunkowości w realizację szczegółowych celów związanych ze środowiskiem i klimatem;

b) komplementarności między odpowiednimi warunkami bazowymi, o których mowa w art. 31 ust. 5 i art. 70 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, warunkowością i poszczególnymi interwencjami służącymi osiągnięciu celów związanych ze środowiskiem i klimatem określonych w art. 6 ust. 1 lit. d), e) i f) tego rozporządzenia;

c) sposobu, w jaki oczekuje się realizacji zwiększonych ambicji w odniesieniu do celów związanych ze środowiskiem i klimatem, określonych w art. 105 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

d) wyjaśnienia, w jaki sposób zielona architektura przyczynia się do realizacji długoterminowych krajowych celów końcowych określonych w aktach prawnych, o których mowa w załączniku XIII do rozporządzenia (UE) 2021/2115, lub wynikających z tych aktów, i jest z nimi spójna;

e) w odniesieniu do każdej normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) - opis sposobu wdrażania normy unijnej, obejmujący następujące elementy: streszczenie praktyki stosowanej w gospodarstwie rolnym, zakres terytorialny, rodzaj rolników podlegających normie oraz, w stosownych przypadkach, opis sposobu, w jaki dana praktyka przyczynia się do osiągnięcia głównego celu normy GAEC.

Opis ten zawiera następujące informacje:

(i) w odniesieniu do normy 1 GAEC: podsumowanie obowiązków w gospodarstwie rolnym, takich jak wydawanie zezwoleń i ponowne przekształcanie oraz inne zasady w przypadku, gdy wskaźnik trwałych użytków zielonych w stosunku do całkowitej powierzchni użytków rolnych spadnie poniżej wskaźnika referencyjnego, poziom terytorialny (krajowy, regionalny, subregionalny, poziom gospodarstwa rolnego) do celów obliczania wskaźnika referencyjnego trwałych użytków zielonych w stosunku do całkowitej powierzchni użytków rolnych, wartość wskaźnika referencyjnego na odpowiednich poziomach, a także wyjaśnienie sposobu jego obliczania;

(ii) w odniesieniu do normy 2 GAEC wskazanie:

- głównych rodzajów użytków rolnych występujących na określonych i wyznaczonych obszarach torfowisk i terenów podmokłych,

- wymogów, które będą stosowane do poszczególnych rodzajów gruntów rolnych w celu ochrony gleb bogatych w węgiel,

- roku rozpoczęcia stosowania normy GAEC; jeżeli wniosek planuje się złożyć w roku składania wniosków 2024 lub 2025, należy przedstawić uzasadnienie tego opóźnienia na podstawie potrzeb i planów dotyczących systemu zarządzania, o którym mowa w przypisie 1 do normy 2 GAEC w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115,

- jeżeli stosowanie tej normy GAEC jest planowane na rok składania wniosków 2024 lub 2025, opis rodzaju użytków rolnych na wyznaczonym obszarze oraz podsumowanie praktyk stosowanych w gospodarstwach rolnych należy przedstawić najpóźniej w zmianie planu strategicznego WPR zatwierdzonego przez Komisję zgodnie z art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115 przed pierwszym rokiem stosowania danej normy GAEC;

(iii) w odniesieniu do normy 3 GAEC: wskazanie warunków odstępstwa ze względu na zdrowie roślin;

(iv) w odniesieniu do normy 4 GAEC:

- minimalną szerokość stref buforowych oraz określenie cieków wodnych, które mają być chronione poprzez zastosowanie tej normy, w stosownych przypadkach, które należy przedstawić w terytorialnym zakresie stosowania,

- wyjaśnienie szczególnych okoliczności lokalnych, jeżeli państwa członkowskie dostosowują minimalną szerokość stref buforowych na obszarach, na których występują znaczne rowy odwadniające i nawadniające,

(v) w odniesieniu do normy 5 GAEC: podsumowanie praktyki stosowanej w gospodarstwie rolnym, określające nachylenie zbocza oraz, w stosownych przypadkach, wskazujące obszary zagrożone erozją;

(vi) w odniesieniu do normy 6 GAEC:

- podsumowanie praktyki stosowanej w gospodarstwie rolnym, określające najbardziej wrażliwy okres lub najbardziej wrażliwe okresy, których dotyczy, oraz rodzaj pokrycia gleby,

- jeżeli państwa członkowskie stosują przypis 1 do normy 6 GAEC w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, wyjaśnienie szczególnych warunków panujących w danych regionach;

(vii) w odniesieniu do normy 7 GAEC:

- podsumowanie praktyki stosowanej w gospodarstwie rolnym, określające praktyki w zakresie zmianowania upraw oraz definicję uprawy i uprawy wtórnej,

- rodzaj rolników, których dotyczy, w tym zastosowane zwolnienia, o których mowa w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115,

- w przypadku gdy państwo członkowskie zezwala na praktyki związane z ulepszonym zmianowaniem upraw z wykorzystaniem upraw roślin strączkowych i dywersyfikacją upraw w określonych regionach jego terytorium, o których mowa w przypisie 2 do normy 7 GAEC w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, wyjaśnienie wkładu tych praktyk w zachowanie potencjału gleby zgodnie z celami normy GAEC na podstawie różnorodności praktyk rolniczych i warunków rolno-klimatycznych w danych regionach oraz uzasadnienie dokonanego wyboru;;

(viii) w odniesieniu do normy 8 GAEC:

- wyjaśnienie wyboru opcji dokonanego przez państwa członkowskie w odniesieniu do minimalnego udziału gruntów ornych przeznaczonych na obszary lub elementy nieprodukcyjne, w szczególności jeżeli nie wszystkie trzy opcje określone w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115 mają zastosowanie,

- określony udział gruntów ornych podlegających normie,

- wskazanie elementów krajobrazu i obszarów nieprodukcyjnych z następującego orientacyjnego wykazu: grunt ugorowany, żywopłoty, pojedyncze drzewa lub grupy drzew, rzędy drzew, miedze śródpolne, działki, strefy buforowe, rowy, strumienie, małe stawy, małe tereny podmokłe, kamienne ściany, kopce kamieni, tarasy, elementy związane z kulturą, inne,

- dla każdego rodzaju elementu krajobrazu i obszarów nieprodukcyjnych wybranych przez państwa członkowskie spośród tych, które znajdują się w orientacyjnym wykazie w tiret drugim niniejszego punktu, wskazanie minimalnej wielkości i współczynników ważenia lub współczynników przekształcenia stosowanych do obliczania minimalnego udziału elementów krajobrazu i obszarów nieprodukcyjnych w gruntach ornych zgodnie z ich wkładem w realizację celu w zakresie różnorodności biologicznej w stosownych przypadkach,

- informacje na temat rodzaju odnośnych rolników, w tym zastosowanych zwolnień, o których mowa w przypisie 1 do normy 8 GAEC w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115,

- wykaz elementów krajobrazu, których dotyczy norma dotycząca zachowania elementów krajobrazu;

- środki służące unikaniu inwazyjnych gatunków roślin w stosownych przypadkach;

(ix) w odniesieniu do normy 9 GAEC: elementy służące do wyznaczenia trwałych użytków zielonych wrażliwych pod względem środowiskowym oraz odpowiadającą im orientacyjną liczbę hektarów;

f) w przypadku gdy państwa członkowskie ustanawiają dodatkowe normy GAEC w stosunku do norm określonych w załączniku III, dotyczące głównych celów tego załącznika, zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, wyjaśnienie praktyki stosowanej w gospodarstwie rolnym, terytorialnego zakresu stosowania, rodzaju rolników podlegających normie oraz opis sposobu, w jaki norma przyczynia się do osiągnięcia celu;

g) w stosownych przypadkach wyjaśnienie wkładu WPR w pozyskiwanie wsparcia i zwiększanie skali zintegrowanych strategicznych projektów przyrodniczych przynoszących korzyści społecznościom rolników, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/783 4 .

3.2. Ogólny zarys odpowiednich interwencji i warunków dotyczących młodych rolników

Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz, w stosownych przypadkach, wyjaśnienie wkładu WPR w odniesieniu do międzynarodowej mobilności edukacyjnej osób w dziedzinie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem młodych rolników i kobiet na obszarach wiejskich, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 5 .

3.3. Ogólny zarys związku między wsparciem dochodów związanym z produkcją a dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6

Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/2115.

3.4. Ogólny zarys w odniesieniu do celu sprawiedliwszej dystrybucji oraz skuteczniejszego i efektywniejszego ukierunkowania wsparcia dochodu

Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/2115.

3.5. Ogólny zarys interwencji związanych z sektorem

Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Ponadto ogólny zarys w podziale na sektory obejmuje w stosownych przypadkach komplementarność z elementami warunkowości.

3.6. Ogólny zarys interwencji, które przyczyniają się do zapewnienia spójnego i zintegrowanego podejścia do zarządzania ryzykiem

W niniejszej podsekcji należy wyjaśnić połączenie interwencji, w tym, w stosownych przypadkach, opcję określoną w art. 19 rozporządzenia (UE) 2021/2115, mającą na celu przyczynienie się do zapewnienia spójnego i zintegrowanego podejścia do zarządzania ryzykiem.

3.7. Wzajemne oddziaływanie między krajowymi i regionalnymi interwencjami i elementami

Niniejsza podsekcja obejmuje:

a) w stosownych przypadkach opis wzajemnego oddziaływania między interwencjami krajowymi i regionalnymi, w tym podział przydziałów środków na interwencję i na fundusz;

b) w przypadku gdy elementy planu strategicznego WPR ustanowiono na poziomie regionalnym, wyjaśnienie, w jaki sposób strategia interwencji zapewnia spójność i zgodność tych elementów z elementami planu strategicznego WPR ustanowionymi na poziomie krajowym.

3.8. Ogólny zarys wkładu w realizację celu poprawy dobrostanu zwierząt i zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) 2021/2115.

Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) 2021/2115.

3.9. Wyjaśnienie, w jaki sposób interwencje i elementy wspólne dla kilku interwencji przyczyniają się do uproszczenia dla beneficjentów końcowych i zmniejszenia obciążenia administracyjnego

Wyjaśnienie to obejmuje w szczególności środki wdrożone w ramach realizacji WPR za pomocą technologii i danych, które pomagają uprościć zarządzanie WPR i jej administrowanie, oraz poprzez uproszczenie koncepcji interwencji w ramach planu strategicznego WPR.

4. Elementy wspólne dla kilku interwencji

4.1. Definicje i minimalne wymogi

Niniejsza podsekcja obejmuje takie elementy jak:

a) działalność rolnicza

W odniesieniu do definicji produkcji rolnej państwa członkowskie przekazują informacje wyłącznie w przypadku, gdy zmieniają definicję w porównaniu z art. 4 ust. 1 lit. c) pkt (i) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 7 .

Jeżeli chodzi o definicję utrzymywania użytków rolnych, definicję taką podaje się dla wszystkich rodzajów użytków rolnych (gruntów ornych, upraw trwałych i trwałych użytków zielonych). W przypadku gdy państwa członkowskie określają odrębne wymogi dla gruntu ugorowanego, należy to wyszczególnić;

b) użytek rolny

W stosownych przypadkach należy przedstawić elementy uzupełniające definicji określonej w rozporządzeniu (UE) 2021/2115.

W szczególności w stosownych przypadkach przedstawia się informacje dotyczące następujących elementów:

(i) elementów systemów rolno-leśnych, gdy system taki zakłada się lub utrzymuje na użytkach rolnych, określając te elementy dla każdego rodzaju użytków rolnych (gruntów ornych, upraw trwałych i trwałych użytków zielonych);

(ii) definicji szkółek;

(iii) definicji zagajnika o krótkiej rotacji, która obejmuje co najmniej cykl zbiorów, wykaz gatunków lub kategorii roślin oraz gęstość obsady;

(iv) w przypadku trwałych użytków zielonych - opis każdego pojedynczego elementu stosowanego do ich zdefiniowania, takiego jak orka, zaorywanie, ponowny siew z wykorzystaniem różnych rodzajów traw lub określone praktyki lokalne;

c) kwalifikujący się hektar

W stosownych przypadkach należy przedstawić elementy uzupełniające definicji określonej w rozporządzeniu (UE) 2021/2115, w szczególności jeżeli chodzi o następujące elementy:

(i) kryteria pozwalające ustalić przewagę działalności rolniczej, w przypadku gdy grunty wykorzystuje się również do prowadzenia działalności pozarolniczej;

(ii) kryteria pozwalające zapewnić, aby grunt pozostał w dyspozycji rolnika;

(iii) okres, w którym obszar musi być zgodny z definicją "kwalifikującego się hektara";

(iv) jeżeli obszary mogą być wykorzystywane do działalności rolniczej jedynie co drugi rok, uzasadnienie takiej decyzji na podstawie względów ochrony środowiska, różnorodności biologicznej i klimatu;

(v) jeżeli można uwzględnić elementy krajobrazu, które nie są chronione na podstawie normy GAEC, w stosownych przypadkach należy podać ich opis, w tym maksymalny rozmiar oraz maksymalny udział w działce, jaki mogą zajmować te elementy krajobrazu;

(vi) jeżeli do trwałych użytków zielonych z rozproszonymi elementami niekwalifikującymi się stosuje się stałe współczynniki redukcji w celu określenia obszaru uznawanego za kwalifikujący się, opis zasad stosowanych w odniesieniu do współczynników redukcji;

(vii) w przypadku podjęcia decyzji o utrzymaniu kwalifikowalności wcześniej kwalifikujących się obszarów, gdy nie spełniają one już definicji "kwalifikującego się hektara" zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2021/2115 w wyniku wdrożenia systemów krajowych, opis tych systemów krajowych, w tym:

- ich zgodności z wymogami zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (ZSZiK),

- możliwości stosowania w odniesieniu do uprawy produktów niewymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w ramach użytkowania torfowisk, oraz

- wkładu w realizację celów szczegółowych, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. d), e) i f) rozporządzenia (UE) 2021/2115;

d) rolnik aktywny zawodowo

W odniesieniu do definicji rolnika aktywnego zawodowo należy przedstawić, co następuje:

(i) kryteria identyfikacji tych rolników, którzy prowadzą działalność rolniczą na minimalnym poziomie;

(ii) w przypadku gdy jako narzędzie uzupełniające stosowany jest wykaz negatywny działalności pozarolniczej, jego opis;

(iii) w stosownych przypadkach kwotę i uzasadnienie kwoty płatności bezpośrednich (nie wyższej niż 5 000 EUR), w ramach której rolnicy są w każdym przypadku uznawani za "rolników aktywnych zawodowo";

e) młody rolnik

W odniesieniu do definicji młodego rolnika należy przedstawić, co następuje:

(i) maksymalną granicę wieku;

(ii) warunek bycia "kierującym gospodarstwem";

(iii) wymagane odpowiednie wyszkolenie lub umiejętności;

f) nowy rolnik

W odniesieniu do definicji nowego rolnika należy przedstawić, co następuje:

(i) warunek bycia "kierującym gospodarstwem" po raz pierwszy;

(ii) wymagane odpowiednie wyszkolenie lub umiejętności;

g) minimalne wymogi dotyczące otrzymywania płatności bezpośrednich;

W odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących otrzymywania płatności bezpośrednich podaje się opis i uzasadnienie progu lub progów; progi te podaje się, w stosownych przypadkach, w hektarach z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku lub w euro z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku;

h) obszar wiejski

Podaje się definicję lub definicje obszarów wiejskich oraz możliwość zastosowania w całym planie strategicznym WPR;

i) inne definicje na potrzeby planu strategicznego WPR;

W przypadku gdy w całym planie strategicznym WPR stosowane są inne definicje mające zastosowanie do płatności bezpośrednich, rozwoju obszarów wiejskich lub wsparcia sektorowego, należy je opisać, w tym podać szczegółowy zakres ich stosowania.

4.2. Elementy związane z interwencjami w formie płatności bezpośrednich

Niniejsza podsekcja obejmuje:

a) terytorializację

W stosownych przypadkach opis każdej grupy terytoriów, w tym wyjaśnienie podobnych warunków społeczno-gospodarczych lub agronomicznych;

b) uprawnienia do płatności

W stosownych przypadkach, w odniesieniu do opisu systemu uprawnień do płatności i funkcjonowania rezerwy, wskazanie pierwszego roku bez uprawnień, jeżeli planowane jest stopniowe wycofywanie uprawnień;

c) system ujednolicania wewnętrznego

Dla każdej grupy terytoriów, w stosownych przypadkach, i o ile od pierwszego roku nie jest stosowana stawka ryczałtowa, opis metody ujednolicania wewnętrznego, w tym następujące elementy:

(i) rok docelowy dla maksymalnego poziomu dla wartości uprawnień do płatności i maksymalnego poziomu dla wartości poszczególnych uprawnień do płatności, o których mowa w art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(ii) etapy ujednolicania, o których mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(iii) w stosownych przypadkach wartość stawki ryczałtowej osiągniętą w roku docelowym, o której mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(iv) rok docelowy dla minimalnej wartości procentowej ujednolicania i minimalnej wartości jednostkowej jako odsetka planowanej średniej kwoty jednostkowej dla podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności w roku docelowym, o których mowa w art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(v) finansowanie ujednolicania, o którym mowa w art. 24 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(vi) w stosownych przypadkach opis zmniejszenia jedynie części uprawnień do płatności przekraczającej średnią planowaną kwotę jednostkową, o której mowa w art. 24 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(vii) w stosownych przypadkach wartość procentową maksymalnego zmniejszenia wartości jednostkowej uprawnienia, o której mowa w art. 24 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

d) funkcjonowanie rezerwy

Dla każdej grupy terytoriów, jeżeli jest to właściwe, należy wyjaśnić funkcjonowanie rezerwy, określając w szczególności następujące elementy:

(i) opis systemu tworzenia rezerwy;

(ii) opis poszczególnych kategorii kwalifikujących się rolników, ich powiązanego dostępu do rezerwy, przyznawania nowych uprawnień do płatności lub zwiększania wartości istniejących uprawnień do płatności oraz ich kolejności pod względem pierwszeństwa;

(iii) przepisy dotyczące finansowego uzupełniania rezerwy;

(iv) przepisy dotyczące wygaśnięcia uprawnień do płatności i ich zwrotu na poczet rezerwy;

e) przepisy dotyczące przenoszenia uprawnień do płatności

W stosownych przypadkach przepisy dotyczące przenoszenia uprawnień do płatności;

f) zmniejszenie płatności bezpośrednich

W stosownych przypadkach opis zmniejszenia płatności i ich ograniczenia, obejmujący w szczególności:

(i) transze, wartości procentowe zmniejszenia i ich wyjaśnienie;

(ii) w stosownych przypadkach metodę odliczania kosztów pracy;

(iii) szacowany produkt zmniejszenia płatności bezpośrednich i ograniczenia dla każdego roku oraz jego planowany przydział;

g) stosowanie progów lub limitów na poziomie członka osób prawnych, grup osób fizycznych lub prawnych lub na poziomie grup podmiotów stowarzyszonych

Decyzje i uzasadnienia dotyczące progów lub limitów określonych na poziomie członków osób prawnych lub grup osób fizycznych lub prawnych, lub na poziomie grupy stowarzyszonych podmiotów prawnych, zgodnie z art. 110 lit. d) pkt (iii) rozporządzenia (UE) 2021/2115, w stosownych przypadkach dla wszystkich rodzajów interwencji, ze wskazaniem, których interwencji to dotyczy;

h) wkład w narzędzia zarządzania ryzykiem

W stosownych przypadkach opis planowanego wdrożenia art. 19 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w tym decyzję dotyczącą odsetka płatności bezpośrednich, który zostanie przeznaczony na ten cel.

4.3. Pomoc techniczna

Niniejsza podsekcja dotycząca opisu korzystania z pomocy technicznej obejmuje w szczególności:

a) jej cele;

b) jej zakres i orientacyjny plan działań;

c) beneficjentów pomocy technicznej;

d) odsetek całkowitego wkładu Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w plan strategiczny WPR, który zostanie wykorzystany do finansowania działań w ramach pomocy technicznej, wyrażony jako pojedynczy odsetek w okresie realizacji planu strategicznego WPR, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

4.4. Sieć WPR

Niniejsza podsekcja dotycząca opisu sieci WPR obejmuje w szczególności:

a) skrócony przegląd i cele krajowej sieci WPR, w tym opis działań wspierających europejskie partnerstwo innowacyjne (EPI) i przepływów wiedzy w ramach AKIS oraz tworzenia sieci kontaktów lokalnych grup działania w ramach LEADER/rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność;

b) strukturę, zarządzanie i funkcjonowanie krajowej sieci WPR, w tym informację, czy sieć obejmuje jakiekolwiek elementy na poziomie regionalnym; orientacyjny udział finansowania pomocy technicznej przydzielonego sieci oraz orientacyjny budżet na dany okres, a także orientacyjny harmonogram uruchomienia krajowej sieci WPR.

4.5. Koordynacja, rozgraniczenie i komplementarność między EFRROW a innymi funduszami unijnymi działającymi na obszarach wiejskich

Niniejsza podsekcja obejmuje przegląd koordynacji, rozgraniczenia i komplementarności między EFRROW a innymi funduszami unijnymi działającymi na obszarach wiejskich, w tym opis ogólnej spójności wsparcia na obszarach wiejskich udzielanego z funduszy unijnych z podkreśleniem sposobu optymalizacji ich wykorzystania oraz wyjaśnieniem mechanizmów rozgraniczania i koordynacji.

4.6. Instrumenty finansowe

W podsekcji tej podaje się ogólny opis instrumentów finansowych, w stosownych przypadkach, oraz uzasadnienie ich zastosowania, w tym:

a) rodzaj wdrożenia, w tym sposób zarządzania;

b) potencjalnego zarządzającego funduszem;

c) rodzaj oferowanych produktów finansowych (pożyczka, gwarancja, kapitał własny);

d) korzyści oferowane przez instrument finansowy odbiorcom końcowym;

e) w stosownych przypadkach zasięg terytorialny;

f) inne przepisy techniczne wspólne dla wszystkich interwencji, takie jak aspekty połączenia.

4.7. Elementy wspólne dla interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich lub interwencji w niektórych sektorach

Niniejsza podsekcja obejmuje:

a) decyzje dotyczące stawki wkładu EFRROW mającej zastosowanie na poziomie krajowym lub regionalnym, w zależności od rodzajów regionów, o których mowa w art. 91 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oraz dla niektórych kategorii interwencji, o których mowa w art. 91 ust. 3 tego rozporządzenia;

b) w stosownych przypadkach ogólny wykaz niekwalifikowalnych inwestycji, wykraczających poza inwestycje określone w art. 73 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

c) w stosownych przypadkach inne elementy istotne dla realizacji kilku interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich lub interwencji w niektórych sektorach, które nie są częścią opisu interwencji.

5. Opis interwencji

Niniejsza sekcja dotycząca interwencji określonych w strategii, o której mowa w art. 111 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w tym interwencji ustanowionych na poziomie regionalnym, zawiera następujące informacje:

a) wskazanie danej interwencji:

(i) rodzaj interwencji, do którego należy dana interwencja;

(ii) w stosownych przypadkach objęty sektor;

(iii) pojedynczy wskaźnik produktu stosowany dla interwencji, jak również, w stosownych przypadkach, zastosowane jednostki;

(iv) czy cała interwencja w pełni przyczynia się do osiągnięcia minimalnych przydziałów środków, o których mowa w art. 92, 93 i 95 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(v) zakres terytorialny oraz, w stosownych przypadkach, wskazanie, czy interwencja jest realizowana na poziomie krajowym, regionalnym, na poziomie krajowym z elementami regionalnymi lub czy ma charakter międzynarodowy;

b) wkład w strategię:

(i) powiązanie z potrzebami, do których odnosi się interwencja, z wykazu potrzeb określonych w ocenie potrzeb, o której mowa w podsekcji 2.1;

(ii) powiązane cele szczegółowe, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, z którymi interwencja jest bezpośrednio i w znaczący sposób powiązana; oraz, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do interwencji w niektórych sektorach, odpowiednie cele sektorowe, o których mowa w art. 46 i 57 tego rozporządzenia;

(iii) powiązane wskaźniki rezultatu, do których bezpośrednio i w znaczący sposób przyczynia się interwencja;

c) opis i warunki kwalifikowalności:

(i) szczegółowy projekt, wymogi i warunki kwalifikowalności interwencji, w tym, w stosownych przypadkach:

- opis celu i ogólny opis interwencji, w tym szczególne ukierunkowanie, zasady wyboru, powiązania z odpowiednim prawodawstwem i innymi interwencjami,

- opis kwalifikujących się beneficjentów i kwalifikującego się obszaru oraz związane z nimi kryteria kwalifikowalności lub, jeżeli wsparcie udzielane jest w formie instrumentów finansowych, ogólne kategorie odbiorców końcowych,

- opis zobowiązań lub rodzajów operacji kwalifikujących się do wsparcia,

- w stosownych przypadkach opis innych obowiązków beneficjentów;

(ii) w przypadku interwencji krajowych z elementami regionalnymi - szczególne regionalne warunki kwalifikowalności uzupełniające wspólne warunki, jeżeli są planowane;

(iii) w stosownych przypadkach wskazanie wszystkich odpowiednich elementów podstawowych wśród norm GAEC oraz wymogów podstawowych w zakresie zarządzania oraz określenie odpowiednich obowiązkowych norm krajowych. Należy zawrzeć wyjaśnienie, w jaki sposób zobowiązania, które mają wypełnić beneficjenci, wykraczają poza obowiązkowe wymogi, o których mowa w art. 31 ust. 5 lit. b), c) i d) oraz art. 70 ust. 3 i art. 72 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

d) informacje finansowe:

(i) w przypadku interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich - mające zastosowanie stawki wkładu EFRROW dla interwencji, w stosownych przypadkach dla każdego regionu;

(ii) w odniesieniu do interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz systemów na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 31 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115 - wskazanie, czy interwencja obejmuje w całości lub w części wydatki przeniesione z programów rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2022;

(iii) w odniesieniu do interwencji, które przyczyniają się do osiągnięcia minimalnej kwoty, o której mowa w art. 95 rozporządzenia (UE) 2021/2115 i określonej w załączniku XII do tego rozporządzenia, część przydziału środków interwencji, którą wlicza się do kwot, o których mowa w tym załączniku;

e) wsparcie dla beneficjentów:

(i) w przypadku interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich nieobjętych ZSZiK - forma lub formy wsparcia (dotacja lub instrument finansowy);

(ii) w zależności od rodzaju interwencji, wskazanie:

- w przypadku systemów na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt:

- płatności dodatkowej względem podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności zgodnie z art. 31 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/2115, lub

- płatności rekompensującej całość lub część dodatkowych kosztów poniesionych i dochodów utraconych w wyniku zobowiązań zgodnie z art. 31 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz ewentualne uwzględnienie kosztów transakcji;

- w przypadku interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich nieobjętych ZSZiK: zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych, kosztów jednostkowych, finansowania poprzez płatności ryczałtowe lub stawki ryczałtowe;

- w przypadku interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich objętych ZSZiK: odszkodowań, płatności jednorazowych, płatności ryczałtowych oraz możliwego uwzględnienia kosztów transakcyjnych;

(iii) w stosownych przypadkach, poszczególnych zakresów poziomu dofinansowania oraz zakresu wsparcia ze względu na ukierunkowanie interwencji;

(iv) w przypadku gdy płatności przyznaje się na podstawie dodatkowych kosztów i utraconych dochodów, odniesienia do certyfikowanej metody obliczania kwot wsparcia, które ma zostać udzielone, w załączniku do planu strategicznego WPR, oraz wskazanie, w stosownych przypadkach, czy przyznawane jest pełne czy częściowe odszkodowanie;

(v) planowanych kwot jednostkowych, w tym:

- kodu i nazwy kwoty jednostkowej,

- rodzaju kwoty jednostkowej (jednolita lub średnia),

- w stosownych przypadkach powiązanych stawek wkładu,

- w stosownych przypadkach wskaźników rezultatu, z którymi planowana kwota jednostkowa jest bezpośrednio i znacząco powiązana, spośród wskaźników rezultatu wybranych dla całej interwencji,

- w przypadku gdy interwencja obejmuje obie formy wsparcia, tj. dotacje i instrument finansowy, wskazanie formy wsparcia odpowiadającej tej kwocie jednostkowej,

- w stosownych przypadkach wskazanie, czy planowana kwota jednostkowa odpowiada przeniesionym wydatkom z programu rozwoju obszarów wiejskich w latach 2014-2022,

- w przypadku zastosowania terytorializacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 - wskazanie grupy terytoriów odpowiadającej tej kwocie jednostkowej,

- w przypadku gdy wskaźnik produktu wybrany w przypadku danej interwencji może reprezentować różne jednostki miary, wskazanie jednostki miary odpowiadającej tej kwocie jednostkowej,

- planowanej rocznej wartości tej kwoty jednostkowej,

- wyjaśnienia tej wartości, w tym, w stosownych przypadkach, zróżnicowania pod względem poziomów maksymalnych i minimalnych. Takie wyjaśnienie nie jest konieczne w przypadku jednolitych kwot jednostkowych odpowiadających płatnościom przyznawanym na podstawie dodatkowych kosztów i utraconych dochodów, dla których przewidziano certyfikowaną metodę zgodnie z art. 82 rozporządzenia (UE) 2021/2115;

(vi) tabeli przedstawiającej roczne planowane kwoty jednostkowe i roczne planowane produkty, a w stosownych przypadkach maksymalne lub minimalne planowane kwoty jednostkowe. W stosownych przypadkach planowane produkty obejmują dodatkowe finansowanie krajowe. Tabela zawiera również orientacyjny przewidywany roczny poziom płatności dla interwencji oraz, w stosownych przypadkach, podział na wydatki przeniesione lub instrumenty finansowe. Jeżeli produkty interwencji mają być wypłacane przez kilka lat, aby nie liczyć ich kilkakrotnie w ciągu tego okresu, roczne planowane produkty odpowiadają jedynie liczbie produktów, w przypadku których orientacyjnie planuje się otrzymanie pierwszej płatności w danym roku budżetowym;

(vii) informacji dotyczących oceny pomocy państwa, określających w szczególności, czy interwencja nie wchodzi w zakres art. 42 TFUE, oraz wskazujących rodzaj instrumentu pomocy państwa, który ma być zastosowany do rozliczenia pomocy;

f) dodatkowe informacje charakterystyczne dla niektórych rodzajów interwencji:

(i) w odniesieniu do interwencji w formie płatności bezpośrednich:

- w przypadku podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności, o którym mowa w tytule III rozdział II sekcja 2 podsekcja 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 - szczegółowe informacje i wyjaśnienia dotyczące płatności dla małych gospodarstw, w tym maksymalna kwota i rodzaj płatności (kwota ryczałtowa lub na hektar),

- w przypadku uzupełniającego redystrybucyjnego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności, o którym mowa w art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/2115 - szczegółowe informacje i wyjaśnienia, w tym kwalifikowalność, maksymalna liczba hektarów objętych płatnością, zakresy i grupy terytorialne,

- w przypadku uzupełniającego wsparcia dochodów dla młodych rolników, o którym mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2021/2115, szczegółowe informacje i wyjaśnienia dotyczące:

- warunków stosowanych do zdefiniowania nowo powstającego gospodarstwa;

- rodzaju i czasu trwania wsparcia,

- maksymalnego hektara objętego płatnością, jeżeli ma zastosowanie,

- informacji, czy stosuje się ciągłość z poprzednim systemem;

- w przypadku systemów na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt - wskazanie obszarów działań, o których mowa w art. 31 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115, które są objęte interwencją; wskazanie, czy systemy przyczyniają się do spełnienia nowych obowiązkowych wymogów przez okres maksymalnie 24 miesięcy od dnia, w którym stają się one obowiązkowe dla danego gospodarstwa rolnego,

- w przypadku każdej interwencji w ramach wsparcia dochodów związanego z produkcją, o której mowa w tytule III rozdział II sekcja 3 podsekcja 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115:

- informacje związane z interwencjami w odniesieniu do roślin wysokobiałkowych,

- uzasadnienia dotyczące sektorów, na które ukierunkowane są interwencje, ich trudności, ich znaczenia, celu interwencji (poprawa konkurencyjności, jakości lub zrównoważonego rozwoju) oraz sposobu, w jaki cel ten rozwiąże trudności, a także spójności z dyrektywą 2000/60/WE, w stosownych przypadkach, jednostki miary dla jedwabników i ich odpowiedniego przelicznika na liczbę "kierujących";

(ii) w odniesieniu do interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich:

- w przypadku interwencji, o których mowa w art. 70 rozporządzenia (UE) 2021/2115:

- opis rodzaju kwalifikującego się obszaru,

- wskazanie rodzaju zobowiązań (na podstawie wyników, na podstawie zarządzania lub hybrydowe) oraz mechanizmu realizacji,

- wskazanie okresu obowiązywania umów,

- wskazanie, czy interwencja przyczynia się do spełnienia nowych obowiązkowych wymogów przez okres maksymalnie 24 miesięcy od dnia, w którym stają się one obowiązkowe dla danego gospodarstwa rolnego;

- w przypadku interwencji, o których mowa w art. 71 rozporządzenia (UE) 2021/2115, link do krajowego wykazu wyznaczonych lokalnych jednostek administracyjnych oraz do mapy obszarów o ograniczeniach naturalnych 8  dla każdej kategorii obszarów, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 9 ,

- w przypadku interwencji, o których mowa w art. 72 rozporządzenia (UE) 2021/2115, wskazanie rodzaju kwalifikującego się obszaru,

- w przypadku interwencji, o których mowa w art. 73 rozporządzenia (UE) 2021/2115, wykaz niekwalifikowalnych inwestycji związanych z zakresem interwencji, jeżeli nie wymieniono ich już w podsekcji 4.7 lit. b), a w przypadku interwencji w sektorze leśnym - wielkość gospodarstw rolnych, w odniesieniu do których wsparcie jest uzależnione od przedstawienia odpowiednich informacji z planu urządzenia lasu lub równoważnego instrumentu,

- w przypadku interwencji, o których mowa w art. 74 rozporządzenia (UE) 2021/2115, wskazanie, czy inwestycja prowadzi do zwiększenia nawadnianego obszaru, oraz:

- w przypadku inwestycji w poprawę istniejących instalacji nawadniających - jaka jest wymagana potencjalna oszczędność wody wyrażona w procentach,

- w przypadku inwestycji w poprawę istniejących instalacji nawadniających mających wpływ na jednolite części wód, których stan jest gorszy niż dobry, jaki jest wymóg lub jakie są wymogi skutecznego zmniejszenia zużycia wody wyrażonego w procentach,

- w przypadku interwencji, o których mowa w art. 76 rozporządzenia (UE) 2021/2115:

- wskazanie progu uruchomienia odszkodowania,

- wskazanie metody obliczania strat i czynników uruchamiających odszkodowania,

- opis szczególnego pokrycia strat, jak również przepisy planowane w celu uniknięcia nadwyżki rekompensaty,

- w przypadku interwencji LEADER, o których mowa w art. 77 rozporządzenia (UE) 2021/2115:

- opis oczekiwanej wartości dodanej podejścia LEADER oraz sposobu stosowania jego zasad,

- wskazanie, czy planowane jest wsparcie z więcej niż jednego funduszu, o którym mowa w art. 31 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 10 , oraz z jakiego funduszu wiodącego;

g) zgodność z zasadami WTO, w tym:

(i) w przypadku interwencji wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/2115 wskazanie ustępu załącznika 2 do Porozumienia WTO w sprawie rolnictwa (kategoria zielona), którego warunki spełnia dana interwencja;

(ii) ewentualny wariant wsparcia dochodów związanego z produkcją, o którym mowa w tytule III rozdział II sekcja 3 podsekcja 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115: wskazanie, że interwencja spełnia warunki przewidziane w art. 6 ust. 5 Porozumienia WTO w sprawie rolnictwa (kategoria niebieska);

(iii) wyjaśnienie, w jaki sposób interwencja, o której mowa w pkt (i) lub (ii), spełnia kryteria kategorii zielonej lub kategorii niebieskiej;

(iv) w przypadku interwencji, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w odniesieniu do zgodności z limitami na liście koncesyjnej WTO UE dotyczącymi nasion oleistych, określonymi w protokole ustaleń między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie nasion oleistych w ramach GATT 11 : wskazanie, czy interwencja dotyczy którejkolwiek z upraw objętych porozumieniem (tj. soi, rzepaku, nasion słonecznika, z wyłączeniem pestek słonecznika), a jeżeli tak, wskazanie planowanego obszaru wsparcia na odpowiedni rok składania wniosków.

6. Plan finansowy

Niniejsza podsekcja obejmuje takie elementy jak:

6.1. Tabela zawierająca zestawienie

Państwa członkowskie przedstawiają elementy określone w art. 112 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115.

Państwa członkowskie, które chcą skorzystać z możliwości przeniesienia przydziałów między funduszami, jak przewidziano w art. 103 rozporządzenia (UE) 2021/2115, przedstawiają te informacje dla każdego roku z okresu planu strategicznego WPR, w odniesieniu do którego chcą skorzystać z tej elastyczności. W 2025 r. państwa członkowskie mogą dokonać przeglądu swojej decyzji dotyczącej przydziałów na rok budżetowy 2027.

Informacje zawarte w tabeli zawierającej zestawienie umożliwiają sprawdzenie, czy właściwie zarezerwowano przydziały niezbędne do przestrzegania minimalnych wymogów w zakresie wydatków przewidzianych w art. 92, 93, 95, 97 i 98 rozporządzenia (UE) 2021/2115.

Informacje te służą jako podstawa do obliczenia pułapów finansowych wynikających z odliczenia kwot zarezerwowanych przez państwa członkowskie w celu przestrzegania minimalnych wymogów w zakresie wydatków określonych w art. 92, 93, 95, 97 i 98 rozporządzenia (UE) 2021/2115 (odwrotne pułapy).

Minimalne i maksymalne kwoty, o których mowa w art. 92-98 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oblicza się zawsze na podstawie puli środków państw członkowskich, o których to pulach mowa w art. 87, 88 i 89 rozporządzenia (UE) 2021/2115, po dokonaniu ewentualnych przeniesień.

Jeżeli jednak państwa członkowskie zdecydują się przydzielić fundusze na InvestEU, program LIFE lub Erasmus, w tabeli zawierającej zestawienie należy podać odpowiednie kwoty roczne. Załącznik XI do rozporządzenia (UE) 2021/2115 nie zostanie zmieniony, a wszystkie zobowiązania dotyczące minimalnych przydziałów zostaną sprawdzone w odniesieniu do kwot w załączniku XI do tego rozporządzenia, które nie będą wykluczać tych konkretnych przydziałów.

Ponieważ wymóg dotyczący minimalnego przydziału środków dla młodych rolników może zostać spełniony zarówno za pośrednictwem EFRG, jak i EFRROW, państwa członkowskie, które zdecydują się przydzielić kwotę wyższą niż kwota minimalna określona w załączniku XII do rozporządzenia (UE) 2021/2115, wskazują kwoty do wykorzystania w ramach każdego funduszu w celu osiągnięcia wymogu minimalnego przydziału. Będzie to stanowiło podstawę do obliczenia odwrotnych pułapów.

6.2. Szczegółowe informacje finansowe i podział na interwencje oraz planowanie produktu

Szczegółowy plan finansowy, o którym mowa w art. 112 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera zestawienie orientacyjnego oczekiwanego poziomu płatności z przydziałów dla państw członkowskich w okresie realizacji planu strategicznego WPR oraz informacje na temat stóp współfinansowania z EFRROW.

7. Systemy zarządzania i koordynacji

7.1. Określenie organów zarządzających, instytucji zarządzającej (instytucji zarządzających) i innych podmiotów

Niniejsza podsekcja obejmuje:

a) w przypadku każdego rodzaju organu (właściwe organy, instytucje zarządzające, agencje płatnicze, jednostka koordynująca, w stosownych przypadkach, oraz jednostki certyfikujące) - wskazanie funduszu lub funduszy, za który lub które są one odpowiedzialne, jak również imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe osób odpowiedzialnych;

te same informacje podaje się w przypadku innych organów, takich jak komitety monitorujące, w stosownych przypadkach instytucje delegowane i pośredniczące, a także odpowiednie struktury koordynujące AKIS, specjalista ds. komunikacji na rzecz planu WPR, o którym mowa w art. 48 rozporządzenia (UE) 2021/1060, oraz sieć WPR. Określa się również rolę instytucji delegowanych i pośredniczących;

b) krótki opis struktury i organizacji właściwego organu;

c) w przypadku gdy wdrażanie instrumentów finansowych powierza się władzom regionalnym, opis ustaleń dotyczących zarządzania operacjami instrumentu finansowego (powierzenie zadań instytucji zarządzającej i agencji płatniczej, takich jak wybór beneficjenta, sprawozdawczość, płatności, kontrola).

7.2. Opis systemów monitorowania i sprawozdawczości

Krótki opis systemów monitorowania i sprawozdawczości ustanowionych w celu rejestrowania, przechowywania i zgłaszania informacji potrzebnych do oceny realizacji planu strategicznego WPR oraz zarządzania nimi, w tym systemu sprawozdawczości wprowadzonego na potrzeby rocznego sprawozdania z realizacji na podstawie art. 134 rozporządzenia (UE) 2021/2115.

7.3. Informacje dotyczące systemów kontroli i kar

a) ZSZiK

Informacje dotyczące ZSZiK obejmują:

(i) specyfikacje dotyczące zakresu, w szczególności czy stosuje się go w sektorze wina, zgodnie z art. 65 rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz w odniesieniu do warunkowości;

(ii) definicję działki rolnej, w tym w stosownych przypadkach gruntu rolnego;

(iii) potwierdzenie funkcjonowania ZSZiK od dnia 1 stycznia 2023 r. oraz spełnienia wymogów określonych w tytule IV rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 12 ;

(iv) informacje dotyczące systemu lub systemów identyfikacji i rejestracji zwierząt, o którym lub o których mowa w art. 65 ust. 4 lit. c) i art. 66 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) 2021/2116;

(v) informację, czy stosowany jest automatyczny system składania wniosków;

(vi) opis systemu lub systemów kontroli i kar, wyjaśniający w szczególności, czy system obejmuje systematyczne kontrole ukierunkowane także na obszary, w których ryzyko wystąpienia błędów jest najwyższe, oraz w jaki sposób poziom kontroli zapewnia skuteczne zarządzanie ryzykiem, o którym mowa w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116. W odniesieniu do kar informacje obejmują wyjaśnienie kar przewidzianych za nieprzestrzeganie kryteriów kwalifikowalności w przypadku interwencji określonych w planie strategicznym WPR. Jeżeli w odniesieniu do różnych interwencji stosowane są różne systemy kontroli i kar, należy przedstawić informacje na temat każdego z tych systemów.

Można podać dodatkowe informacje dotyczące systemu identyfikacji działek rolnych, systemu wniosków geoprzestrzennych i związanych ze zwierzętami oraz systemu monitorowania obszarów, jeżeli państwo członkowskie uzna to za istotne.

b) System kontroli i kar w odniesieniu do interwencji nieobjętych ZSZiK

W przypadku interwencji EFRG i EFRROW nieobjętych ZSZiK, informacje te obejmują:

(i) krótki opis systemu kar zgodnie z zasadami skuteczności, proporcjonalności i odstraszającego charakteru;

(ii) krótki opis systemu lub systemów kontroli, w tym w stosownych przypadkach specyfiki instrumentów finansowych;

(iii) krótkie wyjaśnienie sposobu zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

c) System kontroli i kar w zakresie warunkowości

Niniejsza podsekcja obejmuje:

(i) opis systemu kontroli w zakresie warunkowości;

(ii) wskazanie rodzajów kontroli dla każdego z podstawowych wymogów w zakresie zarządzania i każdej z norm GAEC;

(iii) opis systemu kar;

(iv) definicję i zastosowanie zasad powtarzalności i celowości;

(v) wskazanie zastosowania uproszczonego systemu kontroli w przypadku małych gospodarstw;

(vi) informacje dotyczące właściwych organów kontrolnych odpowiedzialnych za kontrole norm warunkowości i wymogów podstawowych w zakresie zarządzania.

d) Warunkowość społeczna

Niniejsza podsekcja obejmuje:

(i) opis systemu kontroli w zakresie warunkowości;

(ii) opis systemu kar w odniesieniu do warunkowości społecznej.

W przypadku gdy warunkowość społeczną stosuje się od 2024 lub 2025 r., opis, o którym mowa w ppkt (i) oraz (ii), przedstawia się najpóźniej w zmianie planu strategicznego WPR zatwierdzonego przez Komisję zgodnie z art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115 przed pierwszym rokiem stosowania warunkowości społecznej.

8. Modernizacja: AKIS i cyfryzacja

8.1. Ogólna struktura organizacyjna AKIS

Niniejsza podsekcja obejmuje wyjaśnienie ogólnego podejścia strategicznego AKIS opartego na analizie SWOT i ocenie potrzeb, określającego, w jaki sposób interwencje i działania będą współdziałać, aby przyczynić się do osiągnięcia celu przekrojowego, o którym mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115.

8.2. Opis sposobu współdziałania usług doradczych, badań naukowych, sieci WPR i interwencji w ramach AKIS

Niniejsza podsekcja zawiera wyjaśnienie organizacji współpracy doradców, naukowców i sieci WPR. Należy wskazać, czy przewidywane działania są połączone z innymi odpowiednimi środkami lub instrumentami w ramach planu strategicznego WPR i poza nim.

8.3. Opis organizacji doradców rolniczych

Niniejsza podsekcja zawiera wyjaśnienie, w jaki sposób zorganizowane jest świadczenie usług doradczych, przy uwzględnieniu wszystkich doradców i obejmując wszystkie elementy, o których mowa w art. 15 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115, a ponadto spełniając wymogi dotyczące bezstronności określone w art. 15 ust. 3 tego rozporządzenia.

8.4. Opis sposobu udzielania wsparcia innowacji

Niniejsza podsekcja obejmuje wyjaśnienie, w jaki sposób zorganizowane jest wsparcie innowacji i przepływy wiedzy w ramach AKIS.

8.5. Strategia cyfryzacji

Niniejsza podsekcja obejmuje wyjaśnienie strategicznego podejścia do pobudzenia cyfryzacji, w tym opis podejścia, w jaki sposób środki w ramach strategii cyfryzacji są dostosowane do unikania lub łagodzenia przepaści cyfrowych między regionami, rodzajami przedsiębiorstw i grupami społecznymi.

9. Załączniki do planu strategicznego WPR

9.1. Załącznik I w sprawie oceny ex ante i strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, o których mowa w dyrektywie 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 13

Załącznik I do planu strategicznego WPR, o którym mowa w art. 115 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera streszczenie wyników oceny ex ante oraz główne zalecenia wynikające z oceny ex ante oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z elementami planu strategicznego WPR, które mają zostać poddane ocenie w ramach powyższej oceny ex ante, zalecenia są podzielone na kategorie według:

- analizy SWOT, oceny potrzeb,

- logiki interwencji/wkładu w realizację celów,

- spójności zewnętrznej/wewnętrznej,

- przydziału zasobów budżetowych,

- produktów, rezultatów oraz ustanowienia celów pośrednich i końcowych,

- środków mających na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych,

- instrumentów finansowych,

- zaleceń szczegółowych w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko,

- innych.

Należy wyraźnie wskazać, w jaki sposób uwzględniono zalecenia, lub podać uzasadnienie, dlaczego nie wzięto ich pod uwagę.

Podaje się linki do pełnych sprawozdań z oceny ex ante i strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

9.2. Załącznik II w sprawie analizy SWOT aktualnej sytuacji obszaru objętego planem strategicznym WPR

W załączniku II do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, określa się w formie analizy SWOT elementy ustanowione w tym przepisie dla każdego celu zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia. Analiza SWOT obejmuje cztery kluczowe elementy - mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia, a także wskazanie źródeł wykorzystanych danych innych niż wskaźniki kontekstowe.

9.3. Załącznik III w sprawie konsultacji z partnerami

Załącznik III do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera wyniki konsultacji z partnerami, w szczególności z właściwymi organami na szczeblu regionalnym i lokalnym, oraz krótki opis sposobu przeprowadzenia konsultacji.

9.4. Załącznik IV w sprawie interwencji dotyczących płatności specyficznej w odniesieniu do bawełny

Załącznik IV do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera następujące elementy:

Warunki kwalifikowalności zapewniające spójność z analizą SWOT/oceną potrzeb

i innymi interwencjami, w szczególności:

- obiektywne kryteria, na podstawie których grunty rolne i odmiany zatwierdza się z myślą o produkcji bawełny,

- zatwierdzone odmiany,

- minimalną gęstość obsadzenia i jej uzasadnienie.

tekst
Komplementarność interwencji dotyczącej płatności specyficznej w odniesieniu do bawełny z pozostałymi interwencjami w ramach planu strategicznego WPR.tekst

9.5. Załącznik V w sprawie dodatkowego finansowania krajowego

W załączniku V do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115, należy wypełnić następujące informacje w odniesieniu do każdej interwencji w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, na którą przyznano dodatkowe finansowanie krajowe, o którym mowa w art. 115 ust. 5 lit. a), b) i c) oraz art. 146 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2021/2115:

Artykuł w tytule III rozdział IV rozporządzenia (UE) 2021/2115, zgodnie z którym przyznaje się finansowanietekst
Krajowa podstawa prawna przyznania finansowaniatekst
Interwencja w ramach planu strategicznego WPR, na którą przyznaje się finansowanietekst
Całkowity budżet finansowania (w EUR)liczba
Wskazanie zgodności z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (UE) 2021/2115T/N
Komplementarność:

a) większa liczba beneficjentów;

b) wyższa intensywność pomocy;

c) zapewnienie finansowania niektórych operacji w ramach interwencji.

Należy wskazać te, które mają zastosowanie, i w razie potrzeby podać dodatkowe informacje.
Objęte art. 42 TFUET/N (jeżeli NIE, należy wskazać instrument rozliczania pomocy państwa)

W odniesieniu do sektora owoców i warzyw w przypadku krajowej pomocy finansowej, o której mowa w art. 53 rozporządzenia (UE) 2021/2115, należy podać następujące informacje:

Roczna szacunkowa kwota krajowej pomocy finansowej w sektorze owoców i warzyw przypadająca na dany region oraz łączna kwota dla państwa członkowskiego.tekst

9.6. Załącznik VI w sprawie przejściowego wsparcia krajowego (w stosownych przypadkach)

Załącznik VI do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w stosownych przypadkach zawiera elementy określone w tym przepisie w odniesieniu do każdego konkretnego przejściowego wsparcia krajowego na sektor:

a) roczną pulę środków finansowych dla każdego sektora, dla którego przyznawane jest przejściowe wsparcie krajowe;

SektorPula środków finansowych dla poszczególnych sektorów (w EUR)
2023 r.2024 r.2025 r.2026 r.2027 r.
Do uzupełnienia przez państwo członkowskie

b) w stosownych przypadkach, dla każdego sektora, maksymalną stawkę jednostkową wsparcia na każdy rok w okresie z poszanowaniem maksymalnej stawki jednostkowej;

SektorStawka jednostkowa
Do uzupełnienia przez państwo członkowskie

c) w stosownych przypadkach informacje dotyczące okresu odniesienia zmienionego zgodnie z art. 147 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115;

SektorInformacje dotyczące zmienionego okresu odniesienia

d) krótki opis komplementarności przejściowego wsparcia krajowego z interwencjami w ramach planu strategicznego WPR.

ZAŁĄCZNIK  II

Obowiązki Komisji i państw członkowskich w odniesieniu do SFC2021

1. Obowiązki Komisji

1.1. Zapewnienie funkcjonowania systemu elektronicznego do wszelkiej oficjalnej i bezpiecznej wymiany informacji między państwem członkowskim a Komisją, zwanego dalej "SFC2021". SFC2021 zawiera co najmniej informacje wyszczególnione we wzorach ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115.

1.2. Zapewnienie następujących funkcji SFC2021:

a) formularze interaktywne lub formularze wstępnie wypełnione przez system na podstawie danych już zapisanych w systemie;

b) automatyczne obliczenia, o ile ułatwiają one użytkownikom wprowadzanie danych;

c) automatyczne zintegrowane kontrole służące weryfikacji wewnętrznej spójności przekazywanych danych i spójności tych danych z mającymi zastosowanie przepisami;

d) generowane przez system ostrzeżenia, informujące użytkowników SFC2021, że określone czynności mogą lub nie mogą zostać wykonane;

e) śledzenie statusu online przetwarzania informacji wprowadzonych do systemu;

f) dostępność danych historycznych w odniesieniu do wszystkich informacji wprowadzonych dla danego programu;

g) dostępność obowiązkowego podpisu elektronicznego w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 14 , który będzie uznawany za dowód w postępowaniach sądowych.

1.3. Ustanowienie polityki bezpieczeństwa technologii informacyjnych dla SFC2021 mającej zastosowanie do pracowników korzystających z tego systemu, zgodnie z odnośnymi przepisami unijnymi, zwłaszcza decyzją Komisji (UE, Euratom) 2017/46 15 .

1.4. Wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za określanie, utrzymanie i zapewnienie prawidłowego stosowania polityki bezpieczeństwa w odniesieniu do SFC2021.

2. Obowiązki państw członkowskich

2.1. Zapewnienie, by instytucje programu państwa członkowskiego wyznaczone zgodnie z tytułem VI rozporządzenia (UE) 2021/2115, a także instytucje wyznaczone do wykonywania niektórych zadań na odpowiedzialność instytucji zarządzającej wprowadzały do SFC2021 informacje, za których przekazywanie są odpowiedzialne, a także wszelkie ich aktualizacje.

2.2. Zapewnianie weryfikacji przedkładanych informacji przez osobę inną niż osoba, która wprowadziła przekazywane dane.

2.3. Wprowadzenie uzgodnień w sprawie rozdziału zadań, o których mowa w pkt 2.1 i 2.2, za pośrednictwem informatycznych systemów zarządzania i kontroli państwa członkowskiego automatycznie połączonych z SFC2021.

2.4. Wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za zarządzanie prawami dostępu w celu wykonywania następujących zadań:

a) sprawdzanie tożsamości użytkowników występujących z wnioskiem o prawa dostępu w celu upewnienia się, czy są oni pracownikami danej organizacji;

b) informowanie użytkowników o spoczywających na nich obowiązkach w zakresie zachowania bezpieczeństwa systemu;

c) weryfikowanie uprawnień użytkowników do wymaganego poziomu uprzywilejowania w stosunku do wykonywanych przez nich zadań i zajmowanych przez nich pozycji w hierarchii;

d) występowanie z wnioskiem o odebranie praw dostępu, gdy nie są już one potrzebne lub uzasadnione;

e) szybkie zgłaszanie podejrzanych zdarzeń, które mogą naruszyć bezpieczeństwo systemu;

f) zapewnianie stałej aktualności danych identyfikacyjnych użytkowników poprzez zgłaszanie wszelkich zmian;

g) podejmowanie niezbędnych środków ostrożności w zakresie ochrony danych i tajemnicy handlowej zgodnie z przepisami unijnymi i krajowymi;

h) powiadamianie Komisji o wszelkich zmianach wpływających na zdolność instytucji państwa członkowskiego lub użytkowników SFC2021 do wykonywania obowiązków, o których mowa w pkt 2.1, lub na ich osobistą zdolność do wykonywania obowiązków, o których mowa w lit. a)-g).

2.5. Wprowadzenie uzgodnień dotyczących przestrzegania ochrony prywatności i danych osobowych w przypadku osób fizycznych i tajemnicy handlowej w przypadku podmiotów prawnych zgodnie z dyrektywą 2002/58/WE 16 , rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 17  i (UE) 2018/1725 18 .

2.6. Przyjęcie krajowych, regionalnych lub lokalnych polityk bezpieczeństwa informacji dotyczących dostępu do SFC2021 w oparciu o ocenę ryzyka mającą zastosowanie do wszystkich instytucji korzystających z SFC2021 i obejmujących następujące kwestie:

a) aspekty bezpieczeństwa informatycznego pracy wykonywanej przez osobę lub osoby odpowiedzialne za zarządzanie prawami dostępu, o których mowa w pkt 2.4, w przypadku aplikacji stosowanych bezpośrednio;

b) w przypadku krajowych, regionalnych lub lokalnych systemów komputerowych podłączonych do SFC2021 za pomocą interfejsu technicznego będącego częścią informatycznych systemów zarządzania i kontroli państwa członkowskiego, o których mowa w pkt 2.3, środki bezpieczeństwa umożliwiające tym systemom dostosowanie się do wymogów bezpieczeństwa SFC2021 i obejmujące:

(i) bezpieczeństwo fizyczne;

(ii) kontrolę nośników danych i dostępu;

(iii) kontrolę przechowywania;

(iv) kontrolę dostępu i haseł;

(v) monitorowanie;

(vi) wzajemne połączenie z SFC2021;

(vii) infrastrukturę łączności;

(viii) zarządzanie zasobami ludzkimi przed zatrudnieniem, w jego trakcie i po jego zakończeniu;

(ix) zarządzanie incydentami.

2.7. Udostępnianie Komisji na żądanie dokumentów dotyczących polityk, o których mowa w pkt 2.6.

2.8. Wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za utrzymanie i zapewnienie stosowania krajowych, regionalnych lub lokalnych polityk bezpieczeństwa informatycznego oraz działanie jako punkt kontaktowy dla osoby lub osób wyznaczonych przez Komisję, o których mowa w pkt 1.4.

3. Wspólne obowiązki Komisji i państw członkowskich

3.1. Zapewnienie dostępności albo bezpośrednio przez interaktywny interfejs użytkownika (tj. aplikację internetową), albo przez interfejs techniczny wykorzystujący predefiniowane protokoły (tj. usługi sieciowe), które umożliwiają automatyczną synchronizację i przekazywanie danych między systemami informacyjnymi państw członkowskich a SFC2021.

3.2. Określenie daty elektronicznego przekazania Komisji informacji przez państwo członkowskie i vice versa w ramach elektronicznej wymiany danych, która to data uznawana jest za datę przedłożenia danego dokumentu.

3.3. Zapewnienie, by dane urzędowe były wymieniane jedynie za pośrednictwem SFC2021 (z wyjątkiem sytuacji siły wyższej) i by informacje przekazywane w elektronicznych formularzach zintegrowanych w SFC2021 ("dane ustrukturyzowane") nie zostały zastąpione danymi nieustrukturyzowanymi oraz by, w przypadku niespójności, dane ustrukturyzowane miały pierwszeństwo przed danymi nieustrukturyzowanymi.

W przypadku sytuacji siły wyższej, wadliwego funkcjonowania SFC2021 lub braku łączności z SFC2021 państwo członkowskie może - pod warunkiem uzyskania uprzedniej zgody Komisji - przesłać dokumenty w innej formie, zgodnie z warunkami określonymi przez Komisję. Po ustaniu przyczyny siły wyższej zainteresowana strona bezzwłocznie wprowadza do SFC2021 informacje przekazane już w formie papierowej.

3.4. Zapewnienie przestrzegania zasad i warunków bezpieczeństwa informatycznego opublikowanych na portalu SFC2021 oraz środków, jakie Komisja wdrożyła w ramach SFC2021 w celu zabezpieczenia przekazywania danych, w szczególności zasad dotyczących wykorzystywania interfejsu technicznego będącego częścią informatycznych systemów zarządzania i kontroli państwa członkowskiego, o których mowa w pkt 2.3.

3.5. Wprowadzenie w życie i zapewnienie skuteczności środków bezpieczeństwa przyjętych w celu ochrony danych przechowywanych i przekazywanych za pośrednictwem SFC2021.

3.6. Coroczna aktualizacja i przegląd polityki bezpieczeństwa informatycznego dla SFC2021, jak i stosownych krajowych, regionalnych i lokalnych polityk bezpieczeństwa informatycznego w przypadku zmian technologicznych, identyfikacji nowych zagrożeń lub innych istotnych zmian.

1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).
3 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.156.163) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 grudnia 2021 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/783 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylające rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 (Dz.U. L 172 z 17.5.2021, s. 53).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 (Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1).
6 Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
8 Mapa wszystkich obszarów, wyznaczonych zgodnie z art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
11 Dz.U. L 147 z 18.6.1993, s. 26.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
13 Dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz.U. L 197 z 27.1.2001, s. 30).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
15 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2017/46 z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Komisji Europejskiej (Dz.U. L 6 z 11.1.2017, s. 40).
16 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.