Rozporządzenie wykonawcze 2021/1903 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.387.126

Akt jednorazowy
Wersja od: 3 listopada 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1903
z dnia 29 października 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji

Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 1 , w szczególności jego art. 80 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 2  określono honoraria i opłaty pobierane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") za wykonywanie niektórych działań i świadczenie innych usług, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/796.

(2) Chociaż przeważająca część kosztów generowanych przez działania Agencji jest pokrywana z budżetu UE, zgodnie z art. 80 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/796 Agencja jest zobowiązana do pobierania honorariów i opłat za wydawanie zezwoleń dla pojazdów (i ich typów), jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zatwierdzeń dotyczących europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ("ERTMS"), a także za świadczenie innych usług. Zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/796 wysokość honorariów i opłat ustala się na takim poziomie, aby zapewnić, że związane z nimi dochody są wystarczające do pokrycia pełnego kosztu zadań i usług realizowanych przez Agencję.

(3) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 Komisja ocenia system honorariów i opłat raz w każdym roku budżetowym. Podstawę tej oceny ma stanowić wcześniejsza ocena wyników finansowych Agencji oraz jej szacowane przyszłe wydatki i przychody. Na podstawie oceny wyników finansowych i prognoz Agencji Komisja dokonuje, w razie potrzeby, rewizji kwot honorariów i opłat. Komisja ma dokonać przeglądu rozporządzenia z myślą o stopniowym wprowadzaniu opłat stałych najpóźniej do dnia 16 czerwca 2022 r.

(4) W 2018 r., kiedy przyjęto rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764, brakowało wiarygodnych danych finansowych, ponieważ Agencja nie rozpoczęła jeszcze rozpatrywania wniosków. Od 2019 r. w rocznych sprawozdaniach Agencji, o których mowa w art. 51 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/796, ustalono, że Agencja, pełniąc rolę organu Unii odpowiedzialnego za zadania związane z certyfikacją i wydawaniem zezwoleń, o których mowa w art. 14, 20, 21 i 22 rozporządzenia (UE) 2016/796, odnotowuje znaczące i powtarzające się niezbilansowanie ujemne w swoim budżecie. Wynika ono z niewystarczającego poziomu honorariów i opłat pobieranych zgodnie z art. 80 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/796 w celu zrekompensowania kosztów związanych z rozpatrywaniem wniosków i świadczeniem usług.

(5) Aby Agencja mogła pokryć koszty rozpatrywania wniosków, konieczne było częściowe ich pokrycie z budżetu Unii. Ponadto, aby zbilansować swój budżet, Agencja musiała poważnie ograniczyć działania inne niż te, które są finansowane z honorariów i opłat. Zgodnie z rocznymi jednolitymi dokumentami programowymi Agencji prognozy na lata 2021 i 2022 wskazują na podobną sytuację finansową w przyszłości. Zmiana systemu opłat i honorariów stosowanych przez Agencję jest zatem konieczna.

(6) Konieczne wydaje się zwiększenie stawki godzinowej, która obecnie jest niższa niż koszty godzinowe ponoszone przez Agencję w związku z wydawaniem decyzji wnioskodawcom ubiegającym się o zezwolenia, certyfikaty i zatwierdzenia. Należy zatem zmienić stawki określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/764 w celu pokrycia rocznych kosztów ponoszonych przez Agencję w związku z rozpatrywaniem wniosków i udostępnianiem punktu kompleksowej obsługi wszystkim wnioskodawcom zwracającym się do Agencji się o europejskie zezwolenia dla pojazdów, jednolite certyfikaty bezpieczeństwa i zatwierdzenia projektów ERTMS.

(7) Agencja pobierała honoraria i opłaty wyłącznie według stawki godzinowej obliczonej na podstawie czasu poświęconego na wydanie decyzji i świadczenie usług. Należy wprowadzić system opłat stałych, aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie administracyjne i zwiększyć przewidywalność prognozowanych kosztów w przeliczeniu na wniosek z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron. Ponadto od 2019 r. Agencja zdobyła doświadczenie i wypracowała wystarczająco solidną metodykę obliczania średnich kosztów rozpatrywania poszczególnych wniosków. Opłaty stałe powinny zatem mieć zastosowanie do rozpatrywania wniosków dotyczących pojazdu lub serii pojazdów uznanych za zgodne z uprzednio dopuszczonym typem pojazdu zgodnie z art. 25 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 3 .

(8) Nieodpłatny punkt kompleksowej obsługi generuje znaczne koszty utrzymania i rozwoju. W związku z tym należy również uiszczać honoraria za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi, kiedy adresatem wniosków złożonych do punktu kompleksowej obsługi jest Agencja. Honoraria należy uiszczać według stałych stawek, w zależności od wpływu wniosków na punkt kompleksowej obsługi pod względem załadowanych i przechowywanych dokumentów, wykorzystywanych funkcji i prowadzonych wymian, a także proporcjonalnie do ogólnego szacowanego kosztu danej decyzji. Ponadto w przypadku gdy wniosek o zgodność z typem pojazdu jest przedkładany Agencji, opłata za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi powinna stać się integralną częścią ogólnej opłaty za wydanie zezwoleń dla pojazdów podlegających opłatom stałym.

(9) Honoraria i opłaty powinny odzwierciedlać szczególną sytuację mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Należy zatem zastosować specjalną obniżkę.

(10) Wszystkie kryteria i metodyka określania poziomu honorariów i opłat opierają się na zasadzie, że przychody z ich tytułu powinny pokrywać pełne koszty świadczonych usług, przy jednoczesnym unikaniu niedoborów lub znacznej akumulacji nadwyżki, zgodnie z art. 80 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/796.

(11) Doświadczenie związane ze stosowaniem rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 pokazało, że warunki uiszczania honorariów i opłat powinny zostać zaktualizowane i dostosowane w celu ograniczenia ryzyka nieui- szczenia płatności przez wnioskodawców, których zdolność finansowa jest zagrożona, oraz wnioskodawców mających siedzibę w państwach trzecich, wobec których Agencja nie posiada odpowiednich zabezpieczeń prawnych w zakresie egzekwowania płatności. Agencja powinna wystawiać faktury na należne kwoty na wczesnym etapie procesu składania wniosków, aby zmniejszyć ryzyko opóźnień w płatnościach lub ich niedokonania. Powinna ona zapewnić możliwość dokonywania płatności online.

(12) Ponieważ honoraria i opłaty odzwierciedlają nakłady Agencji na personel i inne wydatki bezpośrednie związane z działaniami, o których mowa w art. 80 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/796, odpowiednie kwoty powinny być indeksowane przez Agencję raz w każdym roku finansowym w celu uwzględnienia wskaźnika inflacji i corocznej waloryzacji wynagrodzeń personelu Agencji w oparciu o wiarygodne dane.

(13) Agencja powinna w pełni uwzględniać oszczędność kosztową i w związku z tym nieustannie dążyć do poprawy procesów stosowanych w celu realizacji zadań nałożonych na nią na mocy rozporządzenia (UE) 2016/796, a w szczególności dopasować zakres zadań i dostępnych zasobów. W ten sposób powinna ona stworzyć prawdziwie jednolity europejski obszar kolejowy i uwzględnić cele polityki kolejowej UE w zakresie bardziej zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a także innowacyjnego, bezpiecznego, silnego i w pełni interoperacyjnego sektora kolejowego.

(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764.

(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/764 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Niniejszym rozporządzeniem określa się honoraria i opłaty pobierane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (»Agencja«) za rozpatrywanie wniosków złożonych na podstawie art. 14, 20, 21 i 22 rozporządzenia (UE) 2016/796, w tym za korzystanie przez wnioskodawcę z punktu kompleksowej obsługi przewidzianego w art. 12 tego rozporządzenia do celów przekazywania wniosków Agencji, jak również za świadczenie innych usług zgodnie z celami, do których realizacji Agencja została powołana. Określa się w nim również metodę stosowaną do obliczania tych honorariów i opłat oraz warunki płatności.";

2)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Rodzaje honorariów i opłat pobieranych przez Agencję

1. Agencja pobiera honoraria:

a) za składanie wniosków w Agencji za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi, jeżeli nie zostały one objęte opłatami stałymi za rozpatrywanie wniosków;

b) za rozpatrywanie przekazanych Agencji wniosków, w tym dotyczących przedstawiania szacunkowych kwot, o których mowa w art. 4, lub w przypadku gdy wniosek zostaje następnie wycofany przez wnioskodawcę;

c) w przypadku gdy Agencja odnawia, ogranicza, zmienia lub poddaje przeglądowi decyzję wydaną zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/798 lub dyrektywą (UE) 2016/797.

Agencja może pobierać honoraria w przypadku uchylenia zezwolenia na wprowadzenie do obrotu w związku z później ustaloną niezgodnością pojazdu użytkowanego lub typu pojazdu z zasadniczymi wymaganiami zgodnie z art. 26 dyrektywy (UE) 2016/797 lub dlatego, że posiadacz jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa przestał spełniać warunki certyfikacji zgodnie z art. 17 ust. 5 i 6 dyrektywy 2016/798.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a) i b), obejmują:

a) zezwolenia na wprowadzenie do obrotu pojazdów i typów pojazdów zgodnie z art. 20 i 21 rozporządzenia (UE) 2016/796 innych niż określone w lit. b) niniejszego ustępu;

b) zezwolenia na wprowadzenie do obrotu pojazdu lub serii pojazdów, które są zgodne z dopuszczonym typem pojazdu na podstawie art. 25 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797;

c) jednolite certyfikaty bezpieczeństwa zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2016/796;

d) decyzje w sprawie zatwierdzenia zgodności rozwiązania dotyczącego urządzeń przytorowych ERTMS z odpowiednimi TSI pod kątem interoperacyjności zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) 2016/796;

e) wnioski o wsparcie przygotowawcze zgodnie z art. 22 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545 oraz art. 2 ust. 3 i art. 4 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji 2018/763;

f) odwołania, o których mowa w art. 58 rozporządzenia (UE) 2016/796, zgodnie z art. 7 niniejszego rozporządzenia.

3. Agencja pobiera opłaty za świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w ust. 1, na wniosek wnioskodawcy lub dowolnej innej osoby lub dowolnego innego podmiotu.

4. Agencja publikuje wykaz usług na swojej stronie internetowej.";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Obliczanie honorariów, opłat i opłat stałych pobieranych przez Agencję

1. Kwota honorariów za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi do składania w Agencji wniosków, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a), c), d) i e), jest stałą kwotą określoną w załączniku pkt 2 tabela A. Opłata stała jest należna w momencie składania wniosku.

2. Kwotę honorariów za rozpatrzenie wniosków, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a), c), d) i e), w tym za wykonywanie działań, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) i akapit drugi, stanowi suma następujących elementów:

a) liczby godzin poświęconych przez personel Agencji i ekspertów zewnętrznych na rozpatrzenie wniosku, pomnożonej przez stawkę godzinową Agencji określoną w pkt 1 załącznika;

b) kwotę honorariów pobieranych przez Agencję uzupełnia się o odpowiednią kwotę zgłoszoną przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa, wynikającą z kosztów rozpatrywania krajowej części wniosku.

3. Kwota honorariów za złożenie i rozpatrzenie odpowiednich wniosków i wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b), jest kwotą stałą określoną w załączniku pkt 3 tabela B i obejmuje honorarium za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi, o którym mowa w ust. 1. Opłata stała jest należna w momencie składania wniosku.

4. Kwota opłat za usługi, o których mowa w art. 2 ust. 3, jest równa liczbie godzin przepracowanych przez personel Agencji i ekspertów zewnętrznych pomnożonej przez stawkę godzinową Agencji określoną w pkt 1 załącznika.

5. Na żądanie wnioskodawcy, w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, stosuje się 20 % zmniejszenie kwoty pobieranej przez Agencję za rozpatrzenie wniosku. Przedmiotowe żądanie przedstawia się w momencie składania wniosku, gdy zastosowanie mają opłaty stałe, a najpóźniej przed wystawieniem przez Agencję faktury we wszystkich pozostałych przypadkach.

Do celów niniejszego rozporządzenia mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo oznacza autonomiczne przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę infrastruktury lub producenta, prowadzących działalność lub mających siedzibę w państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego i spełniających warunki określone w zaleceniu Komisji 2003/361/WE 4 .

Wnioskodawca dostarcza za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi dowody potwierdzające, że kwalifikuje się jako mikroprzedsiębiorstwo lub małe bądź średnie przedsiębiorstwo. Agencja ocenia przedstawione dowody i podejmuje decyzję o odrzuceniu wniosku o przyznanie statusu mikroprzedsiębiorstwa lub małego bądź średniego przedsiębiorstwa w przypadku wątpliwości lub braku uzasadnienia.";

4)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja wystawia fakturę z tytułu należnych honorariów i opłat w terminie 30 dni kalendarzowych od daty:

a) swojej decyzji, z wyjątkiem decyzji objętych systemem opłat stałych lub podlegających art. 6 ust. 3;

b) decyzji Rady Odwoławczej;

c) zakończenia świadczenia usługi;

d) wycofania wniosku;

e) dowolnego innego zdarzenia prowadzącego do zaprzestania rozpatrywania wniosku.

W odniesieniu do opłat stałych należnych w momencie składania wniosku, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3 przed przystąpieniem przez Agencję do rozpatrzenia wniosku, Agencja może uzgodnić inny termin płatności z poszczególnymi wnioskodawcami, a także zawrzeć specjalne porozumienie dotyczące fakturowania.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W stosownych przypadkach faktura zawiera następujące elementy:

a) rozróżnienie między honorariami i opłatami;

b) kwoty podlegające opłatom stałym;

c) w przypadku gdy nie stosuje się opłat stałych - liczbę godzin spędzonych w ramach obowiązków Agencji oraz stosowaną stawkę godzinową;

d) w stosownych przypadkach, koszty naliczone przez właściwy krajowy organ ds. bezpieczeństwa. Są one określane w odniesieniu do zadań i czasu poświęconego na ich realizację lub w formie stawek stałych stosowanych przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa z tytułu rozpatrywania krajowej części wniosku."

c)
dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W przypadku gdy art. 6 ust. 3 ma zastosowanie do wnioskodawców, Agencja ma prawo do wydawania wezwań do zapłaty wymagających częściowej płatności za te części wniosku, które zostały już rozpatrzone. W przypadku braku żądanej płatności w terminie wyznaczonym przez Agencję, lecz nie krótszym niż 10 dni kalendarzowych, Agencja może zawiesić rozpatrywanie wniosku i powiadomić o tym wnioskodawcę. Agencja wznawia rozpatrywanie wniosku w przypadku dokonania żądanej płatności w ciągu 20 dni kalendarzowych od powiadomienia o zawieszeniu. W przypadku braku płatności w terminie 20 dni kalendarzowych od powiadomienia o zawieszeniu Agencja ma prawo odrzucić wniosek.";

d)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. W przypadku gdy wnioskodawca jest mikro-, małym lub średnim przedsiębiorstwem, Agencja uwzględnia wnioski o uzasadnione przedłużenie terminu płatności oraz dokonanie płatności w ratach.";

5)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy Agencja nie otrzyma płatności należnych kwot, może ona naliczać odsetki za każdy dodatkowy dzień kalendarzowy zwłoki w płatności oraz stosuje przepisy dotyczące odzyskiwania środków przewidziane w części pierwszej, tytuł IV rozdział 6 sekcji 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046, stosowanego do agencji Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 101, oraz w przepisach finansowych Agencji przyjętych zgodnie z art. 66 rozporządzenia (UE) 2016/796.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku gdy Agencja posiada dowody na to, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest zagrożona lub w przypadku gdy wnioskodawca nie prowadzi działalności lub nie ma siedziby w państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego, może zażądać od wnioskodawcy przedstawienia gwarancji bankowej lub wpłacenia wadium w terminie 15 dni od otrzymania wniosku. W przypadku gdy wnioskodawca tego nie uczyni, Agencja może odrzucić jego wniosek.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Nie naruszając przepisów ust. 1, Agencja może odrzucić nowy wniosek lub zawiesić rozpatrywanie bieżącego wniosku, jeżeli wnioskodawca lub jego następca prawny nie wywiązał się z płatności wynikających z realizacji przez Agencję wcześniejszych zadań lub usług w zakresie zezwoleń, certyfikacji lub zatwierdzeń do czasu uiszczenia przez wnioskodawcę wszystkich należnych kwot. W przypadku zawieszenia bieżącego wniosku zastosowanie ma odpowiednio procedura, o której mowa w art. 5, ust. 4a.";

6)
w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja publikuje swoją stawkę godzinową i stawki stałe, o których mowa w art. 3, na swojej stronie internetowej.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Krajowy organ ds. bezpieczeństwa publikuje na swojej stronie internetowej stawki istotne dla ustalenia kosztów naliczanych Agencji, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. b). W przypadku gdy krajowy organ ds. bezpieczeństwa stosuje stawkę stałą, musi określić przypadki zezwoleń i certyfikacji, do których stawka stała będzie mieć zastosowanie. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa udostępniają Agencji link do swojej strony internetowej zawierającej informacje na temat honorariów i opłat.";

7)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Agencja indeksuje kwoty, o których mowa w załączniku, po raz pierwszy w 2023 r., a następnie raz w każdym roku budżetowym, ze skutkiem od dnia 1 stycznia, na podstawie:

a) corocznej aktualizacji wynagrodzeń i emerytur urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej oraz współczynników korygujących stosowanych do wynagrodzeń i emerytur, publikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zgodnie z metodą obliczania, która zostanie uzgodniona przez zarząd Agencji, a także na podstawie odpowiednich rocznych danych finansowych wykorzystanych w jednolitym dokumencie programowym Agencji i jej skonsolidowanych rocznych sprawozdaniach z działalności; lub

b) stopy inflacji w Unii, zgodnie z metodą określoną w pkt 4 załącznika.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W świetle informacji przedstawionych przez Agencję w jej rocznych sprawozdaniach niniejsze rozporządzenie poddaje się przeglądowi najpóźniej do dnia 16 czerwca 2024 r. w celu stopniowego wprowadzenia stawek stałych.".

Artykuł  2

Tekst znajdujący się w załączniku do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764.

Artykuł  3

W odniesieniu do wniosków złożonych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia nie ma zastosowania art. 1 pkt 3.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

1.
Agencja stosuje stawkę godzinową wynoszącą 239 EUR.
2.
Opłaty stałe uiszczane na rzecz Agencji za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi są następujące:

Tabela A

Grupa kosztów punktu kompleksowej obsługiWysokość stawki (w EUR)
Zgłoszenie w Agencji wniosku o:
1.Jednolity certyfikat bezpieczeństwa400
2.Zezwolenie na dopuszczenie typu pojazdu do eksploatacji400
3.Zezwolenie dla pojazdu inne niż zezwolenie dla pojazdu zgodnego z dopuszczonym typem400
4.Zatwierdzenie urządzeń przytorowych ERTMS400
5.Proces przygotowawczy400
3.
Opłaty stałe za składanie i rozpatrywanie wniosków o wprowadzenie pojazdu lub serii pojazdów do obrotu, które to pojazdy są zgodne z posiadającym zezwolenie typem pojazdu, są następujące:

Tabela B

Grupa kosztówWysokość stawki (w EUR)

Zgłoszenie w Agencji i rozpatrzenie przez nią wniosku o wydanie decyzji dotyczącej wydania zezwolenia dla pojazdów zgodnych z dopuszczonym typem:

1.wagonu towarowego i wszystkich pojazdów, o których mowa w pkt 2 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013 (1)775
2.a) jednostki trakcyjne napędzane energią cieplną i elektryczne;

b) wagony pasażerskie;

c) tabor kolejowy specjalny przeznaczony do budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej;

970
3.pociągi napędzane energią cieplną i elektryczne;1 115

____________

(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1).

4.
Roczną stopę inflacji, o której mowa w art. 10 ust. 1a, ustala się w następujący sposób:
Stosowany roczny wskaźnik inflacji:"Wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje - Unia Europejska wszystkie kraje" (2015 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć:Wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
4 Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.