Rozporządzenie wykonawcze 2021/1903 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności
Dz.U.UE.L.2021.387.126
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1903
z dnia 29 października 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji
Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 1 , w szczególności jego art. 80 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 2 określono honoraria i opłaty pobierane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") za wykonywanie niektórych działań i świadczenie innych usług, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/796.
(2) Chociaż przeważająca część kosztów generowanych przez działania Agencji jest pokrywana z budżetu UE, zgodnie z art. 80 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/796 Agencja jest zobowiązana do pobierania honorariów i opłat za wydawanie zezwoleń dla pojazdów (i ich typów), jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zatwierdzeń dotyczących europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ("ERTMS"), a także za świadczenie innych usług. Zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/796 wysokość honorariów i opłat ustala się na takim poziomie, aby zapewnić, że związane z nimi dochody są wystarczające do pokrycia pełnego kosztu zadań i usług realizowanych przez Agencję.
(3) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 Komisja ocenia system honorariów i opłat raz w każdym roku budżetowym. Podstawę tej oceny ma stanowić wcześniejsza ocena wyników finansowych Agencji oraz jej szacowane przyszłe wydatki i przychody. Na podstawie oceny wyników finansowych i prognoz Agencji Komisja dokonuje, w razie potrzeby, rewizji kwot honorariów i opłat. Komisja ma dokonać przeglądu rozporządzenia z myślą o stopniowym wprowadzaniu opłat stałych najpóźniej do dnia 16 czerwca 2022 r.
(4) W 2018 r., kiedy przyjęto rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764, brakowało wiarygodnych danych finansowych, ponieważ Agencja nie rozpoczęła jeszcze rozpatrywania wniosków. Od 2019 r. w rocznych sprawozdaniach Agencji, o których mowa w art. 51 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/796, ustalono, że Agencja, pełniąc rolę organu Unii odpowiedzialnego za zadania związane z certyfikacją i wydawaniem zezwoleń, o których mowa w art. 14, 20, 21 i 22 rozporządzenia (UE) 2016/796, odnotowuje znaczące i powtarzające się niezbilansowanie ujemne w swoim budżecie. Wynika ono z niewystarczającego poziomu honorariów i opłat pobieranych zgodnie z art. 80 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/796 w celu zrekompensowania kosztów związanych z rozpatrywaniem wniosków i świadczeniem usług.
(5) Aby Agencja mogła pokryć koszty rozpatrywania wniosków, konieczne było częściowe ich pokrycie z budżetu Unii. Ponadto, aby zbilansować swój budżet, Agencja musiała poważnie ograniczyć działania inne niż te, które są finansowane z honorariów i opłat. Zgodnie z rocznymi jednolitymi dokumentami programowymi Agencji prognozy na lata 2021 i 2022 wskazują na podobną sytuację finansową w przyszłości. Zmiana systemu opłat i honorariów stosowanych przez Agencję jest zatem konieczna.
(6) Konieczne wydaje się zwiększenie stawki godzinowej, która obecnie jest niższa niż koszty godzinowe ponoszone przez Agencję w związku z wydawaniem decyzji wnioskodawcom ubiegającym się o zezwolenia, certyfikaty i zatwierdzenia. Należy zatem zmienić stawki określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/764 w celu pokrycia rocznych kosztów ponoszonych przez Agencję w związku z rozpatrywaniem wniosków i udostępnianiem punktu kompleksowej obsługi wszystkim wnioskodawcom zwracającym się do Agencji się o europejskie zezwolenia dla pojazdów, jednolite certyfikaty bezpieczeństwa i zatwierdzenia projektów ERTMS.
(7) Agencja pobierała honoraria i opłaty wyłącznie według stawki godzinowej obliczonej na podstawie czasu poświęconego na wydanie decyzji i świadczenie usług. Należy wprowadzić system opłat stałych, aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie administracyjne i zwiększyć przewidywalność prognozowanych kosztów w przeliczeniu na wniosek z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron. Ponadto od 2019 r. Agencja zdobyła doświadczenie i wypracowała wystarczająco solidną metodykę obliczania średnich kosztów rozpatrywania poszczególnych wniosków. Opłaty stałe powinny zatem mieć zastosowanie do rozpatrywania wniosków dotyczących pojazdu lub serii pojazdów uznanych za zgodne z uprzednio dopuszczonym typem pojazdu zgodnie z art. 25 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 3 .
(8) Nieodpłatny punkt kompleksowej obsługi generuje znaczne koszty utrzymania i rozwoju. W związku z tym należy również uiszczać honoraria za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi, kiedy adresatem wniosków złożonych do punktu kompleksowej obsługi jest Agencja. Honoraria należy uiszczać według stałych stawek, w zależności od wpływu wniosków na punkt kompleksowej obsługi pod względem załadowanych i przechowywanych dokumentów, wykorzystywanych funkcji i prowadzonych wymian, a także proporcjonalnie do ogólnego szacowanego kosztu danej decyzji. Ponadto w przypadku gdy wniosek o zgodność z typem pojazdu jest przedkładany Agencji, opłata za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi powinna stać się integralną częścią ogólnej opłaty za wydanie zezwoleń dla pojazdów podlegających opłatom stałym.
(9) Honoraria i opłaty powinny odzwierciedlać szczególną sytuację mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Należy zatem zastosować specjalną obniżkę.
(10) Wszystkie kryteria i metodyka określania poziomu honorariów i opłat opierają się na zasadzie, że przychody z ich tytułu powinny pokrywać pełne koszty świadczonych usług, przy jednoczesnym unikaniu niedoborów lub znacznej akumulacji nadwyżki, zgodnie z art. 80 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/796.
(11) Doświadczenie związane ze stosowaniem rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 pokazało, że warunki uiszczania honorariów i opłat powinny zostać zaktualizowane i dostosowane w celu ograniczenia ryzyka nieui- szczenia płatności przez wnioskodawców, których zdolność finansowa jest zagrożona, oraz wnioskodawców mających siedzibę w państwach trzecich, wobec których Agencja nie posiada odpowiednich zabezpieczeń prawnych w zakresie egzekwowania płatności. Agencja powinna wystawiać faktury na należne kwoty na wczesnym etapie procesu składania wniosków, aby zmniejszyć ryzyko opóźnień w płatnościach lub ich niedokonania. Powinna ona zapewnić możliwość dokonywania płatności online.
(12) Ponieważ honoraria i opłaty odzwierciedlają nakłady Agencji na personel i inne wydatki bezpośrednie związane z działaniami, o których mowa w art. 80 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/796, odpowiednie kwoty powinny być indeksowane przez Agencję raz w każdym roku finansowym w celu uwzględnienia wskaźnika inflacji i corocznej waloryzacji wynagrodzeń personelu Agencji w oparciu o wiarygodne dane.
(13) Agencja powinna w pełni uwzględniać oszczędność kosztową i w związku z tym nieustannie dążyć do poprawy procesów stosowanych w celu realizacji zadań nałożonych na nią na mocy rozporządzenia (UE) 2016/796, a w szczególności dopasować zakres zadań i dostępnych zasobów. W ten sposób powinna ona stworzyć prawdziwie jednolity europejski obszar kolejowy i uwzględnić cele polityki kolejowej UE w zakresie bardziej zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a także innowacyjnego, bezpiecznego, silnego i w pełni interoperacyjnego sektora kolejowego.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |