Rozporządzenie delegowane 449/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji do celów rejestracji i certyfikacji agencji ratingowych
Dz.U.UE.L.2012.140.32
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 449/2012
z dnia 21 marca 2012 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji do celów rejestracji i certyfikacji agencji ratingowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 21 ust. 4 lit. a) i b),
(1) Zgodnie z ogólnymi celami rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, obejmującymi w szczególności przyczynianie się do poprawy jakości ratingów kredytowych wystawianych w Unii, stabilność finansową oraz ochronę konsumentów i inwestorów, niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić jednolite zasady przedstawiania informacji przez Europejski Urząd Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi (EUNGiPW) podczas procedur rejestracji i certyfikacji, tak by EUNGiPW był w stanie podjąć uzasadnioną decyzję w sprawie rejestracji lub certyfikacji agencji ratingowej.
(2) Przewiduje się, że korzyści wynikające z dodatkowych informacji w dłuższej perspektywie przewyższą ewentualne dodatkowe krótkoterminowe koszty rejestracji, jeśli chodzi o ochronę inwestorów oraz stabilność finansową.
(3) W niniejszym rozporządzeniu należy określić informacje, które EUNGiPW powinien otrzymać w ramach wniosku o rejestrację złożonego przez agencję ratingową. Niektóre wymogi w zakresie informacji nałożone w niniejszym rozporządzeniu mogą nie obowiązywać w stosunku do niedawno utworzonych agencji ratingowych, ponieważ mogły one złożyć wniosek o zwolnienie, mogą nie posiadać doświadczenia w zakresie działalności w zakresie ratingu kredytowego lub z innych powodów. Niniejsze rozporządzenie nie powinno stwarzać barier utrudniających dostęp nowo utworzonym agencjom ratingowym, które pragną wejść na rynek. Wnioskodawca powinien jednak wyraźnie wyjaśnić, dlaczego nie przedłożył we wniosku określonych informacji.
(4) Wszelkie informacje przekazywane EUNGiPW powinny być udostępniane na trwałym nośniku, umożliwiającym przechowanie ich do przyszłego użytku. W celu ułatwienia identyfikacji informacji przedstawionych przez agencję ratingową wszystkim dokumentom należy nadać numer referencyjny.
(5) Aby EUNGiPW mógł ocenić wpływ ewentualnych konfliktów interesów wynikających z działalności i interesów gospodarczych właścicieli agencji ratingowej na jej niezależność, agencja ratingowa powinna być zobowiązana do udostępnienia informacji dotyczących działalności jej właścicieli oraz struktury własnościowej jej jednostki dominującej.
(6) Agencja ratingowa powinna przedstawiać informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności jej organów zarządzających, tak aby EUNGiPW był w stanie ocenić, czy struktura ładu korporacyjnego gwarantuje niezależności agencji ratingowej i unikanie konfliktów interesów.
(7) W celu umożliwienia EUNGiPW oceny reputacji, jak również doświadczenia i umiejętności wyższej kadry kierowniczej agencja ratingowa powinna przedstawiać curriculum vitae, aktualny wyciąg z rejestru karnego i oświadczenia własne na temat reputacji swojej wyższej kadry kierowniczej.
(8) Do celów oceny sposobów wyeliminowania konfliktów interesów lub zarządzania nimi oraz ich ujawniania agencje ratingowe powinny przedstawić EUNGiPW aktualny wykaz istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, obejmujący przynajmniej konflikty wynikające ze świadczenia usług dodatkowych, outsourcingu działalności ratingowej oraz interakcji z powiązanymi stronami trzecimi. Przy określaniu konfliktów interesów podczas sporządzania ich wykazu agencja ratingowa powinna wziąć pod uwagę konflikty interesów, które mogłyby zaistnieć w związku z jednostkami, które należą do globalnej grupy przedsiębiorstw, do której należy również ta agencja. Należy zatem uwzględnić uzgodnienia wewnątrzgrupowe dotyczące podziału zadań i świadczenia usług dodatkowych przez różne jednostki w ramach grupy przedsiębiorstw.
(9) Chociaż oddziały agencji ratingowych z siedzibą w Unii nie są osobami prawnymi, agencje te powinny przedstawiać odrębne informacje na temat swoich oddziałów, tak aby umożliwić EUNGiPW jednoznaczne określenie pozycji oddziałów w strukturze organizacyjnej, ocenę kompetencji i adekwatności wyższej kadry kierowniczej w oddziałach oraz stwierdzenie, czy wprowadzone mechanizmy kontroli, komórka ds. nadzoru zgodności z przepisami i inne funkcje uważane są za wystarczające do odpowiedniej identyfikacji i oceny ryzyka oddziałów oraz właściwego zarządzania tym ryzykiem.
(10) Wymagane informacje odnoszące się do ewentualnych konfliktów interesów wynikających z usług dodatkowych powinny dotyczyć wszystkich rodzajów działalności agencji ratingowej, które nie należą do działalności ratingowej.
(11) W celu umożliwienia EUNGiPW przeprowadzenia oceny, czy ramy regulacyjne państwa trzeciego dotyczące agencji ratingowych mogą być uznane za "co najmniej tak rygorystyczne jak" system obowiązujący w Unii agencja ratingowa mająca zamiar zatwierdzać ratingi wystawione w tym państwie trzecim powinna przedstawić EUNGiPW szczegółowe informacje dotyczące ram regulacyjnych państwa trzeciego oraz ich porównania z systemem Unii. W przypadku gdy EUNGiPW posiada już te informacje z innych wniosków o zatwierdzenie i jest zdania, że ramy regulacyjne państwa trzeciego można uznać za co najmniej tak rygorystyczne jak system obowiązujący w Unii, składająca wniosek agencja ratingowa powinna być zwolniona z przedkładania tych informacji. W każdym przypadku agencje ratingowe składające wniosek muszą wykazać, że prowadzenie działalności w zakresie ratingu kredytowego przez agencje ratingowe z państwa trzeciego prowadzące do wystawienia ratingu kredytowego, który ma zostać zatwierdzony, spełnia wymogi nakładane przez system państwa trzeciego i że istnieją procedury monitorowania prowadzenia działalności w zakresie ratingu kredytowego przez agencję ratingową z państwa trzeciego.
(12) W niniejszym rozporządzeniu należy określić informacje, które agencja ratingowa musi przedstawić we wniosku o certyfikację i na potrzeby dokonania oceny jej znaczenia systemowego dla stabilności finansowej lub integralności rynków finansowych, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Znaczenie systemowe agencji ratingowej i jej działalności ratingowej dla stabilności państwa członkowskiego lub państw członkowskich powinno być mierzone w niniejszym rozporządzeniu za pomocą wielkości jej działalności ratingowej i wzajemnych powiązań między użytkownikami jej ratingów kredytowych w Unii.
(13) Podstawą niniejszego rozporządzenia są projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożonych Komisji przez EUNGiPW do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010(2).
(14) EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne dotyczące projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował koszty i korzyści, które mogą być z nimi związane, oraz wystąpił do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 o ich zaopiniowanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ 1
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy określające informacje przedstawiane EUNGiPW przez agencję ratingową we wniosku o:
ROZDZIAŁ 2
REJESTRACJA
REJESTRACJA
SEKCJA 1
Informacje gólne
Informacje gólne
Format wniosku
Poświadczanie prawdziwości i kompletności informacji podanych we wniosku
Do wszystkich informacji przedłożonych EUNGiPW w trakcie procedury rejestracji lub certyfikacji dołączane jest pismo, podpisane przez członka wyższej kadry kierowniczej agencji ratingowej lub przedstawiciela upoważnionego przez wyższą kadrę kierowniczą, poświadczające, że zgodnie z ich najlepszą wiedzą na dzień złożenia wniosku informacje w nim zawarte są prawdziwe i kompletne.
Liczba zatrudnionych
Wszystkie informacje dotyczące liczby zatrudnionych przekazywane są w przeliczeniu na ekwiwalenty pełnego czasu pracy obliczane jako liczba godzin przepracowanych ogółem, podzielona przez maksymalną liczbę godzin podlegających wynagrodzeniu w ciągu roku pracy zgodnie z definicją zawartą w prawie krajowym.
Klasa ratingów kredytowych
Wszelkie informacje dotyczące klasy ratingów kredytowych podaje się z wykorzystaniem następujących klas ratingów:
Polityki i procedury
Identyfikacja, status prawny i klasa ratingów kredytowych
Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW:
SEKCJA 2
Struktura własnościowa
Struktura własnościowa
Właściciele i jednostka dominująca agencji ratingowej
Schemat struktury własnościowej
Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW schemat przedstawiający powiązania własnościowe między jednostką dominującą, jednostkami zależnymi i wszelkimi innymi powiązanymi jednostkami mającymi siedzibę w Unii oraz ich oddziałami. Jednostki przedstawione na schemacie należy zidentyfikować, podając ich pełną nazwę, status prawny oraz adres siedziby statutowej i siedziby zarządu.
SEKCJA 3
Struktura organizacyjna I ład korporacyjny
Struktura organizacyjna I ład korporacyjny
Schemat organizacyjny
Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW schemat organizacyjny przedstawiający jej strukturę organizacyjną, w tym wskazujący wyraźnie ważne funkcje oraz imiona i nazwiska osób sprawujących poszczególne ważne funkcje. Ważne funkcje obejmują co najmniej wyższą kadrę kierowniczą, osoby kierujące działalnością oddziałów oraz starszych analityków ratingowych. Jeśli agencja ratingowa świadczy usługi dodatkowe, schemat organizacyjny szczegółowo określa również jej strukturę organizacyjną w odniesieniu do tych usług.
Struktura organizacyjna
Informacje, o których mowa w niniejszym ustępie, obejmują informacje określone w pkt 1, 3 i 4 załącznika IV.
Ład korporacyjny
SEKCJA 4
Zasoby finansowe przeznaczone na prowadzenie działalności w zakresie ratingu kredytowego
Zasoby finansowe przeznaczone na prowadzenie działalności w zakresie ratingu kredytowego
Sprawozdania finansowe
SEKCJA 5
Pracownicy I wynagrodzenie
Pracownicy I wynagrodzenie
Polityki i procedury dotyczące zatrudnienia
Kompetencje i adekwatność
SEKCJA 6
Wystawianie I przegląd ratingów kredytowych
Wystawianie I przegląd ratingów kredytowych
Opracowywanie, walidacja, przegląd i ujawnianie metod ratingu
Wystawianie ratingów kredytowych
Monitorowanie ratingów kredytowych
Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW informacje na temat jej polityk i procedur dotyczących:
SEKCJA 7
Opis procedur I metod wystawiania oraz przeglądu ratingów
Opis procedur I metod wystawiania oraz przeglądu ratingów
Wymogi dotyczące prezentacji ratingu kredytowego
Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW informacje dotyczące:
SEKCJA 8
Konflikty interesów
Konflikty interesów
Niezależność i unikanie konfliktów interesów
Wykaz konfliktów interesów
Konflikty interesów dotyczące usług dodatkowych
SEKCJA 9
Plan działalności
Plan działalności
Informacje dotyczące planu działalności
Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW roczne informacje określone w załączniku IX, obejmujące okres 3 lat od daty rejestracji.
SEKCJA 10
Wykorzystanie zatwierdzenia
Wykorzystanie zatwierdzenia
Spodziewane wykorzystanie zatwierdzenia
Jeżeli agencja ratingowa zamierza zatwierdzać ratingi kredytowe wystawione w państwach trzecich zgodnie z tym, co zostało ustanowione w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, to przedstawia EUNGiPW informacje określone w załączniku XI.
SEKCJA 11
Outsourcing
Outsourcing
Wymogi dotyczące outsourcingu
ROZDZIAŁ 3
CERTYFIKACJA
CERTYFIKACJA
SEKCJA 1
Wniosek o certyfikację
Wniosek o certyfikację
Informacje, które należy zawrzeć we wniosku o certyfikację
Ogólne wymogi dotyczące wniosku o certyfikację
Agencja ratingowa zapewnia zgodność swojego wniosku z art. 2-6 w odniesieniu do formatu wniosku, poświadczenia jego prawdziwości, klasy ratingów kredytowych, liczby pracowników oraz polityk i procedur, o których informacje przedstawiane są EUNGiPW.
SEKCJA 2
Znaczenie systemowe
Znaczenie systemowe
Znaczenie systemowe
Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW informacje określone w załączniku XII dotyczące znaczenia systemowego jej ratingów kredytowych i działalności w zakresie ratingu kredytowego dla stabilności finansowej lub integralności rynków finansowych w państwie członkowskim lub państwach członkowskich.
ROZDZIAŁ 4
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(3) Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
DOKUMENTY REFERENCYJNE
DOKUMENTY REFERENCYJNE
Artykuł niniejszego rozporządzenia lub załącznik do niego | Numer referencyjny agencji ratingowej | Tytuł dokumentu | Dział, sekcja lub strona dokumentu, gdzie przedstawiona jest informacja, lub powody nieprzedstawienia informacji |
... | |||
... | |||
... | |||
... |
ZAŁĄCZNIK II
INFORMACJE OGÓLNE
INFORMACJE OGÓLNE
1. Pełna nazwa
2. Państwo siedziby
3. Adres siedziby
4. Status prawny
5. W odniesieniu do osoby (osób) kontaktowych do celów wniosku:
a) imię i nazwisko;
b) tytuł;
c) adres;
d) adres e-mail;
e) numer telefonu.
6. W odniesieniu do pracownika ds. zgodności z prawem:
a) imię i nazwisko;
b) tytuł;
c) adres;
d) adres e-mail;
e) numer telefonu.
7. Opis działalności gospodarczej agencji ratingowej, w tym usług dodatkowych, oraz - w przypadku posiadania przez nią oddziału lub jednostki zależnej lub większej ich liczby - działalności gospodarczej prowadzonej przez każdy z tych oddziałów lub każdą z tych jednostek zależnych.
8. Wskazanie klasy ratingów kredytowych zgodnie z kategoriami określonymi w art. 5, w odniesieniu do której agencja ratingowa składa wniosek o rejestrację.
9. W stosownych przypadkach, wskazanie rynków regulowanych, na których jest notowana agencja ratingowa.
10. Sprawozdania finansowe:
a) wskazanie, czy agencja ratingowa jest jednostką badaną;
b) jeżeli agencja ratingowa podlega badaniom - nazwa lub imię i nazwisko audytora zewnętrznego oraz krajowy numer rejestracyjny audytora zewnętrznego;
c) data zakończenia roku obrotowego.
11. Liczba pracowników (z wyjątkiem pracowników oddziałów) w dniu złożenia wniosku oraz na koniec każdego z trzech ostatnich lat obrotowych, w rozbiciu na następujące kategorie:
a) pracowników zatrudnionych na czas określony;
b) pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony ze stażem poniżej pięciu lat;
c) pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony ze stażem ponad pięć lat.
12. Jeśli agencja ratingowa posiada oddziały - w odniesieniu do każdego oddziału:
a) pełna nazwa;
b) status prawny;
c) adres; oraz
d) liczba pracowników zatrudnionych na czas określony oraz pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony.
13. Wykaz państw, z których ratingi kredytowe agencja ratingowa zamierza zatwierdzać.
ZAŁĄCZNIK III
INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PRZEDSTAWIAĆ W ODNIESIENIU DO STRUKTURY WŁASNOŚCIOWEJ
INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PRZEDSTAWIAĆ W ODNIESIENIU DO STRUKTURY WŁASNOŚCIOWEJ
1. Wskazanie właścicieli agencji ratingowej, o których mowa w art. 8 ust. 1, z następującymi informacjami szczegółowymi:
Właściciel | Udział w kapitale w % | Rodzaj posiadanego udziału: bezpośredni lub pośredni | Udział w prawach głosu w % | |
... | ... | |||
... | ... | |||
... | ... |
2. Opis działalności gospodarczej właścicieli agencji ratingowej, o których mowa w art. 8 ust. 1:
Właściciel | Działalność gospodarcza |
... | ... |
... | ... |
... | ... |
3. Określenie działalności gospodarczej przedsiębiorstw, w których właściciele, o których mowa w art. 8 ust. 1, posiadają interesy gospodarcze zgodnie z art. 8 ust. 2:
Właściciel | Przedsiębiorstwa, w których właściciel posiada interesy gospodarcze zgodnie z art. 8 ust. 2 | Działalność gospodarcza |
... | ... | |
... | ... | |
... | ... |
4. Wskazanie właścicieli jednostki dominującej, o której mowa w art. 8 ust. 3:
Właściciel | Udział w kapitale w % | Rodzaj posiadanego udziału: bezpośredni lub pośredni | Udział w prawach głosu w % | Rodzaj posiadanego udziału: bezpośredni lub pośredni |
... | ... | |||
... | ... | |||
... | ... |
ZAŁĄCZNIK IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
1. Agencja ratingowa przedstawia następujące informacje dotyczące polityk i procedur, o których mowa w art. 11 ust. 1:
a) opis ról i obowiązków pracowników;
b) opis mechanizmów monitorowania skuteczności polityki lub procedury;
c) liczba pracowników, stosunek liczby pracowników zatrudnionych na czas określony do liczby pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony;
d) informacje na temat procesów sprawozdawczości oraz częstotliwości składania sprawozdań; oraz
e) opis interakcji między istotnymi funkcjami a pracownikami bezpośrednio uczestniczącymi w procesie wystawiania ratingu oraz pomiędzy tą funkcją a wszelkimi innymi funkcjami.
2. W przypadkach gdy ustalenia, o których mowa w pkt 1 niniejszego załącznika, są realizowane na poziomie grupy przedsiębiorstw, agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW kopię odpowiednich umów o poziomie usług, które zawarła lub zamierza zawrzeć z innymi członkami grupy, oraz następujące informacje:
a) opis istotnych zadań realizowanych przez poszczególne przedsiębiorstwa wchodzące w skład grupy, w tym przedsiębiorstwa znajdujące się w państwach trzecich;
b) jednoznaczne wskazanie przedsiębiorstwa zaangażowanego w realizację danego zadania i lokalizacji tego przedsiębiorstwa;
c) informacje na temat procesów sprawozdawczości oraz częstotliwości składania sprawozdań przez każdą zaangażowaną jednostkę oraz na temat sposobu, w jaki informacje te są zbierane od każdej jednostki; oraz
d) informacje na temat dedykowanych zasobów znajdujących się w Unii. W przypadku zasobów ludzkich agencja ratingowa określa czas poświęcony na wykonywanie danej funkcji w przeliczeniu na ekwiwalenty pełnego czasu pracy.
3. W odniesieniu do komórki ds. nadzoru zgodności z prawem agencja ratingowa przedstawia następujące informacje:
a) politykę i procedury przekazywania informacji określone w sekcji C pkt 5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;
b) opis sposobu, w jaki gwarantuje ona niezależność komórki ds. nadzoru zgodności z prawem;
c) najnowsze sprawozdanie pracownika ds. zgodności z prawem;
d) plan pracy na kolejne trzy lata.
4. W odniesieniu do funkcji audytu wewnętrznego realizującej zadania określone w sekcji A pkt 10 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 agencja ratingowa przedstawia następujące informacje:
a) wyjaśnienie, w jaki sposób są opracowywane i stosowane jej metody audytu wewnętrznego, uwzględniając szczególne cechy jej działalności oraz zakres i złożoność tej działalności, a także ryzyka z nią związane;
b) plan pracy na kolejne trzy lata.
ZAŁĄCZNIK V
INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PRZEDSTAWIAĆ W ODNIESIENIU DO ŁADU KORPORACYJNEGO
INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PRZEDSTAWIAĆ W ODNIESIENIU DO ŁADU KORPORACYJNEGO
1. Wskazanie członków zarządu lub rady nadzorczej oraz innych komitetów, zgodnie z art. 12 ust. 3:
Imię i nazwisko członka | Organ (zarząd, rada nadzorcza, komitet audytu, komitet ds. wynagrodzenia itp.) oraz stanowisko (przewodniczący, wiceprzewodniczący, członek) | Organ innego przedsiębiorstwa, którego członkiem jest ta osoba, i zajmowane stanowisko |
... | ... | |
... | ... | |
... | ... |
2. Wskazanie niezależnych członków zarządu lub rady nadzorczej, zgodnie z art. 12 ust. 3, i uzasadnienie ich niezależności, jeżeli są oni niezależnymi członkami, oraz ich dogłębnej wiedzy i doświadczenia zdobytego na wyższym szczeblu zarządzania na rynku instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji w przypadku gdy agencja kredytowa składa wniosek o wystawianie ratingów kredytowych produktów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, zgodnie z sekcją A pkt 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009:
Imię i nazwisko członka | Organ (zarząd lub rada nadzorcza) | Niezależny członek (TAK/NIE), jeżeli TAK, proszę uzasadnić | Doświadczenie w zakresie instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji (TAK/NIE), jeżeli TAK, proszę uzasadnić |
... | ... | ||
... | ... | ||
... | ... |
3. Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW kopię następujących dokumentów, zgodnie z art. 12 ust. 4:
a) trzy ostatnie komplety protokołów z posiedzeń zarządu i rady nadzorczej;
b) najnowsze protokoły z posiedzeń innych komitetów, takich jak komitety ds. wynagrodzeń czy strategii; oraz
c) trzy ostatnie opinie lub sprawozdania przedstawione zarządowi lub radzie nadzorczej przez niezależnych członków.
ZAŁĄCZNIK VI
OŚWIADCZENIE WŁASNE
OŚWIADCZENIE WŁASNE
W oświadczeniu własnym, które należy przedstawić zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. b), każdy członek wyższej kadry kierowniczej oświadcza, czy:
a) został(-a) skazany(-a) za popełnienie przestępstwa;
b) został(-a) objęty(-a) postępowaniem dyscyplinarnym wszczętym przez organ regulacyjny lub postępowaniem karnym, bądź też został(-a) powiadomiony(-a) o wszczęciu takiego postępowania;
c) zostały przeciwko niemu (niej) wydane wyroki w postępowaniach cywilnych w związku ze świadczeniem usług finansowych, naruszeniem przepisów, oszustwami lub zarządzaniem osobą prawną;
d) według jego (jej) wiedzy organ regulacyjny lub organy lub agencje publiczne prowadzą lub prowadziły w jego (jej) sprawie dochodzenie;
e) był(-a) zaangażowany(-a) w przedsiębiorstwo, którego rejestracja lub zezwolenie zostały wycofane przez organ regulacyjny;
f) odmówiono mu (jej) prowadzenia działalności wymagającej rejestracji lub wydania zezwolenia przez organ regulacyjny;
g) był(-a) zaangażowany(-a) w zarządzanie przedsiębiorstwem, które ogłosiło upadłość lub likwidację lub zostało objęte zarządem komisarycznym w czasie gdy był(-a) on(-a) związany(-a) z danym przedsiębiorstwem lub w ciągu roku po ustaniu jego (jej) powiązań z tym przedsiębiorstwem;
h) był(-a) zaangażowany(-a) w przedsiębiorstwo, wobec którego było prowadzone dochodzenie organu regulacyjnego lub którego działalność została zawieszona przez organ regulacyjny, co doprowadziło do działań egzekucyjnych;
i) prowadzono wobec niego (niej) dochodzenie organu regulacyjnego, został(-a) on(-a) zawieszony(-a) lub ukarany(-a) przez organ regulacyjny;
j) został(-a) zwolniony ze stanowiska dyrektora, ze stanowiska związanego z funkcją kierowniczą, zwolniony(-a) z pracy lub stanowiska w przedsiębiorstwie pod zarzutem naruszenia przepisów lub nadużyć.
ZAŁĄCZNIK VII
WYSTAWIANIE I PRZEGLĄD RATINGÓW KREDYTOWYCH
WYSTAWIANIE I PRZEGLĄD RATINGÓW KREDYTOWYCH
1. Informacje dotyczące polityk i procedur, o których mowa w art. 16 ust. 2 lit. a), w zakresie opracowywania, walidacji i przeglądu metod ratingu stosowanych przez agencję ratingową, obejmują:
a) obowiązki i procedurę w zakresie opracowywania i zatwierdzania metod ratingu, w tym szczegółowe informacje dotyczące składu komitetów ds. metod oraz procedur wyboru członków tych komitetów;
b) obowiązki i proces w zakresie metod ratingu, w tym:
(i) weryfikację i walidację metod ratingu;
(ii) walidację metod ratingu w oparciu o dane historyczne, w tym sposób uwzględniania wyników weryfikacji historycznej. Ponadto agencja ratingowa musi również zawrzeć wyniki takiej walidacji/weryfikacji historycznej za trzy ostatnie lata, w przypadku gdy dostępne są dane ilościowe;
(iii) sprawozdawczość na temat wyników przeglądu metod ratingu; oraz
(iv) wprowadzanie zmian w metodach, modelach lub podstawowych założeniach ratingowych.
2. Informacje dotyczące polityk i procedur, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. c), w zakresie wystawiania ratingów kredytowych obejmują:
a) sekwencję działań podejmowanych przy sporządzaniu ratingów; proces dokonywania przeglądu dokumentacji emitentów lub papierów wartościowych, które mają być ocenione. Obejmuje to wszelkie wartości odniesienia wykorzystywane w celu ułatwienia przeglądu;
b) ocenę minimalnych wymogów informacyjnych, które muszą być spełnione, aby można było wystawić i prowadzić rating, w tym informacje zarówno publiczne, jak i niepubliczne;
c) kontrolę mechanizmów wystawiania ratingów kredytowych, w tym zaangażowania emitenta/organizatora/inwestora/jednostki obsługującej w ramach tego procesu;
d) proces zestawiania, analizowania i oceny informacji wykorzystywanych do ustalenia ratingu, w tym, w stosownych przypadkach, w oparciu o analizę przeprowadzoną przez inną agencję ratingową lub inne strony trzecie;
e) rolę i obowiązki analityków ratingowych, jak również proces i procedury ich wyboru do analiz określonych papierów wartościowych;
f) proces zatwierdzania ratingów, w tym określenie roli i obowiązków osób zatwierdzających ratingi, jak również proces i procedury ich wyboru;
g) w przypadku gdy agencja ratingowa ustanowiła komitety ratingowe - rolę i obowiązki przewodniczących komitetów ratingowych, jak również wymagane umiejętności oraz procesy i procedury dotyczące ich nominacji; oraz
h) minimalne kwalifikacje osób uczestniczących w podejmowaniu decyzji na temat ratingów.
3. Informacje dotyczące polityk i procedur, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. e), w zakresie ujawniania decyzji na temat ratingu obejmują następujące elementy:
a) proces powiadomienia ocenianego podmiotu o głównych podstawach wystawienia danego ratingu na co najmniej 12 godzin przed publikacją ratingu kredytowego;
b) postępowanie odwoławcze od ratingu, jeśli agencja ratingowa już go wdrożyła; oraz
c) procesy określające, które kluczowe elementy stanowiące podstawę ratingu kredytowego powinny być zawarte w informacji lub sprawozdaniu prasowym.
4. Informacje dotyczące polityk i procedur, o których mowa w art. 18 lit. a), w zakresie monitorowania ratingów obejmują:
a) proces monitorowania, w tym rolę i obowiązki komitetów ratingowych, w stosownych przypadkach, oraz opis procesów zatwierdzania ratingów;
b) rolę i obowiązki analityków ratingowych;
c) proces zestawiania, analizowania i oceny informacji wykorzystanych do monitorowania ratingu, w tym, w stosownych przypadkach, w oparciu o analizę przeprowadzoną przez inną agencję ratingową lub inne strony trzecie;
d) proces, w tym zestawienie uwzględnianych czynników, i odpowiedzialność za podejmowanie decyzji o konieczności poddania danego ratingu formalnemu przeglądowi, w tym czynności ratingowe;
e) proces i odpowiedzialność za podejmowanie decyzji o konieczności formalnego zawieszenia lub cofnięcia ratingu;
f) procesy i kontrole w odniesieniu do przeglądów ratingów kredytowych wymaganych zgodnie z art. 8 ust. 6 lit. a)-c) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009; oraz
g) polityki, procedury i kontrole w odniesieniu do zaangażowania emitenta lub organizatora w proces.
ZAŁĄCZNIK VIII
NIEZALEŻNOŚĆ I UNIKANIE KONFLIKTÓW INTERESÓW
NIEZALEŻNOŚĆ I UNIKANIE KONFLIKTÓW INTERESÓW
Informacje dotyczące polityk i procedur określonych w art. 20 ust. 1 w odniesieniu do identyfikacji konfliktów interesów, zarządzania nimi i ich ujawniania oraz zasad obowiązujących analityków ratingowych i inne osoby biorące bezpośredni udział w działalności w zakresie ratingu kredytowego obejmują:
a) identyfikację konfliktów interesów wynikających z wystawiania ratingów kredytowych lub świadczenia usług dodatkowych, zapobieganie takim konfliktom, ich ujawnianie i ograniczanie zgodnie z sekcją B pkt 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;
b) rozdzielenie procesu wystawiania ratingu od negocjacji dotyczących opłat otrzymywanych od ocenianych podmiotów i powiązanych z nimi stron trzecich zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;
c) określanie opłat pobieranych przez agencje ratingowe od ocenianych podmiotów i powiązanych z nimi stron trzecich; kontroli informacji poufnych uzyskanych od wszelkich ocenianych podmiotów, powiązanych z nimi stron trzecich i innych odpowiednich osób lub przekazanych tym podmiotom, stronom lub osobom, jak jest to wymagane w sekcji C pkt 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;
d) wymogów określonych w sekcji C pkt 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do obrotu papierami wartościowymi, które są oceniane przez agencję ratingową lub reprezentują zobowiązania podmiotu ocenianego przez agencję ratingową, w tym informacje o tym, w jaki sposób agencja ratingowa wyznacza dla każdego wystawionego i monitorowanego ratingu kredytowego pracowników zaangażowanych w proces wystawiania ratingów na każdym szczeblu i w każdym charakterze;
e) wymóg określony w sekcji C pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 dotyczący przyjmowania pieniędzy, prezentów i przysług; oraz
f) przepisy dotyczące ustania stosunku pracy analityka ratingowego określone w sekcji C pkt 6 i 7 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.
ZAŁĄCZNIK IX
PLAN DZIAŁALNOŚCI
PLAN DZIAŁALNOŚCI
Założenia biznesowe/rozwój działalności
1. Następujące informacje dotyczące działalności gospodarczej agencji ratingowej:
a) opis otoczenia makroekonomicznego, w którym agencja ratingowa ma prowadzić działalność;
b) wskazanie przyszłych planów dotyczących ustanowienia jednostek zależnych lub oddziałów oraz ich lokalizacji; oraz
c) opis działalności gospodarczej, którą agencja ratingowa zamierza prowadzić, w tym określenie działalności jednostek zależnych i oddziałów. Informacje te obejmują klasy ratingów kredytowych, potencjalnych klientów i działalność inną niż ratingowa.
Klasa ratingów kredytowych
2. Następujące informacje dotyczące klasy ratingów kredytowych:
a) informacje, czy agencja ratingowa zamierza wystawiać ratingi zamówione czy niezamówione, bądź też obydwa te rodzaje;
b) dla każdej klasy ratingów kredytowych, które mają być wystawiane przez agencję kredytową - szacunkowe udziały ratingów publicznych i prywatnych;
c) liczba ratingów publicznych/państwa;
d) liczba i wolumen (w mld euro) ratingów instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji;
e) liczba i wolumen (w mld euro) ratingów korporacyjnych, w tym następujące szczegółowe informacje: instytucje finansowe, zakłady ubezpieczeń, emitenci korporacyjni; oraz
f) średnia liczba ratingów kredytowych sporządzonych lub monitorowanych przez jednego pracownika z podziałem na klasy ratingu kredytowego.
Plan finansowania
3. Prognozy dotyczące:
a) bilansu; oraz
b) rachunku zysków i strat;
4. W prognozach dotyczących dochodów agencja ratingowa musi oddzielić dochody z tytułu działalności ratingowej od dochodów z tytułu świadczenia usług dodatkowych. Jeśli agencja ratingowa posiada oddziały lub planuje ich stworzenie, należy wskazać dochody każdego oddziału.
Ład korporacyjny
5. Liczba członków następujących organów:
a) zarządu lub rady nadzorczej; oraz
b) niezależnych członków zarządu i rady nadzorczej.
Outsourcing
6. Opis działalności, która ma zostać zlecona na zasadzie outsourcingu, wskazanie podmiotów, którym ma ona zostać zlecona, oraz wyjaśnienie powodów outsourcingu. W przypadku gdy działalność ma zostać zlecona przez oddział, należy podać taką informację.
Zasoby ludzkie/personel
7. Liczba pracowników zatrudnionych na czas określony i na czas nieokreślony pełniących następujące funkcje oraz ich staż pracy:
a) wyższa kadra kierownicza inna niż członkowie zarządu lub rady nadzorczej i osoby wyznaczone do kierowania oddziałami;
b) funkcja audytu;
c) mechanizm kontroli wewnętrznej;
d) komórka ds. nadzoru zgodności z prawem; oraz
e) komórka ds. przeglądu.
8. Następujące informacje:
a) liczba pracowników w podziale na funkcje/departamenty;
b) liczba pracowników zatrudnionych przez agencję ratingową na czas określony i na czas nieokreślony uczestniczących w działalności ratingowej;
c) liczba pracowników zatrudnionych przez agencję ratingową na czas określony i na czas nieokreślony uczestniczących w świadczeniu usług dodatkowych;
d) liczba pracowników zatwierdzających ratingi, takich jak przewodniczący komitetów, analitycy ratingowi i główni analitycy ratingowi, wraz z informacjami na temat:
(i) ich stażu lub stopnia w hierarchii;
(ii) charakteru stanowiska analityka ratingowego, w tym, w stosownych przypadkach, czy pracownik jest głównym lub nadzorującym analitykiem oraz czy zajmuje się analizą jakościową czy ilościową; oraz
(iii) liczby lat doświadczenia w agencji ratingowej lub branży ratingu, jeżeli dane te są dostępne.
ZAŁĄCZNIK X
PROWADZENIE REJESTRÓW, PLANOWANIE CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA I SYSTEMY INFORMATYCZNE
PROWADZENIE REJESTRÓW, PLANOWANIE CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA I SYSTEMY INFORMATYCZNE
Prowadzenie rejestrów
1. Informacje na temat polityk i procedur dotyczących wymogów w zakresie prowadzenia rejestrów, określonych w art. 8 ust. 4 oraz sekcji A pkt 7 i sekcji B pkt 7, 8 i 9 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009:
a) informacje na temat tego, czego dotyczą rejestry i jak długo są prowadzone oraz
b) określenie odbiorców informacji poufnych w odniesieniu do każdego z wystawionych ratingów.
Ciągłość i regularność prowadzenia działalności
2. Informacje dotyczące ciągłości i regularności prowadzenia działalności w zakresie ratingu kredytowego zgodnie z sekcją A pkt 8 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, w tym:
a) opis procedur mających na celu zapewnienie ciągłości i regularności prowadzenia działalności w zakresie ratingu kredytowego, w tym informacje na temat ich zastosowania wobec usługodawców, którym zlecono prowadzenie działalności na zasadzie outsourcingu;
b) rodzaje testów planów zapewnienia ciągłości działania, które mają zostać przeprowadzone; oraz
c) częstotliwość ich przeprowadzania.
Systemy przetwarzania informacji
3. Informacje dotyczące systemów przetwarzania informacji określonych w sekcji A pkt 8 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, w tym:
a) tożsamość członka wyższej kadry kierowniczej odpowiedzialnego za systemy przetwarzania informacji; oraz
b) opis systemów przetwarzania informacji, w tym systemów kopii rezerwowych;
c) opis wprowadzonych skutecznych rozwiązań w zakresie kontroli i bezpieczeństwa w systemach przetwarzania informacji, jak również mechanizmów monitorowania ich skuteczności, w tym szczegółowe informacje na temat procedur w celu zapewnienia faktycznej separacji systemów przetwarzania informacji wykorzystywanych do informowania o opłatach od systemów dostępnych dla analityków ratingowych i wykorzystywanych do wprowadzania ratingów i informacji na temat ocenianych podmiotów lub ocenianych transakcji.
ZAŁĄCZNIK XI
WYKORZYSTANIE ZATWIERDZENIA
WYKORZYSTANIE ZATWIERDZENIA
Agencja ratingowa z państwa trzeciego
1. Następujące informacje dla każdej odpowiedniej agencji ratingowej z państwa trzeciego:
a) jej pełna nazwa;
b) jej status prawny, w tym wyciąg z odpowiedniego rejestru handlowego lub sądowego, bądź też inna forma zaświadczenia dotyczącego miejsca uzyskania zdolności prawnej i zakresu działalności gospodarczej lub innych szczegółów dotyczących rejestracji przedsiębiorstwa;
c) państwo jej siedziby;
d) adres jej siedziby statutowej;
e) dowód na to, że agencja ratingowa z państwa trzeciego uzyskała zezwolenie lub została zarejestrowana i podlega nadzorowi w odpowiednim państwie;
f) klasa ratingu kredytowego, którą agencja ratingowa zamierza zatwierdzać; oraz
g) liczba zatrudnionych przez nią analityków.
2. Organizacyjny schemat własnościowy każdej agencji ratingowej, jej jednostek zależnych, oddziałów, jednostek dominujących i jednostek zależnych kontrolowanych przez jednostkę dominującą zaangażowaną w proces wystawiania ratingów, które ma objąć zatwierdzenie.
Ocena systemu regulacyjnego państwa trzeciego
3. W odniesieniu do systemu prawnego każdego odpowiedniego państwa trzeciego - szczegółowe informacje, ustrukturyzowana analiza i uzasadnienie dla każdego wymogu określonego w art. 6-12 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, w tym wszelkie odniesienia do odpowiednich działów prawodawstwa/regulacji państwa trzeciego.
Obowiązek określony w akapicie pierwszym niniejszego punktu nie ma zastosowania w przypadku. gdy EUNGiPW uzna, że wymogi nakładane przez system państwa trzeciego są co najmniej tak rygorystyczne jak wymogi określone w art. 6-12 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.
Procedury monitorowania postępowania
4. Opis środków wprowadzonych przez zatwierdzającą agencję ratingową w celu monitorowania przestrzegania takich wymogów przez agencję ratingową z państwa trzeciego oraz monitorowania wszelkich potencjalnych zagrożeń zidentyfikowanych przez zatwierdzającą agencję ratingową dotyczących sposobu spełniania tych wymogów.
Przyczyny obiektywne
5. Wskazanie obiektywnych powodów, dla których ratingi kredytowe mają być wydawane w państwie trzecim.
Prawodawstwo w państwie trzecim
6. Dowody na to, że organy publiczne nie są uprawnione do ingerowania w treść ratingów kredytowych ani metody sporządzania ratingów kredytowych stosowane przez agencje ratingowe zarejestrowane w każdym odpowiednim państwie trzecim.
ZAŁĄCZNIK XII
WSKAŹNIKI OKREŚLAJĄCE ZNACZENIE SYSTEMOWE
WSKAŹNIKI OKREŚLAJĄCE ZNACZENIE SYSTEMOWE
1. Agencja ratingowa przedstawia EUNGiPW wolumen wystawionych i monitorowanych przez nią ratingów kredytowych, wraz ze szczegółowymi danymi określonymi w poniższej tabeli. Informacje dotyczące ratingów korporacyjnych oraz ratingów państwa i finansów publicznych przedstawiane są na podstawie liczby ratingów kredytowych, natomiast informacje dotyczące ratingów instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji przedstawiane są na podstawie kwoty (w mln euro) emisji instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji.
Ogółem | |
Ratingi korporacyjne (liczba ratingów kredytowych) | |
Instytucje finansowe, w tym instytucje kredytowe i firmy inwestycyjne | |
Zakłady ubezpieczeń | |
Emitenci korporacyjni nieuznawani za instytucję finansową lub zakład ubezpieczeń | |
Ratingi państwa i finansów publicznych (liczba ratingów kredytowych) | |
Ratingi instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji (kwota emisji w mln euro) |
2. Agencja ratingowa przedstawia informacje na temat rocznych dochodów uzyskanych w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej i w innych państwach spoza Unii Europejskiej w okresie ostatnich 3 lat, podając następujące dane szczegółowe:
Państwo członkowskie UE 1 | Państwo członkowskie UE 2 | Państwo członkowskie UE 3 | [...] | Inne państwa niebędące państwami członkowskimi UE | Ogółem | |
Działalność ratingowa | ||||||
Od ocenianych podmiotów lub powiązanych stron trzecich | ||||||
Od subskrybentów | ||||||
Inne źródła | ||||||
Działalność inna niż ratingowa |
Każde państwo członkowskie musi być wskazane indywidualnie.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.