Art. 48. - Przepisy przejściowe - Rozporządzenie delegowane 2024/1366 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1366

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 maja 2024 r.
Artykuł  48

Przepisy przejściowe

1. 
Do czasu zatwierdzenia warunków lub metod, o których mowa w art. 6 ust. 2, lub planów, o których mowa w art. 6 ust. 3, ENTSO energii elektrycznej we współpracy z organizacją OSD UE opracowuje niewiążące wytyczne dotyczące następujących kwestii:
a)
tymczasowego wskaźnika wpływu na cyberbezpieczeństwo w odniesieniu do energii elektrycznej (ECII) zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu;
b)
wstępnego wykazu ogólnounijnych procesów o dużym wpływie i procesów o krytycznym wpływie zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu; oraz
c)
wstępnego wykazu europejskich i międzynarodowych norm i kontroli wymaganych na mocy przepisów krajowych, mających znaczenie dla aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej zgodnie z ust. 6 niniejszego artykułu.
2. 
Do dnia 13 października 2024 r. ENTSO energii elektrycznej we współpracy z organizacją OSD UE opracowuje zalecenie dotyczące tymczasowego ECII. ENTSO energii elektrycznej we współpracy z organizacją OSD UE powiadamia właściwe organy o zalecanym tymczasowym ECII.
3. 
Cztery miesiące od otrzymania zalecanego tymczasowego wskaźnika wpływu na cyberbezpieczeństwo w odniesieniu do energii elektrycznej lub najpóźniej do dnia 13 lutego 2025 r. właściwe organy określają kandydatów na podmioty o dużym wpływie podmioty o krytycznym wpływie w ich państwie członkowskim na podstawie zalecanego ECII i opracowują wstępny wykaz podmiotów o dużym wpływie i podmiotów o krytycznym wpływie. Podmioty o dużym wpływie i podmioty o krytycznym wpływie wskazane w wstępnym wykazie mogą dobrowolnie wypełniać swoje obowiązki określone w niniejszym rozporządzeniu w oparciu o zasadę ostrożności. Do dnia 13 marca 2025 r. właściwe organy powiadamiają podmioty wskazane w wykazie tymczasowym o tym, że zostały one uznane za podmioty o dużym wpływie lub podmioty o krytycznym wpływie.
4. 
Do dnia 13 grudnia 2024 r. ENTSO energii elektrycznej we współpracy z organizacją OSD UE opracowuje wstępny wykaz ogólnounijnych procesów o dużym wpływie i procesów o krytycznym wpływie. Podmioty powiadomione zgodnie z ust. 3, które dobrowolnie podejmują decyzję o wypełnieniu swoich obowiązków określonych w niniejszym rozporządzeniu w oparciu o zasadę ostrożności, stosują wstępny wykaz procesów o dużym wpływie i procesów o krytycznym wpływie w celu określenia wstępnych obszarów o dużym wpływie i obszarów o krytycznym wpływie oraz ustalenia, które aktywa należy uwzględnić w pierwszej ocenie ryzyka w cyberprzestrzeni na poziomie podmiotu.
5. 
Do dnia 13 września 2024 r. każdy właściwy organ zgodnie z art. 4 ust. 1 przedstawia ENTSO energii elektrycznej i organizacji OSD UE wykaz swoich przepisów krajowych mających znaczenie dla aspektów cyberbezpieczeństwa w trans- granicznych przepływach energii elektrycznej.
6. 
Do dnia 13 czerwca 2025 r. ENTSO energii elektrycznej we współpracy z organizacją OSD UE przygotowuje wstępny wykaz europejskich i międzynarodowych norm i kontroli wymaganych na mocy przepisów krajowych, mających znaczenie dla aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej, z uwzględnieniem informacji przekazanych przez właściwe organy.
7. 
Wstępny wykaz europejskich i międzynarodowych norm i kontroli obejmuje:
a)
normy europejskie i międzynarodowe oraz przepisy krajowe zawierające wytyczne dotyczące metodyk zarządzania ryzykiem w cyberprzestrzeni na poziomie podmiotu; oraz
b)
kontrole cyberbezpieczeństwa równoważne kontrolom, które mają stanowić część minimalnych i zaawansowanych kontroli cyberbezpieczeństwa.
8. 
ENTSO energii elektrycznej i organizacja OSD UE uwzględniają opinie przedstawione przez ENISA i ACER przy finalizacji wstępnego wykazu norm. ENTSO energii elektrycznej i organizacja OSD UE publikują wstępny wykaz europejskich i międzynarodowych norm i kontroli na swoich stronach internetowych.
9. 
ENTSO energii elektrycznej i organizacja OSD UE konsultują się z ENISA i ACER w kwestii propozycji niewiążących wytycznych opracowanych zgodnie z ust. 1.
10. 
Do czasu opracowania minimalnych i zaawansowanych kontroli cyberbezpieczeństwa zgodnie z art. 29 i przyjęcia ich zgodnie z art. 8 wszystkie podmioty wymienione w art. 2 ust. 1 dążą do tego, by stopniowo coraz szerzej stosować niewiążące wytyczne opracowane zgodnie z ust. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.