Art. 23. - Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej - Rozporządzenie delegowane 2024/1366 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1366

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 maja 2024 r.
Artykuł  23

Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej

1. 
W terminie 40 miesięcy od powiadomienia podmiotów o dużym wpływie i podmiotów o krytycznym wpływie zgodnie z art. 24 ust. 6, a następnie co trzy lata OSP, przy wsparciu ENTSO energii elektrycznej, we współpracy z organizacją OSD UE i w porozumieniu z grupą współpracy NIS, przedkładają Grupie Koordynacyjnej ds. Energii Elektrycznej sprawozdanie z wyniku oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej ("kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej").
2. 
Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej opiera się na ogólnounijnym sprawozdaniu z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni, sprawozdaniach z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni na poziomie państwa członkowskiego i na regionalnych sprawozdaniach z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni i obejmuje następujące informacje:
a)
wykaz ogólnounijnych procesów o dużym wpływie i procesów o krytycznym wpływie wskazanych w ogólnounij- nym sprawozdaniu z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. a), w tym oszacowanie prawdopodobieństwa i wpływu ryzyka w cyberprzestrzeni ocenionego w regionalnych sprawozdaniach z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni zgodnie z art. 21 ust. 2 i art. 19 ust. 3 lit. a);
b)
bieżące cyberzagrożenia, ze szczególnym uwzględnieniem pojawiających się zagrożeń i pojawiającego się ryzyka dla systemu elektroenergetycznego;
c)
informacje o cyberatakach na poziomie Unii, które miały miejsce w poprzednim okresie, zapewniające krytyczny przegląd tego, w jaki sposób takie cyberataki mogły mieć wpływ na transgraniczne przepływy energii elektrycznej;
d)
ogólny stan wdrożenia środków w zakresie cyberbezpieczeństwa;
e)
stan wdrożenia przepływów informacji zgodnie z art. 37 i 38;
f)
wykaz informacji lub szczególne kryteria klasyfikacji informacji na podstawie art. 46;
g)
zidentyfikowane i wyraźnie wskazane czynniki ryzyka, które mogą wynikać z zarządzania łańcuchem dostaw w sposób niezabezpieczony;
h)
wyniki regionalnych i międzyregionalnych ćwiczeń w dziedzinie cyberbezpieczeństwa organizowanych na podstawie art. 44 i suma zebranych dzięki nim doświadczeń;
i)
analiza rozwoju sytuacji w zakresie ogólnego transgranicznego ryzyka w cyberprzestrzeni w sektorze energii elektrycznej od czasu ostatnich regionalnych ocen ryzyka w cyberprzestrzeni;
j)
wszelkie pozostałe informacje, które mogą być przydatne do określenia możliwych usprawnień niniejszego rozporządzenia lub potrzeby zmiany niniejszego rozporządzenia bądź któregokolwiek z jego narzędzi; oraz
k)
zagregowane i zanonimizowane informacje na temat odstępstw przyznanych na podstawie art. 30 ust. 3.
3. 
Podmioty wymienione w art. 2 ust. 1 mogą wnieść wkład w opracowanie kompleksowego sprawozdania z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej, z poszanowaniem poufności informacji zgodnie z art. 47. OSP, przy wsparciu ENTSO energii elektrycznej i we współpracy z organizacją OSD UE, konsultują się z tymi podmiotami od wczesnego etapu.
4. 
Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej podlega przepisom dotyczącym ochrony wymiany informacji zgodnie z art. 46. Bez uszczerbku dla art. 10 ust. 4 i art. 47 ust. 4 ENTSO energii elektrycznej i organizacja OSD UE udostępniają publiczną wersję tego sprawozdania, która nie zawiera informacji, które mogą wyrządzić szkodę podmiotom wymienionym w art. 2 ust. 1. Publiczną wersję tego sprawozdania udostępnia się wyłącznie za zgodą grupy współpracy NIS oraz Grupy Koordynacyjnej ds. Energii Elektrycznej. ENTSO energii elektrycznej, w koordynacji z organizacją OSD UE, odpowiada za sporządzenie i udostępnienie publicznej wersji sprawozdania.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.