Art. 19. - Ogólnounijna ocena ryzyka w cyberprzestrzeni - Rozporządzenie delegowane 2024/1366 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1366

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 maja 2024 r.
Artykuł  19

Ogólnounijna ocena ryzyka w cyberprzestrzeni

1. 
W terminie 9 miesięcy od zatwierdzenia metodyk oceny ryzyka w cyberprzestrzeni zgodnie z art. 8, a następnie co trzy lata ENTSO energii elektrycznej, we współpracy z organizacją OSD UE i w porozumieniu z grupą współpracy NIS, bez uszczerbku dla art. 22 dyrektywy (UE) 2022/2555, przeprowadza ogólnounijną ocenę ryzyka w cyberprzestrzeni i sporządza projekt ogólnounijnego sprawozdania z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni. W tym celu będą one korzystać z metod opracowanych na podstawie art. 18 i zatwierdzonych na podstawie art. 8 w celu identyfikacji, analizy i oceny ewentualnych konsekwencji cyberataków mających wpływ na bezpieczeństwo pracy systemu elektroenergetycznego i zakłócających transgraniczne przepływy energii elektrycznej. W ogólnounijnej ocenie ryzyka w cyberprzestrzeni nie uwzględnia się kwestii szkody prawnej, szkody finansowej ani nadszarpnięcia reputacji spowodowanych cyberatakami.
2. 
W ogólnounijnym sprawozdaniu z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni uwzględnia się następujące elementy:
a)
ogólnounijne procesy o dużym wpływie i ogólnounijne procesy o krytycznym wpływie;
b)
macierz wpływu ryzyka, którą podmioty i właściwe organy stosują do oceny ryzyka w cyberprzestrzeni zidentyfikowanego w ocenie ryzyka w cyberprzestrzeni na poziomie państwa członkowskiego przeprowadzonej na podstawie art. 20 oraz w ocenie ryzyka w cyberprzestrzeni na poziomie podmiotu zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b).
3. 
W odniesieniu do ogólnounijnych procesów o dużym wpływie i ogólnounijnych procesów o krytycznym wpływie ogólnounijne sprawozdanie z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni zawiera:
a)
ocenę możliwych konsekwencji cyberataku z wykorzystaniem wskaźników określonych w metodyce oceny ryzyka w cyberprzestrzeni opracowanej na podstawie art. 18 ust. 2, 3 i 4 i zatwierdzonej na podstawie art. 8;
b)
ECII oraz progi dużego i krytycznego wpływu, które właściwe organy stosują zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2 w celu zidentyfikowania podmiotów o dużym wpływie i podmiotów o krytycznym wpływie uczestniczących w ogólnounij- nych procesach o dużym wpływie oraz w ogólnounijnych procesach o krytycznym wpływie.
4. 
ENTSO energii elektrycznej, we współpracy z organizacją OSD UE, przedkłada ACER projekt ogólnounijnego sprawozdania z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni wraz z wynikami ogólnounijnej oceny ryzyka w cyberprzestrzeni. ACER wydaje opinię na temat projektu sprawozdania w terminie trzech miesięcy od jego otrzymania. ENTSO energii elektrycznej i organizacja OSD UE uwzględniają w jak największym stopniu opinię ACER przy przygotowaniu ostatecznej wersji tego sprawozdania.
5. 
W ciągu trzech miesięcy od otrzymania opinii ACER ENTSO energii elektrycznej, we współpracy z organizacją OSD UE, przedstawia ACER, Komisji, ENISA i właściwym organom wersję ostateczną ogólnounijnego sprawozdania z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.