Art. 13. - Analiza porównawcza - Rozporządzenie delegowane 2024/1366 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1366

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 maja 2024 r.
Artykuł  13

Analiza porównawcza

1. 
Do dnia 13 czerwca 2025 r. ACER, we współpracy z ENISA, ustanowi niewiążące wytyczne dotyczące analizy porównawczej w zakresie cyberbezpieczeństwa. Wytyczne służą wyjaśnieniu krajowym organom regulacyjnym zasad analizy porównawczej wdrożonych kontroli cyberbezpieczeństwa zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu, z uwzględnieniem kosztów wdrożenia tych kontroli oraz skuteczności funkcji, jaką pełnią procesy, produkty, usługi, systemy i rozwiązania zastosowane do wdrożenia takich kontroli. Przy ustanawianiu niewiążących wytycznych dotyczących analizy porównawczej w zakresie cyberbezpieczeństwa ACER uwzględnia istniejące sprawozdania z analizy porównawczej. ACER przedkłada niewiążące wytyczne dotyczące analizy porównawczej w zakresie cyberbezpieczeństwa krajowym organom regulacyjnym w celach informacyjnych.
2. 
W terminie 12 miesięcy od ustanowienia wytycznych dotyczących analizy porównawczej zgodnie z ust. 1 krajowe organy regulacyjne przeprowadzają analizę porównawczą, aby ocenić, czy obecne inwestycje w cyberbezpieczeństwo:
a)
przyczyniają się do ograniczenia ryzyka wpływającego na transgraniczne przepływy energii elektrycznej;
b)
przynoszą pożądane wyniki i powodują zwiększenie wydajności na potrzeby rozwoju systemów elektroenergetycznych;
c)
są skuteczne i zintegrowane z ogólnymi zamówieniami na aktywa i usługi.
3. 
Do celów tej analizy porównawczej krajowe organy regulacyjne mogą uwzględnić niewiążące wytyczne dotyczące analizy porównawczej w zakresie cyberbezpieczeństwa ustanowione przez ACER oraz oceniają w szczególności:
a)
średnie związane z cyberbezpieczeństwem wydatki na ograniczanie ryzyka wpływającego na transgraniczne przepływy energii elektrycznej, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów o dużym wpływie i podmiotów o krytycznym wpływie;
b)
we współpracy z ENTSO energii elektrycznej i organizacją OSD UE - średnie ceny usług, systemów i produktów w zakresie cyberbezpieczeństwa, które w znacznym stopniu przyczyniają się do poprawy i utrzymania środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie w poszczególnych regionach pracy systemu;
c)
występowanie i poziom porównywalności kosztów i funkcji usług, systemów i rozwiązań w zakresie cyberbezpie- czeństwa odpowiednich do wdrożenia niniejszego rozporządzenia, z określeniem możliwych środków niezbędnych do zwiększenia efektywności wydatków, w szczególności tam, gdzie mogą być potrzebne inwestycje technologiczne w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
4. 
Wszelkie informacje związane z analizą porównawczą przygotowuje się i przetwarza zgodnie z wymogami dotyczącymi klasyfikacji danych określonymi w niniejszym rozporządzeniu, minimalnymi kontrolami cyberbezpieczeństwa oraz sprawozdaniem z oceny ryzyka w cyberprzestrzeni w odniesieniu do transgranicznych przepływów energii elektrycznej. Analizy porównawczej, o której mowa w ust. 2 i 3, nie podaje się do wiadomości publicznej.
5. 
Bez uszczerbku dla wymogów poufności zawartych w art. 47 oraz dla potrzeby ochrony bezpieczeństwa podmiotów podlegających przepisom niniejszego rozporządzenia analizę porównawczą, o której mowa w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, udostępnia się wszystkim krajowym organom regulacyjnym, wszystkim właściwym organom, ACER, ENISA i Komisji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.