Rozporządzenie delegowane 2021/95 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/592 w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.31.198

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 października 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/95
z dnia 28 stycznia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/592 w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/592 2  wprowadzono szereg odstępstw od przepisów obowiązujących m.in. w sektorze wina, których celem było wsparcie producentów wina i udzielenie im pomocy w radzeniu sobie ze skutkami pandemii COVID-19. Mimo przydatności tych środków rynek wina nie zdołał jednak odzyskać równowagi między podażą a popytem i nie oczekuje się, że zostanie ona odzyskana w perspektywie krótko- i średnioterminowej ze względu na trwającą pandemię.

(2) Ponadto środki przyjęte w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 są nadal stosowane w większości państw członkowskich i na całym świecie. Środki te obejmują wprowadzenie ograniczeń w odniesieniu do wielkości zgromadzeń publicznych i uroczystości oraz w odniesieniu do możliwości jedzenia i picia poza domem. W niektórych obszarach nadal nakłada się lockdown, czemu towarzyszy odwoływanie imprez publicznych i uroczystości prywatnych. Efekt domina wynikający z tych ograniczeń doprowadził do dalszego spadku spożycia wina w Unii oraz do potwierdzonego zmniejszenia wywozu wina do państw trzecich. Ponadto niepewność co do czasu trwania kryzysu, który według prognoz nie skończy się wraz z rokiem 2020, powoduje długoterminowe szkody dla unijnego sektora wina, ponieważ jest mało prawdopodobne, by spożycie wina uległo poprawie, i rynki eksportowe zostaną utracone. To połączenie czynników ma istotny negatywny wpływ na ustalanie cen na unijnym rynku wina. Zapasy, które były już rekordowo wysokie na początku roku gospodarczego 2019-2020, zostały zwiększone. Ponadto nadchodzące wysokie zbiory z 2020 r., które prawdopodobnie będą wyższe od zbiorów z 2019 r. o około 10 mln hektolitrów wina, przyczynią się jedynie do dalszego pogorszenia sytuacji.

(3) W związku z tym, biorąc pod uwagę długi czas trwania ograniczeń nałożonych przez państwa członkowskie w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 oraz potrzebę utrzymania ograniczeń, nasilają się poważne zakłócenia gospodarcze na głównych rynkach zbytu wina i wynikające z tego negatywne skutki dla popytu na wino.

(4) W związku z tymi szczególnie poważnymi zakłóceniami na rynku oraz skumulowaniem się trudności w sektorze wina, które pojawiły się w chwili nałożenia przez Stany Zjednoczone należności celnych przywozowych na unijne wina w październiku 2019 r. i które nadal utrzymują się, wraz ze skutkami obowiązujących ograniczeń w związku ze światową pandemią COVID-19, podmioty gospodarcze w unijnym sektorze wina nadal doświadczają wyjątkowych trudności. W związku z tym uzasadniona jest dalsza pomoc dla sektora wina.

(5) Dalsze wdrażanie środków służących zażegnaniu kryzysu oraz zwiększenie maksymalnego wkładu Unii wprowadzone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/592 uznaje się za niezbędne, by poprawić sytuację na rynku w unijnym sektorze wina. W szczególności środki te mają zasadnicze znaczenie dla usunięcia z rynku unijnego ilości wina, które w przeciwnym razie będą mieć negatywny wpływ na ceny rynkowe, oraz dla poprawy przepływu środków pieniężnych podmiotów gospodarczych poprzez zmniejszenie własnego udziału finansowego w ich działalności. Wdrożenie rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592, ostatnio zmienionego rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/1275 3 , wykazało jednak, że obecny termin 15 października 2020 r. określony w art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 nie pozwala na skuteczne wdrożenie wszystkich niezbędnych środków przez państwa członkowskie i podmioty gospodarcze w sektorze wina. W szczególności ze względu na niestabilną sytuację sanitarną i nieprzewidywalny harmonogram stosowania różnych krajowych ograniczeń nałożonych w celu jej kontrolowania, państwom członkowskim trudno było zaplanować i wprowadzić dodatkowe środki w ich programach wsparcia w sektorze wina, tak aby podmioty gospodarcze mogły skorzystać ze środków i zwiększonego finansowania w terminie do dnia 15 października 2020 r. Przedłużenie tego terminu do dnia 15 października 2021 r. umożliwiłoby państwom członkowskim wprowadzenie niektórych środków pod koniec sezonu i zapewniłoby podmiotom gospodarczym dodatkowe możliwości ubiegania się o wsparcie. Takie przedłużenie nie tylko pomogłoby zaradzić obecnym zakłóceniom na rynku, ale również przyczyniłoby się do zapobieżenia dalszemu pogorszeniu sytuacji, biorąc pod uwagę że zgodnie z przewidywaniami pandemia COVID-19 będzie trwać w okresie po 2020 r., a zatem przez znaczną część roku budżetowego 2021.

(6) W związku z tym za konieczne uznaje się przedłużenie stosowania środków określonych w art. 2, 3 i 4 oraz art. 5a- 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 do dnia 15 października 2021 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/592.

(8) Ze względu na bardzo pilną potrzebę, w szczególności biorąc pod uwagę trwające zakłócenia na rynku, ich poważne skutki dla unijnego sektora wina, a także ich kontynuację i prawdopodobieństwo zaostrzenia, należy natychmiast podjąć działania i pilnie zapewnić dalsze wdrażanie już wprowadzonych środków służących złagodzeniu tych negatywnych skutków. Opóźnienie podjęcia działań groziłoby pogorszeniem sytuacji w sektorze wina i odbiłoby się niekorzystnie na warunkach produkcji i warunkach rynkowych w tym sektorze. Z tego względu niniejsze rozporządzenie należy przyjąć w trybie pilnym, określonym w art. 228 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(9) Ze względu na konieczność podjęcia natychmiastowych działań, aby uniknąć zakłóceń we wdrażaniu środków mających na celu walkę z kryzysem w unijnym sektorze wina oraz aby zapewnić sprawne przejście między dwoma latami budżetowymi, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i być stosowane z mocą wsteczną od dnia 16 października 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/592

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/592 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Odstępstwo od przepisów art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013

Na zasadzie odstępstwa od art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 środki określone w art. 3 i 4 niniejszego rozporządzenia można finansować w ramach programów wsparcia dla sektora wina poprzez wypłaty zaliczek lub płatności w latach budżetowych 2020 i 2021.";

2)
art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na zasadzie odstępstwa od art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w latach 2020 i 2021 "zielone zbiory" oznaczają całkowite zniszczenie lub usunięcie jeszcze niedojrzałych kiści winogron w całym gospodarstwie lub w części gospodarstwa, pod warunkiem że zielone zbiory przeprowadza się na całych działkach.";

3)
art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Zastosowanie tymczasowo zwiększonego wkładu Unii

Art. 5a, art. 6, art. 7 ust. 2, art. 8 i 9 mają zastosowanie do operacji wybranych przez właściwe organy państw członkowskich od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, ale nie później niż dnia 15 października 2021 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 października 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/592 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami (Dz.U. L 140 z 4.5.2020, s. 6).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1275 z dnia 6 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/592 w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami (Dz.U. L 300 z 14.9.2020, s. 26).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.