Rozporządzenie delegowane 2021/1256 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji
Dz.U.UE.L.2021.277.14
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1256
z dnia 21 kwietnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 50 ust. 1 oraz art. 135 ust. 1 lit. a),
(1) Przejście na niskoemisyjną, bardziej zrównoważoną i zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długoterminowej konkurencyjności gospodarki Unii. W 2016 r. Unia zawarła porozumienie paryskie w sprawie zmian klimatu 2 . W art. 2 ust. 1 lit. c) porozumienia paryskiego ustanowiono cel w postaci podjęcia bardziej zdecydowanych działań w związku ze zmianą klimatu, między innymi przez zapewnienie zgodności przepływów finansowych z dążeniem do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych i rozwoju odpornego na zmiany klimatu.
(2) W odpowiedzi na to wyzwanie w grudniu 2019 r. Komisja przedstawiła koncepcję Europejskiego Zielonego Ładu 3 . Europejski Zielony Ład stanowi nową strategię na rzecz wzrostu gospodarczego, której celem jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo o nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce, która w 2050 r. będzie odnotowywać zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto i w ramach której wzrost gospodarczy nie będzie już bezpośrednio sprzężony z wykorzystaniem zasobów naturalnych. Osiągnięcie tego celu wymaga zapewnienia jasnych sygnałów dla inwestorów, tak aby zapobiec powstawaniu aktywów osieroconych oraz pozyskiwać zrównoważone finansowanie.
(3) W marcu 2018 r. Komisja opublikowała "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego" 4 , w którym określiła ambitną i kompleksową strategię w zakresie zrównoważonego finansowania. Jednym z celów ustanowionych w tym planie działania jest ukierunkowanie przepływów kapitału na zrównoważone inwestycje w celu osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Opublikowana w maju 2018 r. ocena skutków 5 , stanowiąca podstawę podjętych następnie inicjatyw ustawodawczych, wykazała konieczność doprecyzowania, że zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji muszą uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju w ramach swoich obowiązków wobec ubezpieczających. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny zatem na bieżąco oceniać nie tylko wszystkie istotne ryzyka finansowe, ale również wszystkie istotne ryzyka dla zrównoważonego rozwoju, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 6 , które - w przypadku ich wystąpienia - mogłyby mieć, rzeczywisty lub potencjalny, istotny negatywny wpływ na wartość inwestycji lub zobowiązania. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/35 7 nie ma bezpośrednio mowy o ryzykach dla zrównoważonego rozwoju. Z tego względu oraz w celu zapewnienia właściwego wdrożenia i stosowania systemu zarządzania konieczne jest sprecyzowanie, że system zarządzania w zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji oraz ocena ogólnych potrzeb tych zakładów w zakresie wypłacalności powinny odzwierciedlać ryzyka dla zrównoważonego rozwoju.
(4) Zakłady ubezpieczeń, które ujawniają główne niekorzystne skutki dla czynników zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088, powinny także dostosować swoje procesy, systemy i kontrole wewnętrzne w odniesieniu do ujawniania tych informacji.
(5) Biorąc pod uwagę ambicje Komisji, aby zapewnić zarządzanie ryzykiem związanym z klimatem i środowiskiem oraz uwzględnienie tego ryzyka w systemie finansowym, a także znaczenie zasad dotyczących wynagradzania w zapewnieniu, aby pracownicy zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji skutecznie zarządzali ryzykami zidentyfikowanymi przez system zarządzania ryzykiem, zasady dotyczące wynagradzania stosowane przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny zawierać informacje na temat tego, w jaki sposób zasady te uwzględniają włączenie ryzyk dla zrównoważonego rozwoju do systemu zarządzania ryzykiem.
(6) Zasada "ostrożnego inwestora" określona w art. 132 dyrektywy 2009/138/WE wymaga, aby zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji inwestowały wyłącznie w aktywa, których ryzyka dany zakład może właściwie określić, mierzyć i monitorować, którymi może właściwie zarządzać, które może właściwie kontrolować oraz w przypadku których może właściwie prowadzić sprawozdawczość. Aby zapewnić skuteczne zarządzanie ryzykami związanymi z klimatem i środowiskiem przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, przy wdrażaniu zasady "ostrożnego inwestora" należy wziąć pod uwagę ryzyka dla zrównoważonego rozwoju, a zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny uwzględnić w swoich procesach inwestycyjnych preferencje swoich klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględnione w procesie zatwierdzania produktu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35.
(8) Organom nadzoru oraz zakładom ubezpieczeń i zakładom reasekuracji należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu. Należy zatem odroczyć jego stosowanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |