Rozporządzenie delegowane 2020/1173 zmieniające, w odniesieniu do okresu wcześniejszego informowania, rozporządzenie (UE) 2016/1036 w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.259.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 sierpnia 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1173
z dnia 4 czerwca 2020 r.
zmieniające, w odniesieniu do okresu wcześniejszego informowania, rozporządzenie (UE) 2016/1036 w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 290 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie (UE) 2016/1036 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 i art. 23a,

uwzględniając rozporządzenie (UE) 2016/1037 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 2 , w szczególności jego art. 12 ust. 1 i art. 32b,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 7 czerwca 2018 r. opublikowano rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/825 3  zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1036 (zwane dalej "podstawowym rozporządzeniem antydumpingowym") oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 (zwane dalej "podstawowym rozporządzeniem antysubsydyjnym").

(2) Aby zwiększyć przejrzystość i przewidywalność dochodzeń antydumpingowych i dotyczących ceł wyrównawczych, strony, których będzie dotyczyć nałożenie tymczasowych środków antydumpingowych i wyrównawczych, a w szczególności importerów, należy powiadamiać o zbliżającym się nałożeniu takich środków. Ponadto, jeżeli w danym dochodzeniu nałożenie środków tymczasowych nie jest wskazane, strony należy odpowiednio wcześnie powiadomić o tym, że środki nie zostaną nałożone. W związku z tym wprowadzono trzytygodniowy okres wcześniejszego informowania.

(3) Zgodnie z art. 7 ust. 1 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego i art. 12 ust. 1 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego do dnia 9 czerwca 2020 r. Komisja musiała dokonać przeglądu, czy w okresie wcześniejszego informowania nastąpił znaczny wzrost przywozu i czy, jeżeli wzrost taki nastąpił, spowodował dodatkową szkodę dla przemysłu Unii pomimo możliwej rejestracji lub dostosowania wysokości marginesu szkody.

(4) Na podstawie tego przeglądu Komisja jest zobowiązana do zmiany czasu trwania okresu wcześniejszego informowania na dwa tygodnie w przypadku wystąpienia znacznego wzrostu przywozu, który spowodował dodatkową szkodę, i na cztery tygodnie, jeżeli ten wzrost nie wystąpił.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 1 i art. 23a ust. 2 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego oraz art. 12 ust. 1 i art. 32b ust. 2 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego przeprowadzenie wspomnianego przeglądu jest uprawnieniem, z którego Komisja może skorzystać tylko jeden raz.

(6) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2018/825 w dniu 8 czerwca 2018 r. Komisja wszczęła 19 dochodzeń 4  zgodnie z art. 5 podstawowego rozporządzenia antydumpingowego i sześć dochodzeń zgodnie z art. 10 podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego.

(7) Dwanaście z tych dochodzeń przeszło etap tymczasowy, a także dostępne były dla nich dane dotyczące przywozu w odniesieniu do okresu wcześniejszego informowania. Mogły one zatem zostać poddane analizie w celu zbadania, czy w okresie wcześniejszego informowania miał miejsce znaczny wzrost przywozu 5 .

(8) Liczba spraw, na których Komisja może oprzeć swoją ocenę tego, czy w okresie wcześniejszego informowania nastąpił znaczny wzrost przywozu, jest zatem - zgodnie z przewidywaniami sformułowanymi w trakcie prac nad rozporządzeniem (UE) 2018/825 - ograniczona. W sprawach tych zarysowuje się jednak wyraźna tendencja.

(9) W sześciu z tych dwunastu dochodzeń Komisja podjęła decyzję o nałożeniu środków tymczasowych. W pozostałych sześciu dochodzeniach strony zostały poinformowane trzy tygodnie przed upływem terminu na wprowadzenie tymczasowych środków o tym, że Komisja nie zamierza takich środków wprowadzać.

(10) Na podstawie danych statystycznych, których podsumowanie przedstawiono w tabeli 1 poniżej, Komisja ustaliła, że wielkość przywozu z państw, których dotyczyło postępowanie, do Unii wzrosła tylko w przypadku dwóch dochodzeń. W przypadku pozostałych dochodzeń nastąpił znaczny spadek.

Tabela 1

Wielkość przywozu dla danej sprawy

Nazwa i numer sprawyDecyzja o nałożeniu środków tymczasowychPaństwo pochodzenia przywozuPrzywóz w OD (w tonach)Przywóz w okresie wcześniejszego informowania (w tonach)Wzrost przywozu
Mieszaniny mocznika i azotanu amonu (AD649)TakRosja35 2978 497-76 %
USA42 7000-100 %
Trinidad i Tobago21 1830-100 %
Ogółem99 1808 498-91 %
Biodiesel (AS650)TakIndonezja29 69324 045-19 %
Felgi stalowe (AD652)TakChRL13 763914-93 %
Materiały z włókna szklanego (AD653)NieEgipt8824-100 %
ChRL2 1611 724-20 %
Ogółem3 0431 728-43 %
Produkty z włókien szklanych ciągłych (AD655)NieEgipt8 2953 076-63 %
Bahrajn1 350327-76 %
Ogółem9 6443 403-65 %
Materiały z włókna szklanego (AS656)NieEgipt88237-96 %
ChRL2 1612 50016 %
Ogółem3 0432 537-17 %
Produkty z włókien szklanych ciągłych (AS657)TakEgipt8 29511 57438 %
Źródło: Eurostat, zweryfikowane dane dostarczone przez przemysł Unii, oraz baza danych "Surveillance II".

(11) W większości przypadków poddanych przeglądowi nie odnotowano znaczącego wzrostu przywozu. W jednym z dwóch przypadków, w których doszło do wzrostu przywozu, wzrost ten nie wynikał ponadto z wcześniejszego ujawnienia ustaleń, lecz z faktu, że Komisja nie nałożyła ceł tymczasowych. Istotnie, również w ramach poprzedniego systemu, nieobejmującego wcześniejszego informowania, przywóz mógł być wprowadzany na terytorium Unii bez konieczności uiszczenia należności celnych w momencie, gdy wszystkie zainteresowane strony nabyły pewność, że nie zostaną nałożone tymczasowe cła w związku z upływem obowiązującego terminu.

(12) Zatem tylko w jednym przypadku odnotowano dalszy wzrost przywozu w okresie wcześniejszego informowania przed wprowadzeniem środków tymczasowych.

(13) W związku z tym Komisja stwierdziła, że zasadniczo przywóz w okresie wcześniejszego informowania nie spowodował dodatkowej szkody dla przemysłu Unii. W związku z powyższym okres wcześniejszego informowania powinien zostać wydłużony do czterech tygodni.

(14) Wobec braku innych szczegółowych przepisów przejściowych regulujących tę kwestię należy zaznaczyć, że wydłużony okres wcześniejszego informowania nie ma zastosowania do dochodzeń wszczętych w drodze zawiadomienia na podstawie art. 5 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2016/1036 lub art. 10 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2016/1037 przed datą publikacji niniejszego rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Powinno to zagwarantować pewność prawa, dać zainteresowanym stronom odpowiednią możliwość dostosowania się do wygaśnięcia obowiązujących przepisów oraz wejścia w życie nowych przepisów, a także ułatwić skuteczne, uporządkowane i sprawiedliwe wdrożenie rozporządzeń (UE) 2016/1036 i (UE) 2016/1037.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2016/1036 oraz (UE) 2016/1037,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Art. 19a. rozporządzenia (UE) 2016/1036 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19a

Informacje na etapie tymczasowym

1. Unijni producenci, importerzy i eksporterzy oraz ich reprezentatywne stowarzyszenia, jak również przedstawiciele kraju wywozu mogą wystąpić o informacje dotyczące planowanego nałożenia ceł tymczasowych. Wnioski o udzielenie takich informacji składane są na piśmie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania. Takie informacje przekazuje się tym stronom na cztery tygodnie przed nałożeniem ceł tymczasowych. W informacjach takich, z należytym uwzględnieniem konieczności przestrzegania obowiązku zachowania poufności, o którym mowa w art. 19, zawiera się: podsumowanie dotyczące zaproponowanych ceł przedstawiane jedynie do celów informacyjnych oraz szczegóły obliczeń dotyczących marginesu dumpingu i marginesu odpowiedniego do usunięcia szkody, jaką ponosi przemysł Unii. W terminie trzech dni roboczych od przekazania takich informacji strony mogą przedstawić uwagi dotyczące poprawności obliczeń.

2. Jeżeli planuje się kontynuowanie dochodzenia, jednak bez nakładania ceł tymczasowych, zainteresowane strony zostają powiadomione o nienakładaniu ceł na cztery tygodnie przed upływem terminu nałożenia ceł tymczasowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1.".

Artykuł  2

Art. 29a. rozporządzenia (UE) 2016/1037 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 29a

Informacje na etapie tymczasowym

1. Unijni producenci, importerzy i eksporterzy oraz ich reprezentatywne stowarzyszenia, jak również kraj pochodzenia lub wywozu mogą wystąpić o informacje dotyczące planowanego nałożenia ceł tymczasowych. Wnioski o udzielenie takich informacji składane są na piśmie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania. Takie informacje przekazuje się tym stronom na cztery tygodnie przed nałożeniem ceł tymczasowych. W informacjach takich, z należytym uwzględnieniem konieczności przestrzegania obowiązku zachowania poufności, o którym mowa w art. 29, zawiera się: podsumowanie dotyczące zaproponowanych ceł przedstawiane jedynie do celów informacyjnych oraz szczegóły obliczeń dotyczących kwoty subsydium stanowiącego podstawę środków wyrównawczych i marginesu odpowiedniego do usunięcia szkody, jaką ponosi przemysł Unii. W terminie trzech dni roboczych od przekazania takich informacji strony mogą przedstawić uwagi dotyczące poprawności obliczeń.

2. Jeżeli planuje się kontynuowanie dochodzenia, jednak bez nakładania ceł tymczasowych, zainteresowane strony zostają powiadomione o nienakładaniu ceł na cztery tygodnie przed upływem terminu nałożenia ceł tymczasowych, o którym mowa w art. 12 ust. 1.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wszystkich dochodzeń, w odniesieniu do których zawiadomienie o wszczęciu postępowania na podstawie art. 5 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2016/1036 lub art. 10 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2016/1037 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/825 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1036 w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 143 z 7.6.2018, s. 1).
4 Komisja wykorzystuje metodę obliczania stosowaną przez WTO. Oznacza to, że jeżeli sprawa dotycząca tego samego produktu dotyczy przywozu z więcej niż jednego państwa, przywóz z każdego państwa objętego postępowaniem zalicza się do osobnego dochodzenia.
5 Trzy sprawy (elementy drążone pochodzące z Republiki Macedonii Północnej, Rosji i Turcji) zostały zakończone; w przypadku pozostałych 10 spraw albo niedawno zakończono etap tymczasowy, albo jeszcze nie, w związku z tym nie są dostępne wiarygodne dane statystyczne dotyczące okresu wcześniejszego informowania (stan na dzień 30 kwietnia 2020 r.).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.