Rozporządzenie delegowane 2018/1644 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres porozumień o współpracy z właściwymi organami państw trzecich, których ramy prawne i praktyki nadzorcze uznano za równoważne
Dz.U.UE.L.2018.274.33
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/1644
z dnia 13 lipca 2018 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres porozumień o współpracy z właściwymi organami państw trzecich, których ramy prawne i praktyki nadzorcze uznano za równoważne
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 5 akapit trzeci,
(1) W art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/1011 określono warunki dopuszczenia wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim do stosowania w Unii. Jednym z tych warunków jest przyjęcie decyzji dotyczącej równoważności, uznającej ramy prawne i praktyki nadzorcze państwa trzeciego za równoważne. W art. 30 ust. 4 zobowiązano ESMA do zawarcia porozumienia o współpracy z właściwym organem państwa trzeciego, w stosunku do którego przyjęto decyzję dotyczącą równoważności.
(2) Porozumienie o współpracy powinno umożliwiać ESMA i właściwemu organowi państwa trzeciego wymianę wszelkich informacji istotnych z punktu widzenia wypełniania ich zadań nadzorczych. Komisja może przyjąć szereg decyzji dotyczących równoważności, w wyniku czego wskaźniki referencyjne opracowywane przez administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach, których dotyczą te decyzje, mogą kwalifikować się do stosowania przez podmioty nadzorowane w Unii. Istotne jest zatem, aby każde z tych porozumień o współpracy zawierało takie same minimalne wymogi dotyczące formularzy i procedur stosowanych na potrzeby wymiany informacji, w tym takie same postanowienia dotyczące poufności oraz takie same warunki regulujące wykorzystanie informacji uzyskanych na podstawie porozumienia o współpracy.
(3) Właściwe organy państw trzecich, których ramy prawne i praktyki nadzorcze uznano za równoważne, mają odpowiednią wiedzę na temat wszystkich istotnych wydarzeń i zmian okoliczności, które mogą wywierać wpływ na administratorów wskaźników referencyjnych w ich jurysdykcji. Jeżeli podmioty nadzorowane stosują w Unii wskaźniki referencyjne opracowane przez administratorów z tych jurysdykcji, właściwe jest, aby właściwe organy z tych jurysdykcji informowały ESMA o tych wydarzeniach i zmianach. W porozumieniach o współpracy należy zatem zawrzeć postanowienie, zgodnie z którym o wszystkich tych wydarzeniach i zmianach należy informować ESMA.
(4) Podobnie właściwe organy państw trzecich muszą być informowane o działalności administratorów, których nadzorują. W porozumieniach o współpracy należy zatem przewidzieć, że ESMA ma obowiązek informować właściwy organ państwa trzeciego, jeżeli administratorzy nadzorowani przez ten organ powiadomią ESMA, że wyrazili zgodę na stosowanie ich wskaźników referencyjnych przez podmioty nadzorowane w Unii.
(5) Z wyjątkiem obowiązku cofnięcia rejestracji administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, który to obowiązek przewidziano w art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/1011, ESMA nie posiada uprawnień w zakresie bezpośredniego nadzoru nad administratorami mającymi siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim. Polega on natomiast na nadzorze sprawowanym przez właściwy organ danego państwa trzeciego oraz na prowadzonej z tym organem współpracy. W porozumieniach o współpracy należy zatem zawrzeć postanowienia określające odpowiednie role stron zaangażowanych we współpracę w zakresie nadzoru, w tym kontrole na miejscu.
(6) W art. 32 ust. 5 akapit trzeci lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono wymóg, zgodnie z którym porozumienia o współpracy między właściwymi organami państw trzecich a właściwymi organami państw członkowskich odniesienia muszą mieć ten sam minimalny zakres co porozumienia o współpracy między ESMA a właściwymi organami państw trzecich. Ustalając minimalny zakres porozumień o współpracy z ESMA, należy zatem zapewnić, aby zakres ten był również odpowiedni z punktu widzenia porozumień o współpracy wymaganych na podstawie art. 32 ust. 5.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(8) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych w sprawie projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował związanych z nimi potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ uznał, że byłoby to niewspółmierne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów ze względu na fakt, że standardy te bezpośrednio dotyczą wyłącznie właściwych organów państw trzecich, właściwych organów państw członkowskich oraz ESMA, nie dotyczą natomiast uczestników rynku.
(9) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(10) Administratorom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z wymogami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |