Art. 32. - Wewnętrzna kontrola wykonania budżetu - Rozporządzenie 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002
Dzienniki UE
Dz.U.UE.L.2012.298.1
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 2017 r.
Artykuł 32
Wewnętrzna kontrola wykonania budżetu
1.
Budżet wykonuje się przy zapewnieniu skutecznej i wydajnej kontroli wewnętrznej dostosowanej do danej metody wykonywania oraz zgodnie ze stosownymi przepisami sektorowymi.2.
Do celów wykonania budżetu kontrolę wewnętrzną definiuje się jako proces stosowany na wszystkich szczeblach zarządzania i mający zapewnić wystarczającą pewność co do osiągnięcia następujących celów:a)
skuteczności, wydajności i oszczędności operacji;b)
wiarygodności sprawozdawczości;c)
ochrony mienia i informacji;d)
zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom oraz ich wykrywania, korygowania i monitorowania;e)
odpowiedniego zarządzania ryzykiem w zakresie legalności i prawidłowości operacji podstawowych, z uwzględnieniem wieloletniego charakteru programów, jak również charakteru danych płatności.3.
Skuteczna kontrola wewnętrzna opiera się na najlepszej praktyce międzynarodowej i obejmuje w szczególności:a)
podział obowiązków;b)
właściwe zarządzanie ryzykiem i strategię kontroli, w tym kontrole na szczeblu odbiorców;c)
unikanie konfliktu interesów;d)
odpowiednią ścieżkę audytu i integralność danych w systemach danych;e)
procedury monitorowania wyników i procedury prowadzenia działań następczych w przypadku stwierdzenia słabych punktów oraz wyjątków w systemie kontroli wewnętrznej;f)
okresową ocenę prawidłowego funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej.4.
Wydajna kontrola wewnętrzna opiera się na następujących elementach:a)
wdrożeniu właściwej strategii zarządzania ryzykiem i strategii kontroli skoordynowanej przez odpowiednich uczestników łańcucha kontroli;b)
dostępności wyników przeprowadzonych kontroli dla wszystkich odpowiednich uczestników łańcucha kontroli;c)
bazowaniu, w stosownych przypadkach na deklaracjach zarządczych partnerów wykonujących oraz na opiniach z niezależnych audytów, pod warunkiem że jakość pracy wykonanej w celu sporządzenia tych dokumentów jest wystarczająca i możliwa do zaakceptowania oraz że praca ta została wykonana przy zastosowaniu uzgodnionych norm;d)
wdrażaniu bez zbędnej zwłoki środków naprawczych, w tym - w stosownych przypadkach - odstraszających kar;e)
jasnych i jednoznacznych przepisach dotyczących poszczególnych polityk;f)
eliminowaniu wielokrotnych kontroli;g)
poprawie korzystnej relacji kosztów do korzyści związanych z działaniami kontrolnymi.5.
Jeżeli w czasie realizacji działania utrzymuje się wysoki poziom błędów, to Komisja wskazuje słabe punkty systemów kontroli, analizuje koszty i korzyści ewentualnych środków naprawczych oraz podejmuje lub proponuje stosowne działania, takie jak uproszczenie mających zastosowanie przepisów, udoskonalenie systemów kontroli i modyfikacja programu lub systemów realizacji.© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.