Sekcja 4 - Zabezpieczenia i działania naprawcze - Rozporządzenie 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2012.298.1

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2017 r.

Sekcja  4

Zabezpieczenia i działania naprawcze

Zabezpieczenia

1. 
Z wyjątkiem zamówień o niskiej wartości instytucja zamawiająca może, jeżeli uzna to za właściwe i proporcjonalne w poszczególnych przypadkach oraz w oparciu o analizę ryzyka, zażądać od wykonawców wniesienia zabezpieczenia w którymkolwiek z poniższych celów:
a)
ograniczenie ryzyk finansowych związanych z wypłaceniem płatności zaliczkowych;
b)
zapewnienie zgodności z istotnymi zobowiązaniami umownymi w przypadku robót budowlanych, dostaw lub złożonych usług;
c)
zapewnienie pełnego wykonania umowy w okresie odpowiedzialności umownej.
2. 
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 210 dotyczących szczegółowych zasad odnoszących się do rodzajów zabezpieczeń, jakich można wymagać od wykonawców, łącznie z kryteriami analizy ryzyka, oraz do maksymalnej kwoty każdego rodzaju zabezpieczenia wyrażonej jako odsetek całkowitej wartości zamówienia.

Istotne błędy, nieprawidłowości lub nadużycia finansowe

1. 
Na użytek niniejszego artykułu "istotny błąd" oznacza każde naruszenie postanowienia umowy wynikające z działania lub zaniechania, które powoduje lub może powodować stratę dla budżetu.
2. 
W przypadku stwierdzenia, że w postępowaniu wystąpiły istotne błędy, nieprawidłowości lub nadużycia finansowe, instytucja zamawiająca zawiesza postępowanie i może podjąć wszelkie niezbędne środki, łącznie z unieważnieniem postępowania.
3. 
Jeżeli po podpisaniu umowy okaże się, że w postępowaniu lub przy wykonywaniu umowy wystąpiły istotne błędy, nieprawidłowości lub nadużycia finansowe, instytucja zamawiająca może zawiesić wykonywanie umowy lub, w stosownych przypadkach, rozwiązać ją.

Wykonanie umów można również zawiesić w celu sprawdzenia, czy wystąpiły domniemane istotne błędy, nieprawidłowości lub nadużycia finansowe.

W przypadku gdy istotne błędy, nieprawidłowości lub nadużycia finansowe można przypisać wykonawcy, instytucja zamawiająca może dodatkowo odmówić dokonania płatności lub żądać zwrotu nienależnie zapłaconych kwot, w zakresie proporcjonalnym do wagi istotnych błędów, nieprawidłowości lub nadużyć finansowych.

4. 
OLAF wykonuje powierzone Komisji w rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 59  uprawnienia do prowadzenia inspekcji i kontroli na miejscu w państwach członkowskich, a zgodnie z obowiązującymi porozumieniami w sprawie współpracy i wzajemnej pomocy - w państwach trzecich i w pomieszczeniach organizacji międzynarodowych.
5. 
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 210 dotyczących szczegółowych zasad odnoszących się do zawieszenia wykonywania umowy w razie błędów, nieprawidłowości lub nadużyć finansowych.
57 Art. 115 zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia nr (UE, Euratom) 2015/1929 z dnia 28 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.286.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2016 r.
58 Art. 116 zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia nr (UE, Euratom) 2015/1929 z dnia 28 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.286.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2016 r.
59 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.