Rozporządzenie 452/2008 dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2008.145.227

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 452/2008
z dnia 23 kwietnia 2008 r.
dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rezolucji Rady z dnia 5 grudnia 1994 r. w sprawie promowania statystyk z zakresu kształcenia i szkoleń w Unii Europejskiej 2  zawarto wniosek, aby Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, przyśpieszyła rozwój statystyk z zakresu kształcenia i szkolenia.

(2) W czasie posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w Brukseli w dniach 22 i 23 marca 2005 r., podjęto decyzję o ożywieniu działań związanych ze strategią lizbońską. Uczestnicy szczytu doszli do wniosku, że Europa musi zmodernizować te dziedziny, od których zależy konkurencyjność, zwiększyć swój potencjał w zakresie wzrostu gospodarczego i produktywności oraz wzmocnić spójność społeczną, kładąc szczególny nacisk na wiedzę, innowacyjność i optymalizację kapitału ludzkiego. W związku z tym kluczowe znaczenie dla Europy ma zdolność obywateli do zatrudnienia, umiejętność dostosowywania się do sytuacji i mobilność.

(3) Aby osiągnąć te cele, należy dostosować europejskie systemy kształcenia i szkolenia do wymagań społeczeństwa wiedzy, a także do potrzeby wyższego poziomu edukacji i poprawy jakości zatrudnienia. Statystyki dotyczące edukacji, szkolenia i uczenia się przez całe życie mają ogromne znaczenie jako podstawa decyzji politycznych.

(4) Uczenie się przez całe życie jest ważnym elementem w rozwoju i promowaniu umiejętności, wiedzy i elastyczności pracowników. W konkluzjach Prezydencji z wiosennego posiedzenia w 2005 r. Rady Europejskiej zostało podkreślone, że "najważniejszym atutem Europy jest jej kapitał ludzki". Celem zintegrowanych wytycznych dla wzrostu i zatrudnienia, w tym wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich, które Rada zatwierdziła w swojej decyzji 2005/600/WE 3 , jest skuteczniejsze przyczynienie się do realizacji strategii lizbońskiej i ustanowienie wszechstronnych strategii w dziedzinie uczenia się przez całe życie.

(5) Przyjęcie w lutym 2001 r. sprawozdania Rady pt. "Cele systemów kształcenia i szkolenia" oraz przyjęcie w lutym 2002 r. związanego z nim programu prac na lata 2001/2011 stanowi ważny krok w kierunku realizacji zobowiązania, jakim jest modernizacja i poprawa jakości systemów kształcenia i szkolenia państw członkowskich. Do instrumentów używanych w ramach otwartej metody koordynacji należą m.in. wskaźniki i poziomy referencyjne średnich europejskich wyników ("poziomy odniesienia"), odgrywające dużą rolę w programie prac "Edukacja i szkolenia 2010". Ważną decyzję podjęli ministrowie edukacji, uzgadniając w maju 2003 r. pięć europejskich poziomów odniesienia, które należy osiągnąć do 2010 r., i podkreślając równocześnie, że nie stanowią one celów krajowych ani zaleceń dla rządów krajowych.

(6) W czerwcu 2005 r. Rada przyjęła konkluzje dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie kształcenia i szkolenia 4 . W konkluzjach tych Rada zaprosiła Komisję do przedstawienia Radzie strategii i propozycji rozwoju nowych wskaźników w dziewięciu określonych obszarach kształcenia i szkolenia oraz podkreśliła, że rozwój nowych wskaźników powinien odbywać się z pełnym poszanowaniem odpowiedzialności państw członkowskich za organizację ich systemów edukacji oraz nie powinien nakładać nadmiernego obciążenia administracyjnego lub finansowego na zainteresowane organizacje i instytucje lub prowadzić w sposób nieuchronny do stosowania większej liczby wskaźników w monitorowaniu postępu.

(7) W listopadzie 2004 r. Rada przyjęła również konkluzje dotyczące współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego i uzgodniła, że na poziomie europejskim priorytetem powinna być "poprawa zakresu, stopnia precyzyjności i rzetelności statystyk z zakresu kształcenia i szkolenia zawodowego, co umożliwi ocenę postępu".

(8) Porównywalne informacje statystyczne na poziomie Wspólnoty są niezbędne do tworzenia strategii w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie i do monitorowania postępów w ich wdrażaniu. Statystyki powinny być tworzone w oparciu o system spójnych pojęć i porównywalnych danych, co umożliwi stworzenie w przyszłości zintegrowanego europejskiego systemu informacji statystycznej na temat kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie.

(9) Stosując niniejsze rozporządzenie, należy uwzględnić pojęcie "osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy", o którym mowa w wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich.

(10) Komisja (Eurostat) zbiera dane na temat szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie statystyk dotyczących szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach 5 . Potrzebne są jednak szersze ramy prawne w celu zapewnienia stałego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, obejmujących przynajmniej wszystkie odpowiednie przeprowadzane obecnie i zaplanowane działania. Komisja (Eurostat) zbiera dane roczne dotyczące edukacji, które państwa członkowskie przekazują dobrowolnie, w ramach wspólnego działania Instytutu Statystycznego Unesco (UIS) i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), określanego zazwyczaj jako "zbiór danych UOE". Komisja (Eurostat) zbiera również dane dotyczące kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie, pochodzące z innych badań obejmujących gospodarstwa domowe, takich jak badanie siły roboczej w Unii Europejskiej 6  oraz statystyki Wspólnoty z zakresu dochodów i warunków życia 7 , jak również poprzez ich jednorazowe moduły.

(11) Biorąc pod uwagę, że proces opracowywania i monitorowania polityki w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie ma dynamiczny charakter i dostosowuje się do ewoluującego otoczenia, ramy regulacyjne dla tworzenia statystyk powinny przewidywać, w ograniczonym i kontrolowanym zakresie, pewien poziom elastyczności, przy uwzględnieniu obciążenia respondentów i państw członkowskich.

(12) Ponieważ skuteczne osiągnięcie celu rozporządzenia, a mianowicie stworzenia wspólnych standardów statystycznych umożliwiających tworzenie zharmonizowanych danych nie leży w możliwościach państw członkowskich, a może być z powodzeniem zrealizowane na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Stosownie do zapisanej w tym samym artykule zasady proporcjonalności niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do realizacji tego celu.

(13) Tworzenie poszczególnych statystyk Wspólnoty podlega zasadom określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 8 .

(14) Niniejsze rozporządzenie zapewnia pełne poszanowanie prawa do ochrony danych osobowych zgodnie z art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

(15) Przekazywanie danych podlegające zasadzie poufności informacji statystycznych regulują przepisy rozporządzenia (WE) nr 322/97 oraz rozporządzenia Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych 9 .

(16) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 831/2002 z dnia 17 maja 2002 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyki Wspólnoty dotyczące dostępu do poufnych danych do celów naukowych 10  określiło zasady, zgodnie z którymi udziela się dostępu do poufnych danych przekazywanych Wspólnocie.

(17) Środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 11 .

(18) W szczególności należy przyznać Komisji uprawnienia do dokonywania wyboru i określania tematyki statystyk, określania cech odpowiednich do potrzeb politycznych lub technicznych, podziału cech, określania okresu obserwacji i harmonogramu przekazywania wyników, wymogów dotyczących jakości, w tym wymaganej precyzji oraz ram jakościowych w zakresie sprawozdawczości. Te środki o zakresie ogólnym, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez dodanie nowych elementów innych niż istotne, muszą być przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą przewidzianą w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(19) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom 12 , zgodnie z art. 3 tej decyzji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot rozporządzenia

Rozporządzenie ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"statystyki Wspólnoty" mają znaczenie określone w art. 2 tiret pierwsze rozporządzenia (WE) nr 322/97;
b)
"tworzenie statystyk" ma znaczenie określone w art. 2 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 322/97;
c)
"władze krajowe" mają znaczenie określone w art. 2 tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 322/97;
d)
"edukacja" oznacza zorganizowaną i trwałą komunikację, której celem jest uczenie się 13 ;
e)
"uczenie się przez całe życie" oznacza wszelkie działania edukacyjne podejmowane przez całe życie w celu pogłębienia wiedzy oraz poprawienia umiejętności i kompetencji z uwagi na rozwój osobisty, obywatelski, społeczny lub zawodowy 14 ;
f)
"mikrodane" oznacza indywidualne dane statystyczne;
g)
"poufne dane" oznacza dane, które pozwalają na jedynie pośrednią identyfikację jednostek statystycznych, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 322/97 i rozporządzeniem (Euratom, EWG) nr 1588/90.
Artykuł  3 15

Dziedziny

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do tworzenia statystyk w dwóch dziedzinach:

a)
dziedzina 1 obejmuje statystyki dotyczące systemów kształcenia i szkolenia;
b)
dziedzina 2 obejmuje inne statystyki z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, na przykład statystyki dotyczące kapitału ludzkiego oraz społecznych i ekonomicznych korzyści z edukacji, które nie są objęte dziedziną 1 lub rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 16 .

Statystyki w tych dziedzinach są tworzone zgodnie z załącznikiem.

Artykuł  4

Działania statystyczne

1. 
Tworzenie statystyk Wspólnoty z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie odbywa się poprzez realizację poszczególnych działań statystycznych:
a) 17
 regularne dostarczanie statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie przez państwa członkowskie w określonych terminach w przypadku dziedziny 1;
b) 18
 wykorzystanie innych systemów informacji statystycznej i badań statystycznych jako źródeł dodatkowych zmiennych i wskaźników statystycznych z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie związanych z dziedziną 2;
c)
tworzenie, ulepszanie i aktualizację norm i podręczników z zakresu systemów, pojęć i metod statystycznych;
d)
poprawę jakości danych w kontekście ram jakościowych, w celu uwzględnienia:
odpowiedniości,
dokładności,
terminowości i punktualności,
dostępności i jasności,
porównywalności, oraz
spójności.

Komisja bierze pod uwagę możliwości dostępne w poszczególnych państwach członkowskich w odniesieniu do zbierania i przetwarzania danych oraz rozwoju pojęć i metod.

W stosownych przypadkach szczególną uwagę zwraca się na aspekty regionalne zebranych danych. W stosownych przypadkach należy przeprowadzić systematyczny podział danych ze względu na płeć.

2. 
We wszystkich przypadkach, gdy jest to możliwe, Komisja (Eurostat) współpracuje z UIS, OECD i innymi organizacjami międzynarodowymi w celu zagwarantowania międzynarodowej porównywalności danych i uniknięcia powielania wysiłków, szczególnie jeśli chodzi o rozwój i ulepszanie pojęć i metod statystycznych oraz dostarczanie statystyk przez państwa członkowskie.
3. 
W przypadku pojawienia się ważnych nowych wymagań w odniesieniu do danych lub danych o niewystarczającej jakości oraz przed każdym zbieraniem danych Komisja (Eurostat) przeprowadza badania pilotażowe, w których państwa członkowskie mogą uczestniczyć na zasadzie dobrowolności. Badania pilotażowe wykonuje się w celu zbadania wykonalności odpowiedniego zbierania danych, biorąc pod uwagę stosunek korzyści z dostępności danych do kosztów ich zebrania oraz obciążenia respondentów. Badania pilotażowe nie prowadzą w sposób nieunikniony do wprowadzenia odnośnych środków wykonawczych.
Artykuł  5

Przekazywanie mikrodanych dotyczących osób

Jeżeli jest to konieczne do tworzenia statystyk Wspólnoty, państwa członkowskie przekazują poufne mikrodane otrzymane w wyniku badań metodą reprezentacyjną do Komisji (Eurostat) zgodnie z przepisami dotyczącymi przekazywania danych statystycznych objętych zasadą poufności, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 322/97 i w rozporządzeniu (Euratom, EWG) nr 1588/90. Państwa członkowskie gwarantują, że przekazywane dane nie umożliwiają bezpośredniej identyfikacji jednostek statystycznych (osób).

Artykuł  6

Środki wykonawcze

1. 
Następujące środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez dodanie nowych elementów, w tym środki mające na celu dostosowanie zbierania, przesyłania i przetwarzania danych do rozwoju ekonomicznego i technologicznego, są przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 7 ust. 3 w celu zapewnienia przekazywania wysokiej jakości danych:
a)
wybór i uściślenie tematów ujętych w poszczególnych dziedzinach i ich cech, odpowiednio do potrzeb politycznych lub technicznych;
b)
podział cech;
c)
okres obserwacji i terminy przekazywania wyników;
d)
wymagania jakościowe, w tym wymóg dokładności;
e)
ramy jakościowe w zakresie sprawozdawczości.

Jeżeli środki te prowadzą do konieczności znacznego poszerzenia zakresu dotychczasowych zbiorów danych lub nowych zbiorów danych bądź badań statystycznych, decyzje dotyczące wykonania opierają się na analizie kosztów i korzyści stanowiącej część wszechstronnej analizy skutków i implikacji, z uwzględnieniem korzyści płynących z przyjętych środków, kosztów dla państw członkowskich oraz obciążenia respondentów.

2.  19
 Środki, o których mowa w ust. 1, uwzględniają:
a)
w przypadku obu dziedzin - potencjalne obciążenie instytucji edukacyjnych i osób;
b)
w przypadku obu dziedzin - wyniki badań pilotażowych, o których mowa w art. 4 ust. 3;
c)
w przypadku dziedziny 1 - najnowsze uzgodnienia między UIS, OECD i Komisją (Eurostatem) dotyczące pojęć, definicji, formatu używanego do zbierania danych, przetwarzania danych, częstotliwości i terminów przekazywania wyników;
d)
w przypadku dziedziny 2 - dostępność, stosowność oraz kontekst prawny istniejących wspólnotowych źródeł danych po dokładnym zbadaniu wszelkich dostępnych źródeł danych.
3. 
W razie potrzeby przyjmowane są, zgodnie z procedurą regulacyjną określoną w art. 7 ust. 2, ograniczone odstępstwa i okresy przejściowe mające zastosowanie do jednego lub kilku państw członkowskich, opierające się w obu przypadkach na obiektywnych kryteriach.
Artykuł  7

Komitet

1. 
Komisja jest wspierana przez Komitet ds. Programu Statystycznego.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE wynosi trzy miesiące.

3. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 i art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 23 kwietnia 2008 r.
W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
H.-G. PÖTTERINGJ. LENARČIČ
PrzewodniczącyPrzewodniczący

ZAŁĄCZNIK  20  

DZIEDZINY

Dziedzina 1: Systemy kształcenia i szkolenia
1.
Cel

Celem zbierania danych z tej dziedziny jest uzyskanie porównywalnych danych na temat kluczowych aspektów systemów kształcenia i szkolenia, a w szczególności na temat uczestnictwa w programach edukacyjnych oraz ich ukończenia, jak również na temat kosztów i typów środków przeznaczanych na kształcenie i szkolenie.

2.
Zakres

Zbierane są dane dotyczące wszystkich krajowych działań edukacyjnych bez względu na to, kto jest właścicielem instytucji objętych badaniem, kto je finansuje (zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne, krajowe i zagraniczne) i jaki jest stosowany przez nie mechanizm przekazywania wiedzy. Odpowiednio, zbierane są dane dotyczące wszystkich uczących się i we wszystkich grupach wiekowych.

3.
Zagadnienia objęte badaniem

Gromadzone dane dotyczą:

a)
naboru uczniów/studentów/słuchaczy z uwzględnieniem ich charakterystyki;
b)
uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę;
c)
absolwentów, świadectw i dyplomów;
d)
wydatków na edukację;
e)
kadry nauczycielskiej;
f)
nauki języków obcych;
g)
wielkości klas/wielkości grup studentów,

co pozwala na obliczenie wskaźników dotyczących nakładów, procesów i wyników osiąganych przez systemy kształcenia i szkolenia.

Państwa członkowskie przekazują odpowiednie informacje (metadane), opisujące specyfikę krajowych systemów kształcenia i szkolenia oraz ich zgodność z klasyfikacjami międzynarodowymi, a także wszelkie odchylenia od specyfikacji wymaganych danych i wszelkie inne informacje konieczne do interpretacji danych i kompilacji porównywalnych wskaźników.

4.
Częstotliwość

Dane i metadane są przekazywane co roku, chyba że ustalono inaczej, w terminie określonym przez Komisję (Eurostat) i władze krajowe z uwzględnieniem najnowszych umów zawartych pomiędzy UIS, OECD i Komisją (Eurostat).

Dziedzina 2: Inne statystyki z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie

1.
Cel

Celem zbierania danych z tej dziedziny jest uzyskanie dalszych porównywalnych danych z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, nieuwzględnionych w dziedzinie 1, które posłużą jako wsparcie dla polityk na poziomie Wspólnoty.

2.
Zakres

Inne statystyki z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie dotyczą następujących aspektów:

a)
statystyki dotyczące edukacji i gospodarki, konieczne na poziomie Wspólnoty do monitorowania polityk z zakresu edukacji, badań naukowych, konkurencyjności i wzrostu;
b)
statystyki dotyczące edukacji i rynku pracy, konieczne na poziomie Wspólnoty do monitorowania polityk zatrudnienia;
c)
statystyki dotyczące edukacji i integracji społecznej, konieczne na poziomie Wspólnoty do monitorowania polityki zwalczania ubóstwa, polityki integracji społecznej i integracji migrantów.

Wymagane dane dotyczące wyżej wymienionych aspektów pochodzą z istniejących wspólnotowych źródeł statystycznych.

* Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2010/786/UE z dnia 17 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.335.66) od stosowania niniejszego rozporządzenia wprowadzono odstępstwo w stosunku do Belgii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Włoch, Węgier, Malty, Polski, Portugalii, Finlandii i Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do dziedziny 1 i 2, zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji.

Z dniem notyfikacji decyzji nr 2013/472/UE z dnia 23 września 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.253.24) od stosowania niniejszego rozporządzenia wprowadzono odstępstwo w stosunku do Belgii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Włoch, Polski i Portugalii w odniesieniu do dziedziny 1, zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji.

1 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 25 września 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 14 lutego 2008 r.
2 Dz.U. C 374 z 30.12.1994, s. 4.
3 Dz.U. L 205 z 6.8.2005, s. 21.
4 Dz.U. C 141 z 10.6.2005, s. 7.
5 Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 1.
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2104/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. dostosowujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania sondażowego siły roboczej na terenie Wspólnoty i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1575/2000 wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w zakresie dotyczącym wykazu zmiennych edukacji i szkolenia oraz ich kodyfikacji, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2003 r. (Dz.U. L 324 z 29.11.2002, s. 14).
7 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1983/2003 z dnia 7 listopada 2003 r. wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w zakresie wykazu pierwotnych zmiennych docelowych (Dz.U. L 298 z 17.11.2003, s. 34).
8 Dz.U. L 52 z 22.2.1997, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
9 Dz.U. L 151 z 15.6.1990, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 322/97.
10 Dz.U. L 133 z 18.5.2002, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1000/2007 (Dz.U. L 226 z 30.8.2007, s. 7).
11 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, s. 11).
12 Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.
13 Zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Edukacji (ISCED), wersja z 1997 r.
14 Rezolucja Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie uczenia się przez całe życie (Dz.U. C 163 z 9.7.2002, s. 1).
15 Art. 3 zmieniony przez art. 21 pkt 1 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 261 I z 14.10.2019, s. 1).
17 Art. 4 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 21 pkt 2 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
18 Art. 4 ust. 1 lit. b) zmieniona przez art. 21 pkt 2 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
19 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 21 pkt 3 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
20 Załącznik zmieniony przez art. 21 pkt 4 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.