Rozporządzenie 2193/94 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny
Dz.U.UE.L.1994.235.6
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2193/94
z dnia 8 września 1994 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), w szczególności jego art. 249,
a także mając na uwadze, co następuje:
w celu zapewnienia jednakowego traktowania zainteresowanych osób pożądane jest wyjaśnienie, że zgodnie z rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2454/93(2), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1500/94(3), w niektórych przypadkach towary mogą zostać dopuszczone do swobodnego obrotu, po uprzednim czasowym składowaniu, przy zastosowaniu procedury w miejscu; wyraźne rozróżnienie powinno dotyczyć wszelkich możliwych sytuacji; powinno określić się zobowiązania wynikające z procedury w miejscu; 1
rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 zawiera przepisy dotyczące pieczęci i miejsca przeznaczenia różnych formularzy listów przewozowych CIM na towary przywożone koleją z państw trzecich;
pożądane jest uzupełnienie tych przepisów, aby uwzględnić sytuację, w której ww. towary podlegają procedurze celnej podczas podróży i są przekazywane do miejsca przeznaczenia w Państwie Członkowskim zgodnie z opisem oryginału listu przewozowego CIM;
pożądane jest określenie metod identyfikacji procedur uszlachetniania czynnego i jasne sformułowanie zasad kontroli dokumentów jako środka potwierdzającego, że produkty kompensacyjne zostały wytworzone z towarów przywożonych;
wspólnotowe zasady uszlachetniania czynnego zostały ujęte w taki sposób, aby dokonać możliwie daleko idącej decentralizacji różnych aspektów takich działań; zapewniają one między innymi możliwość wydania pozwolenia, ale tylko w sytuacji, gdy podstawowe interesy producentów Wspólnoty nie zostają naruszone (warunki ekonomiczne); zasady przewidują ponadto pewne szczególne sytuacje, w których warunki ekonomiczne uważa się za spełnione; niemniej jednak w określonych okolicznościach zastosowanie procedury mogłoby w praktyce niekorzystnie wpłynąć na konkurencyjność producentów Wspólnoty, pomimo opinii rozpatrujących wniosek organów celnych o formalnym spełnieniu warunków ekonomicznych;
należy uchwalić przepisy zapewniające zgodność z warunkami ekonomicznymi w przypadkach złożenia wniosku odnośnie do operacji uszlachetniania czynnego w taki sposób, aby równowaga oparta na zasadzie sprawiedliwości była zgodna z interesami producentów Wspólnoty oraz przetwórców, których to dotyczy; w tym celu należałoby wprowadzić obowiązkową procedurę konsultacyjną;
w celu ułatwienia dostępności do procedury pożądane jest podniesienie limitów wartości, po których osiągnięciu warunki ekonomiczne mogą być uważaneza spełnione; pożądane jest również uzupełnienie załącznika 75 do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 poprzez uwzględnienie stopnia wrażliwości sektorów gospodarki;
ze względów ekonomicznych pożądane jest wprowadzenie szczególnych przepisów dotyczących operacji uszlachetniania czynnego w dziale produkcji makaronów;
w celach weryfikacji i pełnego wykorzystania możliwości jednolitego rynku w zakresie procesów uszlachetniania czynnego z wykorzystaniem pozwolenia pojedynczego wymienionego w art. 556 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 należałoby wprowadzić przepis o dokumencie używanym do procesów, w których przywóz towarów przywożonych następuje przed wywozem produktów kompensacyjnych wytworzonych z towarów ekwiwalentnych; 2
należałoby jednakże wyjaśnić, że stosowanie arkusza informacyjnego będzie obligatoryjne jedynie w przypadkach, gdy żadne inne zadowalające uzgodnienia weryfikacyjne nie zostały wspólnie przyjęte przez zainteresowane organy przed wydaniem pozwolenia; 3
pożądane jest wyszczególnienie przerw, podczas których warunki ekonomiczne podlegają rewizji;
przepisy przejściowe stanowią, że towary przywożone i produkty kompensacyjne, będące przedmiotem procedur uszlachetniania czynnego, kwalifikują się do zwolnienia w ramach uzgodnień w sprawie szczególnego przeznaczenia; 4
właściwości towarów lub produktów z sektora lotnictwa cywilnego podlegających procedurom uszlachetniania czynnego ilość przesyłek, rzeczywiste uproszczenia z tytułu innych procedur przywozowych oraz przyczyn ekonomicznych wynikających z konkurencji międzynarodowej w tym sektorze wymagają obniżenia kosztów administracyjnych ponoszonych przez wspólnotowe podmioty gospodarcze stosujące procedury uszlachetniania czynnego, gwarantując jednocześnie, że uproszczenie nie spowoduje wzrostu nadużyć oraz nieprawidłowości; 5
z przyczyn praktycznych zakończenie procedury uszlachetniania czynnego powinno zostać uproszczone z zastrzeżeniem określonych warunków;
tego względu można wprowadzić przepis o uznaniu za zakończoną procedury uszlachetniania czynnego w przypadku, gdy towary lub produkty, o których mowa, zostały użyte po raz pierwszy, pod warunkiem że prowadzona przez posiadacza ewidencja do celów handlowych pozwala na wiarygodną weryfikację zastosowania i prawidłowego przeprowadzenia procedury; 6
należy wziąć pod uwagę, że podmioty gospodarcze w tym sektorze zwykle prowadzą ewidencję handlową, co pozwala dobrać towary objęte procedurą do produktów powodujących jej zakończenie; 7
konieczne jest systematyczne przedstawianie i zgłaszanie wywozu towarów wywożonych bezpośrednio z obszaru celnego przez wolne obszary celne w celu zapobiegania uchylaniu się podczas wywozu od weryfikacji towarów wrażliwych; 8
przepisy regulujące wywóz towarów Wspólnoty powinny dotyczyć towarów wywożonych przez wolne obszary celne;
nie jest konieczne systematyczne zgłaszanie i przedstawianie niebędących własnością Wspólnoty towarów z jakiegokolwiek sektora gospodarki, które nie są wyładowywane lub są przeładowywane w wolnych obszarach celnych;
odroczenie obowiązkowego wykorzystywania pola 26 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (SAD) do dnia 1 stycznia 1996 r. włącznie umożliwiłoby w lepszy sposób Państwom Członkowskim wprowadzenie ww. środka, biorąc pod uwagę w szczególności potrzebę dostosowania systemów przetwarzania danych z zakresu ceł;
wykorzystanie pola 26 powinno być fakultatywne w przypadku tranzytu, objęcia towarów procedurą składu celnego oraz w przypadku powrotnego wywozu towarów ze składu celnego; 9
pożądana jest ze względów praktycznych zmiana wzorów wniosków o pozwolenie i zastosowanie procedury uszlachetniania czynnego;
powinno przyjąć się określone ryczałtowe współczynniki produktywności w rezultacie ulepszeń technicznych w celu dopasowania ich do współczynników używanych do obliczania refundacji wywozowych w przypadku przetwarzania podobnych towarów wspólnotowych; 10
rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawia wykaz towarów mogących podlegać procedurze przetwarzania pod kontrolą celną; z przyczyn ekonomicznych stosowne wydaje się dodanie do wykazu zawartego w pkt 14 załącznika 87;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 września 1994 r.
W imieniu Komisji | |
Christiane SCRIVENER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(3) Dz.U. L 162 z 30.6.1994, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI