Art. 8. - Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  8

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania

1. 
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania przyczyniają się do rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej poprzez tworzenie nowej infrastruktury transportowej, poprzez modernizację istniejącej infrastruktury transportowej lub poprzez środki służące promocji zasobooszczędnego korzystania z sieci.
2. 
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania:
a)
wykazują europejską wartość dodaną przez przyczynianie się do osiągnięcia celów należących do co najmniej dwóch spośród czterech kategorii określonych w art. 4 ust. 2; oraz
b)
są rentowne ekonomicznie w świetle analizy kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych lub, w przypadku obszarów słabo zaludnionych lub projektów niezbędnych dla podwójnego zastosowania infrastruktury, mają pozytywny wkład w rozwój sieci na podstawie analizy kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych.
3. 
Projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania obejmuje cały jego cykl, łącznie ze studiami wykonalności, procedurami zezwoleń, budową, realizacją, utrzymaniem i oceną.
4. 
Państwa członkowskie wprowadzają wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania zgodnie z odpowiednimi unijnymi i krajowymi przepisami, a w szczególności z prawem Unii dotyczącym środowiska, ochrony klimatu, bezpieczeństwa, ochrony, konkurencji, pomocy państwa, zamówień publicznych, zdrowia publicznego i dostępności, jak również z aktami prawnymi Unii i krajowymi przepisami dotyczącymi niedyskryminacji.
5. 
Realizacja projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania zależy od ich stopnia przygotowania, zgodności z unijnymi i krajowymi procedurami prawnymi oraz dostępności środków finansowych, bez określania zobowiązań finansowych danego państwa członkowskiego lub Unii.
6. 
Komisja może zalecić państwom członkowskim ustanowienie pojedynczych podmiotów odpowiedzialnych za koordynację lub budowę transgranicznych projektów infrastrukturalnych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania lub zarządzanie nimi, zwłaszcza w przypadku złożonych projektów na dużą skalę. Odpowiedni koordynator europejski ma status obserwatora w radzie nadzorczej lub podobnym organie sterującym takiego pojedynczego podmiotu.
7. 
Państwa członkowskie dokładają wszelkich możliwych starań w celu zapewnienia terminowej i efektywnej realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
8. 
Państwa członkowskie stosują analizę kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych, przyjmując uznane i zharmonizowane podejście, aby umożliwić przejrzystą i porównawczą ocenę tych projektów.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.