Art. 58. - Aktualizacja sieci - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  58

Aktualizacja sieci

1. 
Z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez zainteresowane państwo członkowskie zgodnie z art. 172 akapit drugi TFUE Komisja jest uprawniona do przyjmowania zgodnie z art. 62 niniejszego rozporządzenia aktów delegowanych dotyczących zmiany załączników I i II w celu:
a)
uwzględnienia zmian wynikających z progów ilościowych ustanowionych w art. 21 ust. 3 lit. a), art. 25 ust. 4 lit. a) i
b)
oraz art. 33 ust. 2 oraz z progów ilościowych i wymogów jakościowych określonych w art. 25 ust. 4 lit. c); w związku z tym Komisja:
(i)
włącza porty śródlądowe, porty morskie i porty lotnicze do sieci kompleksowej, jeżeli wykazano, że średnia wielkość ruchu z ostatnich trzech lat przekracza w tych portach odpowiedni próg; oraz
(ii)
usuwa porty morskie i porty lotnicze z sieci kompleksowej, jeżeli wykazano, że średnia wielkość ruchu w ciągu ostatnich sześciu lat wynosi w tych portach poniżej 85 % odpowiedniego progu - z wyjątkiem portów morskich objętych siecią kompleksową, które spełniają warunki określone w art. 25 ust. 4 lit. d) lub e) - lub na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego;
b)
włączenia - na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego - portów śródlądowych, portów morskich i portów lotniczych do sieci kompleksowej lub sieci bazowej, w przypadku gdy ta infrastruktura ma większą europejską wartość dodaną ze względu na swoje znaczenie geostrategiczne dla Unii i gdy wykazano, że spełnione są wymogi odnośnej sekcji rozdziału III, lub, alternatywnie, gdy racjonalnie uzasadniono, że odnośne terminy spełnienia tych wymogów zostaną dotrzymane;
c)
włączenia węzłów miejskich do transeuropejskiej sieci transportowej, jeżeli wykazano, że węzły te spełniają wymogi określone w art. 40 ust. 2;
d)
usunięcia - na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego - węzłów miejskich z transeuropejskiej sieci transportowej, jeżeli wykazano, że węzły te nie spełniają już wymogów określonych w art. 40 ust. 2;
e)
usunięcia - na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego - węzłów miejskich, które spełniają wymogi określone w art. 40 ust. 2, z transeuropejskiej sieci transportowej, w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach, za zgodą odpowiednich władz danego węzła miejskiego;
f)
włączenia do transeuropejskiej sieci transportowej terminali kolejowo-drogowych i terminali wzdłuż śródlądowych dróg wodnych wskazanych przez państwo członkowskie zgodnie z art. 36 ust. 5, usunięcia terminali kolejowo-drogowych z transeuropejskiej sieci transportowej na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego lub usunięcia multimodalnego terminala towarowego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 lit. a), b) i c), na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego; lub
g)
dostosowania, na podstawie informacji dostarczonych przez zainteresowane państwo członkowskie zgodnie z art. 57 ust. 1, map infrastruktury drogowej, kolejowej i śródlądowych dróg wodnych tak, aby dostosowanie to ograniczało się wyłącznie do odzwierciedlenia postępów w tworzeniu sieci; dostosowując te mapy, Komisja nie wprowadza żadnych zmian w przebiegu tras, które wykraczałyby poza zmiany dozwolone na podstawie odpowiedniej decyzji zatwierdzającej projekt.

Dostosowania, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a), są oparte na najbardziej aktualnych dostępnych danych statystycznych publikowanych przez Eurostat lub - w razie niedostępności tych danych statystycznych - przez krajowe urzędy statystyczne państw członkowskich, z wyłączeniem lat, na które wpłynęły nieprzewidziane zdarzenia powodujące znaczne spadki w przepływach ruchu.

W przypadku usunięcia - na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego - węzłów miejskich z transeuropejskiej sieci transportowej, o czym mowa w akapicie pierwszym lit. d), wnioskowi temu towarzyszy opinia odpowiednich władz danego węzła miejskiego.

Dostosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. g), może obejmować zmianę statusu nowo budowanej infrastruktury, którą oznaczono linią przerywaną na mapach w załącznikach, oraz - z zastrzeżeniem zgody sąsiadującego państwa członkowskiego lub sąsiadujących państw członkowskich - jej połączenia transgraniczne. Dostosowanie to może również obejmować modernizację odcinków transgranicznych z zastrzeżeniem zgody obu zainteresowanych państw członkowskich.

2. 
Akt delegowany włączający węzeł miejski do załącznika II na podstawie ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu:
a)
przedłuża o trzy lata terminy ustanowione w art. 41 ust. 1 lit. b) i c), odpowiednio do dnia 31 grudnia 2030 r. i dnia 31 grudnia 2033 r.; oraz - w przypadku węzłów miejskich włączonych do załącznika II po upływie terminów ustanowionych w art. 41 ust. 1 lit. b) lub
c)
-
przedłuża te terminy o trzy lata po wejściu w życie tego aktu delegowanego; oraz
b)
przedłuża mający zastosowanie termin spełnienia wymogów określonych w art. 41 ust. 1 lit. d) o pięć lat, do dnia 31 grudnia 2045 r.; oraz - w przypadku węzłów miejskich włączonych do załącznika II po upływie terminu ustanowionego w art. 41 ust. 1 lit. d) lub c) - przedłuża ten termin o pięć lat po wejściu w życie tego aktu delegowanego.
3. 
Akt delegowany włączający terminal kolejowo-drogowy do załączników I i II na podstawie ust. 1 lit. f) niniejszego artykułu:
a)
przedłuża terminy ustanowione w art. 38 ust. 1 lit. c) i w art. 38 ust. 2 o trzy lata, do dnia 31 grudnia 2033 r.; oraz - w przypadku terminali kolejowo-drogowych włączonych do załączników I i II po upływie terminów ustanowionych w art. 38 ust. 1 lit. c) i w art. 38 ust. 2 - przedłuża te terminy o trzy lata po wejściu w życie tego aktu delegowanego; oraz
b)
przedłuża termin ustanowiony w art. 38 ust. 3 o pięć lat, do dnia 31 grudnia 2045 r.; oraz w przypadku terminali kolejowo-drogowych włączonych do załączników I i II po upływie terminu ustanowionego w art. 38 ust. 3 przedłuża ten termin o pięć lat po wejściu w życie tego aktu delegowanego.
4. 
Projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania dotyczący infrastruktury nowo włączonej aktem delegowanym przyjętym na podstawie ust. 1 do transeuropejskiej sieci transportowej kwalifikuje się do uzyskania unijnej pomocy finansowej w ramach instrumentów dostępnych w odniesieniu do transeuropejskiej sieci transportowej od daty wejścia w życie tego aktu delegowanego.

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania dotyczące infrastruktury, która została usunięta z transeuropejskiej sieci transportowej, przestają kwalifikować się od daty wejścia w życie aktów delegowanych przyjętych na podstawie ust. 1. Zakończenie kwalifikowalności nie ma wpływu na decyzje w sprawie finansowania lub dotacji, które zostały wydane przez Komisję przed tym terminem.

5. 
Z zastrzeżeniem art. 172 akapit drugi TFUE Komisja jest uprawniona do przyjmowania zgodnie z art. 62 niniejszego rozporządzenia aktów delegowanych dotyczących zmiany załącznika IV w celu dodania lub dostosowania orientacyjnych map dotyczących sieci infrastruktury transportowej państw sąsiadujących. Takie akty delegowane opierają się na umowach wysokiego szczebla dotyczących sieci infrastruktury transportowej między Unią a zainteresowanymi państwami sąsiadującymi.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.