Art. 43. - Systemy ICT dla transportu - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  43

Systemy ICT dla transportu

1. 
Systemy ICT dla transportu muszą umożliwiać zarządzanie przepustowością i ruchem oraz wymianę informacji w ramach poszczególnych rodzajów transportu i pomiędzy nimi na potrzeby operacji transportu multimodalnego i usług o wartości dodanej związanych z transportem, poprawę odporności, bezpieczeństwa, ochrony, eliminowanie zatorów komunikacyjnych oraz zwiększenie wydajności operacyjnej i efektywności środowiskowej, a także uproszczenie procedur administracyjnych. Systemy ICT dla transportu ułatwiają również niezakłócone połączenie między infrastrukturą a składnikami mobilnymi.
2. 
Zgodnie z przepisami szczegółowymi ustanowionymi w prawie Unii i w granicach tych przepisów następujące systemy ICT dla transportu są wdrażane w całej Unii, tak aby zapewnić obecność zestawu podstawowych interoperacyjnych zdolności we wszystkich państwach członkowskich:
a)
w przypadku kolei: ERTMS, aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych i usług przewozu pasażerskiego, o których mowa w technicznych specyfikacjach interoperacyjności, w szczególności wyniki prac Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail i Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego;
b)
w przypadku śródlądowych dróg wodnych: RIS;
c)
w przypadku transportu drogowego: inteligentny system transportowy (ITS);
d)
w przypadku transportu morskiego: odnośnie do zarządzania ruchem statków - usługi VTMIS, a odnośnie do wymiany informacji - europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych (EMSWe);
e)
w przypadku transportu lotniczego: systemy ATM/ANS, w szczególności te wynikające z projektu SESAR; oraz
f)
w przypadku transportu multimodalnego: eFTI.
3. 
W stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą także promować, w sposób skoordynowany i zharmonizowany, inne systemy ICT dla transportu w transeuropejskiej sieci transportowej. Może to obejmować usprawnienie procesów cyfryzacji w przypadku kolei, promowanie unijnej przestrzeni danych dotyczących mobilności i ram - w przypadku gdy Unia je ustanowiła - ułatwiających wymianę danych między przedsiębiorstwami w celu zapewnienia przejrzystości i optymalizacji łańcucha dostaw oraz odpowiednią infrastrukturę ICT umożliwiającą inteligentne egzekwowanie przepisów w oparciu o wymianę informacji w czasie rzeczywistym między podmiotami gospodarczymi a organami egzekwującymi przepisy w celu sprawdzania, czy spełnione są mające zastosowanie wymogi regulacyjne, w tym w sytuacjach gdy pojazdy są w ruchu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.