Rozporządzenie 2023/2859 w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2859

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 grudnia 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/2859
z dnia 13 grudnia 2023 r.
w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Łatwy i uporządkowany dostęp do danych ma znaczenie w kontekście podejmowania przez decydentów, inwestorów profesjonalnych i detalicznych, organizacje pozarządowe, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje społeczne i ekologiczne - a także przez inne zainteresowane podmioty w gospodarce i społeczeństwie - trafnych, świadomych i odpowiedzialnych pod względem ekologicznym i społecznym decyzji służących sprawnemu funkcjonowaniu rynku. Udostępnianie wiarygodnych i usystematyzowanych źródeł informacji ma również szczególne znaczenie dla badaczy i praktyków akademickich, którzy prowadzą empiryczne lub teoretyczne badania rynków finansowych. Zapewnienie łatwiejszego dostępu do informacji publicznych, w tym do informacji dostarczanych na zasadzie dobrowolności, jest również konieczne, by zwiększyć szanse małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na wzrost, widoczność i innowacyjność. Wprowadzenie wspólnych unijnych przestrzeni danych w kluczowych sektorach, w tym w sektorze finansowym, służy zapewnieniu łatwego dostępu do wiarygodnych źródeł informacji w tych sektorach.

(2) W komunikacie z dnia 24 września 2020 r. zatytułowanym "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" ("plan działania na rzecz unii rynków kapitałowych") Komisja zaproponowała poprawę publicznego dostępu do informacji finansowych i niefinansowych na temat podmiotów poprzez utworzenie europejskiego pojedynczego punktu dostępu (ESAP). W komunikacie Komisji z dnia 24 września 2020 r. w sprawie strategii dla UE w zakresie finansów cyfrowych (zwanej dalej "strategią w zakresie finansów cyfrowych") nakreślono ogólnie, w jaki sposób Unia może w nadchodzących latach promować transformację cyfrową finansów, a w szczególności, w jaki sposób może promować finanse oparte na danych. Następnie w komunikacje z dnia 6 lipca 2021 r. w sprawie strategii dotyczącej finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej Komisja uznała zrównoważone finansowanie za najważniejszy element systemu finansowego, będący kluczowym środkiem do osiągnięcia zielonej transformacji gospodarki Unii w ramach Europejskiego Zielonego Ładu określonego w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r.

(3) Aby udało się przeprowadzić zieloną transformację gospodarki Unii poprzez zrównoważone finansowanie, potrzebne są łatwo dostępne dla inwestorów informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, dzięki czemu mieliby oni większą wiedzę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. W tym celu należy poprawić publiczny dostęp do informacji finansowych i niefinansowych na temat podmiotów, takich jak spółki, przedsiębiorstwa i instytucje finansowe. Skutecznym środkiem służącym osiągnięciu tego celu na poziomie Unii jest ustanowienie scentralizowanej platformy - ESAP - umożliwiającej elektroniczny dostęp publiczny do wszystkich istotnych informacji.

(4) ESAP powinien zapewnić ogółowi społeczeństwa łatwy, scentralizowany dostęp do informacji na temat podmiotów i ich produktów, udostępnianych publicznie i mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych, zrównoważonego rozwoju i różnorodności, ale powinien wykluczać informacje marketingowe. Taki dostęp jest potrzebny, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na zdywersyfikowane produkty finansowe, w które można inwestować i które należą do grupy produktów sprawdzonych pod kątem zasad ochrony środowiska, wpływu społecznego i ładu korporacyjnego, oraz aby skierować kapitał na te produkty. ESAP ma być przyszłościową platformą, która powinna umożliwiać zamieszczanie informacji publicznych mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych, zrównoważonego rozwoju i różnorodności, wynikających z przyszłych aktów ustawodawczych Unii, takich jak dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937.

(5) Inwestorzy, uczestnicy rynku, doradcy, środowisko akademickie i ogół społeczeństwa mogą być zainteresowani uzyskaniem informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych, zrównoważonego rozwoju i różnorodności, innych niż te, które muszą zostać podane do wiadomości publicznej na mocy prawa Unii, w przypadku gdy podmiot udostępnia te informacje publicznie. W szczególności MŚP mogą chcieć podać do wiadomości publicznej więcej swoich informacji, aby stać się bardziej widocznymi dla potencjalnych inwestorów, zwiększając w ten sposób możliwe źródła finansowania i dywersyfikując je. Uczestnicy rynku mogą również chcieć dostarczać więcej informacji niż wymaga tego prawo Unii. W związku z tym ESAP powinien zapewniać dostęp do informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych, zrównoważonego rozwoju i różnorodności, które są dobrowolnie podawane do wiadomości publicznej przez podmioty podlegające prawu państwa członkowskiego, jeżeli zdecydują się one udostępnić te informacje w ESAP. Takie informacje mogłyby być przekazywane dobrowolnie po zapewnieniu operacyjnej solidności i efektywności ESAP, co w każdym razie nastąpiłoby po przedłożeniu przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z wdrażania, działania i skuteczności ESAP. Informacje przekazywane dobrowolnie powinny być wyraźnie oznaczone jako takie.

(6) Informacje przekazywane dobrowolnie powinny mieć jednolity format i być porównywalne pod względem treści, wartości, użyteczności i wiarygodności z informacjami przekazywanymi obowiązkowo. Aby zapewnić większą porównywalność i użyteczność informacji udostępnianych dobrowolnie w ESAP, Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB) ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 , Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) (EIOPA) ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 4  oraz Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA) ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5  (zwane dalej razem "Europejskimi Urzędami Nadzoru" lub EUN) powinny, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, opracować projekty wykonawczych standardów technicznych określających metadane, które mają towarzyszyć tym informacjom, oraz, w stosownych przypadkach, formaty lub wzory, które mają być wykorzystywane do sporządzania takich informacji. Wspólny Komitet powinien także uwzględnić wszelkie standardy istniejące w odpowiednich sektorowych aktach ustawodawczych Unii, a w szczególności wszelkie standardy opracowane specjalnie dla MŚP.

(7) ESAP nie powinien wprowadzać żadnych nowych wymogów dotyczących ujawniania informacji pod względem treści, natomiast powinien opierać się na istniejących wymogach określonych w aktach ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Ważne jest unikanie podwójnej sprawozdawczości, aby zapobiec nakładaniu dodatkowych obciążeń administracyjnych i finansowych na podmioty, zwłaszcza MŚP.

(8) W celu zwiększenia dostępności i porównywalności informacji w ESAP powinna istnieć możliwość zamieszczania w nim również informacji historycznych. Informacje historyczne powinny obejmować informacje, które zostały podane do wiadomości publicznej nie wcześniej niż pięć lat przed obowiązkiem ich przekazania do ESAP. Aby zapewnić spójne i kompletne zestawy informacji historycznych, możliwość udostępniania informacji historycznych w ESAP powinna pozostać prerogatywą organów zbierających dane, które są organami lub jednostkami organizacyjnymi Unii.

(9) ESAP powinien zostać utworzony w ambitnym terminie, przy jednoczesnym podejmowaniu działań pośrednich zapewniających jego dobrą operacyjność i wydajność. Należy w szczególności przyznać wystarczająco dużo czasu na techniczne wdrożenie ESAP oraz na wprowadzenie w państwach członkowskich zbierania informacji. Początkowa faza tworzenia ESAP powinna trwać 12 miesięcy, aby zapewnić państwom członkowskim i ESMA wystarczająco dużo czasu na utworzenie infrastruktury informatycznej i przetestowanie jej w oparciu o zbieranie ograniczonej liczby strumieni informacji. Następnie rozwój ESAP powinien polegać na stopniowym włączaniu kolejnych przepływów informacji i funkcji w tempie umożliwiającym prawidłowy i wydajny rozwój ESAP. Działanie ESAP powinno być poddawane regularnej ocenie w czasie jego wdrażania i eksploatowania, tak aby umożliwić dostosowania mające zaspakajać potrzeby użytkowników ESAP oraz zapewnić jego efektywność techniczną.

(10) Informacje, które mają być podane do wiadomości publicznej w ESAP, powinny być zbierane przez organy zbierające dane wyznaczone do celów pozyskiwania informacji, które podmioty są zobowiązane podawać do wiadomości publicznej, lub przez organy zbierające dane wyznaczone do zbierania informacji, które są przekazywane przez podmioty dobrowolnie. W celu zapewnienia pełnego i opłacalnego działania ESAP organy zbierające dane powinny przekazywać informacje ESAP w sposób zautomatyzowany, za pośrednictwem jednolitego interfejsu programowania aplikacji (API). Organy zbierające dane powinny w miarę możliwości korzystać z istniejących procedur i infrastruktury zbierania informacji na poziomie Unii i poziomie krajowym, by przekazywać informacje ESAP bez zbędnej zwłoki. Nie powinno być obowiązku udostępniania informacji w ESAP przed podaniem tych informacji do wiadomości publicznej zgodnie z mającymi zastosowanie sektorowymi aktami ustawodawczymi Unii. W celu udostępnienia informacji w ESAP organy zbierające dane powinny przechowywać informacje przekazane przez podmioty lub wygenerowane przez same organy zbierające dane, chyba że prawo Unii przewiduje już odpowiednie alternatywne mechanizmy przechowywania. Nie należy wymagać od organów zbierających dane budowania nowych mechanizmów przechowywania, jeżeli w zakresie przechowywania informacji można skorzystać z istniejących mechanizmów unijnych lub krajowych. Państwa członkowskie powinny wyznaczyć co najmniej jeden organ zbierający dane na potrzeby zbierania informacji przekazywanych przez podmioty dobrowolnie, przy czym mogą być nimi te same organy, co organy zbierające informacje przekazywane przez podmioty obowiązkowo.

(11) W celu zapewnienia opłacalnego działania, organy zbierające dane powinny mieć możliwość przekazania swoich zadań stronie trzeciej. Takie przekazanie powinno podlegać odpowiednim zabezpieczeniom i nie powinno prowadzić do tego, aby organ zbierający dane stał się jedynie "podmiotem-skrzynką pocztową". Nie powinno być możliwe przekazanie zadania polegającego na podejmowaniu decyzji uznaniowej o odrzuceniu lub usunięciu informacji, które są oczywiście niewłaściwe, stanowią nadużycie lub wykraczają poza zakres niniejszego rozporządzenia. Nie uniemożliwia to jednak osobie upoważnionej dokonania takiego odrzucenia lub usunięcia zgodnie z taką decyzją uznaniową podjętą przez organ zbierający dane.

(12) Aby informacje podane do wiadomości publicznej w ESAP można było wykorzystać w formie cyfrowej, podmioty powinny przekazywać takie informacje w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych lub, jeżeli wymaga tego prawo Unii, w formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Formaty umożliwiające ekstrakcję danych niekoniecznie wymagają, aby informacje były ustrukturyzowane w sposób umożliwiający odczyt maszynowy, zaś formaty nadające się do odczytu maszynowego to formaty plików o strukturze umożliwiającej oprogramowaniu użytkowemu łatwą identyfikację, rozpoznawanie i ekstrakcję określonych danych, w tym poszczególnych informacji stwierdzających stan faktyczny, oraz wewnętrznej struktury tych danych. Oba formaty powinny być otwarte, aby umożliwić jak najszersze wykorzystanie. Otwarte formaty powinny być rozumiane jako niezależne od platformy i dostępne publicznie bez żadnych ograniczeń, które utrudniają ponowne wykorzystanie zawartych w nich informacji. Projekty wykonawczych standardów technicznych powinny zostać opracowane przez EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, w celu przedłożenia Komisji, z określeniem charakterystyki formatów nadających się do odczytu maszynowego i formatów umożliwiających ekstrakcję danych, z uwzględnieniem ewentualnych zmieniających się trendów lub standardów technologicznych. W celu zapewnienia, aby podmioty przekazywały informacje we właściwym formacie, oraz aby rozwiązać ewentualne problemy techniczne napotkane przez podmioty, organy zbierające dane powinny przeprowadzać automatyczne walidacje zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i w razie potrzeby udzielać pomocy podmiotom przekazującym informacje.

(13) Podmioty przekazujące informacje i metadane organom zbierającym dane powinny pozostać odpowiedzialne za dokładność i kompletność informacji w języku, w którym zostały przekazane, oraz za wiarygodność tych informacji i metadanych. Zgodnie z zasadami minimalizacji i ochrony danych podmioty powinny zapewnić, aby w przekazywanych informacjach nie były zawarte żadne dane osobowe, z wyjątkiem sytuacji, gdy dane te stanowią niezbędny element informacji na temat działalności gospodarczej podmiotów, w tym gdy nazwa podmiotu odpowiada imieniu i nazwisku właściciela. Jeżeli przekazane informacje zawierają dane osobowe, podmioty powinny zapewnić, aby w odniesieniu do ujawnienia takich danych osobowych były w stanie powołać się na jedną z podstaw zgodnego z prawem przetwarzania określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 .

(14) Celem ESMA jest ochrona interesu publicznego dzięki przyczynianiu się do zapewniania stabilności i efektywności systemu finansowego z korzyścią dla gospodarki Unii, jej obywateli i przedsiębiorstw. W tym kontekście ESMA przyczynia się w szczególności do zapewniania integralności, przejrzystości, efektywności i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych. Jej zadaniem jest między innymi zwiększanie ochrony inwestorów. W związku z tym należy powierzyć ESMA zadanie ustanowienia i prowadzenia ESAP.

(15) Aby umożliwić podmiotom i opinii publicznej identyfikację organów zbierających dane dostarczane do ESAP, ESMA powinna opublikować na swojej stronie internetowej wykaz organów zbierających dane i na bieżąco aktualizować ten wykaz. W przypadku konieczności dokonania zmian w tym wykazie, powinny zostać one dokonane w jak najkrótszym czasie.

(16) ESAP może być narażony na ryzyko naruszenia poufności, ryzyko dotyczące integralności i ryzyko związane ze swoją własną dostępnością i dostępnością przetwarzanych w nim informacji. Ryzyko to obejmuje wypadki, błędy, celowe ataki i zdarzenia naturalne i należy je uznać za ryzyko operacyjne. ESMA i organy zbierające dane powinny wdrożyć odpowiednie i proporcjonalne zasady, w tym regularne przeglądy, które zapewnią, aby ESAP chronił przetwarzane informacje i funkcjonował zgodnie z najwyższymi odpowiednimi standardami.

(17) Aby ułatwić wyszukiwanie, znajdowanie, pobieranie i wykorzystywanie danych, ESMA powinna zapewnić, aby ESAP posiadał odpowiedni zestaw funkcji, w tym funkcję wyszukiwania, usługę tłumaczenia maszynowego i możliwość ekstrakcji informacji, a także funkcje dostępności elektronicznej przeznaczone dla osób niedowidzących i osób z niepełnosprawnościami i potrzebami w zakresie dostępu. Funkcja wyszukiwania powinna być dostępna we wszystkich językach urzędowych Unii i powinna wykorzystywać przynajmniej metadane dostarczone na podstawie aktów ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Interfejs użytkownika i funkcja wyszukiwania w ESAP powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby były jak najłatwiejsze w obsłudze, z wysokim stopniem porównywalności danych i aby uwzględniały szerokie grono potencjalnych użytkowników, takich jak inwestorzy profesjonalni i detaliczni, instytucje akademickie i organizacje społeczeństwa obywatelskiego.

(18) Wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie informacji podanych do wiadomości publicznej w ESAP może poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego i zachęcić do rozwijania nowych usług agregujących i wykorzystujących takie informacje. W związku z tym konieczne jest, w przypadkach uzasadnionych względami interesu publicznego, umożliwienie wykorzystywania i ponownego wykorzystywania informacji dostępnych w ESAP do celów innych niż te, dla których przygotowano te informacje. Takie wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie informacji powinno jednak podlegać obiektywnym i niedyskryminacyjnym warunkom. Ponadto w odpowiednich przypadkach powinny mieć zastosowanie warunki odpowiadające warunkom określonym w otwartych licencjach standardowych w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 7 , umożliwiające swobodny dostęp do danych i treści, ich wykorzystywanie, modyfikowanie i udostępnianie przez każdego w dowolnym celu. Podmioty przekazujące swoje informacje organowi zbierającemu dane w celu ich udostępnienia w ESAP nie powinny ograniczać wykorzystywania i ponownego wykorzystywania tych informacji do celów ustawowych i niekomercyjnych na podstawie prawa sui generis, bez uszczerbku dla prawa Unii dotyczącego praw autorskich i innych praw pokrewnych. Ani ESMA, ani organy zbierające dane nie powinny ponosić żadnej odpowiedzialności za dostęp do informacji dostępnych w ESAP, ich wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie, bez uszczerbku dla zasad odpowiedzialności pozaumownej określonych w art. 340 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(19) Informacje przekazane ESAP powinny być udostępniane publicznie w sposób terminowy. W związku z tym informacje dostarczane ESAP przez organy zbierające dane powinny być udostępniane w ESAP bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w możliwie najkrótszym terminie. W celu zapewnienia jednolitej jakości informacji organy zbierające dane powinny przeprowadzać automatyczne walidacje i odrzucać przekazane informacje, jeśli nie spełniają one niezbędnych wymogów. Zautomatyzowane walidacje nie powinny dotyczyć treści informacji. Oprócz automatycznej walidacji organy zbierające dane powinny odrzucać lub usuwać informacje, jeśli uznają, np. po otrzymaniu informacji od zainteresowanej strony, że wykraczają one poza zakres niniejszego rozporządzenia lub że zawierają treści, które są w sposób oczywisty niewłaściwe lub stanowią nadużycie. Organy zbierające dane nie są zobowiązane do ręcznego ani automatycznego sprawdzania, czy informacje wykraczają poza zakres niniejszego rozporządzenia lub czy są w sposób oczywisty niewłaściwe lub stanowią nadużycie. Podmioty powinny pozostać odpowiedzialne za treść. Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na inne obowiązki organów zbierających dane wynikające z innych przepisów prawa Unii lub prawa krajowego.

(20) ESAP powinien zapewniać użytkownikom bezpłatny i niedyskryminacyjny dostęp do informacji oraz powinien umożliwiać użytkownikom wyszukiwanie informacji, dostęp do nich i pobieranie ich z ESAP. Aby jednak chronić ESMA przed nadmiernym obciążeniem finansowym w związku z kosztami ponoszonymi w wyniku zaspokajania potrzeb wysoce wymagających użytkowników, ESMA powinna mieć możliwość generowania przychodu. W związku z tym, w drodze odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą informacje powinny być dostępne nieodpłatnie, ESMA powinna mieć możliwość nakładania opłat z tytułu konkretnych usług, w tym usług wiążących się z wysokimi kosztami utrzymania lub wsparcia w związku z wyszukiwaniem i pobieraniem bardzo dużych ilości informacji lub ze względu na wysoką częstotliwość dostępu do informacji udostępnionych w ESAP, w szczególności jeżeli wykorzystywanie takich informacji służy celom komercyjnym. Wszelkie nałożone opłaty nie powinny jednak przekraczać kosztów poniesionych przez ESMA w związku ze świadczeniem tych konkretnych usług. Wszelkie pobrane opłaty należy przeznaczyć na ogólne działanie ESAP. Niektórzy użytkownicy, w tym środowisko akademickie i organizacje społeczeństwa obywatelskiego, nie powinni podlegać żadnym opłatom. Obliczanie opłat powinno być przejrzyste i oparte na jasnych zasadach.

(21) Aby promować innowacje w dziedzinie finansów opartych na danych, pomóc w integracji rynków kapitałowych w Unii, skierować inwestycje w stronę zrównoważonych rodzajów działalności i zwiększyć wydajność z korzyścią dla konsumentów i przedsiębiorstw, ESAP powinien usprawnić dostęp do informacji publicznych, które mogą zawierać dane osobowe. ESAP powinien jednak usprawnić dostęp wyłącznie do tych danych osobowych, które są zawarte w informacjach podanych do wiadomości publicznej zgodnie z obowiązkiem prawnym lub, w przypadku informacji podawanych dobrowolnie do wiadomości publicznej, do tych danych osobowych, które są przetwarzane na zgodnej z prawem podstawie zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679. W przypadku przetwarzania danych osobowych w kontekście udostępniania informacji w ESAP ESMA, jako administrator danych ESAP, oraz organy zbierające dane powinny zapewnić przestrzeganie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 . Podmioty przekazujące informacje powinny być odpowiedzialne za identyfikowanie wszelkich danych osobowych w przekazanych informacjach oraz za przetwarzanie takich danych osobowych na podstawie jednej z podstaw zgodnego z prawem przetwarzania na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/679. Informacje, którym towarzyszą metadane określające, że zawierają one dane osobowe, nie powinny być zatrzymywane przez organy zbierające dane ani przez ESAP dłużej, niż jest to konieczne, a w każdym razie nie dłużej niż przez pięć lat, chyba że akty ustawodawcze Unii wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia stanowią inaczej.

(22) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał uwagi formalne w dniu 19 stycznia 2022 r.

(23) Europejski Bank Centralny przedstawił swoją opinię w dniu 7 czerwca 2022 r. 9

(24) W celu zbudowania i utrzymania zaufania publicznego do ESAP oraz ochrony każdego podmiotu przed nieuzasadnioną zmianą dotyczących go informacji organy zbierające dane powinny zapewnić integralność danych i wiarygodność źródła informacji przekazywanych przez podmioty. W szczególności organy zbierające dane powinny zapewnić odpowiedni poziom autentyczności, dostępności, integralności i niezaprzeczalności przekazywanych przez podmioty informacji, które mają być przekazywane ESAP i udostępniane za pośrednictwem ESAP. Niezaprzeczalność informacji oznacza, że podmiot powinien uzyskać wystarczającą pewność, że przekazane przez niego informacje zostały dostarczone, a odbiorca ma dowód potwierdzający tożsamość podmiotu. Do osiągnięcia tych celów można wykorzystać kwalifikowaną pieczęć elektroniczną w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 10 . Obowiązkowym atrybutem przekazywanych informacji powinien być szczególny identyfikator podmiotu prawnego, o ile jest dostępny.

(25) Aby zapewnić porównywalność informacji zawartych w ESAP w miarę upływu czasu, użytkownicy powinni mieć dostęp również do wcześniejszych informacji, w tym informacji historycznych. O ile akty ustawodawcze Unii wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia nie stanowią inaczej, ESAP powinien zapewniać dostęp do informacji przez rozsądny okres. W tym celu ESMA powinna zapewnić, aby dane osobowe nie były przechowywane ani udostępniane w ESAP dłużej, niż wymaga tego prawo Unii, a w każdym razie nie dłużej niż przez pięć lat, chyba że akty ustawodawcze Unii objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia stanowią inaczej.

(26) Organy zbierające dane powinny informować ESMA o wszelkich istotnych praktycznych trudnościach zidentyfikowanych w związku z wykonywaniem swoich zadań. ESMA, w ścisłej współpracy z EUNB i EIOPA, powinna monitorować działanie ESAP i publikować roczne sprawozdanie na ten temat w celu zapewnienia przejrzystości potencjalnych problemów i podjęcia w razie potrzeby odpowiednich działań. Sporządzenie przez ESMA, w ścisłej współpracy z EUNB i EIOPA, rocznego sprawozdania na temat działania ESAP pomoże również zapewnić zaangażowanie właściwych organów oraz konsultacje z innymi zainteresowanymi stronami za pośrednictwem - stosownie do przypadku - grupy zadaniowej ad hoc, grupy lub komitetu, które mają zostać ustanowione przez ESMA.

(27) Biorąc pod uwagę znaczenie sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat wdrożenia, działania i skuteczności ESAP dla ewentualnego przyjęcia aktu delegowanego w celu odroczenia zamieszczania w ESAP informacji, których przekazanie organom zbierającym dane nie jest jeszcze wymagane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w zastosowaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2864 11  oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2869 12 , ważne jest, aby Komisja korzystała z rocznych sprawozdań na temat działania ESAP sporządzanych przez ESMA i przeprowadzała odpowiednie konsultacje z organami zbierającymi dane i odpowiednimi grupami ekspertów, w szczególności z grupą ekspertów Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych. Parlament Europejski i Rada powinny mieć możliwość omówienia sprawozdania Komisji, jeśli uznają to za stosowne.

(28) W celu odroczenia, w razie potrzeby, zamieszczania w ESAP niektórych informacji, które powinny być za jego pośrednictwem udostępniane, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do daty, od której informacje te powinny być przekazywane w celu ich udostępnienia w ESAP. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 13 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.

(29) Aby zapewnić sprawne przetwarzanie informacji otrzymanych lub przygotowanych przez organy zbierające dane i przekazywanych ESAP, konieczne jest określenie pewnych jasnych i szczegółowych wymogów w zakresie formatu i metadanych tych informacji oraz wskazanie, które organy zbierające dane powinny je zbierać. W celu zapewnienia jakości informacji przekazywanych do ESAP przez organy zbierające dane konieczne jest również określenie cech automatycznych walidacji, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do każdej informacji przekazywanej przez podmioty organom zbierającym dane, w tym cech kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, która ma być dołączana do tych informacji, jeśli jest to wymagane przez organy zbierające dane. Aby zapewnić wykorzystanie i ponowne wykorzystanie danych w ESAP, należy ustanowić wykaz wskazanych otwartych licencji standardowych. Aby ułatwić odpowiednio szybkie wyszukiwanie, znajdowanie i pobieranie danych, należy również określić cechy API oraz metadanych, które mają zostać wdrożone. Należy również wdrożyć dodatkowe wymogi dotyczące skuteczności funkcji wyszukiwania, takie jak szczególny identyfikator podmiotu prawnego, klasyfikacja rodzaju informacji przekazanych przez podmiot oraz wielkość podmiotu według kategorii. W tym celu EUN powinny, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, opracować projekty wykonawczych standardów technicznych. Przygotowując projekty wykonawczych standardów technicznych EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, powinny z wyprzedzeniem skonsultować się z organami zbierającymi dane i przeanalizować w szczególności potencjalne koszty i korzyści. ESMA powinna ponadto móc opracować projekty wykonawczych standardów technicznych w celu określenia charakteru i zakresu konkretnych usług, za które mogą być pobierane opłaty, oraz związanej z nimi struktury opłat. Takie projekty wykonawczych standardów technicznych pozwoliłyby na globalny i interoperacyjny dostęp do informacji podmiotów. W odniesieniu do wykonawczych standardów technicznych dotyczących informacji na temat zrównoważonego rozwoju, EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, powinny współpracować z EFRAG w zakresie opracowywania tych projektów standardów. Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania tych wykonawczych standardów technicznych w drodze aktów wykonawczych na podstawie art. 291 TFUE oraz zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

(30) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie przyczynienie się do integracji unijnych usług finansowych i rynków kapitałowych poprzez zapewnienie łatwego scentralizowanego dostępu do publicznych informacji na temat podmiotów i ich produktów, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiar i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(31) ESAP jest pierwszym działaniem w nowym planie działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych i konkretnym elementem realizacji strategii w zakresie finansów cyfrowych. ESAP jest zatem ważnym projektem stanowiącym przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania w dziedzinie finansów cyfrowych. Z tego powodu należy dążyć do jak największego finansowania z programu "Cyfrowa Europa" ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 14 , w szczególności na wczesnych etapach rozwoju ESAP, zgodnie z kwotami przedstawionymi w dokumencie roboczym służb Komisji z dnia 25 listopada 2021 r. Środki te są przydzielane Komisji na wczesnym etapie rozwoju ESAP w celu zapewnienia, aby ESMA była ostatecznym właścicielem wszelkich uzyskanych aktywów. Po wyczerpaniu wkładu z programu "Cyfrowa Europa" finansowanie ESAP powinno odbywać się zgodnie z modelem przewidzianym dla finansowania ESMA do dnia 31 grudnia 2027 r. Wkłady organów krajowych w ramach tego modelu finansowania nie powinny przekroczyć łącznej kwoty 6 968 000 EUR. Przydział środków finansowych przez państwa członkowskie nie jest jednak uzależniony od ewen tualnego przekroczenia szacunków kosztów przedstawionych w dokumencie roboczym służb Komisji z dnia 25 listo pada 2021 r. Finansowanie ESAP po grudniu 2027 r. powinno zostać omówione w ramach odpowiedniej procedury budżetowej w kontekście kolejnych wieloletnich ram finansowych przy dokonywaniu oceny, czy odpowiedni byłby większy wkład z budżetu Unii,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Europejski pojedynczy punkt dostępu

1. 
Do dnia 10 lipca 2027 r. ESMA ustanawia, a następnie prowadzi europejski pojedynczy punkt dostępu (ESAP) zapewniający scentralizowany elektroniczny dostęp do następujących informacji:
a)
informacji podanych do wiadomości publicznej na podstawie aktów ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku lub na podstawie wszelkich przyszłych prawnie wiążących aktów Unii, które ustanawiają scentralizowany elektroniczny dostęp do informacji w ESAP;
b)
informacji udostępnianych w ESAP dobrowolnie przez podmioty podlegające prawu państwa członkowskiego zgodnie z art. 3 ust. 1, o których to informacjach mowa w aktach ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku lub we wszelkich przyszłych prawnie wiążących aktach Unii, które ustanawiają scentralizowany elektroniczny dostęp do informacji w ESAP.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu, nie mogą być przekazywane organom zbierającym dane na potrzeby ich udostępnienia w ESAP przed dniem rozpoczęcia stosowania wymogu przekazywania tych informacji ustanowionego w aktach ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku lub we wszelkich przyszłych prawnie wiążą- cych aktach Unii, które ustanawiają scentralizowany elektroniczny dostęp do informacji w ESAP.
3. 
Organy zbierające dane, które są organami lub jednostkami organizacyjnymi Unii, mogą przekazywać ESAP informacje historyczne począwszy od dnia rozpoczęcia stosowania wymogu przekazywania informacji do ESAP ustanowionego w aktach ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku lub we wszelkich przyszłych prawnie wiążących aktach Unii, które ustanawiają scentralizowany elektroniczny dostęp do informacji w ESAP.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"podmiot" oznacza osobę fizyczną lub prawną:
a)
która jest zobowiązana do przekazywania organowi zbierającemu dane informacji, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a); lub
b)
która dobrowolnie przekazuje organowi zbierającemu dane informacje zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. b) w celu udostępnienia tych informacji w ESAP;
2)
"organ zbierający dane" oznacza organ lub jednostkę organizacyjną Unii lub krajowy organ, urząd lub rejestr wyznaczony do pełnienia takiej funkcji na podstawie któregokolwiek z aktów ustawodawczych Unii zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) lub wyznaczony do pełnienia takiej funkcji przez państwo członkowskie zgodnie z art. 3 ust. 2;
3)
"format umożliwiający ekstrakcję danych" oznacza każdy format otwarty zdefiniowany w art. 2 pkt 14 dyrektywy (UE) 2019/1024, który jest powszechnie stosowany lub wymagany prawem, który umożliwia ekstrakcję danych przez maszynę i który jest czytelny dla człowieka;
4)
"format nadający się do odczytu maszynowego" oznacza format nadający się do odczytu maszynowego zdefiniowany w art. 2 pkt 13 dyrektywy (UE) 2019/1024;
5)
"kwalifikowana pieczęć elektroniczna" oznacza kwalifikowaną pieczęć elektroniczną zdefiniowaną w art. 3 pkt 27 rozporządzenia (UE) nr 910/2014;
6)
"interfejs programowania aplikacji" lub "API" oznacza zestaw funkcji, procedur, definicji i protokołów do komunikacji maszyna-maszyna oraz płynnej wymiany danych;
7)
"metadane" oznaczają uporządkowane informacje, które ułatwiają pobieranie i wykorzystywanie zasobów informacyjnych lub zarządzanie nimi, w tym poprzez opisywanie, wyjaśnianie lub lokalizowanie źródła tych informacji;
8)
"dane osobowe" oznaczają dane osobowe zdefiniowane w art. 4 pkt 1 rozporządzenia (UE) 2016/679;
9)
"informacje historyczne" oznaczają informacje, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a), które zostały podane do wiadomości publicznej nie wcześniej niż pięć lat przed dniem rozpoczęcia stosowania wymogu przekazywania tych informacji ESAP;
10)
"Wspólny Komitet" oznacza komitet, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Artykuł  3

Dobrowolne przekazywanie informacji

1. 
Od dnia 10 stycznia 2030 r. podmiot może przekazywać informacje, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), organowi zbierającemu dane w państwie członkowskim, w którym podmiot ten ma siedzibę statutową, w celu udostępnienia tych informacji w ESAP.

Przekazując takie informacje organowi zbierającemu dane, podmiot:

a)
zapewnia, aby informacjom towarzyszyły metadane określające, że informacje są udostępniane w ESAP dobrowolnie;
b)
zapewnia, aby informacjom towarzyszyły metadane określające, czy informacje zawierają dane osobowe;
c)
zapewnia, aby informacjom towarzyszyły metadane niezbędne do działania funkcji wyszukiwania ESAP, o której mowa w art. 7 ust. 3;
d)
wykorzystuje do przekazania informacji format umożliwiający ekstrakcję danych;
e)
zapewnia, aby przekazywane informacje wchodziły w zakres art. 1 ust. 1 lit. b);
f)
zapewnia, aby informacje nie zawierały żadnych danych osobowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy dane osobowe są wymagane przez prawo Unii lub prawo krajowe lub stanowią niezbędny element informacji o prowadzonej przez podmiot działalności gospodarczej.
2. 
Do dnia 9 stycznia 2030 r. każde państwo członkowskie wyznacza co najmniej jeden organ zbierający dane do celów zbierania informacji przekazywanych dobrowolnie i powiadamia o tym ESMA.
3. 
Europejskie Urzędy Nadzoru ustanowione na mocy rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (zwane dalej łącznie EUN) opracowują, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, projekty wykonawczych standardów technicznych w celu określenia:
a)
metadanych towarzyszących informacjom przekazywanym zgodnie z ust. 1;
b)
w stosownych przypadkach, konkretnych formatów lub wzorów, które należy wykorzystywać do przekazywania informacji zgodnie z ust. 1.
4. 
Przy opracowywaniu wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w ust. 3, EUN uwzględniają wszelkie standardy już istniejące w odpowiednich sektorowych aktach ustawodawczych Unii, a w szczególności wszelkie standardy opracowane specjalnie dla MŚP.

EUN przedkładają Komisji projekty wykonawczych standardów technicznych do dnia 10 stycznia 2028 r.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, przyjmują wytyczne dla podmiotów w celu zapewnienia poprawności przekazywanych metadanych, wraz z warunkami zamieszczania danych osobowych w informacjach przekazywanych dobrowolnie.

5. 
Jeżeli informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają dane osobowe, podmioty zapewniają, aby przetwarzanie tych danych opierało się na jednej z podstaw zgodnego z prawem przetwarzania wymienionych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679. Niniejsze rozporządzenie nie tworzy podstawy prawnej dla przetwarzania danych osobowych.
Artykuł  4

Wykaz organów zbierających dane

ESMA publikuje wykaz organów zbierających dane, zawierający jednolity lokalizator zasobów poszczególnych organów zbierających dane, na portalu internetowym, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. a).

ESMA zapewnia, aby wykaz ten był stale aktualizowany, i powiadamia Komisję o wszelkich zmianach w tym wykazie.

Artykuł  5

Zadania organów zbierających dane i obowiązki podmiotów

1. 
Organy zbierające dane:
a)
zbierają informacje przekazywane przez podmioty;
b)
przechowują informacje przekazane przez podmioty lub wygenerowane przez same organy zbierające dane oraz, w stosownych przypadkach, wykorzystują istniejące procedury i infrastrukturę przechowywania informacji;
c)
poddają informacje przekazane przez podmioty automatycznej walidacji technicznej celem sprawdzenia, czy:
(i)
przekazano je w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych lub, w stosownych przypadkach, w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, określonych w dowolnym z aktów ustawodawczych Unii zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a), na podstawie którego informacje zostały przekazane;
(ii)
metadane dotyczące tych informacji, określone zgodnie z ust. 10 lit. e) niniejszego artykułu oraz, w stosownych przypadkach, art. 3 ust. 1 lit. a), są dostępne i kompletne;
(iii)
w stosownych przypadkach towarzyszy im kwalifikowana pieczęć elektroniczna;
d)
nie nakładają warunków na wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie informacji dostępnych w ESAP, innych niż warunki odpowiadające warunkom określonym w otwartych licencjach standardowych, o których mowa w art. 9;
e)
wdrażają API i przekazują do ESAP, bezpłatnie i w obowiązujących terminach, informacje, metadane dotyczące tych informacji oraz kwalifikowaną pieczęć elektroniczną, jeżeli jest wymagana;
f)
w zakresie, w jakim wchodzi to w zakres kompetencji technicznych organu zbierającego dane, zapewniają pomoc podmiotom przekazującym informacje co najmniej w odniesieniu do procesu przekazywania, odrzucania i ponownego przekazywania informacji;
g)
zapewniają, aby informacje, o których mowa w art. 1 ust. 1, pozostawały dostępne dla ESAP przez okres co najmniej 10 lat, chyba że w aktach ustawodawczych Unii zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) określono inaczej.

Do celów akapitu pierwszego lit. g) niniejszego ustępu oraz zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725 organy zbierające dane stosują odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia, aby w przypadku gdy metadane towarzyszące przekazanym informacjom odnoszą się do jakichkolwiek danych osobowych, informacji tych nie przechowywano do celów przekazywania ESAP ani ich nie udostępniano w ESAP przez okres dłuższy niż 5 lat, chyba że akty ustawodawcze Unii zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) niniejszego rozporządzenia stanowią inaczej.

2. 
Organy zbierające dane mogą odrzucić informacje przekazane przez podmioty, jeżeli informacje te są w sposób oczywisty niewłaściwe, stanowią nadużycie lub wykraczają poza zakres informacji, o których mowa w art. 1 ust. 1.

Organy zbierające dane usuwają informacje udostępnione w ESAP, które uznają za w sposób oczywisty niewłaściwe, stanowiące nadużycie lub wykraczające poza zakres informacji, o których mowa w art. 1 ust. 1.

3. 
Organy zbierające dane odrzucają informacje przekazane przez podmioty, jeżeli automatyczne walidacje, o których mowa w ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu, wykażą, że informacje nie spełniają wymogów określonych w tej literze, lub, w stosownych przypadkach, na podstawie powiadomień otrzymanych zgodnie z art. 10 ust. 2.
4. 
Organy zbierające dane powiadamiają w rozsądnym terminie podmioty o odrzuceniu lub usunięciu informacji i o ich przyczynach.
5. 
W przypadku gdy informacje przekazane przez podmiot zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) zostaną odrzucone lub usunięte przez organ zbierający dane, podmiot ten bez zbędnej zwłoki poprawia i ponownie przekazuje informacje. Organ zbierający dane powiadamia ESMA o odrzuceniu, usunięciu lub zastąpieniu informacji zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu.

Podmioty mogą zdecydować się na przekazanie informacji tylko raz i tylko jednemu organowi zbierającemu dane. Informacje są przekazywane i ewentualnie ponownie przekazywane, wraz z odpowiednimi towarzyszącymi metadanymi, temu samemu organowi zbierającemu dane.

6. 
Podmioty są odpowiedzialne za kompletność i dokładność informacji w języku, w którym są one przekazywane, a także za odpowiednie towarzyszące metadane, które przekazują organom zbierającym dane. W szczególności podmioty są odpowiedzialne za identyfikację danych osobowych zamieszczonych w informacjach, które przekazują organowi zbierającemu dane, wraz z odpowiednimi towarzyszącymi metadanymi wskazującymi, czy informacje zawierają dane osobowe.
7. 
W odniesieniu do informacji objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia organy zbierające dane nie wykonują prawa przysługującego producentowi bazy danych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 dyrektywy 96/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 15 , ani żadnych innych praw własności intelektualnej w sposób, który uniemożliwia lub ogranicza wykorzystanie i ponowne wykorzystanie zawartości bazy danych zgodnie z art. 9 niniejszego rozporządzenia.
8. 
Organ zbierający dane może przekazać zadania, o których mowa w ust. 1 lit. a), b), c), e), f), g) oraz w ust. 3 i 4, osobie prawnej podlegającej prawu państwa członkowskiego lub organowi lub jednostce organizacyjnej Unii (zwanej dalej "osobą upoważnioną"). Każde przekazanie zadań ma formę pisemnej umowy określającej zadania, które mają zostać przekazane, oraz warunki ich wykonywania (zwanej dalej "umową o przekazaniu zadań").

Warunki określone w umowie o przekazaniu zadań zapewniają, aby:

a)
osoba upoważniona nie pozostawała w konflikcie interesów;
b)
osoba upoważniona nie wykorzystywała uzyskanych informacji w sposób niewłaściwy lub antykonkurencyjny, lub w innym celu niż określony w umowie o przekazaniu zadań;
c)
osoba upoważniona zapewniała ochronę informacji zgodnie z art. 6 w odniesieniu do przekazanych zadań;
d)
osoba upoważniona regularnie informowała organ zbierający dane o ogólnym wykonaniu przez nią przekazanych zadań;
e)
osoba upoważniona bez zbędnej zwłoki informowała organ zbierający dane o wszelkich przypadkach niewykonania przekazanego zadania.

Organ zbierający dane pozostaje odpowiedzialny za wszelkie przekazane zadania, w tym za udostępnianie ESMA wszelkich informacji potrzebnych ESMA w związku z przekazanym zadaniem.

Na odpowiedzialność organu zbierającego dane nie ma wpływu fakt, że przekazał on zadania osobie trzeciej. Organ zbierający dane nie może przekazać swoich zadań w takim zakresie, że nie może być już uznawany za organ zbierający dane.

Organ zbierający dane zapewnia, aby każde przekazanie zadań było realizowane w opłacalny sposób oraz aby, w miarę możliwości, przekazanie było wykorzystywane w celu umożliwienia dalszego stosowania istniejących procedur i infrastruktury zbierania danych do celów ESAP.

Organ zbierający dane powiadamia ESMA o każdej zawartej przez siebie umowie o przekazaniu zadań.

9. 
Organy zbierające dane zapewniają odpowiedni poziom autentyczności, dostępności, integralności i niezaprzeczal- ności przekazywanych przez podmioty informacji, które mają być udostępniane w ESAP. W celu zapewnienia tego poziomu państwa członkowskie mogą zezwolić organom zbierającym dane na wprowadzenie wymogu, aby przekazywanym przez podmioty informacjom, które mają zostać udostępnione w ESAP, towarzyszyła kwalifikowana pieczęć elektroniczna.
10. 
EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, opracowują projekty wykonawczych standardów technicznych określających:
a)
sposób przeprowadzenia automatycznych walidacji technicznych, o których mowa w ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu, w odniesieniu do każdego rodzaju informacji przekazywanych przez podmioty;
b)
cechy kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, o której mowa w ust. 1 lit. c) pkt (iii) niniejszego artykułu i w ust. 9 niniejszego artykułu;
c)
otwarte licencje standardowe, o których mowa w ust. 1 lit. d) niniejszego artykułu;
d)
cechy API, który ma zostać wdrożony zgodnie z ust. 1 lit. e) niniejszego artykułu;
e)
cechy metadanych niezbędnych do funkcji wyszukiwania ESAP, o której mowa w art. 7 ust. 3, metadanych, o których mowa w ust. 6 niniejszego artykułu, oraz wszelkich innych metadanych niezbędnych do działania ESAP;
f)
terminy, o których mowa w ust. 1 lit. e) niniejszego artykułu;
g)
orientacyjny wykaz i charakterystykę formatów, które są akceptowane jako formaty umożliwiające ekstrakcję danych oraz jako formaty nadające się do odczytu maszynowego, o których mowa w ust. 1 lit. c) ppkt (i) niniejszego artykułu.
11. 
Przy opracowywaniu projektów wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w ust. 10, EUN uwzględniają wszelkie standardy już istniejące w odpowiednich sektorowych aktach ustawodawczych Unii, a w szczególności standardy opracowane specjalnie dla MŚP.

EUN przedkładają Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych do dnia 10 września 2024 r.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

12. 
Organy zbierające dane będące organami lub jednostkami organizacyjnymi Unii, które przekazują ESAP informacje historyczne zgodnie z art. 1 ust. 3:
a)
przygotowują te informacje w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych;
b)
dołączają do tych informacji metadane określające:
(i)
nazwy podmiotu;
(ii)
rodzaj informacji sklasyfikowany zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. c);
(iii)
jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b);
c)
wskazują, że te informacje są informacjami historycznymi.

W drodze odstępstwa od ust. 1 lit. g) niniejszego artykułu informacje historyczne nie są udostępniane w ESAP przez okres dłuższy niż pięć lat.

Artykuł  6

Cyberbezpieczeństwo

ESMA wprowadza skuteczną i proporcjonalną politykę bezpieczeństwa informatycznego dotyczącą ESAP i zapewnia odpowiedni poziom autentyczności, dostępności, integralności i niezaprzeczalności informacji udostępnianych w ESAP oraz ochrony danych osobowych. ESMA może przeprowadzać okresowe przeglądy polityki bezpieczeństwa informatycznego oraz sytuacji w zakresie cyberbezpieczeństwa ESAP w świetle zmieniających się międzynarodowych i unijnych trendów oraz najnowszych zmian w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Artykuł  7

Funkcje ESAP

1. 
ESMA zapewnia, aby ESAP posiadał co najmniej następujące funkcje:
a)
łatwy w obsłudze portal internetowy, który uwzględnia potrzeby w zakresie dostępu osób z niepełnosprawnościami, w celu zapewnienia dostępu do informacji w ESAP we wszystkich językach urzędowych Unii;
b)
API umożliwiający łatwy dostęp do informacji w ESAP;
c)
funkcję wyszukiwania we wszystkich językach urzędowych Unii;
d)
narzędzie do przeglądania informacji;
e)
usługę tłumaczenia maszynowego pobranych informacji;
f)
usługę pobierania, w tym pobierania dużych ilości danych;
g)
usługę powiadamiania użytkowników o nowych informacjach w ESAP;
h)
przedstawienie informacji przekazanych dobrowolnie zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. b) w taki sposób, aby:
(i)
można było je wyraźnie odróżnić od informacji przekazywanych obowiązkowo zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a);
(ii)
użytkownicy byli informowani, w stosownych przypadkach, że informacje niekoniecznie spełniają wszystkie wymogi dotyczące informacji przekazywanych obowiązkowo zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) i niekoniecznie będą aktualizowane w miarę upływu czasu.
2. 
ESMA zapewnia, aby ESAP udostępnił funkcje, o których mowa w ust. 1 lit. e) i g), do dnia 10 lipca 2028 r. ESMA zapewnia, aby ESAP udostępnił funkcje, o których mowa w ust. 1 lit. h), do dnia 9 stycznia 2030 r.
3. 
Funkcja wyszukiwania, o której mowa w ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu, umożliwia wyszukiwanie na podstawie następujących metadanych:
a)
nazw podmiotu, który przekazał informacje, oraz imienia i nazwiska lub nazwy osoby fizycznej lub prawnej, której te informacje dotyczą;
b)
identyfikatora podmiotu prawnego dotyczącego podmiotu, który przekazał informacje, oraz osoby prawnej, której te informacje dotyczą;
c)
rodzaju przekazanych przez podmiot informacji, o których mowa w art. 1 ust. 1, oraz tego, czy takie informacje zostały przekazane obowiązkowo na podstawie art. 1 ust. 1 lit. a), czy dobrowolnie na podstawie lit. b) tego ustępu;
d)
daty i godziny przekazania informacji przez podmiot organowi zbierającemu dane;
e)
daty lub okresu, którego te informacje dotyczą;
f)
wielkości - według kategorii - podmiotu, który przekazał informacje, oraz osoby prawnej, której te informacje dotyczą;
g)
kraju siedziby statutowej osoby, której te informacje dotyczą;
h)
sektora (sektorów) przemysłu, w których osoba fizyczna lub prawna, której te informacje dotyczą, prowadzi działalność gospodarczą;
i)
organu zbierającego dane odpowiedzialnego za zbieranie informacji;
j)
języka, w którym przekazano informacje.
4. 
EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, opracowują projekty wykonawczych standardów technicznych określających:
a)
cechy API, o którym mowa w ust. 1 lit. b);
b)
szczególny identyfikator podmiotu prawnego, o którym mowa w ust. 3 lit. b);
c)
klasyfikację rodzajów informacji, o których mowa w ust. 3 lit. c);
d)
kategorie wielkości podmiotów, o których mowa w ust. 3 lit. f);
e)
cechy sektorów przemysłu, o których mowa w ust. 3 lit. h).

EUN przedkładają Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych do dnia 10 września 2024 r.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

Artykuł  8

Dostęp do informacji w ESAP

1. 
Aby wspierać przejrzystość i sprawne funkcjonowanie unijnych rynków kapitałowych, ESMA zapewnia, aby dostęp do informacji w ESAP był zapewniany bez dyskryminacji, a użytkownicy mieli nieodpłatny, bezpośredni i natychmiastowy dostęp do informacji znajdujących się w ESAP.
2. 
ESMA pobiera jednak opłaty za konkretne usługi wiążące się z wysokimi kosztami utrzymania lub wsparcia lub z wyszukiwaniem i pobieraniem dużych ilości informacji. Opłaty te nie mogą przekraczać kosztów bezpośrednich ponoszonych przez ESMA w związku ze świadczeniem tych usług. Opłaty pobierane za te usługi przeznacza się na ogólne działanie ESAP.
3. 
ESMA może wymagać wypełnienia cyfrowej deklaracji od użytkowników usług, za które pobiera opłaty zgodnie z ust. 2.
4. 
Niezależnie od ust. 2 ESMA umożliwia następującym podmiotom nieodpłatny, bezpośredni i natychmiastowy dostęp do informacji w ESAP w zakresie, w jakim jest to niezbędne do wypełniania przez te podmioty ich obowiązków, mandatów i zobowiązań:
a)
instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii;
b)
właściwym organom wyznaczonym przez państwa członkowskie zgodnie z aktami ustawodawczymi Unii;
c)
członkom Europejskiego Systemu Statystycznego, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 16 ;
d)
członkom Europejskiego Systemu Banków Centralnych;
e)
organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wyznaczonym na podstawie art. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 17 ;
f)
instytucjom rządowym, organom lub jednostkom organizacyjnym państw członkowskich;
g)
instytucjom edukacyjnym i szkoleniowym wyłącznie do celów prowadzenia badań, środowiskom akademickim, organizacjom informacyjnym i pozarządowym, w zakresie, w jakim dostęp do informacji jest niezbędny do wykonywania ich zadań;
h)
podmiotom dostarczającym i wykorzystującym informacje w ESAP w celu wypełnienia swoich obowiązków ustawowych.
5. 
Do celów ust. 2 ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych w celu określenia charakteru i zakresu konkretnych usług, za które mogą być pobierane opłaty, oraz w celu określenia związanej z nimi struktury opłat.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

6. 
ESMA publikuje i udostępnia w łatwo dostępnej formie na stronie internetowej ESAP strukturę opłat, progi ilościowe, jeżeli mają zastosowanie, oraz stawki. ESMA dokonuje corocznego przeglądu progów ilościowych i stawek.
Artykuł  9

Wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie informacji dostępnych w ESAP

1. 
ESMA ani organy zbierające dane nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za dostęp do informacji przekazanych przez podmioty organom zbierającym dane i udostępnionych w ESAP oraz za ich wykorzystywanie lub ponowne wykorzystywanie.
2. 
Dane osobowe dostępne w ESAP są wykorzystywane i ponownie wykorzystywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679. Ponownie wykorzystywane dane osobowe nie mogą być przechowywane dłużej, niż jest to konieczne, a w żadnym przypadku nie dłużej niż przez pięć lat, chyba że akty ustawodawcze Unii zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) niniejszego rozporządzenia stanowią inaczej.
3. 
ESMA zapewnia, aby wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie informacji dostępnych w ESAP nie podlegało żadnym warunkom, chyba że warunki te spełniają następujące wymagania:
a)
są obiektywne i niedyskryminujące;
b)
są uzasadnione ze względu na cel leżący w interesie publicznym;
c)
w stosownych przypadkach, w zależności od rodzaju informacji, odpowiadają warunkom określonym w otwartych licencjach standardowych w rozumieniu art. 2 pkt 5 dyrektywy (UE) 2019/1024 i umożliwiają swobodne wykorzystywanie, modyfikowanie i udostępnianie tych informacji przez dowolną osobę i w dowolnym celu.
4. 
Podmioty przekazujące swoje informacje do publikacji nie mogą ograniczać wykorzystywania i ponownego wykorzystywania do celów ustawowych i niekomercyjnych informacji udostępnionych w ESAP na podstawie prawa sui generis, o którym mowa w art. 7 ust. 1 dyrektywy 96/9/WE.
Artykuł  10

Jakość informacji

1. 
ESMA przeprowadza automatyczne walidacje w celu sprawdzenia, czy wszystkie informacje dostarczane do ESAP przez organy zbierające dane są zgodne z wymogami określonymi w art. 5 ust. 1 lit. c).

W przypadku gdy informacje dostarczane przez organ zbierający dane zostały przekazane przez podmiot, ESMA może przeprowadzić automatyczne walidacje na podstawie próby. Takie automatyczne walidacje nie mogą różnić się od walidacji przeprowadzanych przez organy zbierające dane zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c).

2. 
ESMA wdraża odpowiednie procedury techniczne mające na celu automatyczne powiadamianie organu zbierającego dane w przypadku, gdy dostarczane informacje nie spełniają wymogów określonych w art. 5 ust. 1 lit. c). W przypadku niespełnienia tych wymogów odpowiedzialność za informacje spoczywa na podmiotach. Organ zbierający dane powiadamia podmiot w przypadkach, w których informacje zostały odrzucone, oraz podaje przyczyny tego odrzucenia zgodnie z art. 5 ust. 4.
3. 
ESMA może przeprowadzać dodatkowe kontrole jakości i integralności danych oraz kontrole dowodu ich pochodzenia. Na podstawie wyników tych kontroli ESMA może powiadomić organy zbierające dane o stwierdzonych niedociągnięciach i zawiesić udostępnianie informacji w ESAP.
Artykuł  11

Zadania ESMA

1. 
ESMA, w ścisłej współpracy z EUNB i EIOPA:
a)
zapewnia, aby informacje dostarczane przez organy zbierające dane, po ich przekazaniu przez podmioty, były udostępniane bez zbędnej zwłoki w ESAP;
b)
zapewnia wsparcie techniczne organom zbierającym dane;
c)
zapewnia, aby ESAP był dostępny przez co najmniej 97 % czasu w miesiącu, wyłączając przypadki planowanej konserwacji, aktualizacji treści i aktualizacji stron, kiedy to użytkownicy mają otrzymać wyraźne powiadomienie o prawdopodobnym czasie przerwy w świadczeniu usług przez ESAP;
d)
konsultuje się w razie potrzeby z organami zbierającymi dane w sprawie wspólnych kwestii i wspólnych zasad postępowania, w szczególności w celu omówienia:
(i)
codziennego zarządzania ESAP;
(ii)
opracowania i wdrożenia zasad dotyczących jakości oraz, w stosownych przypadkach, umów o gwarantowanym poziomie usług między ESMA a organami zbierającymi dane;
(iii)
warunków finansowania ESAP, w tym sytuacji, w których można pobierać opłaty oraz sposobu obliczania tych opłat;
(iv)
istniejących i potencjalnych zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem;
(v)
wdrażania i działania ESAP w odniesieniu do przekazywania zadań zgodnie z art. 5 ust. 8;
e)
monitoruje wdrażanie i działanie ESAP i składa Komisji coroczne sprawozdanie na ten temat, jak określono w art. 12.
2. 
Do celów ust. 1 niniejszego artykułu ESMA zapewnia, poprzez ustanowienie odpowiednio grupy zadaniowej ad hoc, grupy lub komitetu, aby konsultowano się z ekspertami i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zapewnienia doradztwa i wsparcia w zakresie technicznego wdrażania ESAP. Ponadto ESMA może zasięgać opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych, o której mowa w art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
3. 
O ile nie jest to konieczne do celów ułatwienia dostępu do informacji dostarczanych przez organy zbierające dane i wdrożenia wymogów niniejszego rozporządzenia, ESMA nie przechowuje informacji zawierających dane osobowe z wyjątkiem automatycznego, pośredniego i przejściowego przetwarzania. ESMA przyjmuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia, aby przetwarzanie danych osobowych w ESAP odbywało się zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 oraz aby informacje zawierające dane osobowe nie były przechowywane ani udostępniane dłużej, niż to określono w art. 5 ust. 1 lit. g).
4. 
ESMA zapewnia zgodność przetwarzania danych osobowych z ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych osobowych przetwarzanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii.
Artykuł  12

Monitorowanie wdrożenia i działania ESAP

1. 
ESMA, w ścisłej współpracy z EUNB i EIOPA, monitoruje działanie ESAP co najmniej w oparciu o wskaźniki jakościowe i ilościowe określone w ust. 2 oraz publikuje i przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie na temat działania ESAP.
2. 
Wskaźniki jakościowe i ilościowe, o których mowa w ust. 1, to:
a)
liczba odwiedzin, wyszukiwań i pobrań;
b)
rodzaje informacji przeglądanych i pobieranych - w procentach;
c)
opłaty, o których mowa w art. 8 ust. 2, oraz kwoty pobierane przez ESMA;
d)
odsetek wyszukiwań, które prowadzą do wyświetlenia lub pobrania informacji, w podziale na rodzaj informacji i dostępu;
e)
ilość i odsetek informacji w formacie nadającym się do odczytu maszynowego dostępnych w ESAP oraz liczba i odsetek wyświetleń i pobrań informacji w formacie nadającym się do odczytu maszynowego;
f)
odsetek powiadomień w następstwie automatycznych walidacji, o których mowa w art. 10 ust. 2;
g)
wszelkie istotne usterki lub zdarzenia mające wpływ na działanie lub ogólną wydajność ESAP;
h)
ocena dostępności, jakości, użyteczności, wiarygodności i aktualności informacji zawartych w ESAP;
i)
ocena, czy ESAP spełnia swoje cele, biorąc pod uwagę zmiany w sposobie korzystania z niego oraz przepływy informacji w Unii;
j)
ocena zadowolenia użytkowników końcowych;
k)
porównanie z podobnymi systemami w państwach trzecich.
3. 
Przed przedłożeniem sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, ESMA zasięga opinii grupy zadaniowej ad hoc, grupy lub komitetu, które mają zostać ustanowione zgodnie z art. 11 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, i może zasięgnąć opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych, o której mowa w art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Artykuł  13

Przegląd

1. 
Do dnia 10 stycznia 2029 r. Komisja, w ścisłej współpracy z ESMA i z uwzględnieniem sprawozdań rocznych, o których mowa w art. 12, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat wdrażania, działania i skuteczności ESAP.
2. 
W sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
a)
wyzwania techniczne napotkane przez podmioty i organy zbierające dane podczas wdrażania ESAP;
b)
skuteczność systemu zbierania i przekazywania informacji do celów ESAP;
c)
odporność operacyjną ESAP na zagrożenia teleinformatyczne oraz wiarygodność informacji udostępnianych w ESAP, w tym z wykorzystaniem kwalifikowanych pieczęci elektronicznych;
d)
koszty ponoszone przez podmioty i organy zbierające dane, w tym ocenę, czy organy zbierające dane, które są właściwymi organami, zwiększyły swoje opłaty nadzorcze w wyniku kosztów ponoszonych w związku z ESAP;
e)
koszty ponoszone przez ESMA jako podmiot prowadzący ESAP oraz system finansowania ESAP;
f)
wpływ ESAP na publiczny dostęp do informacji o podmiotach w obszarze usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju;
g)
wpływ ESAP na widoczność podmiotów dla inwestorów transgranicznych, w tym widoczność MŚP;
h)
wpływ ESAP na pozycję rynkową prywatnych dostawców danych w Unii;
i)
interoperacyjność ESAP z podobnymi globalnymi platformami;
j)
wdrożenie i działanie ESAP w odniesieniu do przekazywania zadań zgodnie z art. 5 ust. 8.
3. 
Biorąc pod uwagę wartość dodaną, wyzwania techniczne i oczekiwane koszty, sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera analizę kosztów i korzyści włączenia w przyszłości w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia potencjalnie istotnych informacji, które nie są jeszcze dostępne w ESAP w momencie sporządzania sprawozdania, co powoduje braki w danych.

Sprawozdanie zawiera również zalecenia dotyczące przyszłego rozwoju ESAP.

4. 
Komisja przyjmuje akt delegowany zgodnie z art. 14 zmieniający akty ustawodawcze Unii, o których mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, w celu odroczenia włączania do ESAP informacji, których przekazanie do ESAP nie jest jeszcze wymagane ani dozwolone zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a), o maksymalnie 36 miesięcy, jeżeli Komisja stwierdzi w sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, że istnieją dowody na istnienie poważnych i powszechnych trudności w odniesieniu do elementów wymienionych w ust. 2 lit. a) i b) niniejszego artykułu.

Akty ustawodawcze Unii, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu to:

rozporządzenie (UE) nr 575/2013 (art. 434b);
rozporządzenie (UE) nr 537/2014 (art. 13a);
rozporządzenie (UE) nr 600/2014 (art. 23a);
rozporządzenie (UE) 2015/760 (art. 25a);
rozporządzenie (UE) 2015/2365 (art. 32a);
rozporządzenie (UE) 2017/1131 (art. 37a);
rozporządzenie (UE) 2019/2033 (art. 46a);
rozporządzenie (UE) 2023/1114 (art. 110a);
rozporządzenie (UE) 2023/2631 (art. 15a);
dyrektywa 2002/87/WE (art. 30b);
dyrektywa 2004/25/WE (art. 16a);
dyrektywa 2006/43/WE (art. 20a);
dyrektywa 2007/36/WE (art. 14c);
dyrektywa 2009/138/WE (art. 304b);
dyrektywa 2011/61/UE (art. 69b);
dyrektywa 2013/36/UE (art. 116a);
dyrektywa 2014/59/UE (art. 128a);
dyrektywa 2014/65/UE (art. 87a);
dyrektywa (UE) 2016/97 (art. 40a);
dyrektywa (UE) 2016/2341 (art. 63a);
dyrektywa (UE) 2019/2034 (art. 44a);
dyrektywa (UE) 2019/2162 (art. 29a).
Artykuł  14

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjęcia aktu delegowanego, o którym mowa w art. 13 ust. 4, powierza się Komisji na okres 12 miesięcy od publikacji sprawozdania, o którym mowa w art. 13 ust. 1.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 13 ust. 4, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyrażą sprzeciwu w terminie trzech miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformują Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Okres ten jest przedłużany o trzy miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 13 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz aktów ustawodawczych Unii zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) niniejszego rozporządzenia

CZĘŚĆ A - ROZPORZĄDZENIA

1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1).

2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (Dz.U. L 86 z 24.3.2012, s. 1).

3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 1).

4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 18).

5. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawieszczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz.U. L 158 z 27.5.2014, s. 77).

7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1).

8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).

9. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) (Dz.U. L 352 z 9.12.2014, s. 1).

10. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 98).

11. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).

12. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).

13. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz.U. L 168 z 30.6.2017, s. 12).

14. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Dz.U. L 169 z 30.6.2017, s. 8).

15. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE) (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 1).

16. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1).

17. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).

18. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40).

19. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (Dz.U. L, 2023/2631 z 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2631/oj).

CZĘŚĆ B - DYREKTYWY

1. Dyrektywa 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie dodatkowego nadzoru nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń oraz przedsiębiorstwami inwestycyjnymi konglomeratu finansowego i zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG, 79/267/EWG, 92/49/EWG, 92/96/EWG, 93/6/EWG i 93/22/EWG oraz dyrektywy 98/78/WE i 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 35 z 11.2.2003, s. 1).

2. Dyrektywa 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia (Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 12).

3. Dyrektywa 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE (Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 38).

4. Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca dyrektywę Rady 84/253/EWG (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87).

5. Dyrektywa 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie wykonywania niektórych praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym (Dz.U. L 184 z 14.7.2007, s. 17).

6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).

7. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1).

8. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).

9. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).

10. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).

11. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).

12. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

13. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. L 26 z 2.2.2016, s. 19).

14. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami (IORP) (Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 37).

15. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniająca dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64).

16. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2162 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie emisji obligacji zabezpieczonych i nadzoru publicznego nad obligacjami zabezpieczonymi oraz zmieniająca dyrektywy 2009/65/WE i 2014/59/UE (Dz.U. L 328 z 18.12.2019, s. 29).

1 Dz.U. C 290 z 29.7.2022, s. 58.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 9 listopada 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 listopada 2023 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
9 Dz.U. C 307 z 12.8.2022, s. 3.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2864 z dnia 13 grudnia 2023 r. zmieniająca niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu (Dz.U. L, 2023/2864, 20.12.2023, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2869 z dnia 13 grudnia 2023 r. zmieniające niektóre rozporządzenia w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu (Dz.U. L, 2023/2869, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2869/oj).
13 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Cyfrowa Europa" oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 (Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1).
15 Dyrektywa 96/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 1996 r. w sprawie ochrony prawnej baz danych (Dz.U. L 77 z 27.3.1996, s. 20).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.