Rozdział 3 - Uchwalanie i struktura budżetu - Rozporządzenie 2019/942 ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.158.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 sierpnia 2024 r. do: 4 lutego 2025 r.

Rozdział  III

Uchwalanie i struktura budżetu

Struktura budżetu

1. 
Bez uszczerbku dla innych zasobów na dochody ACER składają się:
a)
wkład Unii;
b)
opłaty wnoszone na rzecz ACER zgodnie z art. 32;
c)
wszelkie dobrowolne wkłady wnoszone przez państwa członkowskie lub organy regulacyjne, o których mowa w art. 19 ust. 1 lit. g);
d)
zapisy, darowizny lub dotacje, o których mowa w art. 19 ust. 1 lit. g).
2. 
Wydatki ACER obejmują koszty personelu, koszty administracyjne, koszty infrastruktury oraz wydatki operacyjne.
3. 
Dochody i wydatki ACER muszą się równoważyć.
4. 
Wszystkie dochody i wydatki ACER są ujmowane w prognozie dla każdego roku budżetowego, pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, oraz są zapisywane w jego budżecie.
5. 
Dochody uzyskane przez ACER nie zagrażają jego neutralności, niezależności ani obiektywności.

Opłaty

1.  41
 Opłaty są należne ACER za gromadzenie, obsługę, przetwarzanie i analizę informacji zgłaszanych przez uczestników rynku lub przez osoby lub podmioty składające sprawozdania w ich imieniu na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 oraz za ujawnianie informacji wewnętrznych na podstawie art. 4 i 4a tego rozporządzenia. Opłaty uiszcza się za pośrednictwem zarejestrowanych mechanizmów sprawozdawczych i platform informacji wewnętrznych. Przychody z tych opłat mogą również pokrywać koszty ACER związane z wykonywaniem uprawnień w zakresie nadzoru i dochodzeń na podstawie art. 13-13c i art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011.
2. 
Opłaty, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich pobierania ustala Komisja po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz po konsultacji z Radą Administracyjną i Radą Organów Regulacyjnych. Opłaty muszą być proporcjonalne do kosztów odpowiednich usług świadczonych w sposób gospodarny i wystarczające na pokrycie tych kosztów. Wysokość tych opłat musi zostać ustalana na takim poziomie, by zapewnić ich niedyskryminujący charakter i by unikać nadmiernego obciążenia finansowego lub administracyjnego dla uczestników rynku lub podmiotów działających w ich imieniu.

Komisja analizuje regularnie wysokość tych opłat w oparciu o stosowną ocenę oraz, w razie konieczności, dostosowuje wysokość tych opłat oraz sposób ich pobierania.

Uchwalenie budżetu

1. 
Każdego roku Dyrektor przedstawia wstępny projekt preliminarza dotyczący wydatków operacyjnych oraz programu prac przewidzianych na następny rok budżetowy i przedkłada ten wstępny projekt preliminarza Radzie Administracyjnej wraz z wykazem etatów tymczasowych.
2. 
Wstępny projekt preliminarza opiera się na celach i oczekiwanych wynikach dokumentu programowego, o którym mowa w art. 20 ust. 1, i uwzględnia zasoby finansowe potrzebne do osiągnięcia tych celów i oczekiwanych wyników.
3. 
Na podstawie wstępnego projektu preliminarza przygotowanego przez Dyrektora Rada Administracyjna co roku przyjmuje wstępny projekt preliminarza dochodów i wydatków ACER na następny rok budżetowy.
4. 
Do dnia 31 stycznia każdego roku Rada Administracyjna przekazuje Komisji wstępny projekt preliminarza, w tym projekt planu zatrudnienia. Przed przyjęciem preliminarza projekt przygotowany przez Dyrektora jest przekazywany Radzie Organów Regulacyjnych, która może wydać uzasadnioną opinię w sprawie tego projektu.
5. 
Komisja przekazuje preliminarz, o którym mowa w ust. 3, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wraz z projektem budżetu ogólnego Unii.
6. 
Na podstawie projektu preliminarza Komisja wprowadza do projektu budżetu ogólnego Unii preliminarze, które uważa za niezbędne w odniesieniu do planu zatrudnienia, oraz kwotę dotacji obciążającej budżet ogólny Unii, zgodnie z art. 313-316 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
7. 
Rada, działając jako władza budżetowa, przyjmuje plan zatrudnienia dla ACER.
8. 
Budżet ACER jest przyjmowany przez Radę Administracyjną. Budżet staje się budżetem ostatecznym po ostatecznym przyjęciu budżetu ogólnego Unii. W razie konieczności budżet jest odpowiednio dostosowywany.
9. 
Wszelkich zmian w budżecie, w tym w planie zatrudnienia, dokonuje się według tej samej procedury.
10. 
Do dnia 5 lipca 2020 r. Komisja ocenia, czy zasoby finansowe i ludzkie przydzielone ACER umożliwiają mu wywiązanie się z roli wyznaczonej na mocy niniejszego rozporządzenia obejmującej podejmowanie działań na rzecz rynku wewnętrznego energii i przyczynianie się do bezpieczeństwa energetycznego z korzyścią dla konsumentów w Unii.
11. 
Rada Administracyjna powiadamia niezwłocznie władzę budżetową o zamiarze realizacji każdego projektu, który może mieć istotne skutki finansowe dla finansowania budżetu ACER, w szczególności o wszelkich projektach dotyczących nieruchomości. Rada Administracyjna powiadamia również Komisję o swoim zamiarze. Jeżeli którykolwiek organ władzy budżetowej zamierza wydać opinię, powiadamia ACER o swoim zamiarze w terminie dwóch tygodni od otrzymania informacji o projekcie. W przypadku braku odpowiedzi ACER może przystąpić do realizacji planowanego projektu.

Wykonanie i kontrola budżetu

1. 
Dyrektor działa w charakterze urzędnika zatwierdzającego i wykonuje budżet ACER.
2. 
Do dnia 1 marca następującego po zamknięciu każdego roku budżetowego księgowy ACER przedkłada Komisji oraz Trybunałowi Obrachunkowemu wstępne sprawozdanie finansowe księgowemu wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy. Księgowy ACER przedkłada sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami również Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, do dnia 31 marca następnego roku. Księgowy Komisji konsoliduje wstępne sprawozdanie finansowe instytucji i organów zdecentralizowanych, zgodnie z art. 245 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 42  ("rozporządzenie finansowe").

Przedstawienie sprawozdania finansowego i absolutorium

1. 
Księgowy ACER przedkłada księgowemu Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu wstępne sprawozdanie finansowe za dany rok budżetowy (rok N) do dnia 1 marca następnego roku budżetowego (rok N + 1).
2. 
ACER przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetem i finansami za rok N do dnia 31 marca roku N + 1.

Do dnia 31 marca roku N + 1 księgowy Komisji przedkłada Trybunałowi Obrachunkowemu wstępne sprawozdanie finansowe ACER. Komisja przedkłada sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym również Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

3. 
Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego w sprawie wstępnego sprawozdania finansowego ACER za rok N zgodnie z art. 246 rozporządzenia finansowego księgowy, działając na własną odpowiedzialność, sporządza końcowe sprawozdanie finansowe ACER za ten rok. Dyrektor przedkłada je Radzie Administracyjnej do zaopiniowania.
4. 
Rada Administracyjna wydaje opinię w sprawie końcowego sprawozdania finansowego ACER za rok N.
5. 
Do dnia 1 lipca roku N + 1 księgowy ACER przedkłada końcowe sprawozdanie finansowe za rok N wraz z opinią Rady Administracyjnej Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu.
6. 
Końcowe sprawozdanie finansowe jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada roku N + 1.
7. 
Dyrektor przedkłada Trybunałowi Obrachunkowemu odpowiedź na jego uwagi do dnia 30 września roku N + 1. Kopię tej odpowiedzi Dyrektor przedkłada również Radzie Administracyjnej i Komisji.
8. 
Dyrektor przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, na jego wniosek, wszelkie informacje niezbędne do sprawnego zastosowania procedury udzielania absolutorium za rok N zgodnie z art. 109 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.
9. 
Parlament Europejski, na zalecenie Rady stanowiącej większością kwalifikowaną, przed dniem 15 maja roku N + 2 udziela Dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy N.

Przepisy finansowe

Przepisy finansowe mające zastosowanie do ACER są przyjmowane przez Radę Administracyjną po konsultacji z Komisją. Przepisy te mogą odbiegać od rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013, jeżeli jest to konieczne ze względu na szczególne potrzeby operacyjne związane z działalnością ACER, ale tylko jeżeli Komisja udzieliła na to uprzedniej zgody.

Zwalczanie nadużyć finansowych

1. 
Aby ułatwić zwalczanie nadużyć finansowych, korupcji i wszelkich innych nielegalnych działań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 43 , ACER przystąpi do Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącego dochodzeń wewnętrznych prowadzonych przez OLAF 44  oraz przyjmie odpowiednie przepisy mające zastosowanie do pracowników ACER, wykorzystując wzór określony w załączniku do tego porozumienia.
2. 
Trybunał Obrachunkowy jest uprawniony do przeprowadzania kontroli na miejscu oraz kontroli na podstawie dokumentów w odniesieniu do beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymali od ACER unijne środki finansowe.
3. 
OLAF może przeprowadzać dochodzenia, w tym kontrole i inspekcje na miejscu, w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycie finansowe, korupcja lub jakiekolwiek inne działanie niezgodne z prawem, wpływające na interesy finansowe Unii w związku z dotacją lub zamówieniem finansowanym przez ACER, zgodnie z przepisami i procedurami określonymi w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 883/2013 i rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 45 .
4. 
Nie naruszając ust. 1, 2 i 3, w zawieranych przez ACER umowach o współpracy z krajami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, zamówieniach, umowach o udzielenie dotacji i decyzjach o udzieleniu dotacji zamieszcza się postanowienia wyraźnie uprawniające Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia kontroli i dochodzeń, o których mowa w niniejszym artykule, zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami.
41 Art. 32 ust. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1106) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 2024 r.
42 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
43 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
44 Dz.U. L 136, z 31.5.1999, s. 15.
45 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.