Rozporządzenie 2019/2234 w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2020 r.w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.336.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 grudnia 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE, Euratom) 2019/2234
z dnia 19 grudnia 2019 r.
w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2020 r.w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa z dniem wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po tej notyfikacji, to znaczy z dniem 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Okres ten został dwukrotnie przedłużony przez Radę Europejską, ostatnim razem w drodze jej decyzji (UE) 2019/584 2 , która przedłużyła ten okres do dnia 31 października 2019 r. Wobec braku umowy o wystąpieniu ze Zjednoczonym Królestwem i nieprzedłużenia dalej okresu, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE, w przyszłej umowie międzynarodowej między Unią a Zjednoczonym Królestwem należy uzgodnić porozumienie finansowe w odniesieniu do zobowiązań finansowych wynikających z członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.

(2) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków Unii i Zjednoczonego Królestwa wynikających z całego okresu członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.

(3) W rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2019/1197 3  określono zasady dotyczące stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2019 r. Konieczne jest określenie zasad dotyczących stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, również w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu w 2020 r.

(4) W odniesieniu do przyjmowania środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu w 2020 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu, Traktaty nie przewidują innych uprawnień niż te, o których mowa w art. 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i art. 203 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(5) Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczą w szeregu unijnych programów lub działań na podstawie członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii. Uczestnictwo to odbywa się w oparciu o umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub w oparciu o decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, które to umowy i decyzje stanowią zobowiązania prawne.

(6) W przypadku wielu z tych umów i decyzji zasady dotyczące kwalifikowalności wymagają, aby beneficjent był państwem członkowskim lub też osobą lub podmiotem z siedzibą w państwie członkowskim. Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie jest w takich przypadkach powiązana z faktem, że Zjednoczone Królestwo jest państwem członkowskim. Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu pociąga zatem za sobą utratę kwalifikowalności przez takich beneficjentów unijnego finansowania na podstawie takich umów i decyzji. Nie dotyczy to jednak przypadków, w których osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczyłyby w działaniu w ramach odnośnych unijnych przepisów dotyczących osób i podmiotów z siedzibą w państwie trzecim oraz z zastrzeżeniem warunków mających zastosowanie w ramach tych przepisów.

(7) W przypadku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa bez umowy o wystąpieniu byłoby korzystne zarówno dla Unii i jej państw członkowskich, jak i dla Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, gdyby utrzymano w 2020 r. kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa i beneficjentów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie do otrzymywania środków unijnych i udział Zjednoczonego Królestwa w finansowaniu budżetu na 2020 r. Korzystne byłoby również, gdyby zobowiązania prawne podpisane i przyjęte przed datą wystąpienia lub w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 mogły być w dalszym ciągu wykonywane przez cały 2020 r.

(8) Należy zatem określić warunki, na których Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mogłyby nadal kwalifikować się do finansowania w 2020 r. w odniesieniu do umów, jakie z nimi podpisano, i decyzji, jakie w odniesieniu do nich przyjęto, przed dniem, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia") lub, w stosownym przypadku, w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197. Aby niniejsze rozporządzenie miało zastosowanie, konieczne jest spełnienie następujących warunków: (i) Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji pisemne potwierdzenie zobowiązania do dalszego wnoszenia wkładu obliczonego na podstawie szacowanych zasobów własnych Zjednoczonego Królestwa w projekcie budżetu na 2020 r., zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r., i dostosowanego w celu uwzględnienia łącznej kwoty środków na płatności określonej w przyjętym budżecie na 2020 r.; (ii) Zjednoczone Królestwo wpłaciło pierwszą ratę; (iii) Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji pisemne potwierdzenie, że zobowiązuje się umożliwić przeprowadzanie w całości przez Unię kontroli i audytów zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami; (iv) Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 i nie przyjęła decyzji na podstawie art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia. Ostatni warunek ma zastosowanie wyłącznie wtedy, o ile stosowanie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 rozpocznie się przed końcem roku budżetowego 2019. Z uwagi na potrzebę pewności należy ograniczyć czas na spełnienie tych warunków. Komisja powinna przyjąć decyzję w sprawie spełnienia tych warunków.

(9) Warunek dotyczący wkładu Zjednoczonego Królestwa powinien opierać się na projekcie budżetu na 2020 r., zaproponowanym w odniesieniu do 28 państw członkowskich, a wkład ten powinien zostać dostosowany w celu uwzględnienia łącznej kwoty środków na płatności określonej w przyjętym budżecie. Jest uzasadnione, aby po przyjęciu niniejszego rozporządzenia żadne państwo członkowskie nie znalazło się w mniej korzystnej sytuacji w odniesieniu do swojego wkładu, niż zostało to ustanowione w przyjętej wersji budżetu na 2020 r. W związku z tym, aby zapewnić pozytywny skutek niniejszego rozporządzenia dla wszystkich państw członkowskich, od kwoty wkładu Zjednoczonego Królestwa, która ma zostać zapisana w budżecie, należy odjąć określoną kwotę. Taka określona kwota powinna przynieść korzyści państwom członkowskim, które w przeciwnym razie znalazłyby się w niekorzystnej sytuacji po przyjęciu niniejszego rozporządzenia, jak zostało to doprecyzowane w specjalnych uzgodnieniach praktycznych określających podział należnych płatności i powierzających Komisji wypłatę określonej kwoty.

(10) Dopóki warunki kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie ustanowione na podstawie niniejszego rozporządzenia będą spełniane, należy także utrzymać kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie w 2020 r. do celów warunków określonych w zaproszeniach, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, z wyjątkiem szczególnych przypadków związanych z bezpieczeństwem oraz utratą członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a także zapewniać im unijne finansowanie. Takie unijne finansowanie powinno być ograniczone do wydatków kwalifikowalnych poniesionych w 2020 r., z wyjątkiem umów w sprawie zamówień publicznych podpisanych przed końcem 2020 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4  (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), które są nadal wykonywane zgodnie ze swoimi warunkami, oraz z wyjątkiem rolnych płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2020, które powinny być wyłączone z kwalifikowalności. Należy również wykluczyć Zjednoczone Królestwo lub też osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie z kwalifikowalności na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 5 , zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1796 6 , w odniesieniu do działań obejmujących zwolnionych pracowników i osoby, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek w wyniku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, jak również na podstawie zmienionego rozporządzenia Rady (WE) nr 2012/2002 7  w odniesieniu do działań, których przedmiotem są poważne obciążenia finansowe poniesione przez państwa członkowskie bezpośrednio w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu. Zgodnie z rozporządzeniem finansowym zaproszenia, przetargi, konkursy lub inne procedury, a także wszelkie wynikające z nich umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mają określać warunki kwalifikowalności i warunki kontynuacji kwalifikowalności poprzez odniesienie do niniejszego rozporządzenia.

(11) Należy ponadto uznać, że Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie będą nadal spełniać kryterium kwalifikowalności, pod warunkiem że Zjednoczone Królestwo będzie nadal wnosić wkład na 2020 r. i, w stosownym przypadku, na 2019 r. na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197, a kontrole i audyty będą mogły być skutecznie przeprowadzane. Jeżeli warunki te przestaną być spełniane, Komisja powinna podjąć decyzję stwierdzającą brak ich spełnienia. W takim przypadku Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie powinny przestać kwalifikować się do otrzymywania finansowania unijnego.

(12) Należy również przewidzieć kontynuację w 2020 r. kwalifikowalności działań, w ramach których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne i które są powiązane ze Zjednoczonym Królestwem. Ewentualne nieprzyjęcie przez Zjednoczone Królestwo kontroli i audytów powinno jednak stanowić fakt, który będzie wymagać uwzględnienia do celów należytego zarządzania finansami przy ocenie realizacji takich działań.

(13) Należy kontynuować wdrażanie działań zgodnie z odnośnymi zasadami regulującymi takie działania, w tym z rozporządzeniem finansowym. Do celów stosowania takich zasad konieczne jest zatem traktowanie Zjednoczonego Królestwa jako państwa członkowskiego.

(14) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast - z uwagi na to, że dotyczą one budżetu Unii oraz programów i działań realizowanych przez Unię - możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(15) W celu zapewnienia ograniczonej elastyczności należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ewentualnego przedłużenia terminów określonych w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) oraz zmian w harmonogramie płatności. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 8 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. Jeżeli, w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2020 r., jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, akt delegowany powinien wejść w życie bezzwłocznie i powinien mieć zastosowanie, o ile Parlament Europejski lub Rada nie wyrażą sprzeciwu.

(16) Aby uniknąć najbardziej znaczących zakłóceń dla beneficjentów unijnych programów wydatkowania i innych działań w dniu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane od następnego dnia po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że do tego dnia wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem. Z uwagi na fakt, że niniejsze rozporządzenie ustanawia środki dotyczące wykonania i finansowania budżetu Unii na 2020 r., powinno ono mieć zastosowanie wyłącznie do kwalifikowalności w 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2020 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu i dotyczące działań objętych zarządzaniem bezpośrednim, pośrednim i dzielonym, w odniesieniu do których kryterium kwalifikowalności jest spełnione poprzez członkostwo Zjednoczonego Królestwa w Unii w dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia").

Niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla programów współpracy terytorialnej objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/491 9  oraz dla działań w zakresie mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/499 10 .

Artykuł  2

Warunki kwalifikowalności

1. 
W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo lub osoba lub podmiot z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie otrzymują finansowanie unijne w związku z działaniem realizowanym w ramach zarządzania bezpośredniego, pośredniego lub dzielonego na mocy zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych przed datą wystąpienia lub, w stosownym przypadku, w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197, a warunki kwalifikowalności w ramach tego działania są uzależnione od członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii, nadal kwalifikują się one do otrzymywania unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r. po dacie wystąpienia, jeżeli spełnione są następujące warunki i dopóki nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2:
a)
Zjednoczone Królestwo potwierdziło Komisji pisemnie w dniu 1 stycznia 2020 r. lub w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub od dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, co nastąpi później, że wpłaci, zgodnie z harmonogramem płatności określonym w niniejszym rozporządzeniu, kwotę w euro obliczoną na podstawie następującego wzoru: UK ZW PB2020 + UK przelicznik DNB PB2020 x (ŚP B2020 - ŚP PB2020);
b)
w dniu 20 stycznia 2020 r. lub w ciągu 20 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub od dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, co nastąpi później, Zjednoczone Królestwo dokonało na rachunek wskazany przez Komisję pierwszej płatności w wysokości odpowiadającej [3,5] dwunastych kwoty, o której mowa w lit. a) niniejszego akapitu;
c)
Zjednoczone Królestwo potwierdziło Komisji pisemnie w dniu 1 stycznia 2020 r. lub w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub od dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, co nastąpi później, zobowiązanie, że będzie nadal akceptowało kontrole i audyty, które obejmują cały okres realizacji programów i działań zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami;
d)
Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 i nie przyjęła decyzji na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197; oraz
e)
Komisja przyjęła decyzję, o której mowa w ust. 4 niniejszego artykułu, potwierdzającą, że warunki, o których mowa w lit. a), b) i c) niniejszego akapitu, zostały spełnione.

Warunek określony w akapicie pierwszym lit. d) ma zastosowanie wyłącznie wtedy, o ile stosowanie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 rozpocznie się przed końcem roku budżetowego 2019.

2. 
Do celów wzoru wskazanego w ust. 1 akapit pierwszy lit. a) zastosowanie mają następujące definicje:
a)
"UK ZW PB2020" oznacza kwotę widniejącą w wierszu "Zjednoczone Królestwo" i w kolumnie "Zasoby własne ogółem" w tabeli 7 w części "A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego" w poświęconej dochodom części budżetu na 2020 r. zgodnie z projektem budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r.;
b)
"UK przelicznik DNB PB2020" oznacza kwotę widniejącą w wierszu "Zjednoczone Królestwo" i w kolumnie "Zasoby własne oparte na DNB" w tabeli 7 w części "A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego" w poświęconej dochodom części budżetu na 2020 r. zgodnie z projektem budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r., podzieloną przez kwotę wskazaną w wierszu "Ogółem" w tej samej kolumnie;
c)
"ŚP B2020 - ŚP PB2020" oznacza różnicę między kwotą widniejącą w wierszu "Wydatki ogółem" i w kolumnie "Budżet 2020" w tabeli "Wydatki" w części "A. Wprowadzenie i finansowanie budżetu ogólnego" w poświęconej dochodom części przyjętego budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020 a kwotą widniejącą w tym samym wierszu i w tej samej kolumnie tej samej tabeli tej samej części w projekcie budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r.

Niezależnie od akapitu pierwszego, jeżeli budżet na 2020 r. nie zostanie ostatecznie przyjęty do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub do dnia rozpoczęcia jego stosowania, w zależności od tego, do nastąpi później, wartość "ŚP B2020 - ŚP PB2020" wynosi zero.

3. 
Kwotę, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), po odliczeniu kwoty pierwszej płatności, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. b), dzieli się na równe raty. Liczba rat odpowiada liczbie pełnych miesięcy między datą pierwszej płatności, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. b), a końcem 2020 r.

Kwotę, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako inne dochody po odliczeniu określonej kwoty w celu zapewnienia podziału budżetu zgodnie z kolumną "Zasoby własne ogółem" w tabeli, o której mowa w ust. 2 lit. a), oraz z zastrzeżeniem specjalnych uzgodnień praktycznych do tego celu.

Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. c), obejmuje w szczególności współpracę w zakresie ochrony interesów finansowych Unii oraz zaakceptowanie praw Komisji, Trybunału Obrachunkowego i Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych w zakresie dostępu do danych i dokumentów dotyczących wkładów Unii oraz przeprowadzania kontroli i audytów.

4. 
Komisja przyjmuje decyzję stwierdzającą spełnienie lub niespełnienie warunków określonych w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c).
5. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 7 dotyczących przedłużenia terminów określonych w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) niniejszego artykułu.

Jeżeli w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2020 r. jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, do aktów delegowanych przyjmowanych na podstawie niniejszego ustępu ma zastosowanie procedura przewidziana w art. 8.

Artykuł  3

Kontynuacja kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie

1. 
Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, ustanowiona zgodnie z art. 2, nadal obowiązuje w 2020 r., o ile spełnione są następujące warunki:
a)
po dokonaniu pierwszej płatności zgodnie z art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) Zjednoczone Królestwo wpłacało na rachunek określony przez Komisję miesięczne raty, o których mowa w art. 2 ust. 3, pierwszego dnia roboczego każdego miesiąca do sierpnia 2020 r.;
b)
pierwszego dnia roboczego września 2020 r. Zjednoczone Królestwo wpłaciło na rachunek wskazany przez Komisję pozostałe miesięczne raty, o których mowa w art. 2 ust. 3, chyba że do dnia 31 sierpnia 2020 r. Komisja poinformuje Zjednoczone Królestwo o innym harmonogramie płatności odnośnie do tej płatności; oraz
c)
podczas przeprowadzania kontroli i audytów, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c), nie zaobserwowano żadnych znaczących niedociągnięć.
2. 
W przypadku gdy co najmniej jeden z warunków, o których mowa w ust. 1, nie jest spełniony, Komisja przyjmuje odpowiednią decyzję. Decyzja ta jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Od dnia wejścia w życie decyzji, o której mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie przestają kwalifikować się na mocy ust. 1 niniejszego artykułu oraz art. 2 i 4, działania przestają się kwalifikować na mocy art. 6 ust. 2, a art. 5 przestaje mieć zastosowanie.

3. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 7 dotyczących innego harmonogramu płatności w odniesieniu do płatności, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b) niniejszego artykułu.

Jeżeli w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2020 r. jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, do aktów delegowanych przyjmowanych na podstawie niniejszego ustępu ma zastosowanie procedura przewidziana w art. 8.

Artykuł  4

Udział w zaproszeniach i kwalifikowalność wynikających z tego wydatków

1. 
Od dnia wejścia w życie decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. e), i o ile nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2, Zjednoczone Królestwo lub też osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie kwalifikują się w 2020 r. do finansowania do celów warunków określonych we wszelkich zaproszeniach, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, w takim samym zakresie jak państwa członkowskie oraz osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich oraz kwalifikują się do otrzymywania unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r.

Niezależnie od akapitu pierwszego:

a)
umowy podpisane do końca 2020 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") są wykonywane zgodnie z określonymi w nich warunkami do daty końca ich obowiązywania;
b)
wydatki w odniesieniu do płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2020 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 11  nie kwalifikują się do unijnego finansowania.
2. 
Niezależnie od ust. 1, Zjednoczone Królestwo lub też osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie nie kwalifikują się na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1309/2013, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2019/1796, w odniesieniu do działań obejmujących zwolnionych pracowników i osoby, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek w wyniku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, ani na podstawie zmienionego rozporządzenia (WE) nr 2012/2002 w odniesieniu do działań, których przedmiotem są poważne obciążenia finansowe poniesione przez państwa członkowskie bezpośrednio w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu.
3. 
Ust. 1 akapit pierwszy nie ma zastosowania:
a)
w przypadku gdy uczestnictwo jest ograniczone do państw członkowskich oraz osób lub podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich ze względów bezpieczeństwa;
b)
do operacji finansowych przeprowadzanych w ramach instrumentów finansowych zarządzanych bezpośrednio lub pośrednio na mocy tytułu X rozporządzenia finansowego lub do operacji finansowych gwarantowanych przez budżet Unii w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 12  lub w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 13 .
Artykuł  5

Inne konieczne dostosowania

Jeżeli warunki określone w art. 2 ust. 1 są spełnione i o ile nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2, do celów stosowania zasad regulujących działania prowadzone na podstawie zobowiązań prawnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy, zaproszenia, o których mowa w art. 4, oraz działania prowadzone na podstawie zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych w następstwie zaproszeń, o których mowa w art. 4, które są niezbędne do nadania skuteczności art. 2 ust. 1 i art. 4 ust. 1, Zjednoczone Królestwo traktuje się jako państwo członkowskie, z zastrzeżeniem niniejszego rozporządzenia.

Zjednoczone Królestwo lub przedstawiciele Zjednoczonego Królestwa nie mogą jednak uczestniczyć w pracach komitetów wspierających zarządzanie na podstawie przepisów odpowiedniego aktu podstawowego lub w pracach grup ekspertów lub innych organów doradzających w odniesieniu do programów lub działań, z wyjątkiem komitetów monitorujących lub podobnych komitetów właściwych dla poszczególnych operacyjnych, krajowych lub podobnych programów w ramach zarządzania dzielonego.

Artykuł  6

Kwalifikowalność działań odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa w przypadku gdy państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne

1. 
Działania objęte zarządzaniem bezpośrednim, pośrednim i dzielonym, w odniesieniu do których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne na mocy zobowiązań prawnych podpisanych lub przyjętych przed datą wystąpienia lub, w stosownym przypadku, w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 oraz w przypadku których warunkiem kwalifikowalności jest członkostwo Zjednoczonego Królestwa w Unii w dniu wystąpienia lub, w stosownych przypadkach, kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197, kwalifikują się do unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r. od dnia wystąpienia.
2. 
Działania, w przypadku których warunek kwalifikowalności dotyczący minimalnej liczby uczestników z różnych państw członkowskich w konsorcjum jest spełniony w dniu wystąpienia dzięki członkowi konsorcjum będącemu osobą lub podmiotem z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, kwalifikują się do unijnego finansowania na wydatki kwalifikowalne poniesione w 2020 r., jeżeli spełnione są warunki określone w art. 2 ust. 1 i o ile nie weszła w życie decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 2.
3. 
Właściwy urzędnik zatwierdzający bierze pod uwagę niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c), lub decyzję Komisji, o której mowa w art. 3 ust. 2, dotyczącą niespełnienia warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. c), w celu oceny ewentualnego poważnego niedociągnięcia w wypełnianiu głównych obowiązków w zakresie realizacji zobowiązania prawnego, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  7

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 2 i 3, powierza się Komisji na czas nieokreślony od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 2 i 3, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 2 i 3 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie miesiąca od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o jeden miesiąc z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  8

Tryb pilny

1. 
Akty delegowane przyjęte na podstawie niniejszego artykułu wchodzą w życie niezwłocznie i mają zastosowanie, o ile nie zostanie wyrażony sprzeciw zgodnie z ust. 2. Przekazując akt delegowany Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, podaje się powody zastosowania trybu pilnego.
2. 
Parlament Europejski albo Rada mogą wyrazić sprzeciw wobec aktu delegowanego zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 7 ust. 6. W takim przypadku Komisja uchyla akt natychmiast po powiadomieniu jej przez Parlament Europejski lub Radę o decyzji o sprzeciwie.
Artykuł  9

Przepis przejściowy

Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 1 akapit drugi lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 wydatki w odniesieniu do płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2019 na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kwalifikują się do unijnego finansowania po przyjęciu przez Komisję decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 4 niniejszego rozporządzenia, chyba że przyjmie ona decyzję, o której mowa w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  10

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE.

Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się jednak, jeżeli do dnia, o którym mowa w akapicie drugim niniejszego artykułu, wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem zgodnie z art. 50 ust. 2 TUE.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2019 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
K. MIKKONEN
1 Zgoda z dnia 22 października 2019 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Decyzja Rady Europejskiej (UE) 2019/584 przyjęta w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem z dnia 11 kwietnia 2019 r. przedłużająca okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE (Dz.U. L 101 z 11.4.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2019/1197 z dnia 9 lipca 2019 r. w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2019 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 189 z 15.7.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1796 z dnia 24 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1309/2013 w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) (Dz.U. L 279 I z 31.10.2019, s. 4).
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3).
8 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/491 z dnia 25 marca 2019 r. mające na celu umożliwienie kontynuacji programów współpracy terytorialnej PEACE IV (Irlandia-Zjednoczone Królestwo) oraz Zjednoczone Królestwo-Irlandia (Irlandia-Irlandia Północna-Szkocja) w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 85I z 27.3.2019, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/499 z dnia 25 marca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące kontynuacji trwających działań w zakresie mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 1288/2013 w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii (Dz.U. L 85I z 27.3.2019, s. 32).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR i funduszu gwarancyjnego EFZR (Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.