Art. 25. - Prowadzenie pomiarów i badań na potrzeby homologacji typu UE - Rozporządzenie 2016/1628 w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE
Dzienniki UE
Dz.U.UE.L.2016.252.53
Akt obowiązujący Wersja od: 17 lipca 2022 r.
Artykuł 25
Prowadzenie pomiarów i badań na potrzeby homologacji typu UE
1.
Końcowe wyniki badań dotyczących emisji spalin w odniesieniu do silników objętych niniejszym rozporządzeniem są obliczane z uwzględnieniem wszystkich poniższych elementów w wynikach testów laboratoryjnych:a)
emisji gazów ze skrzyni korbowej - jeżeli wymaga tego ust. 3 i jeżeli nie są one ujęte w pomiarze laboratoryjnym;b)
wszelkich koniecznych współczynników korekcji - jeżeli wymaga tego ust. 3 i jeżeli silnik zawiera regeneracyjne układy wtórnej obróbki spalin;c)
w odniesieniu do wszystkich silników - współczynniki pogorszenia jakości odpowiednie dla okresów trwałości emisji określonych w załączniku V.2.
Badanie typu silnika lub rodziny silników w celu stwierdzenia zachowania wartości granicznych emisji określonych w niniejszym rozporządzeniu przeprowadza się przy zastosowaniu, odpowiednio, następujących paliw wzorcowych lub mieszanin paliw wzorcowych:a)
olej napędowy;b)
benzyna;c)
mieszanina benzyny/oleju w przypadku dwusuwowych silników ZI;d)
gaz ziemny/biometan;e)
gaz płynny (LPG);f)
alkohol etylowy.Typ silnika lub rodzina silników spełnia dodatkowo wartości graniczne emisji spalin określone w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do innych wyspecyfikowanych paliw, mieszanek paliw lub emulsji paliwowych określonych przez producenta we wniosku o homologację typu UE i opisanych w folderze informacyjnym.
3.
Na potrzeby prowadzenia pomiarów i badań spełnione muszą być wymogi techniczne dotyczące:a)
aparatury i procedur w odniesieniu do prowadzenia badań;b)
aparatury i procedur w odniesieniu do pomiarów i pobierania próbek emisji;c)
metod oceny danych i obliczeń;d)
metod ustalania współczynników pogorszenia jakości;e)
w odniesieniu do silników należących do kategorii NRE, NRG, IWP, IWA, RLR, NRS, NRSh, SMB oraz ATS, które spełniają wartości graniczne emisji dla etapu V określone w załączniku II:(i)
metod uwzględniania emisji gazów ze skrzyni korbowej;(ii)
metod określania i uwzględniania ciągłej lub nieczęstej regeneracji układów wtórnej obróbki spalin;f)
w odniesieniu do sterowanych elektronicznie silników należących do kategorii NRE, NRG, IWP, IWA, RLL i RLR, które spełniają wartości graniczne emisji dla etapu V określone w załączniku II i w przypadku których sterowanie elektroniczne jest stosowane do określenia zarówno ilości, jak i momentu wtrysku paliwa lub jest ono stosowane w celu aktywacji, dezaktywacji lub modulacji układu sterowania emisją stosowanego do redukcji NOx:(i)
strategii sterowania emisją, w tym dokumentacji wymaganej do przedstawienia tych strategii;(ii)
środków kontroli NOx, w tym metod stosowanych do przedstawienia tych środków kontroli;(iii)
obszaru związanego z danym cyklem badania w warunkach stałych dla maszyn nieporuszających się po drogach, w obrębie którego wielkość, o jaką emisje mogą przekroczyć wartości graniczne emisji określone w załączniku II, jest kontrolowana;(iv)
wyboru przez służbę techniczną dodatkowych punktów pomiarowych z obszaru kontroli podczas badania emisji na stanowisku badawczym.4.
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 55 uzupełniających niniejsze rozporządzenie, w których określa się:a)
metodykę dostosowywania wyników testów laboratoryjnych dotyczących emisji tak, aby uwzględniały współczynniki pogorszenia jakości, o których mowa w ust. 1 lit. c);b)
charakterystyki techniczne paliw wzorcowych, o których mowa w ust. 2, oraz, w odpowiednich przypadkach, wymogi dotyczące opisu innych wyspecyfikowanych paliw, mieszanek paliw lub emulsji paliwowych określonych w folderze informacyjnym;c)
szczegółowe wymogi i charakterystyki techniczne dotyczące prowadzenia pomiarów i badań, o których mowa w ust. 3;d)
metodę stosowaną do pomiaru liczby cząstek stałych, z uwzględnieniem specyfikacji zawartych w serii 06 regulaminu EKG ONZ nr 49;e)
szczegółowe wymogi techniczne mające zastosowanie do badań silników dwupaliwowych lub zasilanych gazem silników jednopaliwowych, o których mowa w załączniku II.Te akty delegowane przyjmuje się do dnia 31 grudnia 2016 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.