Tytuł 7 - PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ I RACHUNKÓW - Rozporządzenie 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.248.1

Akt utracił moc
Wersja od: 29 listopada 2010 r.

TYTUŁ  VII

PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ I RACHUNKÓW

Prezentacja sprawozdań

Sprawozdania Wspólnoty obejmują:

a) 122
 sprawozdania finansowe instytucji określone w art. 126, sprawozdania organów, o których mowa w art. 185 i innych organów, których sprawozdania muszą być skonsolidowane zgodnie z zasadami rachunkowości Wspólnoty;
b)
skonsolidowane sprawozdania finansowe, które przedstawiają w formie zagregowanej informacje finansowe zawarte w sprawozdaniach finansowych instytucji i organów, o których mowa w lit. a);
c)
sprawozdania z wykonania budżetu instytucji oraz budżetów organów, o których mowa w art. 185;
d) 123
 zagregowane sprawozdania z wykonania budżetu, które przedstawiają informacje zawarte w sprawozdaniach, o których mowa w lit. c).
1. 
Do sprawozdań instytucji oraz organów, o których mowa w art. 121 załączane są sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, podaje między innymi stopień wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

Sprawozdania muszą być prawidłowe, dokładne, wyczerpujące i muszą przedstawiać prawidłowo i rzetelnie:

a)
w odniesieniu do sprawozdań finansowych, aktywa i pasywa, obciążenia i dochody, należności i zobowiązania nie wykazane jako aktywa lub pasywa oraz przepływ środków pieniężnych;
b)
w odniesieniu do sprawozdań z wykonania budżetu, operacje po stronie dochodów i wydatków.

Sprawozdania finansowe sporządza się zgodnie z ogólnie przyjętymi podstawowymi zasadami rachunkowości, a mianowicie:

a)
kontynuacji działalności;
b)
ostrożności;
c)
jednolitych metod rachunkowości;
d)
porównywalności informacji;
e)
istotności;
f)
niestosowania kompensat;
g)
wyższości treści nad formą;
h)
rozliczania przyszłych okresów;
1. 
Zgodnie z zasadą rozliczania przyszłych okresów, sprawozdania finansowe wykazują rozchody i dochody na rok budżetowy, bez względu na termin zapłaty lub otrzymania kwoty.
2. 
Wartość aktywów i pasywów ustala się zgodnie z zasadami wyceny przewidzianymi w art. 133.
1. 
Sprawozdania finansowe, sporządzane w milionach EUR, obejmują:
a)
bilans i rachunek wyniku ekonomicznego, które przedstawiają aktywa i pasywa, sytuację finansową oraz wynik ekonomiczny na dzień 31 grudnia roku poprzedniego; powinny zostać sporządzone według struktury przewidzianej w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych typów spółek, z uwzględnieniem specyficznego charakteru działalności Wspólnot;
b)
tabelę przepływu środków wykazującą kwoty otrzymane i wydatkowane w ciągu roku oraz końcową sytuację finansową;
c)
sprawozdanie zmian w kapitale szczegółowo przedstawiające zwiększenia i zmniejszenia we wszystkich pozycjach kont kapitałowych;
2. 
Załącznik do sprawozdania finansowego uzupełnia i objaśnia informacje przedstawione w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1 oraz dostarcza wszelkie dodatkowe informacje zalecane przez ogólnie przyjętą międzynarodową praktykę rachunkowości, w przypadku gdy takie informacje odnoszą się do działalności Wspólnot.

Sprawozdania z wykonania budżetu, sporządzane w milionach EUR, obejmują:

a)
budżetowy rachunek wyniku, który przedstawia wszystkie operacje budżetowe po stronie dochodów i wydatków w danym roku; struktura, w jakiej jest prezentowany jest taka sama, jak struktura budżetu;
b)
Załącznik do budżetowego rachunku wyniku, który uzupełnia i objaśnia informacje przedstawione w tym rachunku.

Księgowi pozostałych instytucji oraz organów, o których mowa w art. 121, przesyłają do księgowego Komisji oraz do Trybunału Obrachunkowego nie później niż dnia 1 marca następnego roku sprawozdania tymczasowe wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku.

Księgowy Komisji dokonuje konsolidacji tych sprawozdań tymczasowych ze sprawozdaniami tymczasowymi Komisji, i przesyła tymczasowe sprawozdania Komisji łącznie z jej sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku oraz skonsolidowanymi sprawozdaniami tymczasowymi do Trybunału Obrachunkowego nie później niż dnia 31 marca następnego roku.

Księgowi wszystkich instytucji oraz organów, o których mowa w art. 121, również przesyłają sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami do Parlamentu Europejskiego i Rady w terminie określonym w akapicie drugim.

1. 
Trybunał Obrachunkowy, najpóźniej do dnia 15 czerwca, przedstawia swoje uwagi w sprawie tymczasowych sprawozdań wszystkich instytucji i organów, o których mowa w art. 121.
2. 
Instytucje inne niż Komisja i każdy z organów, o których mowa w art. 121, opracowują sprawozdania końcowe zgodnie z art. 61 i przesyłają je księgowemu Komisji oraz do Trybunału Obrachunkowego nie później niż dnia 1 lipca następnego roku, w celu sporządzenia końcowych sprawozdań skonsolidowanych.
2a. 
Księgowy Komisji przygotowuje skonsolidowane sprawozdania końcowe na podstawie informacji dostarczonych mu przez pozostałe instytucje zgodnie z ust. 2. Do sprawozdań końcowych dołączane jest oświadczenie księgowego Komisji, w którym stwierdza on, że sprawozdania zostały sporządzone zgodnie z tytułem VII oraz zasadami i metodami rachunkowości określonymi w załączniku do sprawozdań finansowych.
3. 
Po zatwierdzeniu końcowych sprawozdań skonsolidowanych oraz swojego własnego sprawozdania końcowego, Komisja przesyła je do Parlamentu Europejskiego, Rady i Trybunału Obrachunkowego, przed dniem 31 lipca następnego roku budżetowego.
4. 
Końcowe sprawozdania skonsolidowane podlegają opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich wraz z poświadczeniem o wiarygodności przedłożonym przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z artykułem 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz artykułem 160c Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej przed dniem 15 listopada następnego roku budżetowego.

Informacje na temat wykonania budżetu

Oprócz sprawozdań przewidzianych w art. 126 i 127, Komisja dwa razy do roku składa sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dotyczące gwarancji budżetowych oraz związanego z nimi ryzyka.

Jednocześnie informacje te są przesyłane do Trybunału Obrachunkowego.

1.  127
 Oprócz sprawozdań przewidzianych w art. 126 i 127, księgowy Komisji raz w miesiącu przesyła do Parlamentu Europejskiego i Rady dane, zagregowane przynajmniej na poziomie rozdziałów, dotyczące wykonania budżetu, dla dochodów i dla wydatków względem całości środków.

Dane te przedstawiają również kwestię wykorzystania przeniesionych środków.

Dane zostają przesłane w terminie 10 dni roboczych następujących po końcu każdego miesiąca.

2.  128
 Trzy raz do roku, w terminie 30 dni roboczych następujących po dniach 31 maja, 31 sierpnia i 31 grudnia, księgowy Komisji przesyła do Parlamentu Europejskiego i Rady sprawozdanie z wykonania budżetu, obejmujące dochody i wydatki z podziałem na rozdziały, artykuły i pozycje.

Sprawozdanie to przedstawia również informacje szczegółowe odnośnie do wykorzystania środków przesuniętych z wcześniejszych lat budżetowych.

3. 
Dane i sprawozdanie z wykonania budżetu są jednocześnie przesyłane do Trybunału Obrachunkowego.

Rachunkowość

Postanowienia wspólne

1. 
System rachunkowości instytucji jest systemem służącym do organizacji informacji dotyczących budżetu i finansów w taki sposób, aby dane mogły być wprowadzane, składane i rejestrowane.
2. 
Konta dzielą się na konta ogólne i budżetowe. Konta te prowadzone są w EUR w układzie roku kalendarzowego.
3. 
Dane liczbowe na kontach ogólnych i budżetowych są przyjmowane z końcem roku budżetowego, tak aby można był przygotować sprawozdania określone w rozdziale 1.
4. 
Bez względu na przepisy zawarte w ust. 2 i 3, intendent delegowany może prowadzić konta analityczne.
1.  129
 Księgowy Komisji, po konsultacji z księgowymi pozostałych instytucji oraz organów, o których mowa w art. 121, przyjmuje zasady i metody księgowości oraz ujednolicony plan kont do zastosowania we wszystkich instytucjach i urzędach, o których mowa w tytule V drugiej części oraz organach, o których mowa w art. 121.
2. 
Przyjmując zasady i metody określone w ust. 1, księgowy Komisji kieruje się przyjętymi w skali międzynarodowej standardami rachunkowości dla sektora publicznego, ale może odstąpić od nich w przypadku gdy jest to uzasadnione specyficznym charakterem działalności Wspólnot.

Konta ogólne

Na kontach ogólnych księgowane są, w porządku chronologicznym i przy wykorzystaniu metody podwójnego zapisu, wszelkie zdarzenia i operacje wpływające na sytuację gospodarczą i finansową oraz aktywa i pasywa instytucji i organów, o których mowa w art. 121.

1. 
Ruchy na kontach oraz salda ujmowane są w księgach rachunkowych.
2. 
Wszelkie zapisy księgowe, włącznie z wpisami korygującymi na kontach, oparte są na dokumentach towarzyszących, do których się odnoszą.
3. 
Systemy rachunkowości muszą umożliwiać zachowanie śladu wszystkich zapisów księgowych.

Księgowy, po zamknięciu roku budżetowego i do czasu przedstawienia sprawozdań, wprowadza wszelkie zapisy korygujące, nie pociągające za sobą żadnych wypłat ani wpłat w odniesieniu do tego roku, które są niezbędne do prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z zasadami przedstawienia sprawozdań.

Konta budżetowe

1. 
Konta budżetowe zapewniają szczegółową rejestrację wykonania budżetu.
2. 
Do celu stosowania ust. 1, konta budżetowe rejestrują wszystkie operacje budżetowe po stronie dochodów i wydatków przewidziane w tytule IV pierwszej części.

Spis inwentarza

1.  131
 Wszystkie instytucje i organy, o których mowa w art. 121 prowadzą spis inwentarza, wykazujący w układzie ilościowym i wartościowym stan rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych oraz aktywów finansowych według wzoru opracowanego przez księgowego Komisji.

Wszystkie instytucje i organy, o których mowa w art. 121 sprawdzają, czy zapisy zawarte w spisie inwentarza są zgodne ze stanem faktycznym.

2. 
Sprzedaż majątku ruchomego wymaga zamieszczenia odpowiednich ogłoszeń.
122 Art. 121 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 72 lit. a) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
123 Art. 121 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 72 lit. b) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
124 Art. 122 zmieniony przez art. 1 pkt 73 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
125 Art. 128 zmieniony przez art. 1 pkt 74 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
126 Art. 129 zmieniony przez art. 1 pkt 75 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
127 Art. 131 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 76 lit. a) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
128 Art. 131 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 76 lit. b) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
129 Art. 133 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 77 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
130 Art. 134 zmieniony przez art. 1 pkt 78 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
131 Art. 138 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 79 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.