Tytuł 1 - PRZEPISY OGÓLNE - Rozporządzenie 1367/2006 w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.264.13

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 kwietnia 2023 r.

TYTUŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Cel

1. 
Celem niniejszego rozporządzenia jest przyczynienie się do realizacji zobowiązań wynikających z Konwencji EKG ONZ o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, zwaną dalej "Konwencją z Aarhus", poprzez ustanowienie przepisów regulujących zastosowanie postanowień Konwencji do instytucji i organów Unii, w szczególności poprzez:
a)
zagwarantowanie prawa dostępu do informacji dotyczących środowiska, otrzymanych lub udzielonych przez instytucje lub organy Unii i znajdujących się w ich posiadaniu, oraz poprzez określenie podstawowych pojęć, warunków i praktycznych rozwiązań dla korzystania z tego prawa;
b)
zapewnienie, aby informacje dotyczące środowiska były sukcesywnie udostępniane i rozpowszechniane w społeczeństwie w celu osiągnięcia ich możliwie najszerszej systematycznej dostępności i rozpowszechnienia. W tym celu promuje się wykorzystanie w szczególności telekomunikacji informatycznej lub technologii elektronicznej, jeżeli są one dostępne;
c)
zapewnienie udziału społeczeństwa w odniesieniu do planów i programów odnoszących się do środowiska;
d)
zapewnienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska na poziomie unijnym na warunkach ustanowionych niniejszym rozporządzeniem.
2. 
Stosując przepisy niniejszego rozporządzenia, instytucje i organy Unii dokładają starań w celu udzielenia społeczeństwu wsparcia i udzielenia mu wskazówek w odniesieniu do dostępu do informacji, udziału w procesie podejmowania decyzji i dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska.

Definicje

1. 
Do celów niniejszego rozporządzenia:
a)
"wnioskodawca" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, występującą z wnioskiem o udostępnienie informacji dotyczących środowiska;
b)
"społeczeństwo" oznacza jedną lub więcej osób fizycznych lub prawnych oraz stowarzyszenia, organizacje lub grupy takich osób;
c)
"instytucja lub organ Unii" oznacza każdą instytucję publiczną, organ, urząd lub agencję ustanowioną przez Traktat lub na jego podstawie, z wyjątkiem przypadków, gdy działają one jako władza sądownicza lub ustawodawcza. Jednakże przepisy tytułu II mają zastosowanie do instytucji lub organów Unii działających jako władza ustawodawcza;
d)
"informacja dotycząca środowiska" oznacza informację w formie pisemnej, wizualnej, dźwiękowej, elektronicznej lub w innej formie materialnej, dotyczącą:
i)
stanu elementów środowiska, takich jak powietrze i atmosfera, woda, gleba, powierzchnia ziemi, krajobraz oraz obszary naturalne, w tym bagna, obszary przybrzeżne i morskie, biologiczna różnorodność i jej składniki, w tym organizmy genetycznie zmodyfikowane, oraz wzajemnych oddziaływań pomiędzy tymi elementami;
ii)
czynników, takich jak substancje, energia, hałas, promieniowanie lub odpady, w tym odpady radioaktywne, emisje, zrzuty i inne rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska, które wpływają lub mogą wpływać na elementy środowiska, o których mowa w pkt i);
iii)
środków (w tym środków administracyjnych), takich jak polityki, przepisy prawne, plany, programy, porozumienia w sprawie ochrony środowiska, oraz działań wpływających lub mogących wpłynąć na elementy i czynniki, o których mowa w pkt i) i ii), jak również środków i działań, które mają na celu ochronę tych elementów;
iv)
sprawozdań na temat wykonania przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska;
v)
analiz kosztów i korzyści oraz innych analiz gospodarczych i założeń wykorzystywanych w ramach środków i działań, o których mowa w pkt iii);
vi)
stanu ludzkiego zdrowia i bezpieczeństwa, w tym tam, gdzie to właściwe, skażenia łańcucha pokarmowego, warunków życia człowieka, obiektów kultury i budowli w stopniu, w jakim oddziałują na nie lub mogą oddziaływać: stan elementów środowiska, o których mowa w pkt i) lub - poprzez te elementy - czynniki i środki, o których mowa w pkt ii) oraz iii);
e)
"plany i programy odnoszące się do środowiska" oznaczają plany i programy, które:
i)
podlegają przygotowaniu i, w stosownych przypadkach, przyjęciu przez instytucję lub organ Unii;
ii)
są wymagane zgodnie z przepisami ustawodawczymi, wykonawczymi lub administracyjnymi; oraz
iii)
przyczyniają się do, lub mogą mieć znaczący wpływ na osiągniecie celów unijnej polityki w zakresie ochrony środowiska, takich jak cele ustanowione w Szóstym unijnym programie działań w zakresie środowiska naturalnego lub w kolejnych ogólnych programach działań w zakresie środowiska naturalnego.

Ogólne programy działań w zakresie środowiska naturalnego uznaje się także za plany i programy odnoszące się do środowiska.

Niniejsza definicja nie obejmuje planów i programów finansowych lub budżetowych, to znaczy planów i programów ustanawiających sposób, w jaki określone projekty lub działania powinny być finansowane, lub odnoszących się do proponowanych budżetów rocznych, wewnętrznych programów pracy instytucji lub organu Unii lub planów i programów na wypadek awarii, których wyłącznym celem jest obrona cywilna;

f)
"prawo ochrony środowiska" oznacza przepisy prawne Unii, które bez względu na podstawę prawną przyczyniają się do realizacji celów polityki Unii w dziedzinie środowiska naturalnego, określonych w Traktacie: zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych oraz promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego;
g) 2
 "akt administracyjny" oznacza akt nieustawodawczy przyjęty przez instytucję lub organ Unii, który wywiera skutki prawne i zewnętrzne oraz zawiera postanowienia, które mogą naruszać prawo ochrony środowiska w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. f);
h) 3
 "zaniechanie administracyjne" oznacza nieprzyjęcie przez instytucję lub organ Unii aktu nie ustawodawczego, który wywiera skutki prawne i zewnętrzne, jeżeli takie nieprzyjęcie może naruszać prawo ochrony środowiska w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. f).
2. 
Akty administracyjne i zaniechania administracyjne nie obejmują środków lub zaniechań instytucji lub organów Unii działających jako administracyjny organ odwoławczy, w ramach na przykład:
a)
artykułów 81, 82, 86 i 87 Traktatu (reguły konkurencji);
b)
artykułów 226 i 228 Traktatu (postępowanie w sprawie naruszenia prawa unijnego);
c)
artykułu 195 Traktatu (postępowanie prowadzone przez Rzecznika Praw Obywatelskich);
d)
artykułu 280 Traktatu (postępowanie prowadzone przez OLAF).
2 Art. 2 ust. 1 lit. g) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1767/2021 z dnia 6 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.356.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2021 r.
3 Art. 2 ust. 1 lit. h) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1767/2021 z dnia 6 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.356.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2021 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.