Rozporządzenie 123/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do ochratoksyny A

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2005.25.3

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 stycznia 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 123/2005
z dnia 26 stycznia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do ochratoksyny A
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001(2) ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 466/2001, Komisja dokona przeglądu przepisów dotyczących ochratoksyny A (OTA) w suszonych owocach winogron oraz w celu włączenia do odpowiednich przepisów maksymalnej dopuszczalnej zawartości ochratoksyny A w zielonej i palonej kawie, produktach otrzymanych z kawy, winie, piwie, soku winogronowym, kakao, produktach otrzymanych z kakao oraz przyprawach, uwzględniając podjęte badania i środki zapobiegawcze zastosowane w celu zmniejszenia obecności OTA w tych produktach.

(3) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) wnioskował w swej opinii na temat ochratoksyny A, wyrażonej dnia 17 września 1998 r., że OTA jest mikotoksyną o właściwościach rakotwórczych, nefrotoksycznych, teratogennych, immunotoksycznych i prawdopodobnie również neurotoksycznych. Komitet poinformował również, że trwają dalsze prace nad wyjaśnieniem mechanizmów rakotwórczego działania ochratoksyny A. Przewiduje się, że europejski projekt badań nad mechanizmami rakotwórczego działania ochratoksyny A zakończy się do końca 2004 r. Z chwilą, gdy wyniki tych wszechstronnych badań będą dostępne, Komisja zwróci się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) o uaktualnienie naukowej opinii wydanej przez SCF w świetle nowych wyników badań.

(4) Ocena spożycia ochratoksyny A w żywności przez ludność Wspólnoty została przeprowadzona w ramach dyrektywy Rady nr 1993/5/EWG z dnia 25 lutego 1993 r. w sprawie pomocy Komisji i współpracy Państw Członkowskich w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności(3) (SCOOP). Głównym źródłem narażenia na ochratoksynę A są zboża i produkty zbożowe. Wino, kawa i piwo zostały zidentyfikowane jako znaczące źródła narażenia człowieka na ochratoksynę A. Suszone owoce winogron i sok winogronowy w istotnym stopniu przyczyniły się do narażenia na ochratoksynę A szczególnych, najbardziej narażonych grup konsumentów, takich jak dzieci.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustala najwyższy dopuszczalny poziom ochratoksyny A w zbożach i produktach zbożowych oraz suszonych owocach winogron. Poziom ochratoksyny A w piwie kontrolowany jest pośrednio, ponieważ występowanie ochratoksyny A w piwie wynika z jej obecności w słodzie, dla którego ustalono najwyższy dopuszczalny poziom. W związku z tym ustanowienie najwyższego dopuszczalnego poziomu OTA w piwie nie jest niezwłocznie niezbędne w celu ochrony zdrowia publicznego, ale powinno być rozważone w ramach przewidzianego ponownego przeglądu.

(6) Zważywszy znaczny udział wina i palonej kawy oraz kawy rozpuszczalnej w narażeniu człowieka na ochratoksynę A, oraz znaczący udział soku winogronowego w narażeniu dzieci na oddziaływanie ochratoksyny A, właściwe jest ustanowienie już na tym etapie w stosunku do tychże środków spożywczych najwyższych dopuszczalnych poziomów w celu ochrony zdrowia publicznego poprzez zapobieganie dystrybucji środków spożywczych o niedopuszczalnie wysokim poziomie zanieczyszczenia.

(7) Zaobserwowano również występowanie ochratoksyny A w suszonych owocach innych niż suszone owoce winogron, kakao, produktach otrzymanych z kakao, przyprawach oraz lukrecji. Stosowność ustanowienia najwyższego dopuszczalnego poziomu ochratoksyny A w wyżej wspomnianych środkach spożywczych, łącznie z kawą zieloną, jak również przegląd istniejących dopuszczalnych poziomów, będą rozważone po udostępnieniu oceny EFSA na temat wyników badań nad toksykologią ochratoksyny A.

(8) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 466/2001 należy odpowiednio zmienić.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 4 ust. 2 lit. b) wyrażenie "oraz 2.2.2" zastępuje się wyrażeniem "2.2.2, 2.2.3, 2.2.4 oraz 2.2.5".

2) W art. 5 ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. Komisja, w oparciu o aktualną ocenę ryzyka związanego z ochratoskyną A (OTA) przeprowadzoną przez EFSA, oraz uwzględniając środki zapobiegawcze podjęte w celu zmniejszenia zawartości OTA, dokona przeglądu przepisów zawartych w załączniku I, sekcji 2, pozycji 2.2 najpóźniej do dnia 30 czerwca 2006 r. Przegląd ten dotyczyć będzie w szczególności najwyższego dopuszczalnego poziomu OTA w suszonych owocach winogron i soku winogronowym oraz rozpatrzenia ustanowienia najwyższego dopuszczalnego poziomu OTA w zielonej kawie, suszonych owocach innych niż suszone owoce winne, piwie, kakao i produktach otrzymanych z kakao, winach likierowych, mięsie i produktach mięsnych, przyprawach i lukrecji. W tym celu, Państwa Członkowskie oraz zainteresowane strony corocznie przedstawiają Komisji wyniki podjętych badań oraz postępy osiągnięte w zakresie stosowania środków zapobiegawczych w celu uniknięcia zanieczyszczenia ochratoksyną A. Komisja udostępnia wyniki tych badań Państwom Członkowskim.".

3) W załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie nie stosuje się do produktów, które były wprowadzone do obrotu przed dniem 1 kwietnia 2005 r. zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami. Ciężar udowodnienia, kiedy dane produkty zostały wprowadzone do obrotu, ponosi podmiot branży żywnościowej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993 r., str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 684/2004 (Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 6).

(3) Dz.U. L 52 z 4.3.1993, str. 18. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I sekcja 2 Mikotoksyny, pkt 2.2. Ochratoksyna A otrzymuje brzmienie:
ProduktyOchratoksyna A: najwyższe dopuszczalne poziomy (μg/kg or ppb)Metoda pobierania próbekMetoda analizy referencyjnej
"2.2. OCHRATOKSYNA A
2.2.1. Zboża (włącznie z ryżem i

gryką) oraz pochodne

produkty zbożowe

2.2.1.1. Nieprzetworzone ziarna zbóż

(włącznie z

nieprzetworzonym ryżem i

gryką)

5,0Dyrektywa Komisji 2002/26/WE(*)Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.1.2. Wszystkie produkty

pochodzące ze zbóż (łącznie

z przetworzonymi produktami

zbożowymi i ziarnami zbóż

przeznaczonymi do

bezpośredniej konsumpcji

przez człowieka)

3,0Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
2.2.2. Suszone owoce winogron

(koryntki, rodzynki i

sułtanki)

10,0Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
2.2.3. - Palone ziarna kawy i

mielona kawa palona z

wyjątkiem kawy

rozpuszczalnej

5,0Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
- Kawa rozpuszczalna (kawa

instant)

10,0
2.2.4. - Wina (czerwone, białe i

różowe)(**) oraz inne wina

i/lub napoje oparte na

moszczu gronowym(***)

2,0(****)Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
2.2.5. - Sok winogronowy, sok

winogronowy jako składnik

innych napojów, łącznie z

nektarem winogronowym oraz

zagęszczonym sokiem

winogronowym w postaci

odtworzonej(*****)

2,0(****)Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
- Moszcz gronowy i

zagęszczony moszcz gronowy

w postaci odtworzonej,

przeznaczony do

bezpośredniego spożycia

przez człowieka(*****)

2,0(****)Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
2.2.6. Żywność dla niemowląt i

przetworzona żywność na

bazie zbóż dla niemowląt i

małych dzieci(******)

0,50Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
2.2.7. Żywność dietetyczna

specjalnego przeznaczenia

medycznego(*******)

przeznaczone specjalnie dla

niemowląt

0,50Dyrektywa 2002/26/WEDyrektywa 2002/26/WE
2.2.8. Kawa zielona, suszone owoce

inne niż suszone owoce

winne, piwo, kakao i

produkty otrzymane z kakao,

wina likierowe, mięso i

produkty mięsne, przyprawy

i lukrecja.

-
(*) Dz.U. L 75 z 16.3.2002, str. 38. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą

2004/43/WE (Dz.U. L 113 z 20.4.2004, str. 14).

(**) Wina, włącznie z winami musującymi, ale z wyłączeniem win likierowych i win

o stężeniu alkoholu nie mniejszym niż 15 % objętościowych, zgodnie z

definicją zawartą w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1493/1999 (Dz.U. L 179 z

14.7.1999, str. 1) i z wyłączeniem win owocowych.

(***) Wina aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane

koktajle winopochodne, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady

(EWG) nr 1601/91 (Dz.U. L 149 z 14.6.1991, str. 1). Najwyższy dopuszczalny

poziom OTA mający zastosowanie do powyższych napojów zależy od ilości wina

i/lub moszczu gronowego w produkcie gotowym.

(****) Najwyższy dopuszczalny poziom stosuje się do produktów wytworzonych z owoców

pochodzących ze zbiorów, począwszy od 2005 r.

(*****) Soki owocowe, włącznie z sokami owocowymi otrzymanymi z koncentratów,

zagęszczonymi sokami owocowymi i nektarem owocowym, zgodnie z definicją

zawartą w załącznikach 1 i 2 dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia

2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów

przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 10 z 12.1.2002, str. 58) i

pochodzących z winogron.

(******) Żywność dla niemowląt i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i

małych dzieci, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 dyrektywy Komisji

96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie

zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 49 z 28.2.1996,

str. 17) ostatnio zmienionej dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003,

str. 33).

Najwyższy dopuszczalny poziom mający zastosowanie do żywności dla niemowląt

i przetworzonej żywności na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci odnosi

się do suchej masy. Suchą masę określa się zgodnie z przepisami dyrektywy

Komisji 2002/26/WE.

(*******) Dietetyczne środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia, zgodnie z

definicją zawartą w art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji 1999/21/WE z dnia 25

marca 1999 r. w sprawie dietetycznych środków spożywczych specjalnego

medycznego przeznaczenia (Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 29).

Najwyższy dopuszczalny poziom w odniesieniu do dietetycznych środków

spożywczych specjalnego medycznego przeznaczenia przeznaczonych specjalnie

dla niemowląt odnosi się:

- w przypadku mleka i przetworów mlecznych, do produktów gotowych do spożycia

(sprzedawanych w tej postaci lub w postaci odtworzonej zgodnie z

instrukcjami producenta),

- w przypadku produktów innych niż mleko i przetwory mleczne, do suchej masy.

Suchą masę określa się zgodnie z przepisami dyrektywy Komisji 2002/26/WE."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.