Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na lata po 2020 r. i rozwoju modelu "Partnerstwo Wschodnie plus".
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2018.343.27
Akt nienormatywny Wersja od: 25 września 2018 r.
Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na lata po 2020 r. i rozwoju modelu "Partnerstwo Wschodnie plus"
(2018/C 343/07)
(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2018 r.)
ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,
-
uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,-
uwzględniając trzy układy o stowarzyszeniu: między UE a Gruzją, UE a Ukrainą i UE a Mołdawią, które otworzyły jakościowo nowy rozdział w stosunkach tych krajów stowarzyszonych z UE i stanowią trwałą podstawę do stopniowego rozwoju stosunków partnerskich między nimi,-
uwzględniając globalną strategię na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej przyjętą w 2016 r. oraz sprawozdanie z postępu jej realizacji (które ma zostać poddane przeglądowi przez Radę do Spraw Zagranicznych w dniu 25 czerwca 2018 r.), a także zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z dnia 15 listopada 2017 r. dotyczące Partnerstwa Wschodniego, wydane z myślą o szczycie z listopada 2017 r.,-
uwzględniając komunikaty Komisji i ESDZ w sprawie europejskiej polityki sąsiedztwa, a także konkluzje Rady do Spraw Zagranicznych dotyczące europejskiej polityki sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego,-
uwzględniając wspólne oświadczenie parlamentów Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, wspólny komunikat przewodniczących komisji ds. integracji europejskiej tych parlamentów oraz wspólną deklarację z Kijowa wydaną przez przewodniczących tych parlamentów w sprawie zamiaru utworzenia zgromadzenia międzyparlamentarnego,A.
mając na uwadze, że pomoc unijna ma fundamentalne znaczenie dla zdolności realizowania przez wspomnianych stowarzyszonych partnerów ich ambitnych programów reform zgodnie z układami o stowarzyszeniu;B.
mając na uwadze, że konkretna pomoc finansowa i techniczna dla tych krajów stowarzyszonych przyczyniła się do tworzenia instytucji demokratycznych, do zapewnienia praworządności i poszanowania praw człowieka, do rozwinięcia gospodarki rynkowej i konkurencyjnego otoczenia dla biznesu, do dostosowania polityk sektorowych do norm europejskich i do ustanowienia ścisłych politycznych i gospodarczych więzi z UE;C.
mając na uwadze, że z uwagi na swoją niezmienną atrakcyjność - o której mowa w globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - UE musi dalej funkcjonować jako biegun przyciągający kraje stowarzyszone;D.
mając na uwadze, że niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej tych krajów zagrażają nierozstrzygnięte konflikty regionalne prowokowane przez Rosję;E.
mając na uwadze, że agresywna polityka Rosji wobec tych krajów stowarzyszonych, która objawia się między innymi w agresji, okupacji i aneksji oraz finansowaniu i zbrojeniu separatystów, zagraża bezpieczeństwu, stabilności i rozwojowi tych krajów stowarzyszonych oraz całej Europy;1.
apeluje o wspólne działania na rzecz pokojowego rozstrzygnięcia przeciągających się konfliktów w tych krajach stowarzyszonych przez zaangażowanie najważniejszych organizacji międzynarodowych, takich jak ONZ, OBWE i Rada Europy;2.
potępia naruszenia praw człowieka i podstawowych wolności, których dopuszcza się Rosja na okupowanych terytoriach krajów stowarzyszonych;3.
ponownie wyraża zdecydowane poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej krajów Partnerstwa Wschodniego w granicach uznanych na arenie międzynarodowej;4.
podkreśla pilną potrzebę występowania w obronie interesów tych krajów stowarzyszonych oraz udzielania im wsparcia prawnego i finansowego, aby rozwiązać problem osób wewnętrznie przesiedlonych;5.
apeluje, aby w stosownych przypadkach nasilić dialog w zakresie bezpieczeństwa między UE a partnerami wschodnimi oraz prowadzić współpracę w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony;6.
z zadowoleniem przyjmuje 20 celów przyjętych na okres do 2020 r. oraz najważniejsze obszary priorytetowe, w tym: rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe; umacnianie instytucji i dobre rządy; tworzenie sieci połączeń, efektywność energetyczna, środowisko i zmiana klimatu oraz mobilność i kontakty międzyludzkie;7.
z zadowoleniem przyjmuje dalszy rozwój koncepcji "Partnerstwa Wschodniego plus", opartej na wzmocnieniu integracji sektorowej między UE a partnerami wschodnimi;8.
wspiera perspektywę stowarzyszenia Gruzji, Mołdawii i Ukrainy ze strefą Schengen i ich integracji z unią celną, unią energetyczną i jednolitym rynkiem cyfrowym UE;9.
jest zdania, że nowe wieloletnie ramy finansowe powinny wyraźnie odzwierciedlać strategiczny priorytet, którym jest wspieranie partnerów z Europy Wschodniej na drodze do integracji z UE, oraz że szczególny status europejskiego państwa sąsiadującego z UE jest cechą wyróżniającą, którą należy w tych ramach uwzględnić;10.
stoi na stanowisku, że połączenie tradycyjnego Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) z innymi instrumentami finansowymi przeznaczonymi dla różnych regionów stanowiłoby dla innych krajów, szczególnie dla krajów stowarzyszonych, politycznie niewłaściwy i szkodliwy przekaz, interpretowany jako oznaka spadku zainteresowania politycznego regionem Partnerstwa Wschodniego ze strony UE;11.
wzywa do podtrzymania zasady różnicowania i zasady "więcej za więcej", aby tworzyć zachęty do podejmowania reform przez partnerów, zauważając jednocześnie, że połączenie wszystkich instrumentów zewnętrznych w jedną całość może podważyć podejście oparte na wynikach i przesunąć punkt ciężkości z krajów o lepszych wynikach na kraje, które borykają się z trudniejszymi wyzwaniami;12.
wzywa instytucje finansowe UE, aby utrzymały ENI jako wydzielony instrument finansowy utworzony specjalnie dla sąsiedztwa UE, tak aby skutecznie radzić sobie z aktualnymi priorytetami, potrzebami i wyzwaniami tych krajów stowarzyszonych oraz zapewnić bezpieczeństwo i stabilność w regionie i w UE, a także stabilność i spójność pomocy UE.© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.