Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie systemów śmiercionośnej broni autonomicznej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.99.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 marca 2018 r.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie systemów śmiercionośnej broni autonomicznej

(2018/C 99/02)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając sprawozdania specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. pozasądowych, doraźnych i arbitralnych egzekucji z dnia 28 maja 2010 r. i 13 września 2013 r. oraz sprawozdanie specjalnego sprawozdawcy ds. promocji oraz ochrony praw człowieka i podstawowych wolności podczas zwalczania terroryzmu z dnia 18 września 2013 r.,
-
uwzględniając oświadczenie sekretarza generalnego ONZ Ban Ki-moona z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie stosowania uzbrojonych dronów,
-
uwzględniając wysłuchanie z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie wpływu stosowania dronów na prawa człowieka, zorganizowane przez parlamentarną Podkomisję Praw Człowieka wraz z Podkomisją Bezpieczeństwa i Obrony,
-
uwzględniając badanie Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2013 r. zatytułowane "Wpływ wykorzystywania dronów i zdalnie sterowanych robotów w działaniach wojennych na prawa człowieka",
-
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 19 i 20 grudnia 2013 r. w sprawie przygotowań do programu europejskich bezzałogowych systemów powietrznych następnej generacji, zdolnych do długodystansowych lotów na średnim pułapie,
-
uwzględniając decyzję podjętą na Konferencji ONZ w sprawie Konwencji o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, dotyczącą utworzenia grupy ekspertów rządowych ds. systemów śmiercionośnej broni autonomicznej,
-
uwzględniając list otwarty liderów robotyki oraz przedsiębiorstw zajmujących się sztuczną inteligencją, opublikowany podczas Międzynarodowej Konferencji na temat Sztucznej Inteligencji w Melbourne (IJCAI 2017),
A.
mając na uwadze, że w ostatnich dziesięcioleciach zaczęto powszechnie stosować systemy śmiercionośnej broni autonomicznej (dalej zwane "robotami zabójcami") na obszarach ogarniętych konfliktami;
B.
mając na uwadze, że ograniczając potencjalną możliwość utraty życia przez walczących, użycie robotów zabójców zachęca do wojny;
C.
mając na uwadze, że użycie robotów zabójców prowadzi do pozasądowych egzekucji wśród pokojowo nastawionej ludności cywilnej zamieszkującej eksterytorialne strefy śmiercionośnych operacji;
D.
mając na uwadze, że bardzo wielu pokojowo nastawionych cywilów ginie wskutek użycia robotów zabójców, zwłaszcza na obszarach ogarniętych konfliktami; mając na uwadze, że art. 51 ust. 2 Protokołu dodatkowego I do konwencji genewskich stanowi, iż "zabronione są akty i groźby przemocy, których głównym celem jest zastraszenie ludności cywilnej";
E.
mając na uwadze, że użycie bezzałogowych statków powietrznych stanowi bezpośrednie naruszenie zasad międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka;
F.
mając na uwadze, że 116 założycieli przedsiębiorstw z dziedziny robotyki i sztucznej inteligencji z 26 krajów podpisało list otwarty wzywający ONZ do pilnego rozwiązania problemu śmiercionośnej broni autonomicznej i wprowadzenia międzynarodowego zakazu jej stosowania;
G.
mając na uwadze, że izraelskie Ministerstwo Obrony na prośbę Azerbejdżanu tymczasowo zawiesiło izraelskiemu producentowi broni pozwolenie na sprzedaż i wywóz broni z powodu organizowania ataków bezzałogowych statków powietrznych na cele w Górskim Karabachu;

Zgromadzenie:

1.
podkreśla znaczenie rozwoju, produkcji i stosowania w pełni autonomicznej broni w międzynarodowych ramach prawnych;
2.
podkreśla znaczenie kształtowania polityki na forach Partnerstwa Wschodniego mających na celu opracowanie mechanizmów reagowania z myślą o zapewnieniu przestrzegania praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego w państwach członkowskich UE oraz w krajach Partnerstwa Wschodniego;
3.
potępia popełnianie ukierunkowanych zabójstw wśród pokojowo nastawionej ludności w strefach konfliktu;
4.
wzywa kraje Partnerstwa Wschodniego do wnoszenia wkładu na rzecz bardziej przejrzystej i odpowiedzialnej polityki w odniesieniu do stosowania robotów zabójców w strefach eksterytorialnych;
5.
podkreśla znaczenie ustanowienia mechanizmów dochodzeniowych w strefach konfliktu w krajach Partnerstwa Wschodniego w celu wykrywania mechanizmów umożliwiających samowolne ataki na pokojowo nastawioną ludność żyjącą na przyległych obszarach oraz zapobiegania takim mechanizmom;
6.
wzywa kraje Partnerstwa Wschodniego do wspierania działań grupy ekspertów rządowych ds. systemów śmiercionośnej broni autonomicznej.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.