Rezolucja w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego Komisji Europejskiej na rok 2016.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.120.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 kwietnia 2016 r.

116. SESJA PLENARNA W DNIACH 10-11 LUTEGO 2016 R.
Rezolucja w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego Komisji Europejskiej na rok 2016

(2016/C 120/01)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2016 r.)

KOMITET REGIONÓW,

-
uwzględniając komunikat Komisji Europejskiej dotyczący rocznej analizy wzrostu gospodarczego na rok 2016 oraz rozpoczęcie europejskiego semestru 2016 1 ,
-
uwzględniając sprawozdanie (projekt sprawozdania) Parlamentu Europejskiego "Europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej: roczna analiza wzrostu gospodarczego na rok 2016" (2015/2285(INI)),

Ożywienie inwestycji

1.
Podkreśla, że pokryzysowa luka inwestycyjna osłabiła wzrost i zatrudnienie w UE, co z kolei szkodzi konkurencyjności i zagraża spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Wyraża zaniepokojenie, że przedłużony okres niskich inwestycji zagraża długofalowemu potencjałowi wzrostu zatrudnienia i jakości nowych miejsc pracy.
2.
Odnotowuje, że cięcia budżetowe dotknęły inwestycje publiczne w infrastrukturę, co potwierdzono w niedawnym wspólnym sondażu KR-u i OECD 2 , jak również inwestycje w dziedzinie edukacji, szkolenia zawodowego, opieki zdrowotnej, usług socjalnych, opieki nad dziećmi oraz usług mieszkaniowych w momencie, gdy inwestorzy prywatni są zniechęceni przez niskie oczekiwania dotyczące tempa działalności gospodarczej.
3.
Podkreśla konieczność usunięcia przeszkód utrudniających inwestycje prywatne i publiczne poprzez ukończenie budowy rynku wewnętrznego, zwłaszcza w sektorze usług, wdrożenie reform strukturalnych mających na celu tworzenie miejsc pracy wysokiej jakości i przeciwdziałanie nierównościom, poprawę otoczenia regulacyjnego i biznesowego, walkę z oszustwami i szarą strefą gospodarki oraz zachęcanie do przedsiębiorczości. Zaznacza, jak ważne w tym kontekście jest skuteczne i wydajne wykorzystywanie funduszy UE w partnerstwie z sektorem prywatnym, tak aby fundusze publiczne i prywatne mogły wspólnie przynosić pozytywne skutki w terenie. Mając na uwadze, że Komisja Europejska zamierza podjąć dialog z państwami członkowskimi w celu określenia takich przeszkód, podkreśla, że te ostatnie należy szczegółowo przeanalizować na wszystkich poziomach sprawowania rządów i że sam KR powinien zostać włączony w te działania.
4.
Zachęca państwa członkowskie UE, by włączyły swe władze lokalne i regionalne w proces jak najlepszego wykorzystania funduszy strukturalnych - które średnio stanowią ok. 14 % łącznych inwestycji publicznych, aczkolwiek ponad 50 % w przypadku dziewięciu państw członkowskich - a także planu inwestycyjnego dla Europy (Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych), który należy wdrażać w sposób elastyczny i komplementarny w stosunku do funduszy strukturalnych, aby w pełni wykorzystać jego potencjał inwestycyjny, zarówno publiczny, jak i prywatny.
5.
Popiera proces zwiększania konwergencji gospodarczej i społecznej, lecz podkreśla, że pokonanie rozbieżności społecznych, gospodarczych i terytorialnych będzie możliwe jedynie dzięki wizji terytorialnej, która pozwoliłaby nam przyjąć podejście o charakterze bardziej oddolnym dzięki połączeniu podejścia politycznego ukierunkowanego na konkretny obszar z wymiarem terytorialnym zmienionej strategii "Europa 2020" i zorientowanej na wyniki polityki spójności UE.

Realizacja reform strukturalnych

6.
Stwierdza, że proponowany program wsparcia reform strukturalnych powinien, po przyjęciu go w następstwie zwykłej procedury ustawodawczej, zostać udostępniony władzom krajowym, regionalnym i lokalnym, zgodnie z obecnym podziałem kompetencji w państwach członkowskich. Podkreśla, że wdrażanie programu wsparcia reform strukturalnych nie powinno ograniczyć wysokości środków finansowych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
7.
Podkreśla, że budowa skutecznych zdolności administracyjnych na wszystkich szczeblach administracji, w tym władz lokalnych i regionalnych, ma fundamentalne znaczenie dla ożywiania inwestycji długoterminowych, reform strukturalnych oraz dla odpowiedzialnego i skutecznego wydatkowania środków.

Wdrażanie odpowiedzialnej polityki budżetowej

8.
Podkreśla, że ważne jest, aby każde państwo członkowskie dysponowało należytą polityką gospodarczą i stabilnymi finansami publicznymi, gdyż jest to warunek niezbędnych krótko- i długoterminowych inwestycji publicznych.
9.
Uważa, że roczna analiza wzrostu gospodarczego na rok 2016 zawiera mocne argumenty przemawiające za tym, by Komisja rozważyła zaproponowanie mechanizmu zdolności fiskalnej dla całej Unii Europejskiej z myślą o realizacji polityki antycyklicznej i przyspieszeniu naprawy gospodarczej. Mechanizm ten musiałby być zgodny z zasadą pomocniczości i gwarantować, że zapewniono by wystarczającą elastyczność wdrażania strategii politycznych dostosowanych do potrzeb lokalnych, włączając samorządy lokalne i regionalne w opracowywanie tych strategii.
10.
Ponownie wzywa do wprowadzenia "złotej reguły" w odniesieniu do rachunkowości sektora publicznego, by oddzielić długoterminowe inwestycje od wydatków bieżących; w związku z tym powtórnie apeluje, by Komisja Europejska przedstawiła białą księgę opartą na zasadach OECD dotyczących efektywnych inwestycji publicznych na wszystkich poziomach sprawowania rządów, w którym to dokumencie ustanowiona by została na szczeblu UE typologia jakości inwestycji publicznych w rachunkach wydatków publicznych, stosownie do długoterminowych skutków tych inwestycji. Zachęca do ograniczenia bieżących wydatków, aby umożliwić zmniejszenie obciążenia podatkowego w celu pobudzenia inwestycji prywatnych.
11.
Przypomina swoją propozycję, by do oceny zakłóceń równowagi makroekonomicznej włączyć wskaźnik odnoszący się do stopy inwestycji.
12.
Podkreśla konieczność elastycznego wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej, tak by sprzyjało to rozwijaniu zdolności inwestycyjnych samorządów lokalnych i regionalnych zamiast te zdolności ograniczać. Oczekuje, że Komisja, w następstwie komunikatu ze stycznia 2015 r., przedstawi konkretne propozycje pozwalające uwzględnić ten aspekt podczas wdrażania lub ewentualnego przeglądu tych ustaleń.

Przegląd strategii "Europa 2020" i nowego podejścia do zrównoważonego rozwoju po roku 2020

13.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że strategia "Europa 2020" została uznana za długoterminowe ramy polityki na wielu szczeblach zarządzania. Podkreśla, że strategii tej należy nadać wymiar terytorialny. Zapowiada, że skonsultuje się z władzami lokalnymi i regionalnymi zarówno w kwestii pomocy w ustaleniu wskaźników i celów zmienionej strategii, jak również w kwestii strategii bardziej długoterminowej, wykraczającej poza rok 2020, ogłaszanej przez Komisję Europejską w 2016 r. Proponuje podjęcie nowej inicjatywy przewodniej dotyczącej wyzwań demograficznych, jako instrumentu horyzontalnego, tak aby wszystkie regiony zmagające się z różnymi wyzwaniami demograficznymi mogły osiągnąć inteligentny, trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu.

Europejski semestr

14.
Podkreśla, że krajowe programy reform i zalecenia dla poszczególnych krajów powinny obejmować wymiar terytorialny, tak aby maksymalnie zwiększyć wzrost gospodarczy i zmniejszyć różnice terytorialne.
15.
Ponownie zachęca Komisję i Parlament do przyjęcia kodeksu postępowania, tak aby zapewnić zorganizowane zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w europejski semestr. Ponownie zobowiązuje się do przedstawienia w 2016 r. konkretnej propozycji w tej kwestii. Zobowiązuje się do systematycznego dialogu z Komisją Europejską, zwłaszcza jeśli chodzi o europejską część procedury semestru.
16.
Pozytywnie ocenia zamierzenie, by lepiej integrować wymiar zarządzania gospodarczego UE związany ze strefą euro i jego wymiar krajowy, przedstawiając roczną analizę wzrostu gospodarczego 2016 wraz z zaleceniami dla strefy euro na początku cyklu europejskiego semestru 2016.
17.
Popiera apel Parlamentu Europejskiego, by do europejskiego semestru włączyć filar dotyczący jednolitego rynku, wraz z systemem regularnego monitorowania i oceny integracji jednolitego rynku obejmującym zestaw wskaźników ilościowych i jakościowych, analizę porównawczą, wzajemną ocenę i wymianę najlepszych praktyk.
18.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w rocznej analizie wzrostu gospodarczego Komisji dodano trzy wskaźniki społeczne (współczynnik aktywności zawodowej, bezrobocie osób młodych, bezrobocie długotrwałe) - w sprawozdaniu przedkładanym w ramach mechanizmu ostrzegania na 2016 r., co tym samym odzwierciedla cele określone w art. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
19.
Poleca swemu Przewodniczącemu, by przekazał niniejszą rezolucję Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz przewodniczącemu Rady Europejskiej.

Bruksela, dnia 10 lutego 2016 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
Markku MARKKULA
1 COM(2015) 700 final.
2 Konsultacje OECD i KR-u skierowane do samorządów szczebla niższego niż krajowy na temat: "Planowanie infrastruktury i inwestycji na różnych poziomach zarządzania - obecne wyzwania i możliwe rozwiązania" (listopad 2015 r.).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.