Rezolucja w sprawie lepszego zarządzania europejską przestrzenią badawczą (EPB).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.323.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 grudnia 2009 r.

REZOLUCJA RADY
z dnia 3 grudnia 2009 r.
w sprawie lepszego zarządzania europejską przestrzenią badawczą (EPB)

(2009/C 323/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 grudnia 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINA o swojej rezolucji z dnia 14 stycznia 1974 r. w sprawie koordynacji krajowych polityk i określenia projektów będących przedmiotem zainteresowania Unii w dziedzinie nauki i technologii, która ustanowiła Komitet Badań Naukowo-Technicznych (CREST)(1), zastąpionej rezolucją Rady z dnia 28 września 1995 r. w sprawie CREST(2);

PRZYPOMINA o swojej rezolucji z dnia 15 czerwca 2000 r. w sprawie ustanowienia europejskiej przestrzeni badawczej (EPB)(3), przyjętej w następstwie posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 23-24 marca 2000 r., na którym uzgodniono strategię lizbońską;

PRZYPOMINA o konkluzjach Rady Europejskiej z posiedzenia w dniach 8-9 marca 2007 r., w których odniosła się do pojęcia dobrze funkcjonującego trójkąta wiedzy w formie interakcji między kształceniem, badaniami i innowacjami, oraz o konkluzjach z posiedzenia w dniach 19-20 marca 2009 r., w których wezwała do pilnego podjęcia konkretnych środków mających na celu zachęcanie do partnerstwa między biznesem, badaniami, edukacją i szkoleniem oraz zwiększenie inwestycji w badania, wiedzę i edukację, a także poprawę ich jakości;

PRZYPOMINA o konkluzjach z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 13-14 marca 2008 r., w których wezwała państwa członkowskie do usunięcia przeszkód w swobodnym przepływie wiedzy poprzez wprowadzenie "piątej swobody";

PRZYPOMINA o swoich konkluzjach z dnia 30 maja 2008 r. w sprawie zapoczątkowania procesu lublańskiego - ku pełnemu urzeczywistnieniu europejskiej przestrzeni badawczej, służącego poprawie zarządzania na podstawie długofalowej wizji europejskiej przestrzeni badawczej, opracowanej wspólnie przez państwa członkowskie i Komisję, przy silnym wsparciu zainteresowanych stron i obywateli;

PRZYPOMINA o swoich konkluzjach z dnia 2 grudnia 2008 r. w sprawie określenia wizji europejskiej przestrzeni badawczej w roku 2020(4), w których zachęcała przyszłe prezydencje, aby opracowując propozycje dotyczące przyszłego zarządzania europejską przestrzenią badawczą, wzięły pod uwagę tę wizję i jej potencjalną ewolucję, oraz podkreśliła potrzebę wykorzystania w pełni potencjału istniejących struktur koordynacyjnych, takich jak CREST, we wszelkich działaniach związanych z inicjatywami powstałymi w europejskiej przestrzeni badawczej;

PRZYPOMINA o konkluzjach Rady Europejskiej z posiedzenia w dniach 11-12 grudnia 2008 r., w których apelowała o uruchomienie europejskiego planu na rzecz innowacji, w połączeniu z rozwojem EPB i z refleksją na temat przyszłości strategii lizbońskiej po roku 2010;

PRZYPOMINA o swoich konkluzjach z dnia 29 maja 2009 r., zawierających apel o opracowanie i regularne aktualizowanie harmonogramu realizacji wizji EPB w roku 2020 oraz wezwanie do dalszego zaangażowania na rzecz zapewnienia większej komplementarności i synergii między politykami i instrumentami UE, takimi jak programy ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego, program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji, fundusze strukturalne, proces lublański, wspólne ramy w zakresie kształcenia i szkolenia oraz proces boloński;

1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI, że polityka, programy i działania na szczeblu europejskim w zakresie badań obejmują strategie polityczne, programy i działania na poziomie Unii i na płaszczyźnie międzyrządowej, jak również strategie, programy i działania na szczeblu krajowym lub regionalnym, które przyczyniają się do ogólnego rozwoju EPB, a także iż w rozwój EPB zaangażowane są również - w stosownych przypadkach i zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami - kraje trzecie, w związku z czym odnotowuje aktualny stan współpracy z krajami stowarzyszonymi z programami ramowymi;

2. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI, że w rozwoju EPB na szczeblu krajowym, regionalnym, międzyrządowym i unijnym uczestniczy już wiele podmiotów i zainteresowanych stron oraz że funkcjonują już różne mechanizmy, procedury i instrumenty związane z EPB;

3. UZNAJE potrzebę skutecznego i lepszego zarządzania rozwojem i kształtowaniem polityki strategicznej w EPB, w ramach którego Unia i państwa członkowskie, odgrywałyby bardziej przewodnią rolę i wykazywały większe zaangażowanie w realizację wizji EPB w roku 2020 i we wdrażanie strategii UE na rzecz konkurencyjności i wzrostu gospodarczego na okres po 2010 roku. Zasadami przewodnimi podejmowanych działań powinny być prostota, skuteczność i przejrzystość, przy zagwarantowaniu poszanowania zasady pomocniczości;

4. PODKREŚLA, że lepsze zarządzanie powinno mieć na celu ułatwianie współpracy i koordynacji związanych z EPB działań, programów i strategii politycznych na wszystkich szczeblach, na podstawie celów wyznaczonych poprzez wizję EPB w roku 2020, z uwzględnieniem pozytywnych aspektów różnorodności występującej w państwach członkowskich;

5. UZNAJE, że trójkąt wiedzy łączący w sobie kształcenie, badania i innowacje odnosi się do potrzeby poprawy skuteczności inwestycji we wspomniane trzy formy działalności poprzez systematyczne i stałe interakcje między nimi;

6. UZNAJE, że kluczowym aspektem zarządzania jest potrzeba wypracowania spójniejszej polityki na szczeblu europejskim i na poziomie państw członkowskich poprzez rozwój lepszych i skuteczniejszych interakcji między wspomnianymi trzema składowymi trójkąta wiedzy w kształtowaniu polityki, tak aby przyspieszyć proces transformacji w kierunku gospodarki i społeczeństwa naprawdę opartych na wiedzy;

7. PODKREŚLA potrzebę systematyczniejszych, szerszych i uporządkowanych konsultacji z właściwymi zainteresowanymi stronami EPB, jak również konieczność lepszego informowania ogółu społeczeństwa i odpowiednich grup zainteresowanych stron na temat celów EPB, wynikających z niej korzyści i związanych z nią osiągnięć, a także na temat jej wizji w 2020 roku;

8. Ze względu na szeroki, międzyinstytucjonalny charakter EPB PODKREŚLA potrzebę regularnej wymiany poglądów i interakcji z Parlamentem Europejskim;

9. ZACHĘCA państwa członkowskie, by w razie konieczności podejmowały wzmożone wysiłki w ramach przygotowań do posiedzeń właściwych komitetów i grup (w tym poprzez odpowiednie konsultacje z zainteresowanymi stronami), a także aby ułatwiały niezbędne interakcje między wszystkimi obszarami trójkąta wiedzy;

10. UZNAJE potrzebę określenia sposobów nadania świeżego, innowacyjnego impulsu na szczeblu politycznym w celu umożliwienia realizacji celów EPB; a także ZACHĘCA przyszłe prezydencje, by rozważyły możliwość zwoływania dobrze przygotowanych konferencji ministerialnych skupiających się na zagadnieniach EPB, jeżeli z tego rodzaju wydarzeniami wiązałaby się wyraźna wartość dodana w postaci długookresowego, strategicznego spojrzenia na EPB; UZGADNIA, że takie konferencje mogłyby przyjmować formę nieformalnych posiedzeń ministrów odbywających się w poszerzonym składzie;

11. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI rolę, jaką odegrał już CREST, służąc Radzie i Komisji doradztwem w kwestiach związanych z EPB; UZNAJE jednak, że ze względu na rozwój EPB oraz by odpowiedzieć na potrzebę ściślejszego powiązania polityk krajowych, CREST powinien odgrywać aktywniejszą rolę jako komitet ds. polityki w zakresie EPB, w odpowiednim momencie służąc doradztwem strategicznym Radzie, Komisji i państwom członkowskim, z inicjatywy własnej bądź na wniosek Rady lub Komisji;

12. Na tej podstawie ZATWIERDZA następujące zasady mające na celu zwiększenie roli nowego CREST-u w strategicznym rozwoju EPB:

a) CREST jest strategicznym organem doradczym, którego zadaniem jest doradzanie Radzie, Komisji i państwom członkowskim w kwestiach związanych z EPB. CREST powinien także śledzić podstępy w urzeczywistnianiu EPB, w tym w realizacji programów ramowych UE;

b) CREST powinien służyć swoim doradztwem strategicznym w szczególności:

(i) w zakresie ogólnych kierunków możliwej przyszłej polityki na szczeblu międzynarodowym, europejskim i krajowym w celu przyczynienia się do rozwoju EPB;

(ii) na wczesnym etapie, w zakresie priorytetów strategicznych, projektowania i wdrażania inicjatyw politycznych zmierzających do rozwoju EPB, w tym unijnych programów ramowych i innych właściwych inicjatyw UE, jak również właściwych inicjatyw krajowych i międzyrządowych, a także w zakresie ogólnej spójności wszystkich instrumentów i inicjatyw;

(iii) w celu promowania - w stosownych przypadkach - koordynacji polityk krajowych dotyczących rozwoju EPB;

(iv) na późniejszym etapie, w zakresie projektowania i dokonywania niezależnej oceny wszystkich wspomnianych inicjatyw politycznych.

c) CREST powinien rozwijać interakcje i zwiększać spójność z innymi dziedzinami polityki, zwłaszcza związanymi z trójkątem wiedzy;

d) CREST powinien współpracować z grupami ds. EPB oraz konsultować się z nimi w zakresie niezbędnym do realizacji powierzonych mu zadań. W swoich rozważaniach mógłby on również opierać się na pracach owych grup;

e) Państwa członkowskie i Komisja powinny współpracować z CREST-em na rzecz dalszego rozwoju EPB;

13. UWAŻA, że metody pracy CREST-u powinny być przedmiotem dalszych dyskusji, z uwzględnieniem nowych ram prawnych i instytucjonalnych, w celu zastąpienia rezolucji z dnia 28 września 1995 r. nową rezolucją określającą zmieniony mandat komitetu CREST. Projekt zmienionego mandatu powinien zostać przygotowany zgodnie z zasadami określonymi w punkcie 12 i zatwierdzony przez Radę do połowy 2010 roku;

14. ZACHĘCA wszystkie właściwe grupy(5), utworzone w celu wspierania procesu urzeczywistniania EPB, do prowadzenia - w stosownych przypadkach - systematycznych i przejrzystych konsultacji z zainteresowanymi stronami;

15. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję do zainicjowania przeglądu grup ds. EPB do końca 2010 roku;

16. ZACHĘCA Komisję, aby:

– dalej rozwijała w przejrzysty sposób systematyczne i uporządkowane konsultacje z państwami członkowskimi i innymi właściwymi zainteresowanymi stronami,

– opracowała wspólnie z państwami członkowskimi skuteczny system przekazywania informacji na temat EPB jako narzędzie wsparcia przeznaczone dla decydentów.

______

(1) Dz.U C 7 z 29.1.1974, s. 2.

(2) Dz.U. C 264 z 11.10.1995, s. 4.

(3) Dz.U. C 205 z 19.7.2000, s. 1.

(4) Dz.U. C 25 z 31.1.2009, s. 1.

(5) Aktualnie są to w szczególności CREST, jego wyspecjalizowane konfiguracje, tj. Grupa Wysokiego Szczebla ds. Wspólnego Planowania (GPC) i Strategiczne Forum ds. Międzynarodowej Współpracy Naukowo-Technicznej (SFIC), jego Grupa Robocza ds. Transferu Wiedzy, jak również Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI) oraz Grupa Sterująca ds. Zasobów Ludzkich i Mobilności (SGHRM).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.