Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))P9_TC1-COD(2020)0349Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.465.213

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 grudnia 2022 r.

P9_TA(2022)0142
Umocnienie mandatu Europolu: współpraca Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzanie danych osobowych przez Europol na potrzeby dochodzeń karnych oraz rola Europolu w dziedzinie badań naukowych i innowacji ***I Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(2022/C 465/23)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2020)0796),

- uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0401/2020),

- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 11 lutego 2022 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 59 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A9-0290/2021),

1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;

2. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostaną opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

3. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Rady załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

4. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P9_TC1-COD(2020)0349

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2022/991.)

ZAŁĄCZNIK 

Oświadczenia Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 1

Oświadczenie Komisji w sprawie wdrażania mechanizmu, w ramach którego Europol może proponować wprowadzanie wpisów do Systemu Informacyjnego Schengen

W ramach oceny, którą Komisja przeprowadzi na podstawie art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/794 trzy lata po wejściu w życie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794, Komisja przygotuje sprawozdanie na temat wpływu operacyjnego nowego mechanizmu ustanowionego art. 4 ust. 1 lit. r) rozporządzenia (UE) 2016/794. W ramach tego mechanizmu Europol może proponować państwom członkowskim, na podstawie danych otrzymanych od państw trzecich lub od organizacji międzynarodowych, wprowadzanie - w interesie Unii - wpisów informacyjnych do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS), dotyczących osób zaangażowanych w działalność terrorystyczną lub poważną i zorganizowaną przestępczość. Ocena zostanie przeprowadzona w oparciu o sprawozdania Europolu na temat propozycji wpisów do Systemu Informacyjnego Schengen oraz o wpisy wprowadzone przez państwa członkowskie do SIS na podstawie tych propozycji.

Oświadczenie Komisji w sprawie stosunków między Europolem a Prokuraturą Europejską

Zdaniem Komisji przepisy dotyczące stosunków między Europolem a Prokuraturą Europejską ("EPPO"), określone w art. 20a rozporządzenia (UE) 2016/794, nie mogą ograniczać obowiązków Europolu wynikających z art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939. Powinny więc być interpretowane i stosowane zgodnie z tymże przepisem.

Oświadczenie Komisji w sprawie przepisów dotyczących współpracy Europolu z państwami trzecimi

W odniesieniu do zasad współpracy Europolu z państwami trzecimi, Komisja zauważa, że każde przekazanie danych osobowych z Europolu do państwa trzeciego na podstawie "instrumentu prawnie wiążącego" wymaga zawarcia umowy międzynarodowej na mocy art. 218 Traktatu, co przewidziano już w art. 25 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/794. Komisja zauważa również, że każde przekazanie danych osobowych z Europolu do państwa trzeciego na podstawie oceny odpowiednich gwarancji w zakresie ochrony danych dokonanej przez Europol musi spełniać wymogi określone w orzecznictwie 2  Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że Europol musi stwierdzić, że poziom ochrony danych w państwie trzecim zasadniczo odpowiada stopniowi ochrony zapewnianemu w Unii Europejskiej. Umożliwienie przekazywania danych w oparciu o taką ocenę, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, jak przewiduje art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/794, stwarza ryzyko późniejszej interwencji Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w przypadku rozbieżnej oceny gwarancji ochrony danych, co może wywrzeć negatywny wpływ na współpracę organów ścigania.

Oświadczenie Komisji w sprawie wzmacniania współpracy między Europolem a Interpolem

Komisja przypomina, że w toczących się negocjacjach dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem) - zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi Rady 3  - Komisja dąży do wzmocnienia współpracy między Europolem a Interpolem, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć w zwalczaniu terroryzmu oraz transgranicznej i międzynarodowej poważnej przestępczości zorganizowanej, jak również bieżących potrzeb operacyjnych oraz zakresu działania Europolu. Komisja dąży do zapewnienia, zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi Rady 4 , aby umowa ta stanowiła podstawę prawną upoważniającą Europol do uzyskania dostępu do odpowiednich baz danych Interpolu w celu wykonywania jego zadań.

Oświadczenie Rady w sprawie czerwonych not Interpolu, przy okazji przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 5

W ramach trwającej współpracy między UE a Interpolem Rada z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione przez Interpol w tworzeniu wewnętrznych mechanizmów służących ocenie, czy przed opublikowaniem i rozpowszechnieniem czerwonych not doszło do naruszenia konstytucji Interpolu. Państwa członkowskie nadal będą wspierać Interpol w tych staraniach, i z zadowoleniem przyjmują fakt, że przedstawiciel Interpolu poinformował Radę na szczeblu grupy roboczej o staraniach podejmowanych w Interpolu w celu zapobiegania nadużywaniu czerwonych not do celów politycznych lub do naruszania praw człowieka; państwa te apelują o dalszą i regularną wymianę informacji w tej sprawie między Interpolem a jego "krajowymi biurami centralnymi", by podnosić świadomość działań, jakie państwa członkowskie mają podejmować we współpracy z Interpolem. Rada będzie dalej wspierać Interpol w propagowaniu dotychczasowych standardów i procedur Interpolu dotyczących jakości danych i przestrzegania norm oraz będzie regularnie zapraszać Interpol do przekazywania Radzie informacji na szczeblu grupy roboczej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).
2 Opinia 1/15, Umowa między UE a Kanadą w sprawie danych PNR z dnia 26 lipca 2017 r., (EU:C:2017:592); wyrok z dnia 6 października 2015 r., Schrems, C-362/14, EU:C:2015:650; wyrok z dnia 16 lipca 2020 r., Schrems II, C-311/18, EU:C:2020:559.
3 Decyzja Rady (UE) 2021/1312 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem).
4 Decyzja Rady (UE) 2021/1312 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.