Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (13142/2020 - C9-0018/2021 - 2018/0131(NLE))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.494.200

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 grudnia 2021 r.

Zasoby własne oparte na wspólnej skonsolidowanej podstawie opodatkowania osób prawnych, na unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji i na niepoddawanych recyklingowi odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych *

P9_TA(2021)0104

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (13142/2020 - C9-0018/2021 - 2018/0131(NLE)) (Konsultacja)

(2021/C 494/23)

(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając projekt Rady (13142/2020),
uwzględniając art. 322 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0018/2021),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 1 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej i uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 , w szczególności jej art. 10,
uwzględniając swoje rezolucje z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie następnych WRF: przygotowanie stanowiska Parlamentu dotyczącego WRF na okres po 2020 r. 3  oraz w sprawie reformy systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 4 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych 5 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 20212027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia 6 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 20212027 i zasobów własnych: czas, by spełnić oczekiwania obywateli 7 ,
uwzględniając oświadczenia Komisji i Rady z dnia 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych: czas, by spełnić oczekiwania obywateli,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, zasobów własnych i planu naprawy gospodarczej 8 ,
uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 9 ,
uwzględniając art. 82 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0048/2021),
1.
zatwierdza po poprawkach projekt Rady;
2.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
3.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do swojego projektu;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

Poprawka 1

Projekt rozporządzenia

Motyw 13

Projekt RadyPoprawka
(13) Należy ustanowić wiarygodną i szybką procedurę przeglądu w celu rozstrzygania ewentualnych sporów, które mogą powstać między państwem członkowskim a Komisją dotyczących kwoty jakichkolwiek korekt sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi lub dotyczących przypisania państwu członkowskiemu zarzutu niedostarczenia danych, a zatem uniknięcia czasochłonnych i kosztownych postępowań o naruszanie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.skreśla się

Poprawka 2

Projekt rozporządzenia

Motyw 15

Projekt RadyPoprawka
(15) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia formularzy sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi oraz w odniesieniu do dalszego sprecyzowania procedury przeglądu w celu rozstrzygania ewentualnych sporów między państwem członkowskim a Komisją. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011.(15) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do formularzy sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych nie- poddawanych recyklingowi. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011.

Poprawka 3

Projekt rozporządzenia

Artykuł 9 - ustęp 4

Projekt RadyPoprawka
4. Odnośne państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o dokonanie przeglądu dostosowania zgłoszonego w piśmie, o którym mowa w ust. 3 w terminie dwóch miesięcy od daty otrzymania tego pisma. Ten przegląd kończy się decyzją, którą Komisja przyjmuje nie później niż trzy miesiące od daty otrzymania wniosku państwa członkowskiego. W przypadku gdy w decyzji Komisji kwoty zostaną zmienione całkowicie lub częściowo stosownie do dostosowania zgłoszonego w piśmie, o którym mowa w ust. 3, dane państwo członkowskie udostępnia odpowiednią kwotę. Ani wniosek państwa członkowskiego o dokonanie przeglądu dostosowania, ani skarga o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji nie mają wpływu na obowiązek państwa członkowskiego polegający na udostępnieniu kwoty odpowiadającej dostosowaniu.skreśla się

Poprawka 4

Projekt rozporządzenia

Artykuł 9 - ustęp 5

Projekt RadyPoprawka
5. Komisja może przyjąć akty wykonawcze dodatkowo doprecyzowujące procedurę przeglądu, o której mowa w ust. 4 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 3.skreśla się

Poprawka 5

Projekt rozporządzenia

Artykuł 11 - ustęp 1 - akapit 4

Projekt RadyPoprawka
Spory między państwem członkowskim a Komisją dotyczące odpowiedzialności państwa członkowskiego za przypisywane mu niedostarczenie danych, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. d) niniejszego ustępu, rozstrzygane są w drodze przeglądu, o którym mowa w art. 9 ust. 4.skreśla się

Poprawka 6

Projekt rozporządzenia

Artykuł 11 - ustęp 2

Projekt RadyPoprawka
2. W przypadku gdy przegląd, o którym mowa w art. 9 ust. 4, inicjuje państwo członkowskie odsetki oblicza się począwszy od dnia określonego przez Komisję zgodnie z art. 9 ust. 3.skreśla się
1 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28).
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 51.
4 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 71.
5 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0226.
6 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0449.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0032.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0124.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0220.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.