Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.167.162

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 maja 2023 r.

P9_TA(2022)0404

System zasobów własnych Unii Europejskiej

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS))

(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

(2023/C 167/31)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2021)0570),
uwzględniając komunikat Komisji pt. "Kolejna generacja zasobów własnych dla budżetu UE" (COM(2021)0566),
uwzględniając art. 311 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0034/2022),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 1 ,
uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,
uwzględniając swoje poprawki z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy zmieniającej unijny system handlu uprawnieniami do emisji 3 ,
uwzględniając swoje poprawki z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 4 ,
uwzględniając art. 82 Regulaminu,
uwzględniając stanowisko w formie poprawek przedstawione przez Komisję Gospodarczą i Monetarną,
uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności oraz Komisję Spraw Konstytucyjnych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0266/2022),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
3.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
4.
zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom narodowym.

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(1a) Zgodnie z prawnie wiążącym porozumieniem międzyin- stytucjonalnym z 16 grudnia 2020 r., Decyzja ta stanowi ważny krok w kierunku realizacji harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych; w konsekwencji należy podjąć dodatkowe i uzupełniające inicjatywy, dzięki którym nowe wpływy będą co najmniej wystarczające do spłaty odsetek i spłaty zadłużenia w ramach NGEU, a skutki podziału zasobów finansowych z koszyka będą akceptowalne dla wszystkich państw członkowskich. Odpowiednia kwota nowych zasobów własnych musi zapewnić trwałe finansowanie budżetu Unii w perspektywie długoterminowej, w tym finansowanie nowych priorytetów Unii i spłaty Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy, aby uniknąć cięć w istniejących programach i strategiach politycznych UE.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(2a) Należy zwiększyć poziom dochodów za pomocą nowych zasobów własnych w celu pokrycia kosztów spłaty NGEU oraz kosztów Społecznego Funduszu Klimatycznego, który ma zostać włączony do WRF, a także by przyczynić się do długoterminowego osiągania celów politycznych Unii. Jednak pod względem prawnym i technicznym trzy nowe źródła zasobów własnych będą stanowić ogólny dochód w pełnej zgodności z zasadą uniwersalności dochodów.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 2 b (nowy)

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(2b) Komisja musi podjąć terminowo dalsze działania, jeżeli proponowane nowe zasoby własne nie zostaną przyjęte lub nie będą generować oczekiwanego poziomu dochodów do budżetu Unii. Zgodnie z prawnie wiążącym porozumieniem międzyinstytucjonalnym z 16 grudnia 2020 r. Komisja ma przedstawić do końca 2023 r. wniosek dotyczący drugiego koszyka nowych zasobów własnych, który mógłby obejmować podatek od transakcji finansowych i zasoby własne związane z sektorem przedsiębiorstw.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 5

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(5)Aby uniknąć zbyt regresywnych skutków dla wkładów z handlu uprawnieniami do emisji, należy ustanowić maksymalny wkład dla kwalifikujących się państw członkowskich. Państwa członkowskie kwalifikują się na lata 2023-2027, jeżeli ich dochód narodowy brutto na mieszkańca, mierzony według standardu siły nabywczej i obliczony na podstawie danych dla Unii za 2020 r., wynosi poniżej 90 % średniej UE. W odniesieniu do lat 2028-2030 należy zastosować dochód narodowy brutto na mieszkańca za 2025 r. Maksymalny wkład należy ustalić poprzez porównanie udziałów państw członkowskich w całkowitych zasobach własnych opartych na handlu uprawnieniami do emisji z udziałem tych państw członkowskich w dochodzie narodowym brutto Unii. Należy ustanowić minimalny wkład dla wszystkich państw członkowskich, jeżeli ich udział w całkowitej kwocie zasobów własnych opartych na ETS jest niższy niż 75 % ich udziału w dochodzie narodowym brutto Unii.(5)Aby uniknąć zbyt regresywnych skutków dla wkładów z handlu uprawnieniami do emisji, należy ustanowić maksymalny wkład dla kwalifikujących się państw członkowskich do 2030 r. Państwa członkowskie kwalifikują się na lata 2023-2027, jeżeli ich dochód narodowy brutto na mieszkańca, mierzony według standardu siły nabywczej i obliczony na podstawie danych dla Unii za 2020 r., wynosi poniżej 90 % średniej UE. W odniesieniu do lat 2028-2030 należy zastosować dochód narodowy brutto na mieszkańca za 2025 r. Maksymalny wkład należy ustalić poprzez porównanie udziałów państw członkowskich w całkowitych zasobach własnych opartych na handlu uprawnieniami do emisji z udziałem tych państw członkowskich w dochodzie narodowym brutto Unii. Należy ustanowić minimalny wkład dla wszystkich państw członkowskich, jeżeli ich udział w całkowitej kwocie zasobów własnych opartych na ETS jest niższy niż 75 % ich udziału w dochodzie narodowym brutto Unii.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(7)W październiku 2021 r. otwarte ramy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i G-20 w zakresie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków osiągnęły porozumienie co do przydzielenia uczestniczącym jurysdykcjom rynku 25 % rezydualnych zysków dużych przedsiębiorstw wielonarodowych powyżej progu rentowności wynoszącego 10 % ("porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1"). Zasoby własne powinny polegać na zastosowaniu jednolitej stawki poboru do udziału w zysku rezydualnym przedsiębiorstw wielonarodowych, przydzielonego państwom członkowskim według nowych zasad zgodnie z [dyrektywą w sprawie wdrożenia globalnego porozumienia w sprawie nowego przydziału praw do opodatkowania].(7)W październiku 2021 r. otwarte ramy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i G-20 w zakresie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków osiągnęły porozumienie co do przydzielenia uczestniczącym jurysdykcjom rynku 25 % rezydualnych zysków dużych przedsiębiorstw wielonarodowych powyżej progu rentowności wynoszącego 10 % ("porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1"). Zasoby własne powinny polegać na zastosowaniu jednolitej stawki poboru do udziału w zysku rezydualnym przedsiębiorstw wielonarodowych, przydzielonego państwom członkowskim według nowych zasad [zgodnie z dyrektywą w sprawie wdrożenia globalnego porozumienia w sprawie nowego przydziału praw do opodatkowania, jak tylko zostanie przyjęta].

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7 a (nowy)

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(7a) OECD dąży do tego, aby wielostronna konwencja wdrażająca porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 weszła w życie w 2024 r. Ponieważ jednak pomyślne wdrożenie porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 na szczeblu międzynarodowym przez niektóre kluczowe państwa trzecie nie jest gwarantowane, Komisja i państwa członkowskie muszą regularnie dokonywać oceny sytuacji. W przypadku wyraźnego braku postępów do końca 2023 r. Komisja powinna przedłożyć wniosek ustawodawczy dotyczący opłaty cyfrowej lub podobnego środka. Taką opłatę cyfrową lub przychody uzyskane z podobnego środka należy wówczas uznać za zasoby własne Unii w celu pozyskania dochodów do 2026 r.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8 a (nowy)

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(8a) Należy się spodziewać, że dochody budżetu Unii na podstawie wniosków Komisji dotyczących wdrożenia porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 wyniosą od 2,5 do 4 mld EUR rocznie.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8 b (nowy)

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
(8b) Przyjęcie niniejszej decyzji w następstwie konsultacji z Parlamentem Europejskim wymaga jednomyślności w Radzie. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie po zakończeniu przez państwa członkowskie procedur jej zatwierdzenia zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący decyzji

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera b

Decyzja (UE, Euratom) 2020/2053

Artykuł 2 - ustęp 1 - litera f

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
f) zastosowanie jednolitej stawki poboru równej 75 % dochodów ze sprzedaży certyfikatów w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] (18).f) zastosowanie jednolitej stawki poboru równej 100 % dochodów ze sprzedaży certyfikatów w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] (18).
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX]

w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2.

(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX]

w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez KomisjęPoprawka
Artykuł 2a
Przegląd
Jeżeli do końca 2023 r. proces ratyfikacji porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 nie rozpocznie się w liczbie państw określonej w konwencji wielostronnej jako masa krytyczna, Komisja zaproponuje nowe zasoby własne w związku z jednolitym rynkiem, takie jak opłata cyfrowa lub podobny środek, w celu pozyskania dochodów do 2026 r.
1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0220.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0246.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0248.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.