Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/2085 ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów (COM(2022)0047 - C9-0113/2022 - 2022/0033(NLE))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.283.132

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 sierpnia 2023 r.

P9_TA(2023)0044

Wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa": Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/2085 ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów (COM(2022)0047 - C9-0113/2022 - 2022/0033(NLE))

(Konsultacja)

(2023/C 283/27)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2022)0047),
uwzględniając art. 187 i art. 188 akapit pierwszy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0113/2022),
uwzględniając art. 82 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A9-0012/2023),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
5.
zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

Poprawka 1

2022/0033 (NLE)

Wniosek

ROZPORZĄDZENIE RADY

zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/2085 ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(-1)
Wzmocnienie europejskiego ekosystemu półprzewodników to jeden ze środków, które mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia odporności gospodarczej, bezpieczeństwa i strategicznej autonomii, a także dla zwiększenia suwerenności cyfrowej i zmniejszenia zależności. Odegra ono też ważną rolę w transformacji ekologicznej i cyfrowej.
(1)
W rozporządzeniu Rady (UE) 2021/2085 3  ustanowiono wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa", w tym Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych ("Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów").
(2)
Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów zajmuje się precyzyjnie zdefiniowanymi zagadnieniami, które umożliwiają szeroko rozumianym gałęziom przemysłu europejskiego projektowanie, wytwarzanie i stosowanie najbardziej innowacyjnych technologii podzespołów i układów elektronicznych, a także prowadzenie badań i wprowadzanie innowacji w tej dziedzinie.
(3)
W rozporządzeniu (UE) [...] 4  ustanowiono ramy na rzecz zwiększenia odporności, zdolności adaptacyjnych, wydajności, bezpieczeństwa i stabilności dostaw w Unii w zakresie technologii półprzewodnikowych. Jego celem jest stymulowanie inwestycji publicznych i prywatnych oraz dobrobytu gospodarczego, zwiększanie możliwości europejskiego łańcucha dostaw półprzewodników oraz zacieśnianie współpracy między państwami członkowskimi, Komisją i zainteresowanymi stronami z branży. Aby stworzyć warunki niezbędne do zwiększenia zdolności Unii w dziedzinie przemysłu, badań, rozwoju i innowacji, ustanawia się inicjatywę "Czipy dla Europy" ("inicjatywa"). W celu zapewnienia spójnej realizacji inicjatywy Europejska Rada ds. Półprzewodników powinna doradzać Radzie Władz Publicznych.
(3a)
Należy dążyć do tego, aby Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów zapewniało wyraźne i możliwe do określenia korzyści w całym ekosystemie półprzewodników. Powinno ono przyczyniać się do realizacji podstawowych wartości Unii - w tym ochrony prywatności już w fazie projektowania, zaufania, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju oraz zwiększania umiejętności i wysokiej jakości zatrudnienia na wszystkich szczeblach łańcucha wartości - oraz je odzwierciedlać. Celem [rozporządzenie ustanawiające ramy dotyczące środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czipów)] oraz Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów powinno być wypracowanie ścisłych synergii z unijnymi programami i instrumentami finansowania, w szczególności tymi, które pomagają wdrażać innowacyjne rozwiązania w odpowiedzi na wyzwania stojące przed Unią. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinno integrować wszystkie zainteresowane strony, MŚP i partnerów społecznych.
(3b)
Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinno skutecznie działać zgodnie z szerzej zakrojonymi celami Funduszu na rzecz Czipów, aby wspierać rozwój dynamicznego i odpornego ekosystemu półprzewodników. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinno umożliwiać zwiększenie dostępności środków finansowych przeznaczonych na rozwój przedsiębiorstw typu startup i MŚP, a także zwiększenie inwestycji w całym łańcuchu wartości i w Unii, przyczyniając się do osiągnięcia podwójnej transformacji - cyfrowej i ekologicznej. Należy zapewnić - w szczególności przedsiębiorstwom typu startup oraz MŚP - wsparcie i doradztwo w zakresie dostępu do inwestycji publicznych i prywatnych, w tym do kapitału wysokiego ryzyka, by przyspieszyć nie tylko dostęp do tych inwestycji, lecz również proces składania wniosków oraz ich zatwierdzania.
(3c)
Działania Funduszu na rzecz Czipów powinny wspierać rozwój dynamicznego i odpornego ekosystemu półprzewodników. Fundusz na rzecz Czipów powinien umożliwiać zwiększenie dostępności środków finansowych przeznaczonych na rozwój przedsiębiorstw typu startup i MŚP, a także inwestycji w całym łańcuchu wartości. Unia powinna starać się wzmocnić efekt dźwigni unijnych wydatków i zwiększyć efekt mnożnikowy pod względem pozyskiwania finansowania z sektora prywatnego. Należy w związku z tym zapewnić jasne wytyczne oraz punkty dostępu, aby ułatwić przedsiębiorstwom typu startup i MŚP dostęp do funduszy publicznych i prywatnych. Ponadto należy opracować strategię radzenia sobie z nadzwyczajnymi kryzysami finansowania, takimi jak znaczny wzrost inflacji.
(3d)
Biorąc pod uwagę znaczenie współpracy ze stronami trzecimi w dziedzinie badań, rozwoju i innowacji, Europejska Rada ds. Półprzewodników i Komisja powinny przygotować zrozumiałe i łatwo dostępne wytyczne dotyczące trybów dostępu oraz oprogramowania i sprzętu wymaganego, aby podmioty te mogły brać udział w projektach objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia. W ramach struktur Europejskiej Rady ds.

Półprzewodników, forów międzynarodowych oraz innych umów Unii z państwami trzecimi i jej strategii obejmujących państwa trzecie należy stworzyć wytyczne, które pomogą przezwyciężyć istniejące przeszkody we współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań, rozwoju i innowacji.

(3e)
Komisja powinna przygotować zrozumiałe i łatwo dostępne wytyczne w sprawie warunków rozwoju linii pilotażowych i dostępu stron trzecich do tych linii, a także kompatybilności i dostępności unijnych wirtualnych platform projektowych, bibliotek projektu i centrów kompetencji.
(3f)
Powodzenie inicjatywy wymaga wspólnych działań państw członkowskich i Unii, aby pokryć znaczne koszty kapitałowe, a także zapewnić powszechny dostęp do wirtualnych zasobów na potrzeby projektowania, testowania i pilotażowego wdrażania projektów oraz rozpowszechniania wiedzy, umiejętności i kompetencji. Nowe koncepcje i cele ... [rozporządzenie ustanawiające ramy dotyczące środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czipów)] oraz inicjatywy należy wspierać odpowiednimi nowymi przepisami finansowymi dotyczącymi badań, rozwoju i innowacji oraz projektowania, badania i testowania zaawansowanych i rozwijających się technologii i produktów w unijnym ekosystemie półprzewodników.
(3g)
To nowa inicjatywa strategiczna Unii, która wymaga nowych środków budżetowych. Potrzeby finansowe inicjatywy bierze się pod uwagę w śródokresowym przeglądzie wieloletnich ram finansowych, aby zapewnić jej stabilność, spójność, ambitne założenia i długoterminowe finansowanie. Należy zagwarantować, że działania już przewidziane w ramach programu "Horyzont Europa" będą kontynuowane. Nie należy zmniejszać łącznych zasobów finansowych przeznaczonych na program "Horyzont Europa" ani zmieniać ich przeznaczenia, by finansować działania inne niż badania, rozwój i innowacje. Wszelkie ograniczenia środków finansowych programu, które służą podniesieniu puli środków finansowych programu "Cyfrowa Europa" z myślą o wsparciu inicjatywy dotyczącej czipów, należy rekompensować z dodatkowych źródeł finansowania.
(3h)
Wpływ wydatków publicznych na inicjatywę oraz na unijny sektor badań, rozwoju i innowacji należy ocenić i poddać przeglądowi przed kolejnymi WRF. Instytucje publiczne mają obowiązek wykorzystywać fundusze publiczne we wszystkich obszarach w sposób efektywny i skuteczny, a także gwarantować należyte zarządzanie finansami, optymalne wykorzystanie środków, zwroty z inwestycji publicznych oraz zapobiegać marnotrawstwu i błędom. W ramach Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów należy dopilnować, aby inwestycje publiczne miały pozytywny wpływ na ekosystem półprzewodników w Unii i na jej obywateli. W związku z tym przy opracowywaniu programów prac Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów oraz ich realizacji należy przestrzegać zasady "otwarty w największym możliwym zakresie, zamknięty tylko w koniecznym".
(3i)
Wsparcie finansowe pochodzące z inicjatywy należy w sposób proporcjonalny wykorzystywać w celu eliminowania niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji, które wynikają z wysokiej kapitałochłonności, wysokiego ryzyka i złożoności ekosystemu półprzewodników. Działania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów nie powinny powielać ani wypierać finansowania prywatnego, ani też zakłócać konkurencji na rynku wewnętrznym oraz powinny przynosić Unii wyraźną wartość dodaną.
(4)
Działania wspierane w ramach inicjatywy powinny być finansowane na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 5  ustanawiającego program "Horyzont Europa" oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 6  ustanawiającego program "Cyfrowa Europa". Zwiększenie wkładu finansowego Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów nie może prowadzić do cięć w programach unijnych lub istniejących projektach i powinno być dokonywane zgodnie z. [rozporządzenie ustanawiające ramy dotyczące środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czipów)], a środki powinny pochodzić głównie z nieprzydzielonych marginesów w ramach pułapów WRF lub być uruchamiane za pośrednictwem nietematycznych instrumentów szczególnych WRF.
(5)
Inicjatywa ma zwiększyć konkurencyjność i odporność bazy technologicznej i przemysłowej półprzewodników, a jednocześnie zwiększyć i zróżnicować zdolności w dziedzinie badań, rozwoju i innowacji unijnego ekosystemu półprzewodników, zmniejszyć zależność od ograniczonej liczby przedsiębiorstw i regionów geograficznych w państwach trzecich oraz zwiększyć unijne zdolności w zakresie projektowania i produkcji zaawansowanych, zrównoważonych i innowacyjnych komponentów. Cele te należy wesprzeć poprzez powiązanie zaawansowanych zdolności Unii w zakresie badań, rozwoju i innowacji z wykorzystaniem ich w przemyśle oraz poprzez inwestycje w takie próby. Inicjatywa powinna wspierać budowanie zdolności, aby umożliwić badania, rozwój i innowacje, projektowanie, wytwarzanie, produkcję, umieszczanie w obudowie oraz integrację systemów w technologiach półprzewodnikowych nowej generacji, takich jak fotonika i technologie kwantowe, a także rozwój istniejących technologii półprzewodnikowych. Powinna ona zacieśniać współpracę między najważniejszymi podmiotami w całej Unii, wzmacniać europejskie łańcuchy dostaw i wartości półprzewodników, zaspokajać potrzeby kluczowych sektorów przemysłu i tworzyć nowe rynki.
(5a)
Aby osiągnąć jak najbardziej pozytywny wpływ finansowania unijnego i wnieść jak najskuteczniejszy wkład w realizację celów polityki unijnej, Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinno starać się maksymalnie wykorzystać potencjał partnerów z sektora prywatnego lub publicznego. Wśród partnerów tych powinny znaleźć się organizacje branżowe, organizacje z dziedziny badań, rozwoju i innowacji oraz technologii, podmioty realizujące misję publiczną na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego, takie jak fundacje, które wspierają lub prowadzą działalność w zakresie badań, rozwoju i innowacji, pod warunkiem że pożądane efekty można skuteczniej osiągnąć w ramach partnerstwa niż poprzez działania samej Unii.
(5b)
Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów i Fundusz na rzecz Czipów powinny wspólnie tworzyć partnerstwa z podmiotami z sektora prywatnego lub publicznego, na przykład w drodze protokołów ustaleń, by dzięki temu skuteczniej osiągać określone efekty. Wśród partnerów tych powinny znaleźć się organizacje branżowe, organizacje z dziedziny badań, rozwoju i innowacji oraz technologii, podmioty realizujące misję publiczną na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego, takie jak fundacje, które wspierają lub prowadzą działalność w zakresie badań, rozwoju i innowacji.
(5c)
Aby osiągnąć rzeczywistą otwartą autonomię strategiczną Unii, beneficjenci wsparcia finansowego pochodzącego z inicjatywy powinni wdrożyć środki służące zapobieganiu niepożądanym transferom technologii i wiedzy opracowanych w ramach inicjatywy, korzystając z szeregu instrumentów dostępnych na szczeblu unijnym i krajowym. Państwa członkowskie i Komisja powinny być powiadamiane i mieć możliwość działania w przypadku powstania ryzyka transferów z podmiotów unijnych do podmiotów spoza Unii w następstwie przejęć zagranicznych lub innych działań podejmowanych przez podmioty spoza Unii w celu wymuszenia transferu technologii lub wiedzy.
(5d)
Jednym z priorytetów inicjatywy powinno być inwestowanie w talenty i umiejętności. Dostępność talentów ma kluczowe znaczenie dla przyciągania inwestycji w półprzewodniki. Unia powinna wspierać potencjał ludzki i umiejętności poprzez kształcenie w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki, przy czym należy położyć szczególny nacisk na edukację kobiet, które są niedostatecznie reprezentowane w tych sektorach. Aby zmaksymalizować efekty Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, inicjatywa powinna dążyć do synergii z innymi programami i możliwościami finansowania w obszarze umiejętności i edukacji. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinno, w stosownych i właściwych przypadkach oraz zgodnie z obowiązującymi zasadami programu "Horyzont Europa", dążyć do zacieśnienia współpracy międzynarodowej, która odgrywa kluczową rolę, jeśli chodzi o dostęp do wiedzy ogólnej, wiedzy fachowy i rynków całego świata.
(6)
Inicjatywa powinna mieć do dyspozycji adekwatne i wystarczające środki finansowe, aby możliwe było osiągnięcie jej ambitnych celów. Inicjatywę tę należy realizować za pomocą działań, które powinny opierać się na solidnej bazie wiedzy zdobytej przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych. Zadaniem Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych powinno być zapewnienie wsparcia finansowego - za pośrednictwem dowolnego instrumentu lub dowolnej procedury przewidzianych w programie "Horyzont Europa" lub w programie "Cyfrowa Europa" - na użytek działań finansowanych w ramach inicjatywy. Ponadto nazwę Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych należy zmienić na "Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów". W całym okresie trwania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów na linie pilotażowe, infrastrukturę projektową, centra kompetencji i inne działania w zakresie budowania zdolności należy przeznaczyć co najmniej 2,5 mld EUR.
(7)
Działania finansowane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinny być ujęte w jednym programie prac, który powinien zostać przyjęty przez Radę Zarządzającą. Przed przygotowaniem każdego programu prac Rada Władz Publicznych, uwzględniając opinię Europejskiej Rady ds. Półprzewodników oraz wkład innych zainteresowanych stron branżowych, ekspertów, partnerów społecznych i Rady Członków Prywatnych, a w stosownych przypadkach również plany działania sporządzone przez sojusz na rzecz procesorów i technologii półprzewodnikowych 7 , powinna wskazać część programu prac dotyczącą działań w zakresie budowania zdolności oraz działań w zakresie badań, rozwoju i innowacji, w tym odpowiednie preliminarze wydatków. W tym celu Rada Władz Publicznych powinna obejmować wyłącznie Komisję i organy publiczne z państw członkowskich. Następnie Dyrektor Wykonawczy powinien, na podstawie tego wskazania, przygotować program prac obejmujący działania w zakresie budowania zdolności oraz działania w zakresie badań, rozwoju i innowacji, a także odpowiadające im preliminarze wydatków.
(8)
Wszyscy członkowie Rady Zarządzającej powinni być zaangażowani w przygotowanie programu prac oraz uczestniczyć w odpowiednich dyskusjach i otrzymywać niezbędne informacje. Podczas przyjmowania programu prac przez Radę Zarządzającą prawa głosu w odniesieniu do części programu prac dotyczącej budowania zdolności powinny należeć wyłącznie do Komisji i państw członkowskich. Prawa głosu w odniesieniu do części programu prac dotyczącej działań w zakresie badań naukowych i innowacji powinny być równo podzielone między Komisję, państwa uczestniczące i członków prywatnych. W przypadku niemożności podjęcia decyzji w sprawie jednej z dwóch części programu prac, program prac powinien zostać przyjęty z uwzględnieniem jedynie tej części, w sprawie której podjęto pozytywną decyzję.
(9)
Rada Władz Publicznych powinna być odpowiedzialna za wybór projektów związanych z działaniami w zakresie budowania zdolności. W tym celu Rada Władz Publicznych powinna obejmować wyłącznie Komisję i organy publiczne z państw członkowskich. Członkowie Rady Władz Publicznych muszą posiadać niezbędne kompetencje i wiedzę fachową, aby wydawać zalecenia uwzględniające cele Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów. Rada Władz Publicznych powinna dążyć do zwiększenia równowagi płci w swoich strukturach i przy realizacji projektów oraz do zapewnienia równowagi geograficznej wybranych projektów.
(10)
Rada Władz Publicznych powinna być odpowiedzialna za wybór projektów związanych z działaniami w zakresie badań naukowych i innowacji.
(11)
W celu przyspieszenia realizacji działań w ramach inicjatywy oraz zacieśnienia współpracy między podmiotami prawnymi, w szczególności organizacjami badawczo-technologicznymi, niektóre wnioski dotyczące działań powinny kwalifikować się do finansowania wyłącznie wtedy, gdy działanie jest realizowane przez podmioty prawne współpracujące w ramach konsorcjum składającego się z co najmniej trzech podmiotów prawnych z trzech różnych państw członkowskich, aby zapewnić równowagę geograficzną w całej Unii. Konsorcjum to mogłoby mieć albo strukturę Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Czipów, jak zaproponowano w akcie w sprawie czipów, albo opierać się na innych narzędziach prawnych przewidzianych w prawie Unii. Ponieważ działania wspierane w ramach inicjatywy i realizowane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów są finansowane ze środków programu "Horyzont Europa" i programu "Cyfrowa Europa", należy odpowiednio zwiększyć wkład finansowy Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów określony w art. 128 rozporządzenia Rady (UE) 2021/2085. Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów powinny również zostać zwiększone wraz z poszerzaniem zadań operacyjnych. Członkowie prywatni nie powinni ponosić dodatkowych kosztów administracyjnych.
(12)
Zapewnienie wsparcia finansowego działań z programu "Cyfrowa Europa" powinno być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2021/694.
(13)
Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinno ułatwić współpracę między Unią a odpowiednimi podmiotami międzynarodowymi o podobnych poglądach, aby wzmocnić otwartą autonomię strategiczną Unii i chronić prawa własności intelektualnej. Powinno ono określić strategię współpracy, której podstawą będą komplementarność i współzależności w całym łańcuchu dostaw półprzewodników, w tym określić i promować obszary współpracy w zakresie badań, rozwoju i innowacji oraz rozwoju umiejętności, a także przez realizację działań przynoszących obopólne korzyści, opartych głównie na zasadzie wzajemności, zgodnie z programem "Horyzont Europa" i zobowiązaniami międzynarodowymi.
(14)
Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2021/2085 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. »członek założyciel« oznacza podmiot prawny mający siedzibę w państwie członkowskim, państwo stowarzyszone z programem »Horyzont Europa« lub, w stosownych przypadkach, z programem »Cyfrowa Europa« lub organizację międzynarodową, które zostały wskazane jako członek wspólnego przedsięwzięcia w niniejszym rozporządzeniu lub w jednym z załączników do niego;

3. »członek stowarzyszony« oznacza podmiot prawny mający siedzibę w państwie członkowskim, państwo stowarzyszone z programem »Horyzont Europa« lub, w stosownych przypadkach, z programem »Cyfrowa Europa« lub organizację międzynarodową, które przystępują do wspólnego przedsięwzięcia poprzez złożenie oświadczenia o podjęciu zobowiązania zgodnie z art. 6 ust. 3 i podlegają zatwierdzeniu zgodnie z art. 7;

4. »państwo uczestniczące« oznacza państwo członkowskie lub państwo stowarzyszone z programem »Horyzont Europa« lub, w stosownych przypadkach, z programem »Cyfrowa Europa« po powiadomieniu o jego uczestnictwie w działalności odpowiedniego wspólnego przedsięwzięcia poprzez złożenie oświadczenia o podjęciu zobowiązania;";

2)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów;";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W celu uwzględnienia czasu trwania programu »Horyzont Europa« i, w stosownych przypadkach, programu »Cyfrowa Europa« zaproszenia do składania wniosków w ramach wspólnych przedsięwzięć ogłasza się najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r. W należycie uzasadnionych przypadkach zaproszenia do składania wniosków można ogłaszać najpóźniej do dnia 31 grudnia 2028 r.";

3)
w art. 4 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów przyczynia się również do realizacji celów inicjatywy »Czipy dla Europy« oraz programu »Cyfrowa Europa«.";

4)
art. 10 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Kwota wkładu Unii określonego w części drugiej może zostać zwiększona o wkłady państw trzecich stowarzyszonych z programem »Horyzont Europa« zgodnie z art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/695 oraz, w stosownych przypadkach, z programem »Cyfrowa Europa« zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/694 i pod warunkiem że całkowita kwota, o którą zwiększa się wkład Unii, odpowiada co najmniej wkładowi członków innych niż Unia lub podmiotów wchodzących w ich skład lub z nimi stowarzyszonych.

3. Wkład Unii wnoszony jest ze środków budżetu ogólnego Unii przeznaczonych na program szczegółowy służący realizacji programu »Horyzont Europa« oraz, w stosownych przypadkach, na program »Cyfrowa Europa«, zgodnie z art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) i art. 154 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w przypadku organów, o których mowa w art. 71 tego rozporządzenia.";

5)
w art. 12 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"1. Oprócz kryteriów określonych w art. 22 rozporządzenia w sprawie programu »Horyzont Europa« lub, w przypadku Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, w art. 18 rozporządzenia w sprawie programu »Cyfrowa Europa« program prac zawiera, jako załącznik, kryteria kwalifikowalności dla krajowych podmiotów prawnych, obejmujące wkład w osiągnięcie dwojakiej transformacji - cyfrowej i ekologicznej."

b)
ust. 1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Każde państwo uczestniczące powierza Wspólnemu Przedsięwzięciu na rzecz Czipów ocenę wniosków zgodnie z programem unijnym wnoszącym wkład.";

6)
art. 29 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zobowiązania budżetowe wspólnych przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b), d), g) i h), mogą zostać rozłożone na raty roczne. Do dnia 31 grudnia 2024 r. łączna kwota takich zobowiązań budżetowych spłacanych w ratach nie może przekraczać 50 % maksymalnego wkładu Unii ustalonego zgodnie z art. 10. Od stycznia 2025 r. co najmniej 20 % łącznego budżetu z pozostałych lat nie może obejmować zobowiązań spłacanych w ratach rocznych.";

7)
w art. 126 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) ustanowienie doskonałości naukowej i wiodącej roli Unii w zakresie innowacji w powstających technologiach podzespołów i układów, w tym w działalności związanej z niższymi poziomami gotowości technologicznej, oraz promowanie aktywnego zaangażowania MŚP, które muszą stanowić co najmniej jedną trzecią całkowitej liczby uczestników działań pośrednich i otrzymywać co najmniej 20 % środków z funduszy publicznych przeznaczonych na działania w zakresie badań, rozwoju i innowacji;";

b)
w ust.1 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) zwiększenie w całej Unii zdolności | w zakresie najnowocześniejszych technologii półprzewodnikowych nowej generacji w celu wzmocnienia zaawansowanego projektowania, produkcji, rozwoju sprzętu i materiałów, integracji systemów i unijnych zdolności w zakresie produkcji półprzewodników i ich umieszczania w obudowie. Dąży ono do zapobiegania negatywnemu wpływowi na środowisko i, w miarę możliwości, do jego ograniczenia oraz do stosowania zasad redukcji, reutylizacji i recyklingu.";

c)
ust. 2 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) ustanowienie spójności między Strategicznym programem badań i innowacji w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, uwagami otrzymanymi od odpowiednich zainteresowanych stron, w tym, w stosownych przypadkach, planami działania sporządzonymi przez sojusz na rzecz procesorów i technologii półprzewodnikowych a polityką Unii, tak aby w szczególności wdrażać i osiągać cele inicjatywy;";

d)
w ust. 2 dodaje się litery |w brzmieniu:

"g) budowanie zdolności |w zakresie projektowania na potrzeby zintegrowanych technologii półprzewodnikowych i kwantowych oraz innych najnowocześniejszych technologii, np. fotoniki;

h) wzmocnienie istniejących i opracowanie nowych linii pilotażowych;

i) budowanie zaawansowanych zdolności technologicznych i inżynieryjnych w celu przyspieszenia rozwoju czipów kwantowych;

j) utworzenie sieci centrów kompetencji w całej Europie;

ja) wspieranie transformacji ekologicznej dzięki dopilnowaniu, aby przy opracowywaniu i realizacji badań, rozwoju i innowacji uwzględniano kwestie środowiskowe, np. zwiększenie efektywności energetycznej i wodnej;

jb) propagowanie edukacji w dziedzinach STEM, w szczególności udziału kobiet w badaniach, rozwoju i innowacjach;

jc) wspieranie otwartej nauki i informowania obywateli oraz dopilnowanie, aby celem działań w zakresie badań, rozwoju i innowacji był pozytywny wpływ społeczny.";

8)
art. 128 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 128

1. Wkład finansowy Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, włącznie ze środkami EOG, wynosi co najmniej 4 175 000 000 EUR, w tym do 50 174 000 EUR na pokrycie kosztów administracyjnych, i jest podzielony w następujący sposób:

a) do 2 650 000 000 EUR z programu »Horyzont Europa«;

b) do 1 525 000 000 EUR z programu »Cyfrowa Europa«.

2. Wkład finansowy Unii, o którym mowa w ust. 1, wypłaca się ze środków w budżecie ogólnym Unii przeznaczonych na każdy odpowiedni program.

3. Na Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów mogą zostać przyznane dodatkowe środki finansowe Unii uzupełniające wkład, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, pochodzące od państw trzecich stowarzyszonych w ramach programu »Horyzont Europa« lub programu »Cyfrowa Europa« zgodnie z ich odpowiednimi układami o stowarzyszeniu. Te dodatkowe środki finansowe Unii nie mają wpływu na wkład państw uczestniczących, o którym mowa w art. 129 ust. 1.

4. Wkład finansowy Unii, o którym mowa w ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu, wykorzystywany jest przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów w celu udzielania wsparcia finansowego na działania pośrednie określone w art. 2 pkt 43 rozporządzenia (UE) 2021/695 odpowiadające działaniom Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów w zakresie badań, rozwoju i innowacji.

5. Wkład finansowy Unii, o którym mowa w ust. 1 lit. b), wykorzystuje się do budowania zdolności w zakresie linii pilotażowych i infrastruktury projektowej w całej Unii.";

9)
art. 129 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na zasadzie odstępstwa od art. 28 ust. 4 członkowie prywatni wnoszą wkład finansowy w wysokości do 26 331 000 EUR na pokrycie kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów lub organizują wniesienie takiego wkładu przez podmioty wchodzące w ich skład lub z nimi stowarzyszone. Udział członków prywatnych w całkowitym rocznym wkładzie na pokrycie kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów wynosi 35 %. W przypadku znacznej zmiany zakresu lub składu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów przeprowadza się konsultacje z członkami prywatnymi na temat wszelkich zmian we wkładzie finansowym.";

10)
w art. 133 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W głosowaniu | Rada Zarządzająca obejmuje wyłącznie Komisję i organy publiczne z państw członkowskich. Komisja posiada 50 % praw głosu. Ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do praw głosu państw członkowskich.";

11)
dodaje się art. 133a w brzmieniu:

"Artykuł 133a

Przepisy mające zastosowanie do działalności finansowanej w ramach programu »Cyfrowa Europa«

1. Do działań finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów w ramach programu »Cyfrowa Europa« mają zastosowanie przepisy rozporządzenia (UE) 2021/694.

2. Program prac i zaproszenia do składania wniosków Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów publikuje się na stronie internetowej programu »Cyfrowa Europa«.

3. W przypadku Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów audyty ex post wydatków na działania finansowane z budżetu programu »Cyfrowa Europa« są przeprowadzane przez to wspólne przedsięwzięcie zgodnie z art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/694.";

12)
art. 134 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 134

Ograniczenia i warunki dotyczące udziału w określonych działaniach

1. Jeżeli chodzi o działania finansowane ze środków programu »Horyzont Europa«, na zasadzie odstępstwa od art. 17 ust. 2 lit. l), na wniosek Komisji i po zatwierdzeniu przez Radę Władz Publicznych, udział w określonych działaniach zostaje ograniczony zgodnie z art. 22 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/695.

2. Jeżeli chodzi o działania finansowane ze środków programu »Cyfrowa Europa«, na wniosek Komisji i po zatwierdzeniu przez Radę Władz Publicznych, udział w określonych działaniach zostaje ograniczony zgodnie z art. 12 ust. 6 i art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/694.

3. Jeżeli chodzi o działania finansowane ze środków więcej niż jednego programu unijnego wnoszącego wkład, program prac określa wspólne warunki, w tym warunki dotyczące ograniczenia udziału określone w ust. 1-2 niniejszego artykułu, zgodnie z przepisami dotyczącymi programów unijnych wnoszących wkład.

4. Niektóre działania mogą być prowadzone przez podmioty prawne współpracujące w ramach konsorcjum o strukturze Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Czipów. Działania, w przypadku których takie konsorcjum może być niezbędne, jak również szczegółowe wymogi kwalifikowalności dotyczące realizacji określonych działań i zadań oraz, w stosownych przypadkach, wymogi operacyjne dotyczące tworzenia, funkcjonowania i likwidacji są określone w programie prac.";

4a. Aby zmaksymalizować pozytywny wpływ unijnego finansowania i unijnych projektów oraz zapewnić ochronę przed niepożądanymi transferami technologii i wiedzy, stosuje się art. 27a ust. 2a ... [rozporządzenie ustanawiające ramy środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czipów)].";

13)
dodaje się art. 134a w brzmieniu:

"Artykuł 134a

Dodatkowe zadania Dyrektora Wykonawczego

Niezależnie od zadań określonych w art. 19 Dyrektor Wykonawczy Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów przygotowuje i - po uwzględnieniu wskazania Rady Władz Publicznych, o którym mowa w art. 137 lit. f), oraz odpowiedniego wkładu zainteresowanych stron i ekspertów w tym, w stosownych przypadkach, planów działania sporządzonych przez sojusz na rzecz procesorów i technologii półprzewodnikowych - przedstawia Radzie Zarządzającej do przyjęcia program prac Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów w celu realizacji Strategicznego programu badań i innowacji.";

14)
w art. 136 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do celów art. 134 ust. 1 i 2 oraz art. 137 lit. f) i g) w skład Rady Władz Publicznych wchodzi wyłącznie Komisja i organy publiczne z państw członkowskich. Ust. 1 stosuje się odpowiednio.";

15)
w art. 137 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się lit. f) i g) w brzmieniu:

"f) przed przygotowaniem każdego programu prac wskazuje część programu prac dotyczącą działań w zakresie budowania zdolności oraz działań w zakresie badań, rozwoju i innowacji, w tym odpowiednie preliminarze wydatków, uwzględniając opinię Rady Członków Prywatnych i Europejskiej Rady ds. Półprzewodników oraz odpowiedni wkład innych zainteresowanych stron i ekspertów branżowych oraz partnerów społecznych, w tym, w stosownych przypadkach, plany działania sporządzone przez sojusz na rzecz procesorów i technologii półprzewodnikowych;

g) wybiera wnioski odpowiadające działaniom w zakresie budowania zdolności zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 17 ust. 2 lit. u).";

b)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) wybiera wnioski odpowiadające działaniom w zakresie badań, rozwoju i innowacji zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 17 ust. 2 lit. u).";

16)
art. 141 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 141

Stopy finansowania oraz zasady uczestnictwa

1. Jeżeli chodzi o działania pośrednie finansowane ze środków programu »Horyzont Europa«, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/695 oraz na zasadzie odstępstwa od art. 34 tego rozporządzenia, oraz jeżeli chodzi o działania finansowane ze środków programu »Cyfrowa Europa«, w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów można stosować różne stopy finansowania unijnego w ramach działania w zależności od rodzaju uczestnika, w szczególności MŚP i osób prawnych typu non-profit, oraz rodzaju działania. Stopy finansowania wskazuje się w programie prac.

2. W przypadku gdy zostało to należycie uzasadnione w opisie odpowiednich zagadnień zamieszczonym w programie prac, pojedynczy podmiot prawny mający siedzibę w państwie członkowskim lub państwie stowarzyszonym lub konsorcja niespełniające warunku określonego w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/695 lub w art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/694 kwalifikują się do uczestnictwa w działaniach finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów.";

17)
odniesienia do "Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych" należy rozumieć jako odniesienia do "Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów".
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia [...] r.

1 Dz.U. C [...] z [_], s. [_].
2 Dz.U. C [.] z [...], s. [.].
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).
4 Dz.U. L [.] z [.], s. [.].
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Cyfrowa Europa" oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 (Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1).
7 O sojuszu mowa jest w komunikacie Komisji z 5 maja 2021 r. "Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.