Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie dalszego rozwoju zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu.
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2017.425.1
Akt nienormatywny Wersja od: 12 grudnia 2017 r.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie dalszego rozwoju zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu
(2017/C 425/01)
(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2017 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,
PRZYPOMINAJĄC O:
1.
rezolucji Rady z dnia 18 listopada 2010 r. w sprawie zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu i doświadczeniach zdobytych w trakcie jej stosowania w ciągu ostatnich siedmiu lat;2.
3. planie prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2017-2020, w którym dostrzeżono potrzebę właściwej współpracy z zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu, m.in. w formie zorganizowanego dialogu, i o tym, że w planie tym zwrócono się do prezydencji Rady, aby rozważyła dokonanie oceny zorganizowanego dialogu z ruchem sportowym;ODNOTOWUJĄC:
3.
dyskusje przeprowadzone w dniach 12-13 lipca 2017 r. na nieformalnym posiedzeniu unijnych dyrektorów ds. sportu w Tallinie, podczas których wymieniono poglądy na temat stosowania rezolucji z 2010 r.;UZNAJĄ, ŻE:
4.
rezolucja z 2010 r. z powodzeniem scaliła różne elementy dialogu na poziomie UE między organami administracji publicznej a zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu, a także dodała do niego istotny element wysokiego szczebla, tworząc tym samym ważną podstawę polityk sportowych UE i innego rodzaju unijnej współpracy w dziedzinie sportu;5.
niemniej jednak konieczne jest wznowienie wysiłków, tak aby zoptymalizować funkcjonowanie tego dialogu w celu zapewnienia, że spełnia on cel w postaci zapewniania stałej i dobrze zorganizowanej wymiany poglądów między zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu w UE dotyczącej priorytetów, wdrażania i kontynuacji unijnej współpracy w dziedzinie sportu;UZGADNIAJĄ, ŻE:
6.
stosowanie rezolucji z 2010 r. powinno zostać udoskonalone za pomocą większej ogólnej elastyczności, większego otwarcia na udział ruchu sportowego i lepiej skoordynowanego planowania i przygotowania przez prezydencje Rady we współpracy z Komisją;7.
ponadto istniejący dialog wysokiego szczebla powinien zostać ulepszony o lepiej zaplanowany program działań w dziedzinach mających europejską wartość dodaną, a także o lepszą informację zwrotną dla zainteresowanych podmiotów;8.
ponadto istnieje potrzeba uzupełnienia istniejącego modelu zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu poprzez dodanie elementu operacyjnego, który mógłby zaistnieć przy okazji obecnie organizowanych wydarzeń, umożliwiając bardziej praktyczne dyskusje na poziomie wykonawczym;W ZWIĄZKU Z TYM ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:
9.
zorganizowany dialog w obrębie UE na temat sportu jest regularnym dialogiem między UE, jej państwami członkowskimi, przedstawicielami międzynarodowego, a w szczególności europejskiego, ruchu sportowego i innymi odpowiednimi zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu, takimi jak organizacje reprezentujące sportowców lub trenerów, w celu wzajemnej współpracy i pomyślnego określania i wdrażania polityk w dziedzinie sportu;10.
Głównymi strukturami zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu są:-
Forum Sportu UE, które jest ważnym forum dla zorganizowanego dialogu między instytucjami europejskimi a zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu, i którego głównym celem jest podsumowanie postępów osiągniętych we wdrażaniu programu działań UE w dziedzinie sportu i uzyskiwanie opinii zainteresowanych podmiotów na temat działań obecnych, planowanych lub możliwych w przyszłości;-
zorganizowany dialog wysokiego szczebla w obrębie UE na temat sportu, odbywający się przy okazji posiedzenia Rady UE i stanowiący dla unijnych ministrów sportu okazję do spotkania się z najwyższej rangi przedstawicielami ruchu sportowego, instytucji europejskich i innych zainteresowanych podmiotów ze świata sportu;-
zorganizowany dialog w obrębie UE na temat sportu na poziomie operacyjnym, odbywający się przy okazji posiedzenia unijnych dyrektorów ds. sportu lub innych nieformalnych wydarzeń prezydencji i stanowiący dla tych dyrektorów okazję do spotkania się z prominentnymi i wysokimi rangą przedstawicielami międzynarodowego ruchu sportowego i innymi zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu;ZACHĘCA SIĘ ZATEM PREZYDENCJĘ RADY, BY:
11.
rozwijała zorganizowany dialog wysokiego szczebla w obrębie UE na temat sportu, prowadzony przy okazji posiedzeń Rady UE, poprzez uelastycznienie warunków określonych w rezolucji z 2010 r., w szczególności w odniesieniu do formatu posiedzeń;12.
rozważyła z odpowiednim wyprzedzeniem, jaki będzie najwłaściwszy sposób osiągnięcia zorganizowanego dialogu z ruchem sportowym i innymi zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu, wykorzystując, odpowiednio, posiedzenia w ramach zorganizowanego dialogu przy okazji posiedzeń Rady lub udział gości wysokiego szczebla w posiedzeniach Rady, w nieformalnych spotkaniach ministrów lub w posiedzeniach unijnych dyrektorów ds. sportu, i zadbała o to, by temat obrad i praktyczne aspekty wybranej opcji zostały przygotowane na wczesnym etapie;13.
zwiększyła przejrzystość w odniesieniu do spotkań wysokiego szczebla w ramach dialogu, w szczególności poprzez przekazywanie wszystkim państwom członkowskim pełnych informacji z posiedzeń w ramach zorganizowanego dialogu na temat sportu, gdy liczba uczestników takich posiedzeń była ograniczona;14.
rozważyła, jeśli będzie to stosowne, przyjęcie podejścia długoterminowego, we współpracy z trzema prezydencjami, podczas planowania tematów zorganizowanego dialogu, z uwzględnieniem planu prac UE w dziedzinie sportu;ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
15.
w kontaktach z ruchem sportowym na poziomie krajowym regularnie propagowały, rozpowszechniały i omawiały dokumenty dotyczące polityki UE w dziedzinie sportu;ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:
16.
w odpowiednich przypadkach informowała ruch sportowy o wszelkich kwestiach horyzontalnych, które mogą być interesujące dla sportu;17.
w odpowiednich przypadkach włączała przedstawicieli ruchu sportowego i inne zainteresowane podmioty ze świata sportu, jako uczestników lub obserwatorów, w prace grup ekspertów Komisji Europejskiej oraz w inne istotne wydarzenia;18.
opracowała struktury regularnego informowania europejskiego i międzynarodowego ruchu sportowego o dokumentach w zakresie polityki UE w dziedzinie sportu, takie jak:-
rozpowszechnianie odpowiednich dokumentów dotyczących polityki UE wśród wiodących europejskich sportowych organizacji patronackich i nawiązanie lepszej komunikacji z ruchem sportowym i innymi zainteresowanymi podmiotami;-
organizowanie corocznego seminarium lub corocznej sesji poświęconych zaprezentowaniu ruchowi sportowemu nowo przyjętych konkluzji Rady i innych dokumentów politycznych, na przykład w ramach programu Forum Sportu UE;ZWRACA SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO, BY:
19.
bardziej aktywnie angażował się w zorganizowany dialogu na szczeblu UE, a w szczególności zapewnił udział w odpowiednich strukturach na odpowiednim poziomie;20.
w większym stopniu wykorzystywał możliwości oferowane przez zorganizowany dialog do dzielenia się własnymi propozycjami dotyczącymi polityki, dokumentami i pomysłami z instytucjami UE i organami publicznymi państw członkowskich UE.© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.